Pagina 1 van 4

brom hf10

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 23:25
door sander1238
speel al een hele tijd met volle tevredenheid met mijn hf 10, echter heeft er al die tijd een brom in gezeten die ik niet echt hinderlijk vond omdat je hem met muziek niet hoorde. toch ben ik mij er de laatste tijd aan gaan storen dus uit elkaar die hap.

de brom zit in beide kanalen even hard.
het probleem zit hem denk ik in de ecc 83 schakeling. als ik de buis verwijder is het compleet stil.
het loskoppelen van de ingang aan de buis heeft geen resultaat, dus dat kan ik ook uitsluiten
aan pen 2 en 8 meet ik ik 1,5 volt, de ingangs-spanning is 311volt en voor de koppel c meet ik 185volt
Philips HF10 mod. schema, 2011.jpg
Philips HF10 mod. schema, 2011.jpg (12.09 KiB) 450 keer bekeken
de gloeispanning van de ecc83 heb ik inmiddels gelijkgericht en dit zet ook geen zoden aan de dijk

het zijn zo weinig onderdelen dat je zou zeggen dat het niet mis kan gaan :think: :think:

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 23:32
door Ah!buis
Die gelijkgerichte gloei, waar zit die aan (behalve de gloeidraden dan) ?
Is de anodespanning voor de triodes goed afgevlakt ?
Anne

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 25 apr 2014, 23:50
door sander1238
voor de gelijkrichting van de gloeispanning zit de wisselspanning nog met 100ohm weerstanden aan de massa

ik heb het schema gewoon aangehouden zoals afgebeeld staat dus met maar 1 elco over de 2k2 weerstand.
kan over de andere 2k2 ook een 100uf zetten als dit is wat je bedoelt anne? (meen dat theo k dat ook gedaan heeft)

Re: brom hf10

Geplaatst: za 26 apr 2014, 9:00
door Kappa7
sander1238 schreef:
voor de gelijkrichting van de gloeispanning zit de wisselspanning nog met 100ohm weerstanden aan de massa

ik heb het schema gewoon aangehouden zoals afgebeeld staat dus met maar 1 elco over de 2k2 weerstand.
kan over de andere 2k2 ook een 100uf zetten als dit is wat je bedoelt anne? (meen dat theo k dat ook gedaan heeft)
De wisselspanning van de gloeidraden op de het voorbuisje los halen van de massa en de 0 van de DC aan aarde leggen.

Re: brom hf10

Geplaatst: za 26 apr 2014, 9:20
door sander1238
Ga ik proberen. heeft geen resultaat. heb ook een extra elco van 100uf geplaatst over de weerstand van 2k2, dit ook zonder resultaat.
het vreemde vind ik dat het op beide kanalen is.. :think:

Re: brom hf10

Geplaatst: do 01 mei 2014, 16:36
door disco
Je bouwt niet heel erg netjes, vooral op wisselspanning voerende bedrading moet je toezien dat ze uit de buurt blijft van gevoelige trapjes. Een versterkertrap met hoge versterking of hoge impedantie pakt namelijk snel het E.M. veld op van nabije gloeibedrading of andere stoorbronnen. Houd aanvoerdraden van weerstanden en condensatoren kort.

Als de rimpel op de voedingsspanning klein is (in de orde van 10mV) is aarding meestal de boosdoener bij brom. Hoeveel rimpel meet je op de HS?

Re: brom hf10

Geplaatst: do 01 mei 2014, 16:54
door mtb
Probeer eens een modern ontwerp, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20240, zonder bromproblemen.

Re: brom hf10

Geplaatst: do 01 mei 2014, 17:13
door RobertD
Ik zou de 100Ohm weerstanden in de AC van de gloei voor de ECC83 eens weghalen en de min van de gelijkgerichte gloeispanning direct aan massa leggen. Een zien wat dat brengt.

Plaats eens een foto van de versterker als deze rechtop staat (staan de ECC83 dichtbij de voedingstransformator?).
En een overzichtsfoto van de gehele onderkant.

(@Disco, leuk je weer eens op het forum te zien :wink: )

Re: brom hf10

Geplaatst: do 01 mei 2014, 17:56
door disco
Sander, wat voor luidsprekers gebruik je, van die hoogrendement jongens toevallig?

@ Robert: jullie beginnen met echte buizen te spelen, 4P1L, bravo! M'n mail was jaren ontregeld...

