Pagina 1 van 1

ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 21:45
door mikekiwi
Gewoon even een algemeen topic voor de leut:

Stel, je hebt op een ZBA-dag een paar kwartiertjes waarin jouw apparatuur door meerdere mensen wordt beluisterd, hoe ga je die tijd volmaken?

Ik heb een setje speakers en ik weet wat ik leuk vind klinken, maar misschien wil het 'publiek' wel iets anders horen. Om nog maar niet te spreken over de eigenaar van de versterker en/of bron die uiteraard ook zijn mening heeft.
Wat is jullie ervaring wat het beste werkt? Of hoe denken jullie dat het idealiter zou moeten gaan?

Is er behoefte aan het feit dat ik zelf een gevarieerd cd-tje in elkaar draai om te laten horen of is het juist de sfeer van het moment en degene die het snelst met zijn cd-tje naar voren rent (net als vroeger door de bus met schoolreis) die een luistersessie bepalen?

Of een combi?

Graag jullie mening voor de minder ervaren ZBA-luisterdag bezoekers (ongeacht of het voor Alphen, Breda, Beetsterzwaag, Hengelo, etc is....)

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 21:52
door ray5150
Pfffff, 80 % van wat op zo'n dag gedraait wordt vind ik toch geen reet aan.
Vrijwel iedereen doet qua muziek keuze zijn best om zo audiofiel en verantwoord mogelijk voor de dag te komen...

Zet die zooi neer, gooi in de speler wat het eerste voorhanden is, en je ziet wel waar het schip strand. :D

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: ma 14 apr 2014, 23:04
door hannesie
Als ik een demo moet geven, maak ik meestal een playlist aan met de muziek die ik lekker vind en dan wel van verschillende genres, zoals Jazz, Klassiek, en dan wel dat de verschillende instrumenten goed te horen en te beoordelen zijn, om dan vervolgens er achter te komen dat de playlist thuis op de server staat.

De goede opname is naar mijn mening wel een vereiste.

Wat wel juist lollig is, met een collectie op een server met een database, dat je snel een verzoeknummer kunt vinden. :mrgreen:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 7:36
door RobertD
Gewoon simpelweg aan de toehoorders vragen of ze nog iets speciaals willen horen werkt ook.
Bezoekers die een specifiek stuk muziek op jouw speakers of via jouw versterker willen horen doen er verstandig aan om zelf een cd mee te brengen. CD's werken in deze setting nog steeds het makkelijkst naar mijn mening.
Eventueel een memory stick om via een aanwezige media speler wat af te spelen zal ook lukken gezien de opkomst van streaming audio in zelfbouwland.
Voor de liefhebbers zijn er ook draaitafels aanwezig (van ondergetekende en van Vinnie) in Alphen. Dus een elpee meenemen kan ook.

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 8:13
door mikekiwi
ray5150 schreef:
Pfffff, 80 % van wat op zo'n dag gedraait wordt vind ik toch geen reet aan.
Vrijwel iedereen doet qua muziek keuze zijn best om zo audiofiel en verantwoord mogelijk voor de dag te komen...
Vooralsnog staat jouw amp (o.a.) aan mijn Paper Hatt's gekoppeld, dus laat lekker wat horen dat jij leuk vindt! (zolang je de toehoorders maar niet de ruimte uitjaagt... :twisted: ) Ik snap je opmerking en dat was ook een beetje de reden van het starten van het topic. Was begonnen met wat bij elkaar zoeken dat ik zelf gewoon lekkere muziek vind om te horen, maar merkte dat ik toch steeds meer op de opnamekwaliteit zat te selecteren ipv of het een fijn nummer was.
hannesie schreef:
Als ik een demo moet geven, maak ik meestal een playlist aan met de muziek die ik lekker vind en dan wel van verschillende genres, zoals Jazz, Klassiek, en dan wel dat de verschillende instrumenten goed te horen en te beoordelen zijn, om dan vervolgens er achter te komen dat de playlist thuis op de server staat.
:rofl: :D
hannesie schreef:
De goede opname is naar mijn mening wel een vereiste.

Wat wel juist lollig is, met een collectie op een server met een database, dat je snel een verzoeknummer kunt vinden. :mrgreen:
Helemaal mee eens! Ik zal niet zo snel een nummer meenemen dat door een megafoon gezongen is. Aan de andere kant heb ik ook hifi-shows meegemaakt waar in elke kamer Nils Lofgren te horen was. Daarmee zijn de sets onderling wel lekker te vergelijken natuurlijk, maar je bent het op een gegeven moment wel zat...

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 8:37
door Zweitse
RobertD schreef:
Eventueel een memory stick om via een aanwezige media speler wat af te spelen zal ook lukken gezien de opkomst van streaming audio in zelfbouwland.
Is dat wel verstandig i.v.m. mogelijke besmetting met een virus?

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 11:45
door mikekiwi
Zweitse schreef:
RobertD schreef:
Eventueel een memory stick om via een aanwezige media speler wat af te spelen zal ook lukken gezien de opkomst van streaming audio in zelfbouwland.
Is dat wel verstandig i.v.m. mogelijke besmetting met een virus?
De meeste gebruikte mediaspelers draaien op besturingssystemen die minder(/zo goed als niet) vatbaar zijn voor virussen, probleem is verwaarloosbaar.

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 13:25
door ray5150
mikekiwi schreef:
Helemaal mee eens! Ik zal niet zo snel een nummer meenemen dat door een megafoon gezongen is. Aan de andere kant heb ik ook hifi-shows meegemaakt waar in elke kamer Nils Lofgren te horen was. Daarmee zijn de sets onderling wel lekker te vergelijken natuurlijk, maar je bent het op een gegeven moment wel zat...
Vergeet de Chinese trommels en de Tibetaanse monikken niet.... :mrgreen: :wink:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 14:02
door hannesie
@ Ray, welke cd/album is dat?

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 14:23
door Barry2001
Vreselijk soms, die muzak :lol: dat zet je thuis volgens mij voor je lol niet aan. Of Slagerij van Kampen, leuk om de dynamiek van je installatie te testen, ook best leuk om live te zien, maar om dit nou ter ontspanning thuis op te zetten..

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 14:32
door pappaleo
Ik heb in een serieuze zaak eens een duet van kerkorgel en triangel of zo te horen gekregen. :shock: :shock: :shock:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 15:18
door AatV
hannesie schreef:
@ Ray, welke cd/album is dat?
Wel geen chinees, maar dit is een bekende :
Kodo_600.jpg
groet,
Aat

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 21:13
door ray5150
hannesie schreef:
@ Ray, welke cd/album is dat?
Geen idee, dat heb je met muziek op streamers, d'r zit geen boekje of hoes bijgeleverd... :lol:
Zie ook de suggestie van AatV hierboven.

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: di 15 apr 2014, 22:26
door Wowly
Voor mezelf neem ik altijd mijn favo cd's mee, Maar nog liever hoor ik muziek van anderen. Sommigen van mijn meest dierbare liedjes heb ik voor het eerst gehoord op een luisterdag!

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Geplaatst: zo 20 apr 2014, 2:07
door MickRS
Baka forest people - water drums
Suf nummer, maar bijna iedere speaker valt hierbij door de mand. Klinkt het echt als water...?