Pagina 1 van 1

gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes maken)

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 9:10
door Muug
Welke tools gebruiken jullie om in aluminium gaten te maken die niet vierkant zijn, zoals vierkante gaatjes voor Toslink en die trapeziumvormige voor zo'n Europese pries?

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 9:46
door ray5150
Vooralsnog met de boorkolom en een set vijlen.
Ben wel aan het sparen voor een kruistafel voor onder de boorkolom.

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 10:05
door rjmulder
Wat ik gebruik zijn vijlen, boren en de Dremel :)

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 10:09
door maikbike
Watersnijder :mrgreen:
Vierkante gatenboor lijkt mij ook wel leuk om te proberen.

Maar voornamelijk vijlen :lol:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 10:11
door ds23man

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 10:14
door scanspeakman

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 10:27
door audiomanics
Mijn CNC-frees.. ook voor gewone ronde gaatjes.
Kees

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 10:39
door Muug
Ze laten maken is wel aan de prijs natuurlijk.
Bij Modushop.biz vragen ze dit : "For one single hole is cost is 20 Euro" en tot tien boringen is 30 €.
Gisteren heb ik trouwens ook deze gevonden : behuizing.nl.

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 11:44
door audiomanics
Muug schreef:
behuizing.nl.
Dat zijn heeeele fraaie kastjes... ik ben alleen bang dat het vanaf 100 stuks een beetje lonend gaat worden.. Opstartkosten zijn voor dergelijke items niet gering.. er zit ook een mannetje bijna een dag gegevens in te kloppen voor er een mm gefreest wordt..
30 euro voor 10 gaten is trouwens goedkoop.. dat is ongeveer mijn prijs in 3-4mm aluminium.. ook weer afhankelijk van de complexiteit van gaten (denk aan dubbelzijdig met verzinken, randen voor o-ringen, moeren etc..)
En zelfs 1 gaatje ben je toch al bijna 20 euro kwijt: plaatje op sturen en terugsturen is bij elkaar al 13,50..

Kees

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 11:52
door ds23man
Gerief=gemak=toilet. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 14:12
door SARK
ray5150 schreef:
Voorlals nog met de boorkolom en een det vijlen.
Ben wel aan het sparen voor een kruistafel voor onder de boorkolom.
Volgens mij kun je beter sparen voor een nieuw toetsenbord. :roll:

Maar idd ... vijlen, boren, Dremel en veel geduld.

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 15:04
door Pjotr
Boren, figuurzagen en vijlen. Oefening baart kunst :)

CVE (Co) was hier de figuurzaagexpert maar die komt hier niet meer :-#

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 17:01
door audiomanics
oh, je bedoelt het "ik moet even mekkeren"-forum.. (dat is tenminste het enige dat ik daar op zie.. weinig inhoudelijk helaas..)
Vlieg jij daar ook niet rond??

Kees

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: vr 06 jun 2014, 17:48
door ray5150
SARK schreef:
ray5150 schreef:
Voorlals nog met de boorkolom en een det vijlen.
Ben wel aan het sparen voor een kruistafel voor onder de boorkolom.
Volgens mij kun je beter sparen voor een nieuw toetsenbord. :roll:

Maar idd ... vijlen, boren, Dremel en veel geduld.
Dat was met een Blackberry, Sark...hele kleine toetsjes.... :lol:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 9:35
door SARK
ray5150 schreef:
Dat was met een Blackberry, Sark...hele kleine toetsjes.... :lol:
Ah, als je dan een nieuw toetsenbord neemt dan zit daar meteen een nieuwe telefoon aan vast :mrgreen:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 10:22
door ray5150
Nieuw ? :shock:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 14:29
door SARK
:hide: Never mind, slechte grap :hide:
Nog twee toevoegingen .... a)Elleboogvet en b)proefstukjes.
Proefstukje zijn (imho) sterk aan te bevelen ... ik heb wel eens de hel doen blozen omdat ik een verkeerd (te groot of ondersteboven, dat weet ik niet meer) gat had gemaakt en hierna 20 nieuwe scheldwoorden heb bedacht en luidkeels aan de buurt heb medegedeeld :twisted:
Zo'n proefstukje hoeft niet persé van het zelfde materiaal te zijn, stukkie plastic van dezelfde dikte doet het ook prima.

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 14:41
door Pjotr
SARK schreef:
:hide: Never mind, slechte grap :hide:
Nog twee toevoegingen .... a)Elleboogvet en b)proefstukjes.
Proefstukje zijn (imho) sterk aan te bevelen ... ik heb wel eens de hel doen blozen omdat ik een verkeerd (te groot of ondersteboven, dat weet ik niet meer) gat had gemaakt en hierna 20 nieuwe scheldwoorden heb bedacht en luidkeels aan de buurt heb medegedeeld :twisted:
Zo'n proefstukje hoeft niet persé van het zelfde materiaal te zijn, sukkie plastic van dezelfde dikte doet het ook prima.
Eeb gat ondersteboven? Een gat binnenstebuiten kan ik mij nog iets bij voorstellen maar ondersteboven? :mrgreen:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 14:47
door audiomanics
Pjotr schreef:
maar ondersteboven? :mrgreen:
[/quote]
een DB-9 printconnector ondersteboven monteren gaat slecht..
maar een binnenstebuiten gat... moet ik me dan de vorm van een cent voorstellen.. dat is tenminste een dicht gat of een negatief gat of hoe je het wil noemen, een binnenste buitengat.. :think:

Kees

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 14:57
door ray5150
Db 9 connectoren hebben van voren andere afmetingen dan aan de achterkant.

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:02
door SARK
Pjotr schreef:
Eeb gat ondersteboven? Een gat binnenstebuiten kan ik mij nog iets bij voorstellen maar ondersteboven? :mrgreen:
Het was ook niet iets schokkends (VGA plug) en het kon ook worden opgelost door het gat gewoon rechthoekig te maken maar als oprechte mierenneuker baalde ik wel :mrgreen:

Re: gerief om aluminium te bewerken (oa vierkante gaatjes ma

Geplaatst: za 07 jun 2014, 15:06
door pappaleo
Inderdaad, ondersteboven én achterstevoren, helemaal geen probleem :rofl: :rofl: