Lexicon PCM70 met dood slaaf

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Een defecte reverb unit is in mijn bezit gekomen en het doel is of voor onderdelen te gebruiken of te repareren, uiteraard ga ik het laatste eerst proberen.
Na het opstarten komt eerst een versie nummer en daarna een foutmelding dead slave err.

volgens de service manual zou geen goede communicatie mogelijk zijn tussen de master en slave processor, allebei uit de Z80 famile

Harde reset heb ik al geprobeerd en zonder resultaat.

ik vermoed geheugen problemen....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ds23man »

Zou eerst eens kijken naar verrotte elco's. Die dingen worden nogal warm in gebruik en gezien de leeftijd zou het mij niet verbazen dat er een aantal verrot zijn.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Daar ben ik mee begonnen, er zitten nieuwe Elco's in inmiddels maar zonder resultaat.
verder de IC's en hun voeten gechecked.

viel me op dat ik op een bepaald moment rare tekens op de display kreeg maar wel de goede text voor zover herkenbaar.
Heb nu het RAM van de master processor vervangen en de tekens zijn weer normaal zo te zien
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door FR_Aad »

opmerkelijke titel
Bijlagen
Capture.PNG
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

FR_Aad schreef:
opmerkelijke titel
Hahaha Komt hier vandaan!
pcm70deadslave.~png.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ds23man »

Had je deze al geprobeerd?

Question: The PCM70 displays "Slave Dead Err" when unit is turned on.

Answer: This is a failure of the slave processor to communicate with the master processor. The unit must be returned to the factory if a hard reset (restore defaults) will not help.

BE AWARE that the second option listed here WILL CLEAR THE ENTIRE MEMORY, INCLUDING REGISTERS.
1. Turn off the power switch for a few moments, then turn it back on. When the software version number appears on the display, press the 8 key.
2. After a few moments you will be asked: CLR ALL BUT REGS
3. Press the LOAD key. The display flashes: CLEARING

If this fails, try the following: (REMEMBER, ALL MEMORY IS CLEARED USING THIS METHOD)
1. Turn off the power switch for a few moments, then turn it back on. When the software version number appears on the display, press the 0 key.
2. After a few moments, you will be asked: CLEAR MEMORY?
3. Press the LOAD key. You will be asked: ARE YOU SURE?
4. Press the 1 key. The PCM70 will briefly flash: CLEARING MEMORY and then load program 0.0. All registers will be erased and all control parameters will be returned to factory presets.
Your display may be pretty garbled, but you should be able to tell when the listed steps occur.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ds23man »

Heeft ie van jouw 3 ZIF sockets?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

ds23man schreef:
Heeft ie van jouw 3 ZIF sockets?
Nee het is allemaal DIP van hooguit 40 pin, die heb ik allemaal al nagelopen.
Er zitten drie speciale chips in waarvan ik denk dat die wel goed zijn, verder allemaal gangbaar spul zoals Z84C00 processoren en Eproms en losse Ram IC's.

Mijn aandacht gaat nu naar de bridge schakeling welke tussen de master en slave processoren zit, eigenlijk niet veel meer dan drie registers uit de 74** serie plus een flipflop. Beide processoren vertonen in elk geval busaktiviteit dus een dood slaaf is het niet zo te zien, het lijkt op de verbinding tussen die twee die hapert.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ray5150 »

:foto:
:foto:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Heeft ie van jouw 3 ZIF sockets?
Juist ja, voor de drie EPROMS.Anders zijn ze lastig na te zien.
Lang geleden 's met een SIEL bezig geweest.Deed raar, zat een 2532 in (in een voetje !).Op een (zelfgemaakte) programmer uitgelezen, ging goed maar bij vergelijken inhoud klopte 't niet.Terug gelezen met 4,5V ipv 5V in een nieuwe, dit keer 2732 (+aanpassen aansluiting)gezet.Alles weer OK.
Hier gaat 't om iets van, 25 jaar? geleden.Niet ondenkbaar dat er iets weggelekt is.Dan verlaagt de drempel van de geheugencel.Op een lagere voeding klopt 't dan nog wel.Programmers testen het resultaat op een hogere spanning, volt of 6, voor de zekerheid.
Misschien doet de Z80 wel een romtest met een testsom maar dat is niet erg betrouwbaar.De leescyclus is nml langer dan de M1 cyclus, testen gaat dan ook trager dan bij uitvoeren van het programma.
In geval van twijfel, Eprom uitlezen op lage spanning en opnieuw inbranden.Is 't weer vers.
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Ik verdenk de Eproms niet omdat deze al een keer vervangen zijn ivm een upgrade van versie 1 naar 2, de stikkers op de eproms zien er tenminste vrij nieuw uit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ds23man »

Overigens kan het geen kwaad om die harde reset nog een keer te doen nadat je hier en daar wat vervangen en in uit de ic voetjes hebt gehad. Kan zijn dat ie blijft hangen door verkeerde informatie in de registers.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Ah!buis »

Mr Tube schreef:
Ik verdenk de Eproms niet omdat deze al een keer vervangen zijn ivm een upgrade van versie 1 naar 2, de stikkers op de eproms zien er tenminste vrij nieuw uit.
Dat maakt het idd minder aannemelijk, hoewel je weet nooit.
Verrekte lastig om, zo op comp.scherm, een overzicht te krijgen met al die brokken en verwijzingen.Er zitten nog twee aan veroudering onderhevige ic's in, alleen zie ik niet of ze ook iets doen bij de uitwisseling tussen de twee µP's.
Zijn U48 en U49 met Ni zekeringen die opgeblazen worden voor de data.Het heet dat de Ni atomen op reis kunnen gaan in de chip en op de lange duur narigheid veroorzaken.
Trouwens al 's de twee Z80 verwisseld, wie weet doet er een moeilijk.Of zitten ze niet in voetjes :( .
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Zal ik maandag doen (dan ga ik er pas mee verder)

Heb net nog zijn voorganger aan de praat gekregen de PCM60, hier kwam alleen maar getik uit tussen iets wat op galm moet lijken.
Hier het D Ram vervangen en het getik is weg en hij galmt weer. Heb alleen nog een flinke ruis in het signaal dat volgens mij in het ADDA gedeelte zit, dit is gedaan met een PCM53 die zowel voor de DA converter wordt gebruikt als de AD.

