taggen : best practice ?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Muug
Contacteer:

taggen : best practice ?

Bericht door Muug »

Hoi,
ik heb een 500-600 cd's en ben ze met EAC aan het converteren naar FLAC. Da's al een paar maand aan de gang. Maar heb grote vragen over of ik goed aan het taggen ben, en of ik mijn verzameling goed aan het structureren ben. Kunnen jullie even advies geven?
Mijn structurering : Op toplevel heb ik enkele folders per genre (folk, rock, jazz, postrock,...) . Per genrefolder zitten cdfolders. Elke cd krijgt dus een folder. De foldernaam is "artiest - cdtitel". In de folder zitten dan de songs met als naam : "01 - titelsong". Voorbeeld:
\\rock\U2 - The Joshua Tree\01 - titelsong1, 02 - titelsong2, .... en \\rock\U2 - Achtung Baby\01 - titelsong1, 02 - titelsong2, .... Het lijkt mij een zeer ordelijke zaak, maar een mediaserver denkt daar misschien anders over?

Het taggen : omzeggens al mijn cd's zijn al gekend in AccurateRip dus ik laat EAC gewoon zijn ding doen, ik zit niet extra te taggen. Goed idee?
John P

Re: taggen : best practice ?

Bericht door John P »

Het nadeel van dit systeem is dat als een artiest een album in een ander genre maakt, de artiest verdeeld wordt opgeslagen. Zelf gebruik ik het systeem :
map: aa artiest- map 1971- debuutalbum
.......................... map 1983- live in zwevezele
map ab artiest- map 1978- disco rules
enz enz.
De genres bepaal ik via tags, maak er niet te veel van, dan verlies je het overzicht. Bijvoorbeeld alleen heavy metal, geen trash,speed, death, gaze of hoe het ook mag heten. Pas op dat de namen van artiesten hetzelfde zijn, spaties, hoofdletters en voorletters moeten ook hetzelfde zijn.
Laatst gewijzigd door John P op do 12 jun 2014, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tja, ik denk dat dat ook een beetje persoongebonden is, ik heb zelf zo'n kleine 500 CD's in de kast staan, alfabetisch gerangschikt op de achternaam van de artiest, of groepsnaam, dat betekend dan wel dat popmuziek, klassiek, jazz, blues, rock, en elektronisch vrolijk door elkaar staan. heb ik geen probleem mee, maar een ander heeft misschien liever een aparte verdeling per genre.

Hoe een mediaserver daar mee omgaat is een vraag die hannesie denk ik, wel kan beantwoorden.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Daar istie al. :mrgreen:

Met de Upnp en andere muziekspelersoftware word een database aangemaakt met Artiesten, Albums, Jaar, Genre, e.d.

Afhankelijk van welke server je gebruikt zal die meer of minder precies de muziek ordenen.
Als de artiest dan wisselt op de CD als een Demo met verschillende artiesten kan die hem met het rippen mogelijk in Various Artists zetten, of een afgeleide daarvan, en vervolgens kun je dan die wel weer terug vinden via die database, of via de keuzen in de albums.
Bij de Logitech media server is dat ook in te stellen door bijvoorbeeld de verzamelalbums bij elkaar te houden, en mogelijk meer variatie toevoegen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
Hoi,
ik heb een 500-600 cd's en ben ze met EAC aan het converteren naar FLAC. Da's al een paar maand aan de gang. Maar heb grote vragen over of ik goed aan het taggen ben, en of ik mijn verzameling goed aan het structureren ben. Kunnen jullie even advies geven?
Mijn structurering : Op toplevel heb ik enkele folders per genre (folk, rock, jazz, postrock,...) . Per genrefolder zitten cdfolders. Elke cd krijgt dus een folder. De foldernaam is "artiest - cdtitel". In de folder zitten dan de songs met als naam : "01 - titelsong". Voorbeeld:
\\rock\U2 - The Joshua Tree\01 - titelsong1, 02 - titelsong2, .... en \\rock\U2 - Achtung Baby\01 - titelsong1, 02 - titelsong2, .... Het lijkt mij een zeer ordelijke zaak, maar een mediaserver denkt daar misschien anders over?

Het taggen : omzeggens al mijn cd's zijn al gekend in AccurateRip dus ik laat EAC gewoon zijn ding doen, ik zit niet extra te taggen. Goed idee?
Even een paar misverstanden: AcurateRip is een database met checksums van de tracks. Dat doet niets met de tags, daarmee checkt EAC alleen maar of de tracks bitperfect zijn geript. De verdere track informatie zoals titel, artist enz., haalt EAC op uit de datebase van FreeDB. Het hangt dus van degene af die de tracks ge-tagd heeft en ge-upload, hoe goed dat gedaan is. dBpoweramp gebruikt meerdere databases en kun je kiezen welke benamingen jou het beste lijken en eventueel zelf nog editen.

