Pagina 1 van 1

Strandradio'tje

Geplaatst: ma 17 apr 2006, 23:50
door hovingtim
Laat het nu langzamerhand weer wat mooier weer worden en laat het nu langzamerhand weer wat meer tijd hebben om te knutselen.

Heb hier nog een stel oude speakertjes liggen. Lijkt me leuk om hier n strandradio'tje wat je op n mp3 speler of dergelijke kan aansluiten te maken. Elektra heb ik niet super veel kaas van gegeten ben meer voor het werken met hout en dergelijke. Maar nu zocht ik een klein versterkertje die op een 12 volt accu kan werken (beschik over een 12 volt 7,2Ah accu uit de modelbouw wereld).

Nu naar wat zoeken vondt ik dit low-budget (wat het toch voornamelijk moet blijven) schema'tje.


*****(bron: Circuits Online)*****
18 Watt versterker

Gepost door Jeroen Vreuls op donderdag 4 april 2002 17:13

Deze wat krachtigere versterker werkt met behulp van de push-and-pull techniek.
De schakeling bestaat uit twee versterkers, opgebouwd rond een TDA 2003. IC1 wordt met het ingangssignaal aangestuurd op de plus-ingang. IC2 wordt met het signaal van de min-ingang van IC1 op de min-ingang aangestuurd. Daardoor versterkt IC1 positief en IC2 negatief aangestuurd, en zo kan de luidspreker over de dubbele voedingspanning beschikken.
Beide IC's moeten goed gekoeld worden op een grote koelplaat. Let wel op dat beide IC's geïsoleerd op de koelplaat moeten worden gemonteerd.

Afbeelding

Deze schakeling kost ongeveer € 4,45.
Onderdelenlijst

* R1 = 82 kΩ
* R2 = 33 kΩ
* R3 = 680 Ω
* C1, C3, C4, C6, C7 = 100 nF
* C2 = 1 nF
* C5 = 47 µF
* C8 = 100 µF
* IC1, IC2 = TDA 2003

Is dit iets?? Er staat dat ik er 18 watt uit zou moeten kunnen krijgen nou als ik een 10 watt er uit haal ben ik al dik tevree denk ik. Het moet gewoon voor een achtergrond muziekje zorgen en niet voor een dikke gettho blaster.

Graag jullie mening op of aanmerkingen.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 0:37
door bartsegers
Wat dacht je van een leuke car audio amp?
ik heb nog een zeer nette te koop staan, met hoge kwaliteit, en een vermogen van 2x 20 watt rms.

voordeel is zn formaat. (klein)

zo ben je snel klaar. cinch ingangen, geen EQ, geen gain etc.
kortom snel en eenvoudig vermogen.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 20:11
door hovingtim
Das altijd wel leuk een aardig maar het is toch ZELFBOUW. Het gaat me er meer om lkkr bezig te zijn enzo. Zo zie ik weer een ander sigment van het zelfbouwaudio :lol:

Toch bedankt voor je aanbod

Geplaatst: di 18 apr 2006, 20:22
door JuuL
Het lijkt makkelijker dan het is zo'n schema. Als je de boel niet goed ground heb je brom bijvoorbeeld. En er komen nog wat andere dingen bij kijken zoals print layout enzo.
Kijk het topic van Digidoo maar eens hoe lang je ermee bezig bent met zo'n project.

Maw, zelfbouw kost je veel tijd! En er komt wat bij kijken. Ben je totale n00b op electro gebied kan je beter wat anders doen, maar heb je basis kennis en wil je er tijd instoppen is zoiets een leuk project!

/edit
De kosten gaat je echt niet in de comonenten van zo'n schematje zitten, maar in de koeling, voeding en behuizing. Reken daar zo een tiental euros voor bij op.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 20:31
door hovingtim
JuuL schreef:
Het lijkt makkelijker dan het is zo'n schema. Als je de boel niet goed ground heb je brom bijvoorbeeld. En er komen nog wat andere dingen bij kijken zoals print layout enzo.
Kijk het topic van Digidoo maar eens hoe lang je ermee bezig bent met zo'n project.

Maw, zelfbouw kost je veel tijd! En er komt wat bij kijken. Ben je totale n00b op electro gebied kan je beter wat anders doen, maar heb je basis kennis en wil je er tijd instoppen is zoiets een leuk project!

/edit
De kosten gaat je echt niet in de comonenten van zo'n schematje zitten, maar in de koeling, voeding en behuizing. Reken daar zo een tiental euros voor bij op.
Ben geen complete nOOb op electro gebied. Kon destijds kiezen voor WTB of HBO electro en heb voor WTB gekozen maar de kosten zijn het niet egt zolang het maar onder de 30 euro blijft en denk dat dat wel gaat lukken. Koeling heb ik al liggen. Iemand anders misschien een ander idee?

