Pagina 1 van 2
Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: di 13 mei 2014, 12:06
door Videopac
Ik ben tegen een nieuwe(?) ESS9018 kit aangelopen:
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/ ... 18k2m.html
Is deze volumeregeling echt zo goed dat ik voor mijn RPI(I2S)->(I2S)DAC->(eind)versterker project geen aparte volumeregeling meer nodig heb? Ik kan dat zelf niet bepalen.
Nog ander commentaar op deze ESS9018 kit?
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: di 13 mei 2014, 19:20
door dre
Interesse gewekt!
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: di 13 mei 2014, 19:52
door ray5150
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: di 13 mei 2014, 20:19
door ds23man
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: di 13 mei 2014, 20:46
door Henkjan
een perfecte bit, die kan alleen maar 0 en 1 zijn; terwijl een gewone bit zomaar 1 of 0 kan zijn

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: di 13 mei 2014, 21:13
door hannesie
Henkjan schreef:een perfecte bit, die kan alleen maar 0 en 1 zijn; terwijl een gewone bit zomaar 1 of 0 kan zijn

Ja ....., maar je hebt er wel 32
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 11:25
door Videopac
OK, na het lachen nu een serieuzere vraag:
Als ik het goed lees zou het (al dan niet goed) alleen werken via USB.
Ik geef echter de voorkeur aan I2S tussen de RPi en de DAC, maar wil ook graag mijn volume kunnen regelen via een bedienings-app.
Als ik dan even doorredeneer zou dat alleen kunnen als ik een analoge volumeregeling na de DAC heb die dan via de app/RPi aangestuurd wordt, via USB bijvoorbeeld.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een hoogwaardige alles-in-een oplossing wil, met een goede geluidskwaliteit en zonder handmatige bediening (zodat het apparaat in een kast kan => o.a. hogere WAF).
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 11:51
door knuisje
De volumeregeling van de Sabre dac is inderdaad heel hoogwaardig. De regeling vindt plaats in de dac zelf en geldt voor alle ingangen (spdif en I2S). Het volume kan worden ingesteld door het schrijven van de gewenste verzwakking in halve dB-en in de registers van de dac via het i2C-protocol. Daar heb je dus een microcontroller/rpi voor nodig.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 11:57
door hannesie
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een hoogwaardige alles-in-een oplossing wil, met een goede geluidskwaliteit en zonder handmatige bediening (zodat het apparaat in een kast kan => o.a. hogere WAF).
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 66&t=18479
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 21:23
door SuperR
Ik heb een vergelijkbare zoektocht gedaan en heb een audiolab mdac gekocht. Dac/pre met ab, ook met 9018.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 15 mei 2014, 10:26
door hannesie
Er zijn nu dus 2 DAC's van Audiolab, en het verschil is de M-DAC heeft gebalanceerd en RCA uit, maar de Q-DAC heeft dan wel weer de hogere 24/192 USB in(nieuwer).
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 22 jan 2015, 13:21
door piedro1
Hallo allemaal,
Via e-bay heb ik deze DAC
http://www.ebay.com/itm/4-layers-board- ... 4333&rt=nc gekocht, incl. xmos-usb-i2s converter.
Deze stuur ik aan mbv een Raspberry B, ipv met de bijgeleverde controller. Dat heeft tot deze week prima gewerkt, maar nu krijg ik op de i2c bus alleen maar n-ack's terug van de ess9018

. De DAC doet 't nog wel, maar blijft in de default stand staan, omdat alle i2c commando's die ik stuur geweigerd worden. Als ik bijv. een PC op de USB-ingang van de DAC aansluit, gaat de Lock-LED keurig aan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Piet
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 22 jan 2015, 17:01
door ds23man
Denk dat niemand hier je daarmee kan helpen, dat is toch wel het nadeel als je iets via de bezorgchinees koopt......
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 22 jan 2015, 17:45
door ray5150
Zou er ook garantie op zitten ?

