Pagina 1 van 6

een kleine monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 10:39
door dre
Aangezien ik toch al met een kleine monitor bezig was,kan ik hem hier mooi neerzetten.

Ik zal alles even uit het stof trekken! :mrgreen:

laag:Seas CA12rcy http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
h1152.jpg
Tweeter: Seas 27tbc/gtv http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
seas-27tbc-gtv_orig.jpg
seas-27tbc-gtv_orig.jpg (7.18 KiB) 2676 keer bekeken
Doel: 1e orde gefilterd

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 12:04
door dre
Gezien de drivers met korting op €204 komen...... :roll:
Heb ik nog een riante €21 over voor een filter. :-&

Opties:
-Woofer niet filteren.....
-Hoog crossen
-1e orde filtering
-Troep er in fietsen
-Andere tweeter

Mmmmmm,eigenlijk om ik een tientje te kort. :rofl:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 12:30
door ray5150
Een monitor met tuberculose :?:
Als dat maar niet besmettelijk is... :rofl:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 12:34
door dre
We gaan het zien/horen Ray! :wink:

Net even de kastjes uit de berging getoverd.......

Helaas zit er wat schade aan de kastjes..... :roll:
Maar goed,technisch mankeerd er niets aan,dus we gaan door!

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 12:41
door pappaleo
dre schreef:
Gezien de drivers met korting op €204 komen...... :roll:
Heb ik nog een riante €21 over voor een filter. :-&
Geldt voor het budget dan de prijs inclusief korting?
Gunstig, dan heb ik nog wat meer speelruimte \:D/

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 12:45
door dre
Ik hoop het eigenlijk. :mrgreen:
Anders wordt het zeker een andere tweeter. :lol:

Dan ga ik niet vanmiddag de eerste klanken laten vloeien..... :(

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 12:48
door RumoH
dre schreef:
Gezien de drivers met korting op €204 komen...... :roll:
Heb ik nog een riante €21 over voor een filter. :-&

Opties:
-Woofer niet filteren.....
-Hoog crossen
-1e orde filtering
-Troep er in fietsen
-Andere tweeter

Mmmmmm,eigenlijk om ik een tientje te kort. :rofl:
Hmmmm, volgens mij kom je €15 tekort zonder filter.......... :sure:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 13:29
door Martijn M
Lastig, André. Om een beetje een fatsoenlijk filter te maken, heb je waarschijnlijk toch wel om en nabij vijf componenten nodig (L+C voor de woofer, C+L+R op de tweeter). Ik zou in dit geval gaan voor de goedkoopste meuk die je kunt vinden :lol: . Klein kernspoeltje en een paar elco's.

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 13:35
door dre
Gezien de curve van de woofer lijkt 1e orde me helemaal geen probleem.

De hele zooi valt en staat bij de kortings kwestie. :rofl:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 16:23
door Walt
Zonder korting (dus normale Rumoh prijzen) mag het 225 euro voor een setje kosten, drivers + filters.

Groetjes Walter

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 17:11
door wouter
Leuk dat je mee doet Dre!

Je hebt de totstandkoming van het budget kunnen nalezen. Het gaat om 225,- euro totaal voor drivers en filters, we hanteren de Rumoh prijslijsten. Er zijn namelijk goedkopere webshops te vinden en om de verschillen recht te trekken geldt er een korting van 15% wanneer je bij Rumoh bestelt voor de wedstrijd, maar we hanteren 225,- als maximum bij de normale prijzen. Hiervoor was een veel lager bedrag bedacht, maar dit is by far de handigste oplossing voor de verschillende prijzen. Onder de streep houden we het voor deelname aan de wedstrijd nu 'relatief' betaalbaar. Het gaat immers om een soort budget ontwerpwedstrijd, en dan moet je gewoon keuzes maken i.v.m. het totaalbudget.

Je midbas kost 75,- euro per stuk dus je hebt nog 225 -150 = 75 euro over voor tweeters en filters.

