Kapotte Condensator?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

peter geerts

Kapotte Condensator?

Bericht door peter geerts »

Beste allen,

Ik zou graag een moment van jullie expertise gebruik willen maken. Mijn gitaarversterker (buizen) heeft sinds kort kuren. De ene keer functioneert hij niet goed (geluid sterft uit terwijl de gitaar nog klinkt), de andere keer doet hij het vlekkeloos (voornamelijk als ik thuis wil achterhalen waar het mis gaat :roll: ). Ik kan niet exact inschatten wat er aan de hand is. Ik heb alle buizen al vervangen door nieuwe (en vrij snel de oude weer terug gezet ivm geluid), De eindbuizen heb ik telkens gebiased na vervanging. Op het wereld wijde web heb ik ook geen passende antwoorden of soortgelijke gevallen gezien (met deze versterker).

De volgende kandidaten voor inspectie leken mij de condensatoren. Nu heb ik er in het voedingsgedeelte een gespot (zie bijlage) waarvan ik denk dat hij stuk zou kunnen zijn, maar met mijn beperkte ervaring op dit vlak zou ik het makkelijk mis kunnen hebben.

Graag jullie meningen voordat ik de boel voor niks uit elkaar ga solderen.

Alvast bedankt!
Cap.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Kapotte Condensator?

Bericht door Barry2001 »

Het lijkt mij meer iets van een los contact als ik je verhaal zo lees... wordt natuurlijk gesleept met zo'n versterker. Je zou eens kunnen proberen met de achterkant (handvat) van een schroevendraaier of je het probleem kunt reproduceren door op wat plekken te drukken. Even met beleid en voorzichtig aub maar dat zul je wel weten :D
Omdat 'ie soms wegvalt en het soms ook goed doet zou ik dat eerder denken dan een defecte elco. Als 'ie echt bol staat moet je 'm vervangen, maar voor zover het op de foto te zien is valt dat nog wel mee.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op ma 22 sep 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zie ik dat het hier een Bogner betreft ? da's echt geen goedkope rommel.
Als je er niet helemaal thuis mee bent, zou ik er niet mee gaan rommelen.
Maar naar een (goede) buizen versterker reparateur brengen. een opdonder van een Volt of 3 a 400 is nie fijn...ik weet er alles van... :roll:

Wat op de foto staat zijn trouwens elko's. ( elektrolitysche condensatoren) staat er ook een merk en type op ?
peter geerts

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Ik ben me bewust van de gevaren van hoge spanningen in buizenversterkers (zelfs wanneer het apparaat niet meer aan netspanning hangt), maar bedankt voor de waarschuwingen :wink:

Het is inderdaad een bogner, maar wel een van de goedkopere lijnen (alchemist) die bij line6 (Azië) worden geproduceerd en geserviced.
De "bolle" condensator is een 700uF 35v. Verder staat er op "CE NHG". Op de grote condensator staat nog "Nippon Chemi-Com" en SMH.

De tip met de achterkant van de schroevendraaier zal ik aankomende week zeker een keer proberen!
ray5150

Bericht door ray5150 »

700 uF ? :think:

Weet je dat heel zeker ? ben die waarde nog nooit tegengekomen. 680 en 820, die zijn er wel maar worden ook niet vaak gebruikt.

Als hij 35 VDC maximaal is kan ik me niet voorstellen dat hij in het buizen gedeelte gebruikt word.
Eerder relaisturing of Midi.
Had je de spanning over die elko al gemeten ?
Ik neem aan dat het qua formaat de "middelste" op de foto is ?
Die staat inderdaad wat bol.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als het geluid zomaar wegzakt lijkt met dat geen elco, dan gaat ie meestal brommen.
Ergens iets dat slecht vastzit in het gloeidraad-circuit ? Gloeistroom weg, buizen koelen langzaam af, geluid zakt weg.
Anne
peter geerts

Nou ja, zeker... het staat er wel op (zie bijlage).

Er zit inderdaad ook nog wat andere elektronica in de spanning nodig heeft. De relais schakeling van de kanalen, een digitaal reverb en delay gedeelte en ik vermoed nog iets wat de ledjes op het voetpedaal voedt.

