Fs midwoofer
Moderator: Beheerdersteam
-
mountainbiker
Fs midwoofer
Wat is de ondergrens van de fs voor een midwoofer en wanneer word het een mid? Ik kwam het getal van 70hz ergens tegen.Klopt dit?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Fs midwoofer
ligt aan meer dan alleen de fs, o.a. hoeveel uitslag die kan maken zonder dikke vervorming, bij een pure mid is dat namelijk niet nodig, voor iets dat laag moet kunnen weergeven is dat harde noodzaak
-
wouter
- Ook commercieel actief
Mee eens. Denk ook dat midwoofer en mid bij PA (prof. geluidsinstallaties) anders ligt dan bij home hifi.
Een fullrange met een fs van rond de 100Hz kan in een wat grotere behuizing nog wel enigszins laag produceren. Bij PA ligt het werkgebied van de midwoofer van een topje bijna altijd boven de 100Hz, dus voordat je bij PA een middentoner 'zegt' zit je al op 200 Hz of hoger denk ik... Die midwoofers zitten met 8" vrijwel allemaal rond 70 Hz of hoger.
Een fullrange met een fs van rond de 100Hz kan in een wat grotere behuizing nog wel enigszins laag produceren. Bij PA ligt het werkgebied van de midwoofer van een topje bijna altijd boven de 100Hz, dus voordat je bij PA een middentoner 'zegt' zit je al op 200 Hz of hoger denk ik... Die midwoofers zitten met 8" vrijwel allemaal rond 70 Hz of hoger.
- bas focal m180
- Contacteer:
Een midwoofer is een driver die zowel laag als in het middengebied weergeeft.mountainbiker schreef:Wat is de ondergrens van de fs voor een midwoofer en wanneer word het een mid? Ik kwam het getal van 70hz ergens tegen.Klopt dit?
Vaak voor mid en laag tegelijk.
Fo tot 2500hz inzetbaar.
Soms gebruikt men de driver alleen voor het laag, soms alleen voor het mid.
Het is een compromis tussen een echte langeslag laag weergever en een echte middentoon unit.
Een mid wordt het rond de 250hz of hoger ligt ook aan konus oppervlak X x-max en hoe hard het moet.
Een driver die 70-90hz doet kickbass dus nog lang geen echte mid.