Het taggen zelf heeft op zich niets te maken hoe jij je files organiseert op je HDD. Het is de UPnP server, of andere muziekserver, (Itunes, Sqeezeserver etc) die de tags organiseert in een database. Dat staat los van hoe jouw mappen structuur er uit ziet. Die informatie uit de database is wat de player jouw laat zien aan track informatie. Daarnaast kun je dan nog apart door je mappen structuur bladeren maar die twee staan feitelijk los van elkaar.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Pjotr schreef:
Het taggen zelf heeft op zich niets te maken hoe jij je files organiseert op je HDD. Het is de UPnP server, of andere muziekserver, (Itunes, Sqeezeserver etc) die de tags organiseert in een database. Dat staat los van hoe jouw mappen structuur er uit ziet.
Mooi, dat had ik ook menen te begrijpen na de uitleg van hannessie. Dat vind ik wel goed. Zo kan je ze mooi ordenen zoals je zelf wilt. En jep, ik catalogeer liever per genre dan per artiest waardoor bvb Prince inderdaad zowel in rock als in soundtracks aanwezig is. :D EAC gebruikt freedb. Is dBpoweramp echt zoveel beter? Ik heb al gelezen dat het sneller zou zijn dan EAC? Want EAC doet soms wel eens vijf uur en meer over een cd...

Heb ik nog een vraagje over het bij elkaar houden van Various-albums. Want daar word ik gek van. Bij de paar testen die ik met MediaMonkey gedaan heb, werden inderdaad alle artiesten opgelijst en als ik dan in detail keek stond er maar één song bij ! En ik vond nergens het album terug. Wel vervelend als je bvb naar de soundtrack van The Beach of Into the Wild wilt luisteren. Maar misschien moet ik nog wat prutsen aan de parameters van die Monkey. Op mijn WD MyBook staat trouwens de Twonky-server, maar daar heb ik nog niks mee geprobeerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
Heb ik nog een vraagje over het bij elkaar houden van Various-albums. Want daar word ik gek van. Bij de paar testen die ik met MediaMonkey gedaan heb, werden inderdaad alle artiesten opgelijst en als ik dan in detail keek stond er maar één song bij ! En ik vond nergens het album terug. Wel vervelend als je bvb naar de soundtrack van The Beach of Into the Wild wilt luisteren. Maar misschien moet ik nog wat prutsen aan de parameters van die Monkey. Op mijn WD MyBook staat trouwens de Twonky-server, maar daar heb ik nog niks mee geprobeerd.
Wat hierbij kan helpen is dat je bij alle tracks van hetzelfde album niet alleen de albumnaam hetzelfde hebt maar ook de Album Artist. Bij filmmuziek neem ik daarvoor b.v. de regisseur of de componist. Per track kun je dan apart de Artist opgeven.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Pjotr schreef:
Wat hierbij kan helpen is dat je bij alle tracks van hetzelfde album niet alleen de albumnaam hetzelfde hebt maar ook de Album Artist.
Dat is dan een extra tag, ja? Dus niet extra meegeven in de filename van het lied?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Muug schreef:
Is dBpoweramp echt zoveel beter? Ik heb al gelezen dat het sneller zou zijn dan EAC? Want EAC doet soms wel eens vijf uur en meer over een cd...
ja, highly recommended :D snel en goed rippen, goede tag mogelijkheden, album art toevoegen, etc.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
........EAC gebruikt freedb. Is dBpoweramp echt zoveel beter? Ik heb al gelezen dat het sneller zou zijn dan EAC? Want EAC doet soms wel eens vijf uur en meer over een cd...
Damm... dBpoweramp doet er bij maar 2 1/2 minuten over :D

Als het zolang duurt dan is je CD dermate beschadigd of vuil dat hij vrijwel onleesbaar is. Even afsoppen met wat afwasmiddel doet dan wonderen :mrgreen: Zitten er veel krassen in dan kun je die er uit polijsten met Commandant of ander zuurvrij en wasvrij auto poetsmiddel. Sommigen nemen koperpoets, doet het ook maar daar zit zuur in.

dBpoweramp kun je instellen op het aantal re-reads wat hij doet en het aantal sectors dat hij steeds herleest als het fout gaat. Dat heb ik op 3x ingesteld. Als het daarna niet goed leest stopt ie ermee en is het tijd voor een poetsbeurt.

Je loopwerk lang op een slecht leesbare CD laten knorren laat het heel snel slijten!

Overigens heb ik gemerkt dat sommige goedkope loopwerkjes van nu (o.a. Samsung) bewust niet sneller willen rippen dan 8x. Terwijl gemiddeld zo tussen de 20x en 30x prima mogelijk is. Scheelt best wel in tijd als je er 500 wilt doen...
Dat is dan een extra tag, ja? Dus niet extra meegeven in de filename van het lied?
Yup, het is wel een standaard tag hoor, maar vaak is ie niet opgegeven/ingevuld.

Overigens hebben de tags niets met de file namen te maken. De tags staan opgeslagen IN de file. Wel is het zo dat EAC en dBpoweramp die tags (kunnen) gebruiken voor de naamgeving van de files en folders bij het rippen.