Het is de bedoeling dat de PCM60 en 70 allebei in de setup worden gebruikt, samen met de TC en de Yamaha.
pcm60.jpg
Laatst gewijzigd door Mr Tube op zo 01 feb 2015, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ds23man »

SPX90??? Mag in geen enkele studio missen voor de gated snaregalmpjes...... :lol:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

ds23man schreef:
SPX90??? Mag in geen enkele studio missen voor de gated snaregalmpjes...... :lol:
SPX900 heb ik, ook vaak als gitaar effect chorus en flanger gebruikt.
in den beginne was dit de hoofgalm maar dat is uiteindelijk de TC Electronics M one geworden.

De PCM60 heeft een veel rijkere galm, ondanks de ruis die er nu nog inzit ontviel me meteen een wow gevoel toen ik de knop opendraaide.
Ik begrijp best wel waarom die dingen op ebay en MP nog zoveel geld moeten kosten, gewoon een vette galm die je in modernere apparaten niet meer terug vindt.
Als de PCM70 het doet ga ik mettertijd nog uitkijken naar een TC electronics R4000, dan heb ik keuze tussen de Lexicon sound en een wat meer neutraal geluid.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ds23man »

Ik mis de 480L nog.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door ray5150 »

En ik de 2290... :mrgreen:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Voor de 480 moet ik nog heel lang sparen, heeft trouwens dezelfde chipset als de PCM70.
Ik denk dat er dan eerder nog een PCM90/91 of zo bij komt.
De TC 2290 is ook knap aan de prijs maar wellicht kom ik nog een defect exemplaar tegen.....
of toch maar verder met het delay project.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
Mr Tube schreef:
Ik verdenk de Eproms niet omdat deze al een keer vervangen zijn ivm een upgrade van versie 1 naar 2, de stikkers op de eproms zien er tenminste vrij nieuw uit.
Dat maakt het idd minder aannemelijk, hoewel je weet nooit.
Verrekte lastig om, zo op comp.scherm, een overzicht te krijgen met al die brokken en verwijzingen.Er zitten nog twee aan veroudering onderhevige ic's in, alleen zie ik niet of ze ook iets doen bij de uitwisseling tussen de twee µP's.
Zijn U48 en U49 met Ni zekeringen die opgeblazen worden voor de data.Het heet dat de Ni atomen op reis kunnen gaan in de chip en op de lange duur narigheid veroorzaken.
Trouwens al 's de twee Z80 verwisseld, wie weet doet er een moeilijk.Of zitten ze niet in voetjes :( .
Anne
Die twee zitten in het DSP gedeelte, een 74S472 en een 74S288, beide TTL Proms.
Zo komen voor op de Devicelist van mijn programmer dus zou ze kunnen dupliceren als ze goed zijn.
Ze zitten ook in de PCM60
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Ah!buis »

Mr Tube schreef:
Die twee zitten in het DSP gedeelte, een 74S472 en een 74S288, beide TTL Proms.
Zo komen voor op de Devicelist van mijn programmer dus zou ze kunnen dupliceren als ze goed zijn.
Ze zitten ook in de PCM60
Zal daar wel niet aan liggen dan.
Als reserve zou een copy wel veilig zijn.Kan enkel van eentje die in orde is, eens mis altijd mis.
De 74S288 (van TI) is hetzelfde als de 82S123 (Signetics) maar, als ik me goed herinner,wordt anders ingebrand.
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Weer wat zitten meten, er komen geen schrijf pulsen aan bij de brug tussen master en slave.

deze worden gegenereerd door U71 een 74LS138 en deze heb ik ook vervangen maar daar ligt het dus niet aan.
alle ingaande signalen op de LS138 zijn aanwezig
vervolgens alle adres en datalijnen op de eprom gecontroleerd

Ik heb in elk geval het gevoel dat de Master processor niet helemaal lekker draait.
processors heb ik al omgewisseld

harde reset lijkt ook niet echt te werken, bovendien worden sommige letters op de display verminkt.

ik denk dat ik nu toch de Eprom eens ga kopiëren
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Mr Tube »

Inmiddels een kopie van de Eprom gemaakt en wat schetst mijn verbazing? het appraat reageert anders!
originele Eprom weer in de programmer en dan verfytest, geeft Error dus het klopt echt niet.

Ik denk dat het tijd wordt om een andere set Eproms te gaan scoren of de Bin files
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Lexicon PCM70 met dood slaaf

Bericht door Ah!buis »

Mr Tube schreef:
Inmiddels een kopie van de Eprom gemaakt en wat schetst mijn verbazing? het appraat reageert anders!
originele Eprom weer in de programmer en dan verfytest, geeft Error dus het klopt echt niet.

Ik denk dat het tijd wordt om een andere set Eproms te gaan scoren of de Bin files
Je bedoeld U62, die van de hoofdpross.? Sluit pin 28 dan op een lagere spanning aan, of via en diode aan de +5,bij 't uitlezen.Meer kans dat 't klopt.
Anne
Plaats reactie