I2S - AES/EBU - DSD over PCM (DoP) - WTF ???

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

I2S - AES/EBU - DSD over PCM (DoP) - WTF ???

Bericht door Muug »

Jongens,
kan iemand me in eenvoudige bewoordingen uitleggen wat al deze afkortingen eigenlijk betekenen in 't echte audioleven en welk soort voordelen dat dat geeft?? Ik kan wel de wikipedia lezen, maar ik versta er dan nog niet veel van. Voor alle duidelijkheid, die laatste (wtf) ken ik.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: I2S - AES/EBU - DSD over PCM (DoP) - WTF ???

Bericht door hannesie »

DSD over PCM is een methode om 1 bits bestanden (SACD)te kunnen afspelen.

1. Het kan dan "on the fly" gebeuren, zoals op dit moment met de Vortexbox die DFF (=DSD) bestanden via een plugin direct omzet naar PCM (=Pulse Code Modulatie) en dan op 176 kHz.
Dit lukt niet met een DSF (=DSD)
Een ontwikkeling die in gang is gezet door een Amerikaanse firma.
http://www.moremusic.nl/dcs/debussy_da-converter.html
2. Een andere methode die wel een 1 bits bestand blijft is dan de verpakking in een Flac formaat container (= het origineel verpakt in een flac file) en die de meeste mediaplayers wel herkennen maar dan moet er wel een echte DSD DAC aan hangen, en die ziet dan het als een gewoon DSD bestand, en speelt het ook als dusdanig af.

De eerste methode is dus geen echte DSD weergave en de 2e dus wel.
Op de AF DAC is dat goed te constateren via het display.

I2S is een methode om de data en andere info tussen de verschillende chips en protocollen te laten lopen met/zonder clock signaal, en via USB van PC naar DAC, en ook meerdere kanalena als stereo.
AES/EBU is een methode om met behulp van een XLR aansluiting en je kunt er hier wat meer over lezen. http://www.audio-creative.nl/hifi/de-sp ... toch-niet/
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: I2S - AES/EBU - DSD over PCM (DoP) - WTF ???

Bericht door Muug »

hannesie schreef:
DSD over PCM is een methode om 1 bits bestanden (SACD)te kunnen afspelen.

1. Het kan dan "on the fly" gebeuren, zoals op dit moment met de Vortexbox die DFF (=DSD) bestanden via een plugin direct omzet naar PCM (=Pulse Code Modulatie) en dan op 176 kHz.
Dit lukt niet met een DSF (=DSD)
Een ontwikkeling die in gang is gezet door een Amerikaanse firma.
http://www.moremusic.nl/dcs/debussy_da-converter.html
2. Een andere methode die wel een 1 bits bestand blijft is dan de verpakking in een Flac formaat container (= het origineel verpakt in een flac file) en die de meeste mediaplayers wel herkennen maar dan moet er wel een echte DSD DAC aan hangen, en die ziet dan het als een gewoon DSD bestand, en speelt het ook als dusdanig af.

De eerste methode is dus geen echte DSD weergave en de 2e dus wel.
Op de AF DAC is dat goed te constateren via het display.

I2S is een methode om de data en andere info tussen de verschillende chips en protocollen te laten lopen met/zonder clock signaal, en via USB van PC naar DAC, en ook meerdere kanalena als stereo.
AES/EBU is een methode om met behulp van een XLR aansluiting en je kunt er hier wat meer over lezen. http://www.audio-creative.nl/hifi/de-sp ... toch-niet/
pfjew, je uitleg komt universitair over :oops: Maar dank voor die link, ga ik meteen eens lezen.
edit : ziezo, gelezen. Stond niet zoveel in eigenlijk. En zeker niet over een eventueel audiofiel verschil. :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: I2S - AES/EBU - DSD over PCM (DoP) - WTF ???

Bericht door hannesie »

Ik wel een zwemdiploma gemist en nog veel ander diploma's, dus zeker geen universiteitsniveau. :cry: :cry: ............ :lol:

Misschien als je eens een poosje wat artikelen leest op deze site gaat er mogelijk een lampje branden?

Of je krijgt weer dat WTF gevoel??

http://www.thewelltemperedcomputer.com/
En dan is er nog een pagina die dit zeker kan opwekken. :hide:
http://www.thewelltemperedcomputer.com/KB/DSD.htm
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: I2S - AES/EBU - DSD over PCM (DoP) - WTF ???

Bericht door Muug »

nice ! :goedzo:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: I2S - AES/EBU - DSD over PCM (DoP) - WTF ???

Bericht door Wowly »

Plaats reactie