Alex k stelt zich voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Alex k stelt zich voor

Bericht door alex k »

Hallo allemaal,

Ik zal me toch maar eens voorstellen. Ik ben Alex, geboren in 1972 en ik lees al een tijdje mee op dit forum.
Ik mag graag luisteren naar muziek en daarnaast mag ik ook graag knutselen. Maar tot voor kort lagen die onderwerpen los van elkaar.

Door een collega ben ik in aanraking gekomen met de luidspreker zelfbouw. Ik ben van huis uit een echte werktuigbouwer en daarmee was de electronica kennis beperkt. Dankzij het lezen van de vele topics op dit forum en het lezen van wat boeken heb ik ondertussen een beetje kennis over het bouwen van luidsprekers vergaard.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met het maken van een stel 3-weg luidsprekers. Het model heb ik zelf verzonnen, maar gezien de beperkte kennis en geen enkele ervaring, heb ik voor de componenten de CONGA van Visaton genomen.
In showcases laat ik zien wat ik heb gemaakt.

Ik wil van de winter wat metingen aan mijn luidsprekers doen. Dan zal ik hier wel met mijn vragen terecht kunnen. Daarmee hoop ik mijn kennis op dit gebied wat te kunnen vergroten.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door Olaf Analogue »

O wauw, wat een binnenkomer met die luidsprekers van je, in mijn ogen gewoon kunst wat je daar laat zien.
Ik ben heel benieuwd naar hoe ze er nu bij staan.
Kortom, welkom op dit forum, ik denk dat je een waardevolle aanvulling bent!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door John P »

Welkom op het forum. Er zijn volgens mij al heel wat zweetdruppeltjes gevloeid bij jouw nieuwe boxen. Kun je iets meer vertellen over dat keperflex, ik kan er niets over vinden op het web.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door rikpost »

Prachtig ontwerp :goeie:
Lastig om te bouwen ook maar dat met die ronding heb je mooi opgelost zo.

Heb je ook nog een actueel plaatje ?
Want je weet :mrgreen:
:foto:
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door alex k »

Bedankt voor jullie complimenten, dat doet de mens altijd goed. :dank:

Ik heb de speakers voorzien van keperweefsel en niet zoals ik had geschreven keperflex.

Graag laat ik jullie het vervolg van het project zien, alleen zit ik op dit moment schijnbaar op het maximaal aantal bestanden dat ik aan een bericht kan toevoegen. Weet iemand misschien hoe ik nu verder moet om mijn showcase compleet te kunnen maken? Het is namelijk niet mogelijk een 2e bericht te plaatsen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

Welkom, Alex. knap stukje werk, je bent timmerman of zo ?
Hier de link naar de showcase topic : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=20636
Had je ook al geprobeerd om het bericht te wijzigen, en zo extra foto's toe te voegen ?
Neem anders even via PB contact op met Henkjan of Marp.
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door alex k »

Bedankt RAY5150 voor de tip. Ik kan weer vrolijk verder met mijn showcase.

Ik ben geen timmerman, maar ik ben werkzaam bij een machine fabriek als engineer.

Hout heeft altijd wel mijn interesse gehad. Het is een materiaal dat je makkelijk kan bewerken zonder al te veel speciaal gereedschap. Naast het maken van mijn speakers heb ik ook een aantal meubels gemaakt. Wat voor mij altijd heel belangrijk is, is dat het een hoge kwaliteit moet uitstralen en men niet het idee heeft van een leuk zelfbouwwerk.

Het maken van luidsprekers heeft echt een extra dimensie gegeven aan diy werk tot nu toe. Ik had echt geen idee hoe ingewikkeld geluid en luidspreker techniek was. Ik heb tijdens het maken van deze luidspreker een hoop geleerd en ik hoop er nog veel meer te kunnen leren.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door rikpost »

Net de showcase bekeken :goeie: .
Ze zijn echt prachtig geworden ,mooi dat je die voetplaten er ook belijk hebt bijgemaakt :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

Het is niet mijn smaak van hoe een luidspreker eruit hoort te zien, maar wel heel erg netjes gebouwd.
Met name even aandacht voor de opbouw van het filter, daar kan menig fabrikant nog een puntje aan zuigen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door pappaleo »

Netjes gedaan hoor :goeie: :goedzo:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door AatV »

Waarom heb je trouwens de bouw van je luidspreker onder showcases gezet?
Nu kan er niemand op je werkzaamheden in het geëigende topic reageren. (behalve als je moderator bent naar het blijkt.)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat Alex zich dat als beginner op het forum zich niet gerealiseerd heeft ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Ik denk dat Alex zich dat als beginner op het forum zich niet gerealiseerd heeft ?
Wat een fantastisch gekozen woord in dit verband. Beginner.
Op het forum, ja :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

Qua bouwen is het inderdaad een pro, ja. :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Qua bouwen is het inderdaad een pro, ja. :D
Volledig eens. Ik heb zijn bouwverslag met grote bewondering zitten lezen.. :goeie:
Gebruikersavatar
alex k
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door alex k »

Dank jullie wel voor de complimenten.

Ik heb tijdens de bouw een aantal keren getwijfeld om een topic te starten. Uiteindelijk nooit gedaan. Voor mij is het project bouwtechnisch afgerond en daarmee een showcase. Natuurlijk moeten er nog metingen gedaan worden met eventuele aanpassingen aan het filter en dan zal er wel degelijk een topic worden aangemaakt. Want hiervan is de kennis echt 0.

Maar natuurlijk zou ik het leuk vinden als mensen kunnen reageren op mijn luidsprekers. En eventuele vragen zou ik graag willen beantwoorden. Of als er opmerkingen zijn wil ik er graag mijn voordeel mee willen doen voor het volgende project.

Hebben jullie enig idee wat ik dan nu zou moeten doen.
Misschien een topic starten in "algemeen luidspreker zelfbouw" met een verwijzing naar deze showcase?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

Wel, als er nog wat meet-en-reken werk aan de filters gedaan moeten worden is een bouwtopic een uitstekend idee.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door OpaBert »

Ik zie ergens een halve luidsprekerbox en dat ziet er Heel mooi uit :wink:
als het zo klinkt als het eruit ziet is het helemaaaaal Top :goedzo:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door Wowly »

Welkom Alex
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Alex k stelt zich voor

Bericht door avdboom »

Welkom en echt een machtig ding dat je daar gebouwd hebt :rock:

Respect :goedzo:
Plaats reactie