Geplaatst: di 18 apr 2006, 20:47
door Digidoo
JuuL schreef:
Kijk het topic van Digidoo maar eens hoe lang je ermee bezig bent met zo'n project.
Heej! Wat is dit? Ik bouwde een versterker geen strandradio! :P

Geplaatst: di 18 apr 2006, 20:50
door JuuL
Digidoo schreef:
JuuL schreef:
Kijk het topic van Digidoo maar eens hoe lang je ermee bezig bent met zo'n project.
Heej! Wat is dit? Ik bouwde een versterker geen strandradio! :P
:oops:
Tim bouwt toch ook een versterker :D

Geplaatst: di 18 apr 2006, 20:56
door Digidoo
JuuL schreef:
Digidoo schreef:
JuuL schreef:
Kijk het topic van Digidoo maar eens hoe lang je ermee bezig bent met zo'n project.
Heej! Wat is dit? Ik bouwde een versterker geen strandradio! :P
:oops:
Tim bouwt toch ook een versterker :D
Ja, okee een gedeelte. Maar het idee is heel anders en bovendien draagbaar. Ik vind het overigens wel een interessant hoe hij het zand/water vrij gaat maken, dat wordt volgens mij het grootste probleem op het strand...

Geplaatst: di 18 apr 2006, 20:59
door Art
Als je dan echt de blitz wilt maken op 't strand...
http://www.research.philips.com/technol ... index.html
Enorme beat uit 'n klein doosje met een zeer hoog rendement.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 21:13
door Pjotr
Art schreef:
Als je dan echt de blitz wilt maken op 't strand...
http://www.research.philips.com/technol ... index.html
Enorme beat uit 'n klein doosje met een zeer hoog rendement.
Heb je het gehoord? En hoe klonk het ....?

Lijkt mij meer een boombox en volgens mij is Hovington daar niet op uit.

Overigens Hovington, aan een T-ampje gedacht? ;) Gaat iig efficient met batterijen/accu om.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 21:18
door Art
Pjotr schreef:
Art schreef:
Als je dan echt de blitz wilt maken op 't strand...
http://www.research.philips.com/technol ... index.html
Enorme beat uit 'n klein doosje met een zeer hoog rendement.
Heb je het gehoo? En hoe klonk het ....?

Lijkt mij meer een boombox en volgens mij is Hovington daar niet op uit.

Overigens Hovington, aan een T-ampje gedacht? ;) Gaat iig efficient met batterijen/accu om.
Ja ja, ik heb 'm gehoord, daarom noemde ik 't ook een beat doosje. Het is weinig meer dan een getriggerde (one-tone) bass. Binnen een paar minuten trad bij mij luistermoeheid in.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 21:27
door Pjotr
Tja de meeste goedkope ghettoblasters werken eigenlijk al net zo. Het is wel wat de massa leuk vindt dus is het wel slim van Plipse om daar op in te spelen door van het hele basbereik 1 kaboem, kaboem, kaboem ... te maken.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 21:34
door hovingtim
Ik heb hier en daar een idee over het water/zand dicht te maken. Uit eigenstrand belevingen :twisted: :twisted: weet ik dat het zand altijd overal komt te zitten. De woofer van de speaker komt in een bass-reflex behuizing. Om dit afteschermen van het zand ga ik filtergaas gebruiken wat ook wordt gebruikt in de vijferwereld. (Heb toevallig nog een vierkante metertje over) Dit laat wel lucht door maar geen grovere. Overigens is het een 16 cm woofertje wat voor de bass moet zorgen.

De versterker hoe ik die vochtvrij ga houden weet ik nog niet. Denk doormiddel van vijfer voli en kit. Dit moet ik nog verder even uitdenken. Ga binnenkort eerst maar beginnen met de versterker. Eerst die aan de praat krijgen en dan de behuizing.

Extra ideen om alles waterdicht/zandvrij te houden zijn zeer welkom

Geplaatst: di 18 apr 2006, 21:36
door KT88
hovingtim schreef:
Extra ideen om alles waterdicht/zandvrij te houden zijn zeer welkom
Dow Corning, zwart kleverig goedje dat alles zeer goed afsluit, lijmt, en taai blijft zodat het trillingen kan verdragen.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 22:03
door hovingtim
Montage kit ook een optie????

Geplaatst: di 18 apr 2006, 22:16
door Art
Misschien is 't hier al eerder geopperd, maar die door jou voorgestelde versterker is passe qua rendement en benodigde ruimte. Gebruik liever een geschakeld gevalletje, hoger rendement, dus minder warmte dissipatie en minder ruimte nodig, dat alles i.c.m. Lithium accu's o.i.d. Regel ergens een kant en klare module, opgebouwd uit SMD onderdeeltjes...

Oh ja, en prik er gewoon een walkmanneke o.i.d. in.
Succes ermee!

ps heb trouwens een tijdje terug een soort van proto type omni luidspreker stereo portable radio cd speler gehoord, klonk zeer overtuigend.

Geplaatst: di 18 apr 2006, 23:53
door indoubt
stop de versterker in een stukje waterleiding. In jouw geval dan niet met aansluitingen maar met kleine gaatjes voor de draadjes die je dicht kunt kitten.

Ik heb dit plaatje weleens eerder gepost maar vooruit:
Afbeelding

Ook de potmeter kun je extern maken aan draadjes zodat er geen zand of water bij de amp kan komen en je eventueel alleen de pot moet vervangen als ie stuk gaat.

De 41Hz amp3 die hierin zit is zeer efficient en zal het lang uithouden op een accu. Bovendien verwacht ik dat de geluidskwaliteit heel wat beter is als van een eenvoudige TDA schakeling.