Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en zeker geen expert op het gebied van luidspreker filters. Daarom vraag ik hier advies aan de experts !
Probleem schets : Ik ben bezig met een homestudio in te richten (doos in doos) en ben nu aanbeland bij de akoestiek. Vermits er op vele forums over akoestiek veel positiefs verteld wordt over flush mounting van luidsprekers en ik de voordelen ivm akoestiek ook begrijp, zou ik dit ook willen doen met mijn tannoy system 800 passief. Het grootste probleem dat dit oplevert, is een bas-respons die max 6dB versterkt.
Mijn luidsprekers kunnen zo ingebouwd worden (heb ik nagevraagd bij Tannoy zelf), maar ik ben nu aan het zoeken hoe ik die versterking van bastonen kan compenseren.
Hieronder het filter (crossover frequentie volgens de manual is 1800Hz) :
R1 en R2 zijn beiden 17W. Alle waarden stonden op de componenten zelf, behalve van de spoelen, deze heb ik van internet geplukt van deze tekening :
Dit is op zich een heel eenvoudig filter, maar zoals gezegd, ik ben zeker geen expert.
Ben ik correct met te zeggen dat die weerstand R1 ervoor zorgt dat de tweeter 4 dB minder luid speelt en dat dit de compensatie is voor de zwakkere bass-respons van vrijstaande luidsprekers ?
Als dit correct is, dan is het voldoende om die weerstand te verwijderen uit het filter ? Maar dan zal ik ook de condensator C1 moeten vervangen, omdat C1 en R1 samen het filter voor het laag naar de tweeter bepalen... Volgens mij zou die nieuwe condensator dan eentje moeten zijn van 11µF.
Ben ik hier op het juiste spoor of zit ik er volledig naast ?
Nog een vraagje, ik heb internet zitten afschuimen om de formule te kunnen vinden voor zo'n CR netwerk, maar ik kom altijd terecht op een RC netwerk. Dus voor mijn interesse, wat is de formule om dat CR netwerkje uit te rekenen ?
In ieder geval al heel erg bedankt !!
Dirk.
Tannoy system 800 crossover en verzwakkings netwerk
Moderator: Beheerdersteam
Re: Tannoy system 800 crossover en verzwakkings netwerk
Het uitgangspunt is goed. Daarna zijn je aannames te eenvoudig. Door het vlak inbouwen van de luidspreker verandert de geluiddruk/frequentiecurve, de bas zal sterker worden over een bepaald frequentiegebied. Dat freqentiegebied is niet het hele weergavegebied van de basunit, maar is afhankelijk van de afmetingen van de oorspronkelijke behuizing en de in het wisselfilter toegepaste bafflestep-compensatie (BSC). Die BSC wordt vaak gerealiseerd door de tweeter te verzwakken én door het middengebied van de woofer eveneens af te zwakken. Meestal gebeurt dat laatste door een grotere waarde seriespoel voor de basunit, soms ook met LCR-kringen in de filtersectie voor het laag.Dirkv schreef:Ben ik hier op het juiste spoor of zit ik er volledig naast ?
Kortom: het vlak inbouwen zal met zich meebrengen dat je het filter opnieuw zult moeten opbouwen. Mogelijk met een ander schema, maar in elk geval met andere componentwaarden. Dat kan het beste door de zaak, eenmaal ingebouwd, helemaal in te meten en vervolgens met een simulatieprogramma een nieuw filter te ontwikkelen.
Een alternatief (wat wel inhoudt dat je wat versterkervermogen gaat verstoken) is dat je een actief laagcorrectiefilter (digitaal of analoog) gaat toepassen nadat je de monitors met de oorspronkelijke filters hebt ingebouwd en de correcte instelling van dat filter door middel van wat metingen hebt bepaald. In feite corrigeer je het ingebouwde correctiefilter. Het wordt in heel wat studio's op die manier gedaan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Welkom Dirk!
misschien kan je dit doen middels je HT processor/receiver, sommige daarvan hebben de mogelijkheid tot frequentie response correcties.markbakk schreef:Een alternatief (wat wel inhoudt dat je wat versterkervermogen gaat verstoken) is dat je een actief laagcorrectiefilter (digitaal of analoog) gaat toepassen nadat je de monitors met de oorspronkelijke filters hebt ingebouwd en de correcte instelling van dat filter door middel van wat metingen hebt bepaald. In feite corrigeer je het ingebouwde correctiefilter. Het wordt in heel wat studio's op die manier gedaan.
-
Dirkv
- Contacteer:
Bedankt voor reacties en de verduidelijking. 't Is mij nu duidelijk dat ik de zaken te simpel zag
.
Mijn versterker heeft geen room correctie. Dus zal ik 't op een andere manier moeten aanpakken. Ik heb inderdaad al gelezen dat ze bij flush mounting meestal zo'n extra passieve of digitale laagcorrectie filter voorzien. Indien passief zou ik dan eerder opteren om het filter opnieuw te maken ipv er nog een extra netwerkje bij te hangen, vermits hoe meer componenten zo'n filter bevat, hoe mee je 't geluid beïnvloed.
Ik heb vandaag trouwens al wat zitten lezen over DSP's, waarbij je dan zelfs je passieve filter zou kunnen weglaten, en compleet vervangen door zo'n DSP.
Dus ik heb nog veel te lezen en te leren (o.a. op dit forum !) !!
Mijn versterker heeft geen room correctie. Dus zal ik 't op een andere manier moeten aanpakken. Ik heb inderdaad al gelezen dat ze bij flush mounting meestal zo'n extra passieve of digitale laagcorrectie filter voorzien. Indien passief zou ik dan eerder opteren om het filter opnieuw te maken ipv er nog een extra netwerkje bij te hangen, vermits hoe meer componenten zo'n filter bevat, hoe mee je 't geluid beïnvloed.
Ik heb vandaag trouwens al wat zitten lezen over DSP's, waarbij je dan zelfs je passieve filter zou kunnen weglaten, en compleet vervangen door zo'n DSP.
Dus ik heb nog veel te lezen en te leren (o.a. op dit forum !) !!