Hulp voor upgrade filter gevraagd.
Moderator: Beheerdersteam
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Hulp voor upgrade filter gevraagd.
Een vriend van mij heeft een setje Wharfedale Emerald 93 van mij overgenomen en heb hem overgehaald om eens te kijken naar een filterupgrade.
Er zitten nu een aantal elcotjes in die naar mijn idee wel vervangen kunnen worden.
Ik heb alleen net ff te weinig kennis over filters om te beslissen welke elco het belangrijkst zijn voor een goed resultaat.
Ik wilde sowieso alle elco's vervangen voor Audyn MKT, en misschien ergens ook een Audyn+
Jullie wisten bij mijn vorige filters mij ook prima uit te leggen welke condensator het meeste zin hadden om te vervangen door een wat duurdere dus ik hoop dat jullie uit dit filterschema ook wijs kunnen.
Ik heb het filter hier uitgetekend:
Hoog: 1= 3w 2.2ohmJ
2= 475k 100v
3= 4uf 50v
4= 3w 10ohmJ
Laag: 1= 12uf 50v
2= 15w 6.8 ohmJ
3= 32uf 50v
Ik neem aan dat ik de weerstandjes en spoel lekker kan laten zitten?
Er zitten nu een aantal elcotjes in die naar mijn idee wel vervangen kunnen worden.
Ik heb alleen net ff te weinig kennis over filters om te beslissen welke elco het belangrijkst zijn voor een goed resultaat.
Ik wilde sowieso alle elco's vervangen voor Audyn MKT, en misschien ergens ook een Audyn+
Jullie wisten bij mijn vorige filters mij ook prima uit te leggen welke condensator het meeste zin hadden om te vervangen door een wat duurdere dus ik hoop dat jullie uit dit filterschema ook wijs kunnen.
Ik heb het filter hier uitgetekend:
Hoog: 1= 3w 2.2ohmJ
2= 475k 100v
3= 4uf 50v
4= 3w 10ohmJ
2= 15w 6.8 ohmJ
3= 32uf 50v
Ik neem aan dat ik de weerstandjes en spoel lekker kan laten zitten?
Re: Hulp voor upgrade filter gevraagd.
Eh, nummer 2 van het hoog filter ? nogal onduidelijk...CoenvanDongen schreef:Hoog: 1= 3w 2.2ohmJ
2= 475k 100v
3= 4uf 50v
4= 3w 10ohmJ
2= 15w 6.8 ohmJ
3= 32uf 50v
- pappaleo
- Contacteer:
Inderdaad. Bij 3 weerstanden van 475k komt er vrij weinig hoog uit.ray5150 schreef:Eh, nummer 2 van het hoog filter ? nogal onduidelijk...
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Ja dat vind ik dus ook een raar ding en ik vind ze ook raar aangesloten :s
ik vraag me af of het een weerstand is??
Dus.. Plaatjes!
ik vraag me af of het een weerstand is??
Dus.. Plaatjes!
- pappaleo
- Contacteer:
Nee, dat is een condensator. 475 is denk ik 4700000pF hetgeen hetzelfde is als 4,7uF.
Weet je zeker dat de 3 op die manier aangesloten zitten als getekend? Dus 2 parallel in serie met een enkele?
Weet je zeker dat de 3 op die manier aangesloten zitten als getekend? Dus 2 parallel in serie met een enkele?
- pappaleo
- Contacteer:
Inderdaad, het lijkt er wel op, gezien de printlayout. De vervangingswaarde van deze constructie is ietsje minder dan 3,15uF. Je kan deze constructie gerust vervangen door een parallelschakeling van 2,7uF en 0,47uF.
Deze condensator(en) moet(en) van goede kwaliteit zijn.
Deze condensator(en) moet(en) van goede kwaliteit zijn.
Maar waarom zou je de elko's uit de paralleltak en de foliecondensatoren in serie voor de tweeter willen vervangen? Overigens, weet je zeker dat het spoeltje in de tweetersectie niet tussen die enkele 4µ7 en die twee 4µ7 parallel aangesloten zit? Want dan heb je gewoon een derde-orde elektrisch filter voor de tweeter. Kun je niet zo maar vervangen door de suggestie van Leo.