Re: brom hf10

Geplaatst: do 01 mei 2014, 21:19
door sander1238
RobertD schreef:
Ik zou de 100Ohm weerstanden in de AC van de gloei voor de ECC83 eens weghalen en de min van de gelijkgerichte gloeispanning direct aan massa leggen. Een zien wat dat brengt.
robert dit heb ik geprobeerd maar zonder resultaat
RobertD schreef:
Plaats eens een foto van de versterker als deze rechtop staat (staan de ECC83 dichtbij de voedingstransformator?).
DSCF2929.JPG
lijkt mij dat de afstand tussen de ecc83 en de trafo's ver zat is
DSCF4364.JPG
disco schreef:
Je bouwt niet heel erg netjes
dit was de tweede versterker die ik maakte, maar in deze heb je gelijk
disco schreef:
Sander, wat voor luidsprekers gebruik je, van die hoogrendement jongens toevallig?
ik gebruik de philips AD 7061/M4 in tqwt http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19450

Re: brom hf10

Geplaatst: do 01 mei 2014, 21:44
door Ah!buis
Tekening hoe de (hoogspanning) voeding in elkaar zit ? Vooral het min-gedeelte,waar zit wat aan en in welke volgorde :? .
Op de fotos kom ik er niet achter, ziet er wel bedenkelijk uit :o .
Anne

Re: brom hf10

Geplaatst: do 01 mei 2014, 21:46
door Kappa7
Misschien eens opnieuw opbouwen.
Dan kun je goed nadenken over de gebruikte routing.

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 13:29
door sander1238
Kappa7 schreef:
Misschien eens opnieuw opbouwen.
Dan kun je goed nadenken over de gebruikte routing.
dit is ook het plan
aarding volgorde.JPG
dit aanhouden

denk dat de componenten op de buisvoeten wel redelijk zitten, heb dit destijds 1 op 1 gekopieerd van theo k zijn hf10
de rest van de bedrading kan zeker beter

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 13:34
door TheoK
Heb je toch iets niet goed gedaan Sander.
Mijn HF10 is stil.
Succes met de wederopbouw.

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 14:00
door Ah!buis
Dat ik naar een tekening vroeg heeft te maken met o.a. een vermoeden van deze (verkeerde) verbinding.
Anne

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 17:09
door sander1238
Ah!buis schreef:
Dat ik naar een tekening vroeg heeft te maken met o.a. een vermoeden van deze (verkeerde) verbinding.
Anne
potverdorie anne, ben jij soms helderziend :goeie: :goeie:
die verbinding zit er inderdaad... :hide:
ga vanavond aan het klussen en dat is de eerste die weggaat

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 17:45
door ray5150
Zeg Anne, volgens die tekening heb je dan 3 aparte steraarde's die parallel staan. is dat ook zo bedoelt ?

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 18:22
door sander1238
Zijn het niet vier delen die op een punt bij elkaar komen op het chassis?

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 19:54
door Ah!buis
ray5150 schreef:
Zeg Anne, volgens die tekening heb je dan 3 aparte steraarde's die parallel staan. is dat ook zo bedoelt ?
Mag ook best één punt zijn :sure: ,zolang de verbindig trafo-eerste elco daar ook maar niet langs gaat.Trafo naar min-elco en van de min-elco naar massapunt.
Met verschillende verzamelpunten is beter de volgorde aangegeven.'tIs niet de bedoeling iets van links meer naar rechts aan te sluiten.Ook niet andersom :wink: .
En dan staat er nog de massa van de LS-aansluiting niet bij :( .Zonder tegenkoppeling daar vandaan doet 't er ook niet toe.Met tegenkoppeling moet die geaard worden op hetzelfde massapunt waar de tegenkoppeling heen gaat.
Anne

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 20:03
door Ah!buis
sander1238 schreef:
Zijn het niet vier delen die op een punt bij elkaar komen op het chassis?
Voor mij,niet iedereen doet dat,is de hele versterker los van 't chassis.Er wordt maar op een plaats aan het chassis gelegd ,daar waar het signaal de versterker binnen komt.
Het centaal massapunt aan het chassis gaat meestal ook wel goed,maar dan de ingang isoleren en z'n aarde aan de aarde van de eerste versterkertrap.
Anne

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 21:10
door sander1238
er zat idd een draad rechtstreeks van de trafo naar de steraarde. ik heb dit veranderd door van de trafo naar de 1e elco en dan naar steraarde, maar geen resultaat. ik ga hem in zoverre opnieuw opbouwen.
word vervolgd

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 21:38
door ray5150
Ik zie d'r ook zo'n netfilter unit in zitten, heb je ook al geprobeerd om die te overbruggen ?

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 21:56
door sander1238
zo, even ruimte gemaakt. de witte draad die je nog ziet lopen is voor de led's van de keuze selector.
ray5150 schreef:
Ik zie d'r ook zo'n netfilter unit in zitten, heb je ook al geprobeerd om die te overbruggen ?
nee nog niet ray, maar die gaat er wel uit. heb meerdere malen begrepen dat deze dingetjes voor veel problemen kunnen zorgen, dus weg ermee

wat je op de foto's niet ziet zitten is een 12V trafo met gelijkrichter voor het relais. dit zit gemonteerd op de bodemplaat, deze laat ik ook even weg, ga zo rechtstreeks vanaf de net entree - zekering - trafo.

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 22:25
door ray5150
Ik denk dat wat meer (en grotere) soldeersteuntjes ook geen onverstandige keuze zou zijn.

Re: brom hf10

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 22:48
door sander1238
ray5150 schreef:
Ik denk dat wat meer (en grotere) soldeersteuntjes ook geen onverstandige keuze zou zijn.
de grootte vind ik eigenlijk wel meevallen, dat er wat te weinig zitten :hide: