Pagina 1 van 3

Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 12:45
door weidok
weidok schreef:
Leuk idee

Mis eigenlijk een merk nl Mission !!!

twee Mission CP 168 basmid drivers in een Pied Piper achtige kast
zeg maar een TL pijp..

als mid Mission CP 134 ??
tweeter ?? Audaphon TWS 25/6 zie Tura ontwerp K & T 4-2009
Draadje van enige jaren geleden naar boven gehaald:

viewtopic.php?f=3&t=2199

Het ontwerp van KF uit de jaren 1980 "de Pied Piper" is dan wel omstreden
toch heb ik jaren met plezier naar deze speakers (MK1 versie) geluisterd..

Er is al veel over deze speakers op diverse fora gezegd en geschreven...
Als oud gebruiker van de oer versie is nu tijd voor "vernieuwing"....

De Dockumer Pyp

Lees bovenstaand draadje maar eens door..

Kast afmetingen staan min of meer vast

Prijzen units:
Bas max 25 euro per stuk
Midden: max 35 euro per stuk (Liefst een 52 mm dome)
Tweeter: liefst een bandtweeter bv FOUNTEK NEOCD1.0 ook al stevig aan de prijs !! 42,50 euro
Filter ????


Woofers : 2 per kant Mission CP 168
volgens de simulaties moet dit werken !!!!

Bij de zoektocht naar een middentoner 52 mm dome kwam ik de
Dayton DC 50 F-8 tegen maar deze unit is sterk in prijs gestegen
meer dan het dubbele....

dus woofers en tweeter staan vast..
zoek nog een redelijk betaalbare dome middentoner....

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 11:14
door weidok
weidok schreef:
Bij de zoektocht naar een middentoner 52 mm dome kwam ik de
Dayton DC 50 F-8 tegen maar deze unit is sterk in prijs gestegen
meer dan het dubbele....

dus woofers en tweeter staan vast..
zoek nog een redelijk betaalbare dome middentoner....
Hmmm niet veel keuze tegenwoordig ?
Wat is de reden dat er zo weinig keuze is in 52 mm dome middentoners ?
(moeilijk te filteren in een hoorbaar gevoelig gebied zo rond 700/ 1000 hz misschien)

Hebben jullie nog een voorstel ?

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 11:18
door Henkjan
Jeroen_d was voor z'n klassieke 3weg ook gestart met t idee van een dome, maar uiteindelijk uitgekomen op een kleine breedbander :wink:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 11:27
door pappaleo
Henkjan schreef:
Jeroen_d was voor z'n klassieke 3weg ook gestart met t idee van een dome, maar uiteindelijk uitgekomen op een kleine breedbander :wink:
Dat wordt lastig in die pyp. De konusbeinvloeding vanuit de luchtkolom in de pijp zal minder zijn dan vanuit een gesloten box, maar het is toch gewenst om een van achter gesloten unit te gebruiken.

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 11:46
door ray5150
Deze verdient wel alvast de prijs voor de meest originele naam ! :lol:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 11:55
door avdboom
Dayton mid dome?

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 19:48
door wouter
weidok schreef:
Hmmm niet veel keuze tegenwoordig ?
Wat is de reden dat er zo weinig keuze is in 52 mm dome middentoners ?
(moeilijk te filteren in een hoorbaar gevoelig gebied zo rond 700/ 1000 hz misschien)

Hebben jullie nog een voorstel ?
De (ca. 30,-) budget midrange dome van Dayton is nu duurder dan de RS52AN :think:

Maar niet getreurd, er is een bijna geheime klassieker a 48,60 en die is echt heel erg goed.
MD9550 1.jpg
Nova MD 9550 SPL-curve.JPG
Ik heb de Pied Pipers bij mijn buurman in Groningen destijds regelmatig gehoord. Helaas had hij er alternatieve 8" woofers in.
Het middengebied en de kracht en snelheid :-# vond ik wel de pluspunten. Door de dome mid klonk het allemaal heel groots en relaxed denk ik. Ik dacht altijd, man hoe kan dit zo lekker klinken als hij weer eens Reggae op 110dB de kamer in knalde.

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 20:56
door ds23man
Dit is weer eens wat anders dan de Dockummer Planck! :lol:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 22:24
door wouter
weidok schreef:
Prijzen units:
Bas max 25 euro per stuk
Midden: max 35 euro per stuk (Liefst een 52 mm dome)
Tweeter: liefst een bandtweeter bv FOUNTEK NEOCD1.0 ook al stevig aan de prijs !! 42,50 euro
Filter ????


Woofers : 2 per kant Mission CP 168
volgens de simulaties moet dit werken !!!!
Ik denk dat de woofers + kastconstructie + de 5cm dome het meeste doen in dit ontwerp. Ik zou daarom eerder de dome midrange in het ontwerp houden dan een ribbon :-$

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 23:38
door John P
Als je een mid dome heb dan kun je de tweeter al vrij hoog scheiden, ik denk dat Wouter stiekem gelijk heeft.

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: do 12 jun 2014, 23:53
door Agent327
Met een 5 cm breedbander kun je de tweeter net zo hoog inzetten als met een 5 cm dome en die kunnen wel wat lager dan die Nova...

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: vr 13 jun 2014, 8:29
door wouter
Dan zou de aurasound ns2 een mooie zijn omdat deze net als de mission woofers een concave/holle dome heeft. Kost ook maar 20,- en zit in de zeergewaardeerde Pluto. Heb je budget voor een Foutek

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: vr 13 jun 2014, 10:13
door Agent327
Ik denk dat de NS2 niet gevoelig genoeg is om in deze combinatie passief te filteren.

