Pagina 1 van 2

Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: do 13 nov 2014, 21:20
door michelp
Begin deze week heb ik een testkastje gebouwd met 2x Digital Designs 508b woofers (car audio) en 3x Peerless XLS 10 PR's. Dit staat nu al iedere avond te spelen (woofers moeten nog wat ingespeeld worden). Maar voor het afstemmen heb ik nog wat vraagjes.
Volgens mijn simulaties heb ik voor een mooi frequentieverloop 300gr per PR nodig. Is dit te veel of kan dat gewoon?
En wat gebruiken jullie om gewicht toe te voegen? Ik weet dat het met ringetjes kan, maar voor 300gr word het wel een behoorlijke stapel :P

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: do 13 nov 2014, 22:07
door Shadow
Testkastje?

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: do 13 nov 2014, 22:12
door Pjotr
michelp schreef:
Begin deze week heb ik een testkastje gebouwd met 2x Digital Designs 508b woofers (car audio) en 3x Peerless XLS 10 PR's. Dit staat nu al iedere avond te spelen (woofers moeten nog wat ingespeeld worden). Maar voor het afstemmen heb ik nog wat vraagjes.
Volgens mijn simulaties heb ik voor een mooi frequentieverloop 300gr per PR nodig. Is dit te veel of kan dat gewoon?
En wat gebruiken jullie om gewicht toe te voegen? Ik weet dat het met ringetjes kan, maar voor 300gr word het wel een behoorlijke stapel :P
Geen ringtjes nemen maar ringen! :D

300gr kan theoretisch wel kloppen maar ben toch bang dat PR dan door zijn veren gaat zakken en de PR scheef gaat hangen

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: do 13 nov 2014, 22:16
door michelp
200 gram zou ook nog wel kunnen, dan gaat ie net iets minder laag, maar nog steeds wel leuk :)

En testkastje omdat ik hem nu in huis heb staan om een beetje een idee te krijgen hoe zoiets nou werkt met afstemmen. Als de woofers goed ingespeeld zijn en mijn versterker zit in de auto ga ik bezig met een behuizing maken die in de auto past

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: do 13 nov 2014, 23:14
door Shadow
Industrial look! :-)

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: do 13 nov 2014, 23:16
door michelp
Daarom noem ik het ook een testkastje haha
Is wel makkelijker zo om gewicht toe te voegen op de PR's. En gewoon lekker een gat geboord voor de kabels en afgekit. Als het maar luchtdicht is :P

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 8:31
door rikpost
michelp schreef:
200 gram zou ook nog wel kunnen, dan gaat ie net iets minder laag, maar nog steeds wel leuk :)

En testkastje omdat ik hem nu in huis heb staan om een beetje een idee te krijgen hoe zoiets nou werkt met afstemmen. Als de woofers goed ingespeeld zijn en mijn versterker zit in de auto ga ik bezig met een behuizing maken die in de auto past

Wat voor auto heb je in vredesnaam :think: :rofl:

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 10:32
door Pjotr
rikpost schreef:
Wat voor auto heb je in vredesnaam :think: :rofl:
Denk zoiets:
basmobiel.gif
basmobiel.gif (1.2 KiB) 1257 keer bekeken

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 10:42
door michelp
Hoezo? Omdat het niet past? :P
Ik rij op dit moment in een daihatsu cuore.
Het is vooral de diepte van de kofferbak die ik mis hierin, maar komt allemaal goed, het idee hiervoor is ook al klaar

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 17:58
door rikpost
michelp schreef:
Hoezo? Omdat het niet past? :P
Ik rij op dit moment in een daihatsu cuore.
Het is vooral de diepte van de kofferbak die ik mis hierin, maar komt allemaal goed, het idee hiervoor is ook al klaar
Over het formaat van de auto ben ik het minst verbaast :lol:

Maar in dit geval .
size does matter!! :mrgreen:

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 18:26
door michelp
Snap ik dan niet wat je nou bedoelt? :lol:

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 23:22
door rikpost
We zitten op een andere golflengte denk ik O:)

Ik wil dus gewoon zeggen dat ik het nog al een bruut ding vind voor in de auto.
Maar wel lache dat je het doet.

