Universeel meet/regel/display/controller-printje.
Geplaatst: wo 02 jul 2014, 18:00
Maar die zijn er toch al, hoor ik jullie denken, zoals de Arduino en de Raspberry Pi.
Inderdaad allemaal mooi spul, maar vaak veel te uitgebreid, te groot en te duur voor "eenvoudige" meet/regel/display-toepassingen.
Daarom zelf maar weer wat ontworpen: Hij is nog compacter dan de controller/display-print van de luidsprekerselector, waarop ie gebaseerd is.
Gebruikt wordt de PIC16F690 vanwege zijn EEPROM-data opslag, ADConverter en PWM-uitgang.
Er zit ook RS232 (J3) en I²C (J2) op, maar deze pennen kunnen ook als universele I/O-poorten gebruikt worden.
Er zitten 6 ADC-ingangen op om vanalles te kunnen meten, maar ook weer geschikt voor andere I/O-toepassingen.
De P(WM)-uitgang kan gebruikt worden als nauwkeurige analoge regel-uitgang, maar ook in de software zijn eenvoudigere PWM-signalen te genereren.
Er zitten 7 pull-up weerstanden in Ra en verder nog een (reset)knop.
De ICSP-connector (J1) is PICkit 2 en 3 compatibel, wat het "live" uittesten van de software mogelijk maakt.
Standaard kan er direct een 8x2-display op gesoldeerd worden, maar met een bandkabel ook grotere displays: P1 is voor de instelling van het contrast en het backlight van het display komt via een losse 100Ω-weerstand aan de +5V-voeding.
Met geschikte meetschakelingen is ie geschikt voor veel (audio)toepassingen en ik denk bijv. aan:
-Digi-bias/display voor buizenversterkers.
-Inschakelvertraging en (vermogens)signaalmeting in versterkers.
-Temperatuur en ventilatorregeling.
-Afstandsbediening e.d.
Maar mijn eerste toepassing is voor een symmetrische (lab)voeding.
Inderdaad allemaal mooi spul, maar vaak veel te uitgebreid, te groot en te duur voor "eenvoudige" meet/regel/display-toepassingen.
Daarom zelf maar weer wat ontworpen: Hij is nog compacter dan de controller/display-print van de luidsprekerselector, waarop ie gebaseerd is.
Gebruikt wordt de PIC16F690 vanwege zijn EEPROM-data opslag, ADConverter en PWM-uitgang.
Er zit ook RS232 (J3) en I²C (J2) op, maar deze pennen kunnen ook als universele I/O-poorten gebruikt worden.
Er zitten 6 ADC-ingangen op om vanalles te kunnen meten, maar ook weer geschikt voor andere I/O-toepassingen.
De P(WM)-uitgang kan gebruikt worden als nauwkeurige analoge regel-uitgang, maar ook in de software zijn eenvoudigere PWM-signalen te genereren.
Er zitten 7 pull-up weerstanden in Ra en verder nog een (reset)knop.
De ICSP-connector (J1) is PICkit 2 en 3 compatibel, wat het "live" uittesten van de software mogelijk maakt.
Standaard kan er direct een 8x2-display op gesoldeerd worden, maar met een bandkabel ook grotere displays: P1 is voor de instelling van het contrast en het backlight van het display komt via een losse 100Ω-weerstand aan de +5V-voeding.
Met geschikte meetschakelingen is ie geschikt voor veel (audio)toepassingen en ik denk bijv. aan:
-Digi-bias/display voor buizenversterkers.
-Inschakelvertraging en (vermogens)signaalmeting in versterkers.
-Temperatuur en ventilatorregeling.
-Afstandsbediening e.d.
Maar mijn eerste toepassing is voor een symmetrische (lab)voeding.