(Help, mijn UcD gaat niet meer uit!) Nu wel!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

(Help, mijn UcD gaat niet meer uit!) Nu wel!

Bericht door Martijn H »

Meestal gaat een kapotte amp niet meer aan, maar mijn UcD weigert uit te gaan. Zelfs als ik het draadje tussen de amp on op de power supply en de versterker weghaal! Als ik dan een beetje "wiebel"met het 4e pinnetje gaat hij even uit, maar laat ik het pinnetje weer een tijdje los, springt de amp weer aan..

Lijkt mij op een slecht contactje! Maar hoezo de amp aanspringt als er geen verbinding is met de amp on op de power supply snap ik niet!

UcD kenners help! :D Of heb ik nog garantie :?

mvg,

Montana :D
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 18 mei 2006, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Condensators nog vol?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

richard schreef:
Condensators nog vol?
Ja maar er zijn 2 verschillende manieren van uitdoen.. Stekker eruit trekken of op standby zetten middels een aan/uit schakelaar. Trek ik de stekker eruit dan loopt hij inderdaad lankzaam leeg en na 15 seconden gaat het aan/uit lampje dan ook uit.. Maar wanneer ik hem op standby zet speelt hij vrolijk door!

Detail is daarbij dat wanneer ik aan het pinnetje friemel waar de aansluiting zit van de standby schakelaar, hij wel even uit gaat, maar na loslaten springt hij weer aan!
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Klinkt als een slecht contact.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je bedoelt dat pinnetje met dat schroefje, met de On/off opdruk (J7 on/off control??)

Ik zou denken dat als daar een slecht contact is dat de Ucd juist uit zou gaan. Heb je wel alles goed aangesloten? Triple check nog eens met de papieren erlangs. http://www.hypex.nl/docs/UcD180_datasheet.pdf

Wowly
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wowly schreef:
Je bedoelt dat pinnetje met dat schroefje, met de On/off opdruk (J7 on/off control??)

Ik zou denken dat als daar een slecht contact is dat de Ucd juist uit zou gaan. Heb je wel alles goed aangesloten? Triple check nog eens met de papieren erlangs. http://www.hypex.nl/docs/UcD180_datasheet.pdf

Wowly
Nee ik bedoel die 4 pinnetjes op het versterkerdeel.. De laatste daarvan moet verbonden worden met de aan uit op de supply, waardoor de amp aangaat. Gek genoeg blijft mijn amp aan wanneer ik die verbinding verbreek!!

Die handleiding ken ik nu wel uit mijn hoofd :wink:

Alle ideeën zijn welkom!!
Leeuwarden

Klopt toch. Als je hem verbreekt bestaat de stand by functie niet meer en loopt ie inderdaad leeg over de volledige lading van de elco's.
Of zit ik nu verkeerd om te denken...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Leeuwarden schreef:
Klopt toch. Als je hem verbreekt bestaat de stand by functie niet meer en loopt ie inderdaad leeg over de volledige lading van de elco's.
Of zit ik nu verkeerd om te denken...
Alleen blijft bij mij de muziek vrolijk doorspelen, wanneer ik de verbinding verbreek en het blauwe lichtje blijft mooi branden.. GA UIT GA UIT!! :twisted:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik denk dat je goed denkt, er zal een productiefoutje zijn. Gewoon RMA sturen, Hypex is BIJZONDER coulant in dat soort zaken.

Wowly
Leeuwarden

Klopt nog steeds. Als je de stekker er niet uit trekt blijft ie spelen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wowly schreef:
Ik denk dat je goed denkt, er zal een productiefoutje zijn. Gewoon RMA sturen, Hypex is BIJZONDER coulant in dat soort zaken.

Wowly
@wowly, heb je mijn pm ontvangen?

RMA?? gewoon opbellen en proberen te ruilen met een nieuwe?
Ik ga morgen zowieso even bellen en kijken of er een goede oplossing is..

