Pagina 1 van 1

Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: di 08 jul 2014, 1:17
door nxs77
Titel zegt genoeg.

Dc Resistance = 4.1 Ohm
Resonance frequency = 46.2 Hz
L = 0,5 mH
Qms = 4.343
Qes = 0.751
Qts = 0.641
Mmd = 16.06 gram
Vas = 51.56 Liter
BL factor = 5.05
Rendement = 90.3 dB/W/m

Is deze driver geschikt voor een TL? Ik heb in de woonkamer 2 philips 2weg boxen staan maar wil op den duur toch zelf iets beters ervan maken. De woofers horen niet officieel in de kasten. Het klinkt op zich wel aardig maar het geluid moet beter kunnen. En vast ook wat vollere bassen. Het zou fijn wezen dat er zoveel uitkomt dat ik juist de bassen eruit moet draaien.

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 22:51
door richard
De resonantiefrequentie is misschien wat aan de hoge kant, maar waarom zou het niet kunnen?

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: do 10 jul 2014, 1:32
door Lindemans
Ja de meeste woofers kun je prima in een TL zetten, ben het met de andere forummer eens dat het mooier zou zijn om een LS te nemen met een lagere Fs, daar ligt toch het mooie van een een TL. Ik heb altijd erg genoten van mn KEF TLs (B200).

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: do 10 jul 2014, 11:30
door wouter
Worden wel heel grote jongens dan want een driver met meer dan 0,6 zal echt fors groter worden dan z'n Vas. Kom je wel weer een flink eind onder fs dus dat komt dan goed uit.

Wel even goed simuleren, niet via vuistregeltjes proberen want dat gaat geen bas opleveren. Er zijn diverse bruikbare programma's onlangs besproken, gratis zelfs.

Heb je een impedantieplot van deze driver? Voor Ajhorn simulatie heb ik naast Rdc de R bij 1kHz en bij 10 kHz nodig :wink:

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: za 12 jul 2014, 20:37
door nxs77
Dat heb ik allemaal niet en hoe groot wordt het geheel? Waar moet ik aan denken kwa grootte?

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: za 12 jul 2014, 22:18
door Henkjan
vul de data van de unit eens in in dit spreadsheet:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
dan krijg je een goed idee van hoe de kast er uit kan zien

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 11:36
door bartsegers
heel snel ff gekeken wat een tapse TL doet.

flink, 60 liter...

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: zo 13 jul 2014, 11:46
door nxs77
Boven de 200hz ziet het er niet zo mooi uit... Moet ik dan aan een 3 weg gaan denken?

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: di 15 jul 2014, 9:06
door bartsegers
In de praktijk vallen de pieken en dalen mee.
Er kan ook nog vast een en ander aan verbeterd worden.
Dit was 1 minuut simuleren.

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: di 15 jul 2014, 9:24
door pappaleo
Moet je kijken wat een beetje demping in de lijn doet.

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: di 15 jul 2014, 12:49
door nxs77
Ik heb de simulatie afbeelding bekeken. Hoe moet de kast er dan uitzien?
Moet het taps wezen?
Of is een gesloten behuizing toch beter? Ongveer 50L?

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Geplaatst: di 15 jul 2014, 19:10
door bartsegers
wellicht zelf hornreps downloaden, en aan de slag ermee?
Voorzetje is wel gegeven al d8 ik.

niks moet, alles mag.
Simuleer meteen een gesloten en basreflex kast, welke als uitgangspunt dient voor je TL simulatie