DAC advies
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
DAC advies
Bij de luisterdag in Breda werd nog eens goed duidelijk van iets dat ik al verwacht had; er is veel meer uit mijn speakers te halen door een andere DAC en versterker combo.
Inmiddels besloten om met de dac te beginnen, daar een andere versterker nog steeds door de huidige dac aangestuurd zou worden en de dac naar verwachting de grootste stap oplevert.
Vraag is nu natuurlijk ; welke DAC?
Uiteraard 'zelfbouw'.
Kan best solderen, tekening/manuals lezen en weet veel elektronica componenten te herkennen cq benoemen, maar ben eerder beginner dan een expert. Zelf SMD solderen ga ik voorlopig niet aan beginnen.
Opties waar ik momenteel naar kijk zijn de Afdac van knuisje en de nieuwe Dddac van audio creative (http://www.audio-creativeshop.nl/slider ... s-modules/)
Nog meer tips qua geschikte dac's?
Inmiddels besloten om met de dac te beginnen, daar een andere versterker nog steeds door de huidige dac aangestuurd zou worden en de dac naar verwachting de grootste stap oplevert.
Vraag is nu natuurlijk ; welke DAC?
Uiteraard 'zelfbouw'.
Kan best solderen, tekening/manuals lezen en weet veel elektronica componenten te herkennen cq benoemen, maar ben eerder beginner dan een expert. Zelf SMD solderen ga ik voorlopig niet aan beginnen.
Opties waar ik momenteel naar kijk zijn de Afdac van knuisje en de nieuwe Dddac van audio creative (http://www.audio-creativeshop.nl/slider ... s-modules/)
Nog meer tips qua geschikte dac's?
Re: DAC advies
Dan kom je misschien net zo goed uit bij de AF-DAC.
Oud filmpje.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=6334
Oud filmpje.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=6334
Re: DAC advies
Beiden zijn heel anders qua opzet en uitvoering, en beiden presteren op een hoog niveau.
Je zou ze eigenlijk thuis naast elkaar moeten zetten voor een goed vergelijk welke jij het beste vind klinken in jouw situatie.
Je zou ze eigenlijk thuis naast elkaar moeten zetten voor een goed vergelijk welke jij het beste vind klinken in jouw situatie.
Re: DAC advies
Een forumlid is op dit moment bezig een Afdac2 te bouwen en hij heeft ook een ddac. Wellicht kun je hem vragen naar zijn ervaringen. Stuur maar een pb naar me.
Re: DAC advies
Als er nu eens een paar mensen over hun schaduw zouden stappen.
Leeuwarden heeft de DDDac en de Buffalo van Twisted Pear thuis uitgebreid naast elkaar getest. Hij zou je wel wat adviezen kunnen geven.
Leeuwarden heeft de DDDac en de Buffalo van Twisted Pear thuis uitgebreid naast elkaar getest. Hij zou je wel wat adviezen kunnen geven.
Re: DAC advies
Wat wil je, wat heb je? Waar speel je mee, hoe wil je aansluiten naar je dac?
PC>USB, of cd speler naar S/P DIF?
PC>USB, of cd speler naar S/P DIF?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: DAC advies
heb je deze topics wel eens gelezen http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=19561 en http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=19109
dit zijn beide hetzelfde bordje.
nijmegen is niet zo ver hier vandaan, je mag hem wel eens komen lenen, ik ben er heel tevreden over
dit zijn beide hetzelfde bordje.
nijmegen is niet zo ver hier vandaan, je mag hem wel eens komen lenen, ik ben er heel tevreden over
Re: DAC advies
Ik speel momenteel met een Pioneer lx85. (9x klasse D, als t moet)Gijs schreef:Wat wil je, wat heb je? Waar speel je mee, hoe wil je aansluiten naar je dac?
PC>USB, of cd speler naar S/P DIF?
Geen kleintje, maar heb dus gemerkt (en dat had ik al verwacht) dat na het vervangen van mijn oude speakers voor de Orfeo's dit een upgrade zou kunnen gebruiken.
Het geluidsbeeld werd met een metrum dac en naksa versterker veel ruimtelijker en kwam veel meer los van de speakers.
Doe voornamelijk streaming vanaf mijn nas, maar leg ook regelmatig een schijfje in mn cd speler. Heb dus 2 ingangen nodig en zou fijn zijn om een volume regeling te hebben, zodat de dac als pre gebruikt kan worden en straks rechtstreeks aan de eindversterker gehangen kan worden.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: DAC advies
Dan mogen die adviezen gerust hier geplaatst worden !FR_Aad schreef:Leeuwarden heeft de DDDac en de Buffalo van Twisted Pear thuis uitgebreid naast elkaar getest. Hij zou je wel wat adviezen kunnen geven.
Re: DAC advies
Je dromen lezende, denk ik dat je dan eerder bij de AF DAC terechtkomt dan bij Doedes Dac. Die is meer gericht op computer audio zonder extras volgens mij.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: DAC advies
ehm, is dat nu tegen Motorfret dat je dat zegt, of tegen mij? Dat van die dromen versta ik ook niet goed trouwens, maar da's misschien omdat het niet tegen mij isGijs schreef:Je dromen lezende, denk ik dat je dan eerder bij de AF DAC terechtkomt dan bij Doedes Dac. Die is meer gericht op computer audio zonder extras volgens mij.
Re: DAC advies
Ik heb eens met een schuin oog naar deze zitten kijken maar heb geen idee wat ik er van moet vinden? Het gebruik van een kick-ass DAC chip garandeerd natuurlijk nog geen kick-ass eind product....?? Hoewel deze er beter uitgerust uitziet als de gemiddelde ebay kit, en afgemnteerd op de usb receiver na...
Iemand die zijn mening wil geven?
http://translate.googleusercontent.com/ ... VaIz54TJ8Q
Iemand die zijn mening wil geven?
http://translate.googleusercontent.com/ ... VaIz54TJ8Q
Re: DAC advies
Dit zou de 9018 moeten zijn, en die van de AF-DAC is de 9016.
Maar het is als 9018 niet tot zijn maximale mogelijkheden benut.
Van de 9018 zijn op dit moment wel wat meer varianten te krijgen, maar dat zegt dan niet alles over hoe er dan met de mogelijkheden word omgegaan.
Implementatie is dan wel iets wat je in de gaten moet houden.
De Korg DS-DAC-10 met de 9018, is ook een mooi doosje maar kan dan gen DSD over PCM (DoP) afspelen.
http://www.head-fi.org/products/korg-ds-dac-10
http://www.esstech.com/?p=products_DAC
Maar het is als 9018 niet tot zijn maximale mogelijkheden benut.
Van de 9018 zijn op dit moment wel wat meer varianten te krijgen, maar dat zegt dan niet alles over hoe er dan met de mogelijkheden word omgegaan.
Implementatie is dan wel iets wat je in de gaten moet houden.
De Korg DS-DAC-10 met de 9018, is ook een mooi doosje maar kan dan gen DSD over PCM (DoP) afspelen.
http://www.head-fi.org/products/korg-ds-dac-10
http://www.esstech.com/?p=products_DAC