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: vr 13 jun 2014, 17:24
door wouter
Ja en nee. Met een smalbandig bereik kun je met het filter een aantal dB's winnen door opslingering en bafflestep.
Met 2 6,5" woofers meekomen in het midlaag zou mogelijk moeten zijn, ware het niet dat deze Mission's in bepaalde ontwerpen samen 92 dB haalden.

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 14:32
door weidok
wouter schreef:
Ja en nee. Met een smalbandig bereik kun je met het filter een aantal dB's winnen door opslingering en bafflestep.
Met 2 6,5" woofers meekomen in het midlaag zou mogelijk moeten zijn, ware het niet dat deze Mission's in bepaalde ontwerpen samen 92 dB haalden.
De eerste opzet was om de coax MISSION CP-10X te gebruiken
maar die heeft een SPL van 86 dB !!!

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: zo 15 jun 2014, 16:04
door wouter
Is dat te laag? Vergeet niet dat na inbouw en filtering dit hoger kan zijn. Gewoon even ontwerpen checken waar de units in zitten.
Wat is de gevoeligheid van je laagconstructie?

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 10:02
door weidok
Henkjan schreef:
Jeroen_d was voor z'n klassieke 3weg ook gestart met t idee van een dome, maar uiteindelijk uitgekomen op een kleine breedbander :wink:
Weet je nog de reden waarom Jeroen niet voor een mid dome koos ??

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 17:10
door weidok
Nog een idee voor een 52 mm dome middentoner !!!

Hi-Vi TM 1A Combo dome middentoner en dome tweeter
iemand daar ervaring mee ?? Hm: 83 euro voor dome mid en tweeter :D

specs:
Single face plate tweeter / mid unit Tweeter Midrange

Midrange
General Data
Nominal Power Handling (Pnom)(W) 60
Max Power Handling (Pmax)(W) 120
Sensitivity (2.83v/1m)(dB) 92
Weight (M)(Kg) 0.75
Electrical Data
Nominal Impedance (Z)(Ω) 6
DC (Re)(Ω) 5.1
Voice Coil and Magnet Parameters
VC Diameter (mm) 50
VC Length (H)(mm) 3
VC Former CCAW
VC Frame Alumium
Magnet System Outside
Magnet Former Neodymium
Tweeter
General Data
Nominal Power Handling (Pnom)(W) 15
Max Power Handling (Pmax)(W) 30
Sensitivity (2.83v/1m)(dB) 90
Weight (M)(Kg) 0.0788
Electrical Data
Nominal Impedance (Z)(Ω) 6
DC (Re)(Ω) 5.1
Voice Coil and Magnet Parameters
VC Diameter (mm) 28
VC Length (H)(mm) 2
VC Former CCAW
VC Frame Aluminum
Magnet System Shielded
Magnet Former Neodymium

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 17:54
door pappaleo
Met deze combinatie heb ik geen ervaring. Wel met de HiVi K1. Dat is helemaal geen verkeerde tweeter voor die prijs. En heeft een behoorlijk rendement: 91 of 92 dB of daaromtrent.

Ziet er trouwens wel leuk uit dit, en past bouwtechnisch wel lekker in die pijp. Die mid is heeft een eigen aangebouwde behuizing, veronderstel ik?

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: za 23 aug 2014, 14:56
door weidok
Mis eigenlijk nog wat TS parameters !!
Heeft iemand meer informatie ?

Na wat speurwerk kwam ik de Fs van de middome tegen 700 Hz..
Dat is aan de hoge kant..

Heb al curve van de mid en tweet gevonden
die zou met spltrace in boxsim kunnen importeren
maar ik zit wat met de ontbrekende TS parameters..

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: za 23 aug 2014, 15:12
door hannesie
Te gebruiken vanaf die 700Hz.
hivi.JPG

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: za 23 aug 2014, 20:09
door Walt
T/S parameters heb je niks aan voor een gesloten mid dome en tweeter unit.

Groetjes Walter

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: za 23 aug 2014, 23:13
door weidok
Walt schreef:
T/S parameters heb je niks aan voor een gesloten mid dome en tweeter unit.

Groetjes Walter
Leg uit ?
Mis toch teveel specificaties om deze combo in Boxsim te gebruiken :sure:

Hans: volgens mij is de fs van de domemid cht 700hz hoor :dank: :-k

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: za 23 aug 2014, 23:30
door hannesie
weidok schreef:

Hans: volgens mij is de fs van de domemid echt 700hz hoor :dank: :-k
In die gegevens die ik hier neer zette geeft men 800 Hz aan (Fs) , maar ook de overname, op de laatste regel van het witte vlak, 800Hz > 9000 Hz. :mrgreen:

Re: Project 07: 3 weg TL de " Dockumer pyp "

Geplaatst: zo 24 aug 2014, 10:31
door wouter
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=21

Die midrange heeft een mooie impedantieplot zonder narigheden of hoog viscose ferrofluit. Het lijkt op een fs van 720 ongeveer.

Lijkt me een Tweeter Midrange combi met de Hi-Vi DMB-A


Zeker vanwege die impedantie zou ik overwegen:

- Impedantie per LCR filteren.
- 2x fs als vroegste overname frequentie...

Dat is erg hoog voor een 5 cm dome :hide:

83,- :-s :-#

Lijkt me geen betere resultaten geven dan bijvoorbeeld een 1" tweeter combineren met de Nova 2" dome die ik poste. Of een scanspeak 5F :-)
Of andere 2" fullrange...