visaton w130s + scn10 in concertino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

beste forummers,

ik ben nieuw op dit forum, en daarom zou ik mij even voorstellen,

ik ben bram 15 jaar en woon ergens in de provincie utrecht :lol:

maar waarom ik me heb aangemeld heb bij dit forum zit zo,
ik heb wel een een subwoofer gebouwd en wou 2 kleine speakers erbij hebben,
ik zat e kijken op het internet en dus dit forum en kwam uiteindelijk op de site van humblehomemadehifi terecht en zag daar de concertino staan,
en die vind ik er wel erg mooi uitzien :D
alleen toen ik de kitprijs zag , was ik iets minder blij,
maar er zitten wel erg goede componenten dus opzich is het wel logisch,
en toen ging ik verder kijken op de visaton site en toen zag de alto 1 staan ,
toen dacht ik waarom kan ik niet die woofer en tweeter in de concertinobehuizing zetten,
en dan via boxsim kijken of ik met een filter het goed kan laten klinken,
nu heb ik hem erin gezet en kan iemand zeggen of dit een beetje goed is ingevuld en of ik die dal in het hoog kan horen,


gr bram
Bijlagen
concertino v1 visaton w130 s.jpg
concertino port v1.jpg
concertino v1 w130s filter.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door Henkjan »

Ha die Bram, welkom hier!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door John P »

Hallo Bram, je krijgt meteen huiswerk! Lees dit artikel eens door: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14164 van Wouter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door pappaleo »

Hallo Bram naamgenoot, welkom hier.
Leuk bezig hoor! Mijn zoon is 15 en vindt die hele audiozooi maar niks en zit liever te minecraften.

Over je simulatie: ik zou het eerst wat aandacht besteden aan het bultje bij 1300Hz, dat zou best wel eens hoorbaar kunnen zijn.

De simulatie komt vaak niet overeen met de praktijk. Daar kan het best mee (of tegen) vallen. Een controlemeting kan uitsluitsel bieden.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

bedankt voor het leuke ontvangst,

ik heb dat luidspreker ontwerp doorgelezen ,
en die ziet er ook goed uit,,
ook precies dezelfde luidsprekers,
dus had ik even dat filter in mijne gezet en krijg ik een vlakkere grafiek,
dus dat is wel mooi :D
maar is dit erg onnauwkerig of is het wel te doen?
het uitrekenen van het filter zeg maar,
maar als dit niks word ,ga ik denk ik dat ontwerp van wouter bouwen,

gr
Bijlagen
concertino filter v2.jpg
concertino filter v3.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door Henkjan »

iets dat al "bewezen" is nabouwen is over het algemeen een goed eerste project, maar als je serieus aan de slag wil met de hobby en dus ook zelf wil filteren dan zou dit wel een mooi start project zijn. je moet dan wel flink tijd en moeite investeren in leren, meten, proberen, etc, maar met hulp van her moet je dan een aardig eind kunnen komen. wel zou het dan handig zijn om zelf te kunnen meten, dus dan zou je op z'n minst een microfoon moeten kopen en evt een geschikte geluidskaart.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

bramwilbrink schreef:
dus had ik even dat filter in mijne gezet en krijg ik een vlakkere grafiek,
dus dat is wel mooi :D

maar is dit erg onnauwkerig of is het wel te doen?
het uitrekenen van het filter zeg maar
Wat mij opgevallen is, is dat er een bult rond 1,5kHz moet zitten in de simulatie, omdat die daar in de praktijk niet zit.
Een vlakke simulatie geeft dus een dal in de praktijk rond 1,5kHz.

Dit verklaart ook de wat gekke simulatie van het Hobby Hifi filter, die heeft een bult daar. En die vindt je in de meting niet terug.
Het Hobby Hifi filter zou ook goed moeten werken, mijn filter is vrij groot geworden. Ik wil de nieuwe versie binnenkort nog uitproberen, het is nog steeds niet helemaal naar mijn zin. Ik wil de powerrespons ook goed krijgen, dan ga je waarschijnlijk niet meer horen dat het goedkope units zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door pappaleo »

Hoi Wouter,

Gebruik je met die simulatie (met bult) dan gegevens uit een eigen meting, of voorgestoomde gegevens?

Ik heb nu met zelf gemeten en geimporteerde gegevens best goede ervaringen. Het klopt niet helemaal, maar het komt hééél dicht in de buurt als ik een controlemeting doe van het eindresultaat.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Dus dat betekent dat filter een beter is qua dat bultje omdat je die niet terugmeten ? Want. Waar heeft die piek dan mee te maken? En hoeveel db meer was die bij u?