Spanning heb ik nog niet gemeten, daarvoor zal ik een en ander moeten los halen. Zal waarschijnlijk aankomend weekend worden.
Bijlagen
BolleCap.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het zal wel 4700 uF zijn, grote kans dat dat lager op de folie staat.
Zo te zien is de 4 eraf gevallen... :lol:
peter geerts

Haha, ja dat zal het wel zijn inderdaad :lol:

Kan er lastig bij zoals hij nu in de behuizing zit.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

4700.JPG
cijfertje weggevallen......???
Edit, ik was te traag. :rofl:
peter geerts

Ah!buis schreef:
Als het geluid zomaar wegzakt lijkt met dat geen elco, dan gaat ie meestal brommen.
Ergens iets dat slecht vastzit in het gloeidraad-circuit ? Gloeistroom weg, buizen koelen langzaam af, geluid zakt weg.
Anne
Dank je voor je antwoord. Hij leeft vaak weer op bij het aanslaan en sterft dan weer sneller uit dan normaal de bedoeling is.
Brommen doet ie alleen op het scheurkanaal op high gain eigenlijk, maar dat is "normaal".
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peter geerts schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Dank je voor je antwoord. Hij leeft vaak weer op bij het aanslaan en sterft dan weer sneller uit dan normaal de bedoeling is.
Brommen doet ie alleen op het scheurkanaal op high gain eigenlijk, maar dat is "normaal".
Dus als ik goed begrijp komt 't geluid terug als je een snaar aanslaat ? Datn is het geen gloeidraadprobleem.
Er zitten nogal wat schakelaars (relais) in de signaalweg ,willen wel 's slecht kontakt maken.Of een lekweerstand die zich misdraagt.
Zak het weg bij elke ingang/instelling , wel zo handig te weten om de oorzaak in een beperkter plaats te zoeken.
Anne
peter geerts

Ah!buis schreef:
peter geerts schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Dus als ik goed begrijp komt 't geluid terug als je een snaar aanslaat ? Datn is het geen gloeidraadprobleem.
Er zitten nogal wat schakelaars (relais) in de signaalweg ,willen wel 's slecht kontakt maken.Of een lekweerstand die zich misdraagt.
Zak het weg bij elke ingang/instelling , wel zo handig te weten om de oorzaak in een beperkter plaats te zoeken.
Anne
Ja klopt, dat is hoe ik het ongeveer ervaar. Hij blijft dus nog wel wat geluid maken, maar niet zoals het hoort. Voor zover ik weet gebeurt het zowel op het "clean" als op het "scheur" kanaal. specifieker durf ik niet te zijn, omdat ik niet alle combinaties van schakelaar settings heb getest zodra het probleem zich voordeed.

Ik zal ergens komende week proberen om het probleem te reproduceren.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Als je de print goed bekijkt aan de soldeerzijde dan zul je één of meerdere slechte soldeerpunten aantreffen , door deze opnieuw te solderen zal je probleem worden opgelost.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je weet er meer van, Olaf ? :-k
(deze specifieke versterker, dus.)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

niet specifiek met betrekking tot deze versterker, maar ik ben 10 jaar lang bruingoedmonteur geweest (audio, video) en vanuit die ervaring weet ik dat zijn klachtenpatroon niet terug te voeren is op een slechte elco , maar wel heel goed op losse soldeerpunten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben, Olaf.
Met het gebruik van loodvrije soldeer is de degelijkheid er niet op vooruit gegaan.

