Pagina 1 van 2

Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:20
door Dan
Ik heb een twintigtal XLR chassisdelen nodig. Ik vraag me af of ik ze met aardlus op het chassis moet hebben of zonder.
Eigenlijk weet ik dus niet wat de functie er van is.

Kan iemand daar een korte uitleg over geven?
Alvast bedankt.

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:22
door ds23man
Wat bedoel je met aardlus op het chassis? :think:

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:28
door Dan

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:35
door ds23man
Oh, je bedoelt de soldeerlip naar het chassis. Ligt er aan of je chassis aard via het nulpunt op je voeding of op al je in en uitgangen volgens de laatste AES norm.

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:40
door Dan
Eh... jij zegt het.
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb een lijnvoeding van 5 en +/-9 volt. Ik denk dat ik een eurostekkerchassis monteer en de kast aan aarde leg. Volgens mij ligt de voeding niet aan aarde.

Iets zegt mij dat het niet handig is om een aansluiting in de signaalweg aan aarde te leggen....

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:00
door Dan
Ik denk dat ik het al weet.
De printen hebben een + een 0 en een - aansluiting. Ik begrijp dat ik dan de chassisdelen zonder randaarde moet gebruiken.

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:04
door ds23man

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:31
door Dan
Ik moet ze dus hebben zonder aardlus. Alleen de kabelshield gaat aan pin 1

Bedankt!

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:34
door ds23man
Het is geen lus, gewoon een soldeerlip die je wel of niet gebruikt. Net als de oer xlr chassisdeel.

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:39
door ray5150
Ik zou ze met nemen, je hoeft ze niet aan te sluiten.
Mocht het nodig zijn, dan kan het wel.
Deze XLR delen van Bax zijn trouwens voor PCB montage, gaat dat ook daadwerkelijk gebeuren ?

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:01
door ds23man

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:08
door Dan
Ik wil er wel PCB's voor maken ja. Er zijn er 16 nodig dus dan loont het wel denk ik.
Maar inderdaad, ik kan de pin ook onaangesloten laten. Mijn externe geluidskaart heeft een schakelaar voor ground loop. Als ik die aanzet dan komt er toch een partij brom op te staan!

Ik denk trouwens dat de "lus"vertaald is uit het Engels en niet op die manier gebruikt wordt. Het is gewoon een aansluiting op het chassis, lijkt me een beetje ouderwets.

Waarom moet ik daar wezen?

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:14
door ds23man
Omdat het een aardige vent is met een hoop service......

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:20
door Dan
Oke, duidelijk, maar ik zie er alleen chassisdelen staan die ik eigenlijk niet wil :mrgreen:

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 19:22
door Dan
Nog eens goed gekeken, ik moet die zonder lus hebben. Die met een lus zijn niet los te koppelen terwijl die zonder lus wel aan te sluiten zijn.
Pfff, denk je even een chassisdeeltje te bestellen ](*,)

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 19:24
door ds23man
Wat lul je nou Dan? Er is geen lus, zoek de datasheets bij Neutrik zelf maar op. Is alleen maar een aansluiting naar het chassis......

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 19:49
door Dan
Nou nou, rustig maar.
Wat je ziet is dat pin 1 is doorgelust naar een pin die contact maakt met het chassis. De één heeft het wel en de ander niet.
Dat zou betekenen dat er voor het ene chassisdeeltje geen mogelijkheid is om hem te onderbreken behalve dan door hem door te knippen en weg te buigen.
En dat willen we natuurlijk niet :mrgreen:

Kijk maar eens goed naar bijgevoegd plaatje
NC3FAV1.jpg

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 19:52
door Dan
Deze er ook maar effe bij
NC3FAV1 (1).jpg

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 19:54
door ds23man
Hee verrek, inmiddels zijn ze bij Neutrik ook al de weg kwijt..... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Maar even kort door de bocht, of je knipt hem weg als je hem niet nodig hebt of soldeert een draadje als je hem wel nodig hebt. Overigens zijn de links die je aangeeft de plastic fantastic uitvoeringen.......

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 19:58
door Dan
Welke uitvoeringen moet ik dan hebben?

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 20:00
door ds23man

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 20:07
door Dan
Dat is toch geen printuitvoering?

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 20:14
door ds23man
Wat moet je met een printuitvoering?

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 20:16
door Dan
Ik dacht even dat dat handig was als je er zestien naast en onder elkaar moet zetten.
De printuitvoering is wat compacter en een printje maken niet zoveel werk.

Re: Welke XLR chassisdelen gebruiken?

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 20:17
door ray5150
Bij mijn weten bestaan er van Neuktrix geen metalen XLR delen in PCB uitvoering.
Wel van Switchcraft : http://www.switchcraft.com/productsumma ... Parent=509