Normaal gesproken zou de amp uitschakelen wanneer de verbinding tussen 'amp on' op de supply en de versterker verbroken wordt. Het ledje gaat dan uit. Zo doet het linker kanaal het wel namelijk!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik denk dat dit weer een typisch geval is van 'user error' en eerlijk gezegd mag Hypex wat mij betreft dan best wel wat strenger zijn. De module werkt verder toch? Of heb je eraan zitten knutselen? Als 't een los contact is vind ik 't een beetje vreemd als je Hypex daarvoor een RMA laat aanmaken, dit is toch een DIY module of niet? Repareer 't zelf even of vraag Hypex wat 't wezen kan, zodat je 't zelf kan repareren, maar ga niet gelijk een module opsturen. En als je zulk soort klachten niet zelf kunt troubleshooten wordt 't misschien tijd om een kant en klaar product te kopen ipv. zelf te gaan knutselen? Maar goed, da's puur mijn mening.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sietse

Bericht door sietse »

'T is een bijzonder kind, die UcD, en dat is ie... :roll:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Ik denk dat dit weer een typisch geval is van 'user error' en eerlijk gezegd mag Hypex wat mij betreft dan best wel wat strenger zijn. De module werkt verder toch? Of heb je eraan zitten knutselen? Als 't een los contact is vind ik 't een beetje vreemd als je Hypex daarvoor een RMA laat aanmaken, dit is toch een DIY module of niet? Repareer 't zelf even of vraag Hypex wat 't wezen kan, zodat je 't zelf kan repareren, maar ga niet gelijk een module opsturen. En als je zulk soort klachten niet zelf kunt troubleshooten wordt 't misschien tijd om een kant en klaar product te kopen ipv. zelf te gaan knutselen? Maar goed, da's puur mijn mening.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sassen, Ik denk dat jij inderdaad een beetje teveel denkt!

Wie heeft het over een RMA aanmaken! Waar staat die afkorting voor?

Ik probeer met mijn topic info in te winnen wat het probleem zou kunnen zijn. Als iemand een oplossing heeft repareer ik het graag zelf! Over opsturen heb ik het ook nog niet gehad. Opsturen doe ik dan alleen wanneer Hypex mij dat adviseert!

User error?? Nee ik heb niet het tweak en upgrade programma toegepast. Alles precies volgens het boekje.. Als ik ergens voorzichtig mee ben, dan zijn dat wel versterkeronderdelen.

Om met een minachtende toon alles op user error af te schuiven vind ik een beetje raar, aangezien ik minder aan mijn UcD zit te prutsen dan jij!

Had eerlijk gezegd wat meer hulp verwacht van iemand die zich zo bezighoudt met versterkers, met name UcD..

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 02 mei 2006, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat RMA kwam van mij af, en niet van montana. Ik had al begrepeb dat ie er niet aan zat te prutsen. Als dan een connector niet goed is vind ik (dat natuurlijk in overleg met Hypex!) een mogelijk RMA-gevalletje. Misschien dat met het opnieuw solderen de module weer in orde komt?

No offence made :?

Wowly

Edit: montana ik heb je PM nu wel gelezen, ik krijg geen bericht als ik een PM heb van zelfbouwaudio)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mja, soldeer de connector eerst eens door, kijken of dat helpt, idem op de voeding zelf en controleer de kabel, als je d'r echt niet meer uitkomt dan email je de support afdeling bij Hypex, of stuur mij ff wat foto's, kijk ik wel even voor je wat er mis kan zijn, ik ben de kwaadste niet, toch? :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
....... ik ben de kwaadste niet, toch? :shock:
Daar denkt jouw tandarts heel anders over, vrees ik :lol:

Anyway, het lijkt me inderdaad een kwestie van slecht contact.
Als Montana een soldeerbout heeft en wat tin, is het in een jiffy gedaan.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Mja, soldeer de connector eerst eens door, kijken of dat helpt, idem op de voeding zelf en controleer de kabel, als je d'r echt niet meer uitkomt dan email je de support afdeling bij Hypex, of stuur mij ff wat foto's, kijk ik wel even voor je wat er mis kan zijn, ik ben de kwaadste niet, toch? :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
You're not that bad! :lol:

