Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door nxs77 »

Titel zegt genoeg.

Dc Resistance = 4.1 Ohm
Resonance frequency = 46.2 Hz
L = 0,5 mH
Qms = 4.343
Qes = 0.751
Qts = 0.641
Mmd = 16.06 gram
Vas = 51.56 Liter
BL factor = 5.05
Rendement = 90.3 dB/W/m

Is deze driver geschikt voor een TL? Ik heb in de woonkamer 2 philips 2weg boxen staan maar wil op den duur toch zelf iets beters ervan maken. De woofers horen niet officieel in de kasten. Het klinkt op zich wel aardig maar het geluid moet beter kunnen. En vast ook wat vollere bassen. Het zou fijn wezen dat er zoveel uitkomt dat ik juist de bassen eruit moet draaien.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door richard »

De resonantiefrequentie is misschien wat aan de hoge kant, maar waarom zou het niet kunnen?
Lindemans
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 2:16

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door Lindemans »

Ja de meeste woofers kun je prima in een TL zetten, ben het met de andere forummer eens dat het mooier zou zijn om een LS te nemen met een lagere Fs, daar ligt toch het mooie van een een TL. Ik heb altijd erg genoten van mn KEF TLs (B200).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door wouter »

Worden wel heel grote jongens dan want een driver met meer dan 0,6 zal echt fors groter worden dan z'n Vas. Kom je wel weer een flink eind onder fs dus dat komt dan goed uit.

Wel even goed simuleren, niet via vuistregeltjes proberen want dat gaat geen bas opleveren. Er zijn diverse bruikbare programma's onlangs besproken, gratis zelfs.

Heb je een impedantieplot van deze driver? Voor Ajhorn simulatie heb ik naast Rdc de R bij 1kHz en bij 10 kHz nodig :wink:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door nxs77 »

Dat heb ik allemaal niet en hoe groot wordt het geheel? Waar moet ik aan denken kwa grootte?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door Henkjan »

vul de data van de unit eens in in dit spreadsheet:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
dan krijg je een goed idee van hoe de kast er uit kan zien
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door bartsegers »

heel snel ff gekeken wat een tapse TL doet.

flink, 60 liter...
Bijlagen
ad8066 tl.jpg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door nxs77 »

Boven de 200hz ziet het er niet zo mooi uit... Moet ik dan aan een 3 weg gaan denken?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door bartsegers »

In de praktijk vallen de pieken en dalen mee.
Er kan ook nog vast een en ander aan verbeterd worden.
Dit was 1 minuut simuleren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door pappaleo »

Moet je kijken wat een beetje demping in de lijn doet.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door nxs77 »

Ik heb de simulatie afbeelding bekeken. Hoe moet de kast er dan uitzien?
Moet het taps wezen?
Of is een gesloten behuizing toch beter? Ongveer 50L?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?

Bericht door bartsegers »

wellicht zelf hornreps downloaden, en aan de slag ermee?
Voorzetje is wel gegeven al d8 ik.

niks moet, alles mag.
Simuleer meteen een gesloten en basreflex kast, welke als uitgangspunt dient voor je TL simulatie
Plaats reactie