In de Audio Physic Step zat trouwens de voorloper van deze woofer ongefilterd, met een Seas H0561 meen ik.
http://www.stereophile.com/content/audi ... oudspeaker

Misschien had Audio Physic een aparte versie van die woofer maar ik betwijfel het. Zeer prettige tweeter trouwens, ik heb uiteindelijk het ontwerp gemaakt met de Monacor SPH100C en die tweeter. In 6 liter TL, absurd strak laag voor zo'n klein kastje. Die Seas van jou zit ook in de Sonus Faber Minima Vintage. Misschien leuk om de (26,18) Dayton tweeter te kiezen, DAYTON DC28F-8, bijna een kopie van die in de Sonus Faber zit :kwijl:
http://www.rumoh.eu/nl/dayton-audio/105 ... 28f-8.html

Woofer zat o.a. ook in de proac tablette reference 8 zag ik op internet...
Met de Vifa DX25TG-09-04 wellicht... (24,73)

Wordt helemaal enthousiast van al die deelnemende projecten!! \:D/ :rock:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 18:14
door dre
Ik was er al bang voor....... :roll:

aangezien er al veel tijd in dit project zit,moet ik wel even gaan nadenken of ik wel een andere tweeter in de kast wil.......
Ik heb namelijk de faceplate al aangepast aan de ontwerp van de kast. 8-[

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 18:25
door Wowly
Aaaahhhhhh die tweeter is inderdaad erg goed!!!! Ik heb daar echt van genoten... Moderne generatie tweet zullen we maar zeggen

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 18:25
door Wowly
Aaaahhhhhh die tweeter is inderdaad erg goed!!!! Ik heb daar echt van genoten... Moderne generatie tweet zullen we maar zeggen


EDIT: oeps, per ongeluk 2 keer gedrukt :D

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 18:30
door dre
Het is duidelijk Jan! :mrgreen:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 18:32
door pappaleo
Nee hoor, bedoelt ie de Seas of de Vifa? :mrgreen:

Edit: snap het al. Voor allebei de types een bericht :mrgreen:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 18:50
door dre
dre schreef:
Ik was er al bang voor....... :roll:

aangezien er al veel tijd in dit project zit,moet ik wel even gaan nadenken of ik wel een andere tweeter in de kast wil.......
Ik heb namelijk de faceplate al aangepast aan de ontwerp van de kast. 8-[
Het is niet anders:schrappen die hap! :mrgreen:

ik ben nog even de voorraadkast in gewandeld en ik kan niet aan de eisen voldoen:alles wat ik heb liggen gaat het budget te boven helaas....

-Vifa pl14wj09-08 ook de 4 ohm,maar die is niet meer leverbaar)
-Vifa pl18wj09-08
-Fountek neo cd1.0
-Dayton Audio AMT Mini-8 met Visaton waveguide

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 21:39
door wouter
dre schreef:
dre schreef:
-Vifa pl14wj09-08 ook de 4 ohm,maar die is niet meer leverbaar)
Staat nog in de Rumoh lijst dus kan gebruikt worden a 76,19 :hide:

Lijkt me economisch niet handig aangezien de (soort van) opvolger de Scanspeak Discovery 15W is die rond de 50,- euro kost en dus veel meer marge oplevert voor de rest van het ontwerp.

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:03
door dre
Inderdaad weer onnodig investeren......

Verwijder het topic maar! :mrgreen:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:31
door Walt
Kom op Dre, doorzetten nu! :mrgreen:

Groetjes Walter

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:38
door wouter
ow, vandaar 'Project NO.5'

Het 5e project met een NO :wink:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: di 10 jun 2014, 22:40
door dre
Walt schreef:
Kom op Dre, doorzetten nu! :mrgreen:

Groetjes Walter
Er valt niet door te zetten....
Waarom zou ik een project slechter maken? :mrgreen:

Re: Project NO.5 een monitor met tbc.

Geplaatst: do 12 jun 2014, 20:48
door dre
Kan dit project verplaatst worden naar de juiste plek?

Ondertussen zijn de eerste klanken er uit gekomen! :sure:
En dan wel met de woofer full range!

Het is me wel duidelijk dat de overgang wel lekker hoog gaat plaatsvinden.
Het klinkt open en gedetaileerd,maar met rondlopen is wel duidelijk dat er wel grenzen zijn.

Inzet blijft 1e orde.

Re: een kleine monitor met tbc.

Geplaatst: za 21 jun 2014, 13:13
door dre
Ondertussen een beetje met het filter zitten stoeien.
De woofer moet lekker hoog ingezet worden,anders klinkt het Allemaal wat dun.

Nu op het laag een spoeltje van 0.15mH en een 3.3uF voor de tweeter icm twee weerstanden.
Het klinkt echt heel lekker! 8)

Ik ben benieuwd hoe het gaat meten. :mrgreen:

Re: een kleine monitor met tbc.

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 9:55
door dre
De eerste meting op 1 meter.
seas1.jpg