Ik heb een foto gemaakt! Is niks op te zien, maar wel gelijk duidelijk om welk pinnetje het gaat, zoals je ziet brand het blauwe ledje, wat niet zou moeten, aangezien ook duidelijk te zien is dat er geen verbinding is met amp on op de power supply. Is ook niet zo makkelijk los te solderen, zonder het witte plastic omhulsel te laten smelten, maar dta heb ik niet geprobeerd.. Aan de onder kant van het printje zit ook alles netjes.. (voor het oog)

Afbeelding

mvg,

Montana
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,

Zoals KT88 al schreef even de connector aan de onderkant doorsolderen, ik denk dat hij gewoon slecht contact maakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn H

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Martijn,

Zoals KT88 al schreef even de connector aan de onderkant doorsolderen, ik denk dat hij gewoon slecht contact maakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ja dat ga ik dan maar doen, als de zon er goed op schijnt, want het is wel prielwerk dan..

Wat ik probeer te begrijpen is waarom de amp aanblijft zonder signaal van amp on op de power supply.. Dat lijkt erop alsof iets anders voor een signaal zorgt en in verbinding staat met het pinnetje. Lijkt wel voodooo :shock: !
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

D'r kan ook wat soldeerflux aan de onderkant contact maken met de ernaast liggende pin, je kan even met een wattenstaafje met wat nagellak remover of wasbenzine de print rondom de connector schoonmaken aan de onderkant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Avec alle respect voor onze (toekomende?) tandarts, het soldeerwerk aan die plug ziet er wat rommelig uit.
Onderaan ontwaar ik ofwel een klodder tin, of een uiteinde van een draad.
De beide pinnen naar links zijn aan elkaar gebakken, hoort dat zo?

Als de de connector gaat doorsolderen, zorg dan voor een goed hete (!) bout, en een voldoend fijne punt.
Het is een dubbelzijdige print, dus houd er rekening mee dat je de via in het gat van de connector ook moet opwarmen om de eventuele pad aan de bovenkant ook te bereiken.
Het tijdsvenster ligt dus tussen goed doorvloeien en een gekorrelde las, of, nog erger, een los printspoor.

Voorzichtig dus!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Combinatie van dik inzoomen en wat schaduw zorgt voor vertekend beeld.. Ja dat zit goed.. Dat is de min en de aarde van het signaal. Die klodder tin onderaan is een zilverdraadje!

Ik heb toch even een en ander uitgeprobeerd.. Aan de onder kant van de print zie ik niks bijzonders.. Ik heb alles goed schoongemaakt en het pinnetje (1) opnieuw gesoldeerd.. Gebeurde niet veel.. Er is echter een klein weerstandje (2), die misschien niet goed is. Als ik de punt van een schroevendraaier tegen die weerstand houd gaat de versterker even uit.. Maar na 3 tot 5 seconden later weer aan.. Er schiet trouwens niks in de beveiliging dan.. Ik denk dat de verbinding tussen het pinnetje en de weerstand niet helemaal goed is en dat de weerstand roet imn het eten gooit, waardoor er iets niet klopt!

Afbeelding

Lijkt mij iets meer dan een los contactje..

mvg,

Montana
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Dat kun je meten, als je een multimetertje hebt.
Tussen de pen van de connector en de linkerzijde van het weerstandje moet je dan nul ohm meten.

Maar begrijp ik goed dat je met de versterkermodule *onder spanning* zo aan het experimenteren bent?
Ik lijk nu wel een ouwe schoolfrik, maar met een schroevedraaier over een print heen raggen terwijl er spanning opstaat, kan vervelende gevolgen hebben voor de module!

Terzijde: als je boutpunt fijn genoeg is, kun je de linkerkant van die weerstand even een tikje geven met de bout, het ziet er inderdaad naar uit dat die verbinding niet helemaal 100% is.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Nee ik rag niet.. Ik wilde een stukje metaal tegen de pin houden om hem zo beter contact met het "spoor" naar het weerstandje te geven. Ik ga niet zomaar 2 delen verbinden.. Doe het heeeel voorzichtig allemaal! :lol:

oké effe proberen dan..
Plaats reactie