Succes er mee ik ga het volgen :goedzo:

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: za 15 nov 2014, 1:49
door michelp
Oooh zo. Maar dat valt best mee hoor. De simulatie laat zo'n 106db zien op het vermogen wat ik beschikbaar heb. Met de cabin gain komt het wel wat hoger uit, maar nog steeds niet overdreven veel.
Niet lang geleden speelde ik nog met een 18 inch die vanaf 25/30 Hz 146db haalde. Daar zat zelfs nog wel meer in maar wegens te weinig tijd heb ik niet veel kunnen afstemmen en testen. Tegenwoordig zijn er zelfs auto die 160db op 20 Hz doen, en dat is echt niet leuk meer :P

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: za 15 nov 2014, 1:57
door bas focal m180
In het verleden wat beurzen met car hifi bezocht (1993/96), wat me daar altijd opviel was dat al die front setjes het laag echt niet konden bijbenen.

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: za 15 nov 2014, 2:26
door michelp
Er zijn verschillende klasse in de car audio. Sq (sound quality), spl (zo hard mogelijk), en een combinatie daarvan. Van die laatste speelt het laag vaak ook al over de 140db. Een echte sq auto staat niet vaak op een beurs, daar is het vaak meer een kofferbak met een hoop subwoofers, is toch wat beter voor de show

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 16:46
door michelp
Maar 200 gram is dus niet te veel?
Ik heb namelijk 6 gewichtjes van 100 gram gemaakt net, dan zou ik die vanavond ook kunnen testen :D

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: za 06 jun 2015, 11:52
door michelp
Na een lange tijd niet echt meer bezig geweest te zijn hiermee is het weer tijd om verder te gaan.
Het idee wat ik wil gaan maken heb ik even snel met paint gemaakt en staat in de bijlage. In het groene vlak zullen de actieve drivers komen, in het geel de passieve.
Kan dit zomaar? Of zal ik hiermee problemen krijgen omdat de ene passieve radiator tegenover de actieve zit en de andere ernaast?

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 22 jun 2015, 19:40
door vincneus1
Ik ben bang dat ik je niet kan helpen in dit geval... ik heb zelf tot nu toe 4 BR behuizingen gebouwt met car audio en alle 4 zijn een groot succes geweest. Alleen heb ik laatst een model ontwerp gezien op 'Australia's Biggest Bass Channel' en dat heeft me erg gefascineerd, dus u raad het al, ik wil er ook een bouwen :mrgreen:

Maar hoe en waarmee simuleer ik een behuizing met een PR? Kunt u mij dat uitleggen?

Mvg Vincent

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 22 jun 2015, 21:13
door michelp
Ja hoor, dat kan gewoon met WinISD. Je moet alleen wel de parameters van de PR ook ergens zien te vinden, maar die staan vaak wel ergens op internet :)

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: di 23 jun 2015, 7:25
door vincneus1
Ah top, danku! :)

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 03 aug 2015, 16:15
door michelp
michelp schreef:
Na een lange tijd niet echt meer bezig geweest te zijn hiermee is het weer tijd om verder te gaan.
Het idee wat ik wil gaan maken heb ik even snel met paint gemaakt en staat in de bijlage. In het groene vlak zullen de actieve drivers komen, in het geel de passieve.
Kan dit zomaar? Of zal ik hiermee problemen krijgen omdat de ene passieve radiator tegenover de actieve zit en de andere ernaast?
Is er iemand die hier nog wat over kan zeggen? Ik wil hem vandaag of morgen afmaken iig

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 03 aug 2015, 17:14
door wouter
Het lijkt me dat de passieve membranen als gevolg van de druk in de kast bewegen. Die druk is bij beide gelijk, zou de ene nou aan het einde van een smalle tunnel zitten (smaller dan membraanoppervlakte) en de andere in een open ruimte dan zou er een verschil kunnen zijn. Zoals het nu is lijkt het me prima. Echter, staat je actieve woofer straks in een hoekje te spelen? :hide:

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 03 aug 2015, 17:34
door michelp
Ik denk dat het oppervlakte wel iets kleiner zou kunnen zijn dan de membraanoppervlakte. Maar ik probeer het wel gewoon. Mocht het niet goed gaan maak ik wel weer wat anders.
De bedoeling is om een stukje uit mijn achterbank te halen in de auto zodat ze daar doorheen spelen. Soort van skiluik idee maar dan zelfbouw :P
En maak jullie geen zorgen dat ik een dure auto sloop, het is maar een goedkoop wagentje haha

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 03 aug 2015, 21:42
door Bertje
De plaats van de passieve t.o.v. de subs maakt niet uit, de plaatsing van het geheel in de auto (richting waar de subs spelen) maakt meestal wel uit zoals wel weet (vermoed ik...). En het zit in een kleine hatchback dus waarom zou je een gat in de achterbank maken?

Re: Paar kleine vraagjes over passieve radiators

Geplaatst: ma 03 aug 2015, 22:04
door Jag
Hoezo zou de richting uitmaken?