Gr
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

Op het forum is het "je" en "jij" hoor :D En ikke is ook maar 33 :wink:

Volgens mij heb ik alles vrij goed gedocumenteerd dus bovenstaande vragen kunnen beantwoord worden door mijn topic te lezen. De meting liet een dal zien, dus in de simulatie moet gewoon een bult. Dit komt overeen met de Hobby Hifi metingen, die tonen nauwelijks een bult terwijl die in boxsim wel zit met hun filter. Mazzel trouwens, dat een rectificatie nodig was omdat in het blad alle metingen van die pagina verkeerd waren (andere boxen) want nu staat de Mini Monitor Basic mkII gewoon op het web O:)

Hier mijn laatste idee: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Hier het topic, pagina 6: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=125

Het probleem met mijn laatste voorstel is dat er in de hoogsectie een correctie zit voor 5kHz, die kost vrij veel en doet 'ietsje' met het geluid. Het wordt meer layed back, maar ook minder natuurlijk. Alles wordt wat genadiger. Daarvoor zijn volgens mij ook andere opties, die minder componenten kosten. Bijvoorbeeld het MMB mkII filter.

Welke laagconstructie ga je maken? 13 liter basreflex?
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Okay ik zou hem nog ff goed doorlezen.en hij komt in een 9 liter basreflex .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

9 liter is eh... Dan liever de W130S-4 denk ik :hide:
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Waarrom zou dat dan niet goed zijn ?maakt de weerstand dan van de woofer ook uit op de inhoud ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door Henkjan »

Niet de weerstand an sich, maar die komt door een andere spreekspoel en dat heeft weer zn invloed op de eigenschappen van de speaker (zichtbaar in de T/S parameters)
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Okay bedankt!.



A.s. zaterdag komt bij ons een kennis langs die eventueel een zaagtafel mee kan nemen.
Ik dacht als ik de concertino dan ga zagen en in mekaar zetten . Kan ik later nog wat doen met dat filter .
Maar past de w130s wel erin. Ik denk het zelf wel als ik de grafieken zie .
Maar kan dat?
En dan als bas reflex poort. Die is nu op een diameter van 7 cm berekend .
Kan ik daarvoor ook een pvc buis of iets in die richting gebruiken?
Gr bram
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door ray5150 »

Dat kan in principe wel, echter een "echte" BR pijp heeft een mooie overgang aan het einde zitten.
Dat is met een PVC buis vaak een stuk moeilijker te uit te voeren.

Voor de prijs hoef je het niet te laten :
http://www.rumoh.eu/nl/171-bass-reflex
De porto kosten zijn hoger dan die van de buis zelf.

Of, misschien heeft een forumlid in de buurt nog iets liggen ?

(wel hartstikke leuk dat je er op je 15e al zo serieus mee bezig bent ! :goedzo: )
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Voor die 2 zoveel is dat wel mooier en beter . En nog.goedkoper. want anders moest ik een meter halen terwijl ik maar 30 cm nodig heb :lol: dus kwam je dan duurder uit.

Ik had het stuk van wouter nog een keer doorgelezen. En de grafieken bekeken. Daar zie ik een bult bij de 1.5 khz zitten van 1.5 db ongeveer. En als ik mijn eerste geposte filter bekijk us grafiek heb ik daar een bt van ongeveer 4 db . Dus kan ik dan zeggen dat daar 1.5 db afgaat dus nog 2.5 dbhoger zit dan het gemiddelde?. Want dan zou dat filter misschien beter zijn. Maar daarna komt een dal bij de overgang. Hoe kan ik die vlak trekken? Want als ik met dat filter bijna hetzelfde krijg als filter 2/die van wouter. Dan is dat mooi want die is goedkoper om te bouwen. Of weet iemand hoe ik bin het filter van wouter een bult bij de 1.5 khz krijg van 1.5 db?
Gr
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

bramwilbrink schreef:
Of weet iemand hoe ik bin het filter van wouter een bult bij de 1.5 khz krijg van 1.5 db?
Gr

In boxsim kun je filter als referentie markeren, daarna kun je een andere curve er overheen werken. Als je bijvoorbeeld het ontwerp van Hobby Hifi invoert (die heeft heel weinig componenten en zal ongetwijfeld goed klinken) kun je daarna met de 8 Ohm versie hetzelfde proberen te maken. Ik heb daar wel de 'uitkomsten' van. Maar wellicht vind je het leuk om het zelf te proberen.

