luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic
Geplaatst: zo 25 mei 2014, 23:44
In het luisterdagen discussie topic kwam Wouter met een goed idee:
Http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1687774
Edit: Inmiddels zijn deze zaken in het topic besproken en vastgesteld:
- Budget: €225
- Onder het budget wordt gerekend alleen de drivers en filtermateriaal
- Driver keuze staat vrij
- Ontwerp moet geschikt zijn voor 1 versterker, dus niet actief of bi-amping
- Commercieel actieve leden cq sponsoren mogen meedoen, worden niet meegenomen in de jurering
- Alles moet op het forum openbaar gemaakt worden in elke fase, een ieder moet het kunnen nabouwen na de wedstrijd.
- Bestellingen bij Rumoh onder 'ontwerpwedstrijd' geeft een korting van 15% op wedstrijdonderdelen. Deze onderdelen worden verantwoord in de verslaglegging (dus niet te gebruiken voor aanschaf van andere dingen en de korting is persoons-/project gebonden)
Http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1687774
Laten we er in dit topic verder discussieren.wouter schreef:Lijkt me leuk om dan ook wat met elkaar te organiseren, zoals bijv in Duitsland de 'wedstrijdjes' in een categorie:
Met dezelfde drivers (categorie 1 - onderstaand) iets maken en dan 3 of 4 ontwerpvarianten met elkaar vergelijken. Dit lijkt me echt een vorm van innovatie.
Nu is het op het forum soms ook modder gooien alleen dan met appels en peren erbij. Maak er maar eens een gelijke 'strijd' van. Ik zou met plezier mee doen, en graag verliezen als ik daardoor leer hoe het dus nog beter kan. Zonder S/O/G compomtenten uiteraard
Visaton en de hobby bladen hebben dit ook wel gedaan. Onlangs heeft Teufel het georganiseerd. Met visaton units Al130 en de G20SC was het mede een boxsim promotie actie. Een landgenoot (en naamgenoot) Wouter la Rivière had gewonnen: http://members.tele2.nl/bean81/NL/visaton_voc.htm
Met gepaste trots kan ik melden dat de Vocales de Visaton / HobbyHifi wedstrijd hebben GEWONNEN! De jury, bestaande uit medewerkers van Visaton en Hobby Hifi, deelde de Vocales de hoogste plaats op het ereschavot toe, vanwege hun goede evenwichtige geluid met uitstekende plaatsing, goede afwerkingskwaliteit en grote originaliteit.
Tijdens de eindronde zijn de Vocales opgemeten in de 'dode kamer' (reflectie-arme ruimte) van Visaton. Hieronder staat de gemeten frequentie-respons:
Ik gooi een balletje op:
Categorie 1: driver+filter+demping = max. 75,- euro per kant (van fullrange tot 3-weg, leef je uit)
Categorie 2: Laag budget monitor/vloerstander (LVB traditie/successor) tot 150,- euro
Categorie 3: tot 400,- euro per kant
Edit: Inmiddels zijn deze zaken in het topic besproken en vastgesteld:
- Budget: €225
- Onder het budget wordt gerekend alleen de drivers en filtermateriaal
- Driver keuze staat vrij
- Ontwerp moet geschikt zijn voor 1 versterker, dus niet actief of bi-amping
- Commercieel actieve leden cq sponsoren mogen meedoen, worden niet meegenomen in de jurering
- Alles moet op het forum openbaar gemaakt worden in elke fase, een ieder moet het kunnen nabouwen na de wedstrijd.
- Bestellingen bij Rumoh onder 'ontwerpwedstrijd' geeft een korting van 15% op wedstrijdonderdelen. Deze onderdelen worden verantwoord in de verslaglegging (dus niet te gebruiken voor aanschaf van andere dingen en de korting is persoons-/project gebonden)