Sterker nog ze halen de track/album info op uit een on-line database zoals FreeDB en gbruiken die info voor zowel de file/folder naamgeving als de tags.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Muug schreef:
........EAC gebruikt freedb. Is dBpoweramp echt zoveel beter? Ik heb al gelezen dat het sneller zou zijn dan EAC? Want EAC doet soms wel eens vijf uur en meer over een cd...
Damm... dBpoweramp doet er bij maar 2 1/2 minuten over :D

Als het zolang duurt dan is je CD dermate beschadigd of vuil dat hij vrijwel onleesbaar is. Even afsoppen met wat afwasmiddel doet dan wonderen
+1
Dan is er iets heel erg mis met het loopwerk of de uit te lezen CD. In EAC kun je ook instellen dat hij na een bepaalde tijd uitlezen even een pauze neemt om af te koelen.

Zelf gebruik ik de laatste tijd de ripper die in het Nero brand-programma zit ingebouwd, na een hoop gedoe met de database van EAC had ik daar geen zin meer in.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

wel, die vijf uur gebeurt maar zeer zelden, en dat is dan ook omdat ik de desbetreffende parameters niet goed heb ingesteld. Maar ik ga die dbpoweramp eens proberen. Want een doorsnee-cd duurt toch al gauw een half uur hoor.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Da's ook nogal aan de lange kant, met een minuut of tien moet het toch wel klaar zijn (met een schone CD)
Of je moet een antiek loopwerk in je PC hebben zitten, maar dan zou het nog niet zo lang moeten duren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eac heb ik lang niet meer gebruikt maar dat ging echt een stuk sneller. Of er staat een instelling niet goed of je loopwerk is brak als het zo lang duurt. dBpoweramp kun je een maand lang gratis uitproberen. Dus dat kun je sowieso doen. Vind het zelf een stuk overzichtelijker dan Eac en zeker het geld waard (Nee, geen aandelen :mrgreen: )

Wat betreft loopwerken had ik daar laatst ook een teleurstellende ervaring mee: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1684384 Met die 15 euries Samsng duurde het rippen van een CD zo'n 10 - 12 minuten. Nu weer met veel moeite een Plextor bemachtigd en dat gaat weer lekker rap: 2 1/2 - 3 minuten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Binnen de drie minuten is zeker vlot te noemen, Peter.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zeker, en dan rip ik tegelijkertijd zowel naar Flac als naar MP3 :D (Waarbij MP3 in de hoogste kwaliteit met LAME).

Hangt een beetje van de processor af. dPamp gebruikt meerdere cores tegelijk voor het rippen en coderen. Met alleen naar Flac rippen gebruikt ie toch niet meer dan 2 cores tegelijk en gaat dan ook binnen de 2 - 3 minuten.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Da's ook nogal aan de lange kant, met een minuut of tien moet het toch wel klaar zijn (met een schone CD)
Of je moet een antiek loopwerk in je PC hebben zitten, maar dan zou het nog niet zo lang moeten duren.
zeker geen antiek loopwerk, ferme moderne multilees- en schrijfschijfding erin ! En 8GB RAM en een straffe i5 erin en een SSD . Dus resources genoeg. Damn, dan heb ik al verdomd veel dagen verloren aan een te trage EAC. :evil:
Vanavond zonder fout dat ander eens proberen. :-({|=
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Pjotr schreef:
Eac heb ik lang niet meer gebruikt maar dat ging echt een stuk sneller.
ik heb braafkes de settings overgenomen die op blowfish.be uitgelegd staan maar 't is duidelijk dat ik daar ne keer goed naar moet kijken. :evil: Want ik wil ook wel naar mp3 en flac tegelijk converteren. mp3's zijn handig voor op smartphones.

edit : hm, ik ga eens de specs van die ODD checken. Eens zien of dat ding inderdaad aan max 8x ript. En of ik het dan rapper kan laten gebeuren.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ondertussen gelezen dat blowfish.be op zijn minst een twijfelachtige reputatie heeft en via het forum van exactaudiocopy.de op deze wiki gestoten : http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?ti ... ess_Backup
Op het forum ook nog een topic gevonden waarin een zekere "André" effectief zegt dat hijzelf in burst-mode werkt : http://www.digital-inn.de/threads/burst ... wer.28104/
De toekomst ziet er weer wat rooskleuriger uit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat onduidelijke gezeur heb je nou juist niet met dBpamp :mrgreen: Gewoon downloaden en proberen: http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm Wedden dat je niet meer terug wilt :D Werkt het out of the box. Al valt er nog wel e.e.a. te customizen.
Motorfret

Bericht door Motorfret »

Ik gebruik ook db poweramp en dat is inderdaad erg gemakkelijk en plug and play. (overigens worden alle 4 cores bij mij gebruikt voor het coderen)
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Motorfret schreef:
Ik gebruik ook db poweramp en dat is inderdaad erg gemakkelijk en plug and play. (overigens worden alle 4 cores bij mij gebruikt voor het coderen)
gisteren nog wat settings van EAC goed gezet, oa ook de vier cores gebruiken. Haal nu een speed van 10x. Is al beter. Maar het was te warm op mijn buro om lang te testen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Net even dbpoweramp geprobeerd, default parameters ---> 2minuten 32 seconden om een hele cd naar flac te rippen. :shock: :shock: :shock: :shock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lag het i.i.g. niet aan je loopwerk :D
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”