Een slechte of defecte (voedings) elko geeft ook wat andere symptonen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Olaf Markus schreef:
niet specifiek met betrekking tot deze versterker, maar ik ben 10 jaar lang bruingoedmonteur geweest (audio, video) en vanuit die ervaring weet ik dat zijn klachtenpatroon niet terug te voeren is op een slechte elco , maar wel heel goed op losse soldeerpunten.
Vergeet niet, er zitten nogal wat relais in, ook in de signaalweg.
Om de mogelijkheden wat in te perken vroeg ik al welk deel er wel en geen last heeft.Maar 't is moeilijk zoeken nar iets wat zich soms voordoet en liefst niet als je zoekt :P .
Voor een slecht soldeerpunt er een doorspelende bron op zetten en overal wat drukken/trekken,buigen,kloppen (voorzichtig hoge spanningen)en hopen dat ie sputtert.
Vervelende is dat een slecht kontakt zelfs in een onderdeel kan zitten.Wel condersators tegengekomen die onderbroken bleken.Zijn soms te vinden met afkoelen (spuitbus freon, of mag dat niet meer ?)
Opwarmen verandert de toestand ook,kan verraderlijk zijn bij zomaar soldeerpunten overdoen.Ik heb wel meegemakt dat een slechte C na uitsolderen ineens als goed wilde meten.
Anne
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

een slechte elco krijgt inderdaad ineens meer capaciteit door verwarming.
Maar goed, het is een kleine moeite om de soldeerzijde van de print even te bekijken, een slechte soldering zie je vrij gemakkelijk en opnieuw solderen is zo gebeurt.
Dan kan dat in ieder geval uitgesloten worden, dan heb je de meest makkelijke en voor de hand liggende stap in elk geval gehad.
Is dat het niet dan kun je alsnog verder gaan kijken. maar nu begin je juist met de moeilijke en minder voor de hand liggende opties, misschien is dat niet nodig.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Lijkt wel eenvoudig ,maar val tegen.Er zitten meen ik wel een zestal printen in.Eindverst. voorverst.,ingangen ,potmeters, voeding ... :(
Met het solderen en bewegen van vanalls kan 't zomaar over zijn, ... en na een paar dagen (op een slecht ogenblik) # @§ $ heb je 't weer (niet)!
Wel zo rustig als je weet wat er mis was en goed hersteld O:)
Anne
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Gewoon even de tijd er voor nemen, er even voor gaan zitten en lekker uit elkaar schroeven dat ding, leuk , leerzaam en na een paar uur ben je een heel eind verder en misschien wel van je probleem af.
Even een LCR metertje in huis halen voor een paar tientjes zodat je wat condensatoren waar je aan twijfelt op waarde kunt meten, printen inspecteren en hier en daar doorsolderen en dan kijken waar je dan staat.
Ook is het een optie om er een constante toon op te zetten en even met de achterkant van een schroevendraaier of een roethoutje wat componenten en stekker verbindingen aan te tikken en op de printen te tikken.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
.Wel condersators tegengekomen die onderbroken bleken.
Zijn soms te vinden met afkoelen (spuitbus freon, of mag dat niet meer ?)
Onze huisdealer verkoopt het gewoon :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13873
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
.Wel condersators tegengekomen die onderbroken bleken.
Zijn soms te vinden met afkoelen (spuitbus freon, of mag dat niet meer ?)
Onze huisdealer verkoopt het gewoon :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13873
Er zijn dan toch nog vast waarden :D
Ik ben er al zo lang uit en met die koelkasten en drijfgassen die anders moeten :regels:
En Olaf "dan haal je 'm toch even uit elkaar" doet me denken aan Jos Ghysen vroeger op de radio met z'n grappen;
Uit elkaar halen hebben we op den duur wel onder de knie gekregen
maar na het weer ineen steken zag het er ineens iets heel anders uit :rofl:
Anne
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

hhmmmm. misschien is het voor mij als voormalig bruingoed monteur wat makkelijk praten maar het zou voor mij inderdaad geen probleem zijn om hem weer in elkaar te zetten.
Is er ook een foto van het hele toestel zodat ik een idee heb waar we het over hebben?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Olaf Markus schreef:
hhmmmm. misschien is het voor mij als voormalig bruingoed monteur wat makkelijk praten maar het zou voor mij inderdaad geen probleem zijn om hem weer in elkaar te zetten.
Is er ook een foto van het hele toestel zodat ik een idee heb waar we het over hebben?
Ik heb de service doc.,munt niet uit in overzichtelijkheid :wink: .
's Kijken of die hier binnen kan
Anne
Bijlagen
line_6_alchemist_sm.pdf
(10.08 MiB) 860 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”