Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Moderator: Beheerdersteam
Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Titel zegt genoeg.
Dc Resistance = 4.1 Ohm
Resonance frequency = 46.2 Hz
L = 0,5 mH
Qms = 4.343
Qes = 0.751
Qts = 0.641
Mmd = 16.06 gram
Vas = 51.56 Liter
BL factor = 5.05
Rendement = 90.3 dB/W/m
Is deze driver geschikt voor een TL? Ik heb in de woonkamer 2 philips 2weg boxen staan maar wil op den duur toch zelf iets beters ervan maken. De woofers horen niet officieel in de kasten. Het klinkt op zich wel aardig maar het geluid moet beter kunnen. En vast ook wat vollere bassen. Het zou fijn wezen dat er zoveel uitkomt dat ik juist de bassen eruit moet draaien.
Dc Resistance = 4.1 Ohm
Resonance frequency = 46.2 Hz
L = 0,5 mH
Qms = 4.343
Qes = 0.751
Qts = 0.641
Mmd = 16.06 gram
Vas = 51.56 Liter
BL factor = 5.05
Rendement = 90.3 dB/W/m
Is deze driver geschikt voor een TL? Ik heb in de woonkamer 2 philips 2weg boxen staan maar wil op den duur toch zelf iets beters ervan maken. De woofers horen niet officieel in de kasten. Het klinkt op zich wel aardig maar het geluid moet beter kunnen. En vast ook wat vollere bassen. Het zou fijn wezen dat er zoveel uitkomt dat ik juist de bassen eruit moet draaien.
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
De resonantiefrequentie is misschien wat aan de hoge kant, maar waarom zou het niet kunnen?
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Ja de meeste woofers kun je prima in een TL zetten, ben het met de andere forummer eens dat het mooier zou zijn om een LS te nemen met een lagere Fs, daar ligt toch het mooie van een een TL. Ik heb altijd erg genoten van mn KEF TLs (B200).
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Worden wel heel grote jongens dan want een driver met meer dan 0,6 zal echt fors groter worden dan z'n Vas. Kom je wel weer een flink eind onder fs dus dat komt dan goed uit.
Wel even goed simuleren, niet via vuistregeltjes proberen want dat gaat geen bas opleveren. Er zijn diverse bruikbare programma's onlangs besproken, gratis zelfs.
Heb je een impedantieplot van deze driver? Voor Ajhorn simulatie heb ik naast Rdc de R bij 1kHz en bij 10 kHz nodig
Wel even goed simuleren, niet via vuistregeltjes proberen want dat gaat geen bas opleveren. Er zijn diverse bruikbare programma's onlangs besproken, gratis zelfs.
Heb je een impedantieplot van deze driver? Voor Ajhorn simulatie heb ik naast Rdc de R bij 1kHz en bij 10 kHz nodig
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Dat heb ik allemaal niet en hoe groot wordt het geheel? Waar moet ik aan denken kwa grootte?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
vul de data van de unit eens in in dit spreadsheet:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
dan krijg je een goed idee van hoe de kast er uit kan zien
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
dan krijg je een goed idee van hoe de kast er uit kan zien
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
heel snel ff gekeken wat een tapse TL doet.
flink, 60 liter...
flink, 60 liter...
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Boven de 200hz ziet het er niet zo mooi uit... Moet ik dan aan een 3 weg gaan denken?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
In de praktijk vallen de pieken en dalen mee.
Er kan ook nog vast een en ander aan verbeterd worden.
Dit was 1 minuut simuleren.
Er kan ook nog vast een en ander aan verbeterd worden.
Dit was 1 minuut simuleren.
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Moet je kijken wat een beetje demping in de lijn doet.
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
Ik heb de simulatie afbeelding bekeken. Hoe moet de kast er dan uitzien?
Moet het taps wezen?
Of is een gesloten behuizing toch beter? Ongveer 50L?
Moet het taps wezen?
Of is een gesloten behuizing toch beter? Ongveer 50L?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Is een philips ad8066 w4 geschikt voor TL?
wellicht zelf hornreps downloaden, en aan de slag ermee?
Voorzetje is wel gegeven al d8 ik.
niks moet, alles mag.
Simuleer meteen een gesloten en basreflex kast, welke als uitgangspunt dient voor je TL simulatie
Voorzetje is wel gegeven al d8 ik.
niks moet, alles mag.
Simuleer meteen een gesloten en basreflex kast, welke als uitgangspunt dient voor je TL simulatie