[Edit] En dat moet je hier ook helemaal niet gaan doen, dat filter is prima.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik denk dat je gelijk hebt. Dat ziet er veel logischer uit. Zijn tekening klopt niet.markbakk schreef:Maar waarom zou je de elko's uit de paralleltak en de foliecondensatoren in serie voor de tweeter willen vervangen? Overigens, weet je zeker dat het spoeltje in de tweetersectie niet tussen die enkele 4µ7 en die twee 4µ7 parallel aangesloten zit? Want dan heb je gewoon een derde-orde elektrisch filter voor de tweeter. Kun je niet zo maar vervangen door de suggestie van Leo.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Je hebt gelijk ik heb het spoeltje over het hoofd gezien.markbakk schreef:Maar waarom zou je de elko's uit de paralleltak en de foliecondensatoren in serie voor de tweeter willen vervangen? Overigens, weet je zeker dat het spoeltje in de tweetersectie niet tussen die enkele 4µ7 en die twee 4µ7 parallel aangesloten zit? Want dan heb je gewoon een derde-orde elektrisch filter voor de tweeter. Kun je niet zo maar vervangen door de suggestie van Leo.
Ik heb hem erbij getekend. Dus als ik het goed begrijp hoef ik voor een goed resultaat niet alle elco's te vervangen?
- pappaleo
- Contacteer:
De tekening van het laag klopt ook niet. Daar zit de elko van 12uF waarschijnlijk niet in de signaalweg, maar loopt van de spoel naar de min.
- pappaleo
- Contacteer:
Je kan die foliecondensatoren van 4,7uF in de hoogsectie vervangen door dure Audyn caps, maar of je dat verschil gaat horen is nog maar de vraag.
Het vervangen van de elko's die niet in de signaalweg zitten heeft niet zoveel zin tenzij de capaciteit verlopen is door ouderdom.
Hou oud zijn die speakers eigenlijk?
Het vervangen van de elko's die niet in de signaalweg zitten heeft niet zoveel zin tenzij de capaciteit verlopen is door ouderdom.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Ik zie het. Ik ben dus duidelijk geen held in het analyseren van een filter.pappaleo schreef:De tekening van het laag klopt ook niet. Daar zit de elko van 12uF waarschijnlijk niet in de signaalweg, maar loopt van de spoel naar de min.
dus gewoon alle drie die gele toch?pappaleo schreef:Je kan die foliecondensatoren van 4,7uF in de hoogsectie vervangen door dure Audyn caps, maar of je dat verschil gaat horen is nog maar de vraag.
Met audyn Cap MKP plus kom ik op +/- 30 euro per filter. Gaat dat het waard zijn denk je?
Ik heb geen idee, maar ik gok dat ze uit midden jaren 90 komen. Dat verlopen zal wel mee vallen denk ik.pappaleo schreef:Het vervangen van de elko's die niet in de signaalweg zitten heeft niet zoveel zin tenzij de capaciteit verlopen is door ouderdom.
- pappaleo
- Contacteer:
Als je het al gaat horen, denk ik dat het verschil minimaal is. Ik denk dat ik het het niet waard zou vinden.CoenvanDongen schreef:dus gewoon alle drie die gele toch?pappaleo schreef:Je kan die foliecondensatoren van 4,7uF in de hoogsectie vervangen door dure Audyn caps, maar of je dat verschil gaat horen is nog maar de vraag.
Met audyn Cap MKP plus kom ik op +/- 30 euro per filter. Gaat dat het waard zijn denk je?
Het verloop van die elko's zal ook wel minimaal zijn, als het nou nog jaren 70 spul was.
Mijn advies: Lekker laten zo, dat filter.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Nou dat is duidelijk
Dan schroef ik de handel gewoon weer in elkaar.
Dan schroef ik de handel gewoon weer in elkaar.