Heb je de W130S-8 al liggen trouwens? Anders kun je toch gewoon de mini-monitor basic mkII bouwen, gewoon met de W130S-4
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Ik vind dat oud wel leuk om dat even zelf uit te proberen. Ik heb ze allebij geprobeert. ( de 8 en 4 ivm versie).
En dan zie ik idd wat jij zei dat je een verschil ziet in het laag dat deze een paar en minder is een grilliger verloopt. Maar ik heb het allereerste filter iets aangepast en dan kom ik op ( vind ik :hide: ) een mooie grafiek uit met een bultje bij de 1.5 khz net zoals bij jouw filter. Alleen gaat hij ook weer iets omhoog bin dede 5 khz maar word het hoog daar erg schel van of is dat te overzien?.

Zoals ik al zei kan ik zaterdag wat zagen dus zou ik de behuizing kunnen zagen + frezen. En dan het filter wat ik nu gepost heb . Die solderen en aansluiten en kijken of het goed klinkt . Vooral bij dat hoge gedeelte van 1 tot 6 kHz. Want als ik zo met boxsim bezig ben , denk ik zelf dat met deze behuizing + luidsprekers wel wat te maken is.

En ik heb nog niks aan onderdelen dus ook geen w130 s8 of 4 ohm :)
aar als dat filter goed is en ik zaterdag dus kan zagen ga ik wel deze week alles bestellen.

I
En nog een vraag over de condensatoren en weerstand
Hoor je het verschil tussen een mkt condensator en een gladde condensator . Die groene van jantzen audio? Tenminste ik begrijp dat je wel wat hoort maar is dat verschil groot?en wat voor weerstand moet ik nemen?. Zeg maar voor hoeveel wat ?
Gr.bram
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

Jij bent leuk bezig!!

Dit is denk ik het beste dat je kunt doen:

Neem de onderdelen van de Mini Monitor Basic MKII en pas evt naar smaak dat filter via boxsim wat aan. Je kunt gewoon het ontwerp van een topontwerper pakken en omdat je boxsim kunt gebruiken (goed gedaan!) kun je zelf kijken als je het hoog wat wilt aanpassen/dempen hoe dat moet/gaat in Boxsim. De 8 Ohm driver is niet echt ideaal, ik moet hem enorm remmen om wat laag te krijgen... Dus, neem gewoon alles van dit lijstje:

http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tm?xxx?xxx

De weerstanden in het hoog kunnen 5 Watt zijn. Bestel je bij Rumoh of zo? Speakerland/Speaker&Co of Loudmagnet, ze kunnen je allemaal helpen hiermee.

Succes!
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

hey wouter,

ik ga bestellen bij rumoh,

maar ik zat daar op hun site te kijken en ik zag noog meer woofers in die prijsrange van rond de 30 euro,
zoals de peerless sds 134 thp, hoe kan ik die importeren in boxsim, want ik vind dat simuleren in boxsim wel grappig,
want zo kom ik er ook nog een beetje achter wat filteronderdelen doen in een filter, :)
want die vind ik er iets mooier , want die woofer glimt niet,




gr bram
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door markbakk »

Je hebt in Boxsim alleen de gegevens van Visaton-units beschikbaar (ook wel logisch, het is een app van dat merk). Als je andere merken gaat gebruiken moet je zelf meetgegevens gaan importeren in het programma. Dat is voor een beginner en lichtgevorderde niet eenvoudig te doen, ik zou je dat willen afraden.
Hoewel de Peerless SDS-units zeker de moeite waard zijn. Je kunt natuurlijk ook een LBVS gaan bouwen.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

hey markbakk,

ik zat zelf nog even te googelen en toen zag ik dat iemand op dit forum al die gegevens had gepost van de impedance en het frequentie verloop,
nu had ik die geïmporteerd plus de rest van de gegevens maar nu krijg ik een gewone grafiek? dan is dit toch gelukt of is dit niet precies genoeg om er iets van te simuleren?

gr
Bijlagen
ding peerless.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door markbakk »

Je mist de fasekarakteristieken en de informatie over de meetomstandigheden (referentieniveau, in welke box/op welke baffle is gemeten). Kan zo maar afwijkingen van 4-8dB geven, in het overgangsgebied met de tweeter nog meer.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Ik heb gister avond de spullen besteld bij rumoh :) dus het is. Even wachten tot dat ik het binnen krijg.

Gr
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”