Hoelang heb je dat ding al ?
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:11
door FR_Aad
Alleen, wat kost een postzegel naar China?
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:52
door ds23man
Meer dan een zakje sambal........

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:32
door Kappa7
Als je via de USB een PC aansluit doet alles het dan normaal of zie je dan ook de zelfde problemen?
Zo als ik het begrijp is het alleen als je de aansturing van de framboos gebruik.
Dan lijkt het mij eerder dat het inde framboos zit in plaats van de Dac.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: do 22 jan 2015, 21:44
door hannesie
Even een ander sdcard-tje aanmaken, en je weet meer.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 9:37
door piedro1
Als ik het i2c protocol goed begrijp, laat de slave (de ess9018 in dit geval) de SDA-lijn hoog bij een n-ack, ipv dat 'ie 'm laag trekt voor een ack. Misschien dat er bij het opnieuw aansluiten iets fout is gegaan. Ik ga er nog maar 's in duiken.

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 17:02
door Kappa7
piedro1 schreef:Als ik het i2c protocol goed begrijp, laat de slave (de ess9018 in dit geval) de SDA-lijn hoog bij een n-ack, ipv dat 'ie 'm laag trekt voor een ack. Misschien dat er bij het opnieuw aansluiten iets fout is gegaan. Ik ga er nog maar 's in duiken.

Dan zou deze bij een reset toch weer goed moeten komen lijkt mij.
Mogelijk is de Raspberry een keer niet goed afgesloten waar door deze niet juist meer opstart.
Net wat Hans al aangeeft even het SD kaartje opnieuw programmeren en opnieuw proberen.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 21:56
door piedro1
Met m'n logic analyzer heb ik de signalen op de i2c bus tussen de raspberry en de ess9018 bekeken, en daaruit blijkt dat de raspberry keurig signalen (Start bit, address (0x48), Write) naar de ess stuurt, maar dat deze niet reageert door de SDA-lijn 'naar beneden te trekken'. De vraag is waarom dit laatste niet gebeurt. Ik heb nog geen tijd gehad om weer te kijken naar de verbindingen, maar dat ga ik dit weekend zeker nog even doen.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 22:07
door hannesie
Nu je dat duidelijk hebt, weet je dan zeker dat je ook een muzieksignaal uit de RPI krijgt, wat gebruik je als speler/musicplayer, naast je bediening voor de dac.
Hoe selecteer je de muziek en welke controle heb je daarvoor.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: za 24 jan 2015, 11:00
door piedro1
Ik gebruik de Raspberry op dit moment alleen als
controller van de DAC. Dus IR, display, volume en ingangskeuze worden door de PI aangestuurd. Op de ingang van de DAC zit een HTPC (via USB), een CD-speler (via Coax) en een Cisco PVR (via Optical). Op de HTPC heb ik XBMC geïnstalleerd. Dit is de uitgangsconfiguratie. Als dit allemaal, inclusief de software, naar behoren werkt, is een
mogelijke volgende stap om XBMC op de Raspberry te installeren en wellicht het muzieksignaal rechtstreeks via I2S naar de DAC te sturen, om zo de omzetting naar USB te vermijden. Aan de andere kant vind ik de Rasberry te traag voor XBMC, zeker in vergelijking met m'n HTPC. Wellicht dat
als ik deze stap zet, toch over moet naar een snellere kloon.
Waarom XBMC en niet bijv. Foobar o.i.d.? Ik gebruik de HTPC als multimediaspeler, voor zowel audio als video, en als opslagsysteem. XBMC is goed en eenvoudig met een afstandsbediening te bedienen, wat voor de rest van the family prettig is.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: za 24 jan 2015, 11:10
door hannesie
piedro1 schreef:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan

Inderdaad,
http://www.max2play.com/features/videoplayer
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Geplaatst: za 24 jan 2015, 18:23
door piedro1
Hmm, ziet er interessant uit. Mocht ik m'n htpc willen vervangen of toch een snellere controller met xbmc-functionaliteit willen, dan is zoiets zeker een optie.