Beginner, wat te bouwen?
Moderator: Beheerdersteam
-
harmdelaat
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za 05 apr 2014, 14:03
Beginner, wat te bouwen?
Ik ben een beginner op het gebied van DIY audio. Ik ben vrij gevorderd in houtbewerking, maar niet zo gevorderd in electra.
Ik heb inmiddels wel aardig wat kistradio's gebouwd, maar zou nu een versterker + bijpassende speakers willen bouwen voor mijn huiskamer.
Het setje zou moeten voldoen aan de volgende eisen:
- Goede & heldere geluidskwaliteit (ik draai voornamelijk rock, blues, etc)
- Hoeft niet kei-hard te gaan, maar wel enig volume zou mooi zijn
- Ik wil een raspberry pi (Volumio) met DAC aansluiten als inputbron
Zelf zit ik te denken aan een setje Cyburgs Needle speakers. Nu zie ik dat het mogelijk is deze in verschillende uitvoeringen te bouwen. Wat raden jullie me aan? Welke drivers? Is het eventueel ook mogelijk om de Needles te bouwen in hardhout i.p.v. MDF of multiplex?
Qua versterker denk ik nu zelf aan een Tripath TK2050 (Sure TK250). Maar geen idee of dat een goede keuze is.
Wie kan me helpen?
Zie hieronder mijn kistradio creatie:
[img]http://i.imgur.com/JentLa9l.jpg[/img]
Ik heb inmiddels wel aardig wat kistradio's gebouwd, maar zou nu een versterker + bijpassende speakers willen bouwen voor mijn huiskamer.
Het setje zou moeten voldoen aan de volgende eisen:
- Goede & heldere geluidskwaliteit (ik draai voornamelijk rock, blues, etc)
- Hoeft niet kei-hard te gaan, maar wel enig volume zou mooi zijn
- Ik wil een raspberry pi (Volumio) met DAC aansluiten als inputbron
Zelf zit ik te denken aan een setje Cyburgs Needle speakers. Nu zie ik dat het mogelijk is deze in verschillende uitvoeringen te bouwen. Wat raden jullie me aan? Welke drivers? Is het eventueel ook mogelijk om de Needles te bouwen in hardhout i.p.v. MDF of multiplex?
Qua versterker denk ik nu zelf aan een Tripath TK2050 (Sure TK250). Maar geen idee of dat een goede keuze is.
Wie kan me helpen?
Zie hieronder mijn kistradio creatie:
[img]http://i.imgur.com/JentLa9l.jpg[/img]
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Beginner, wat te bouwen?
Ik vind een full range speaker erg mooi voor rock en blues.harmdelaat schreef:
Zelf zit ik te denken aan een setje Cyburgs Needle speakers. Nu zie ik dat het mogelijk is deze in verschillende uitvoeringen te bouwen. Wat raden jullie me aan? Welke drivers? Is het eventueel ook mogelijk om de Needles te bouwen in hardhout i.p.v. MDF of multiplex?
Cyburg needle is dan een mooi dingetje.
Wat je aan units wil gebruiken hangt natuurlijk ook een beetje af van je budget. Waar dacht je aan?
Je kan hem met hardhout bouwen, maar hardhout werkt meer dan mdf en multiplex, is wat lastiger te verwerken, is duurder en zal denk ik geen verbetering in het geluid te weeg brengen. eigenlijk alleen maar nadelen dus.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Beginner, wat te bouwen?
Ik weet niet of je een open keuken hebt, maar indien ja zou dit wel eens de oplossing kunnen zijn:

Re: Beginner, wat te bouwen?
Full range speakers zijn natuurlijk een mooi begin. En kan je ook zo bekoren dat je niet meer anders wil. Zeker met jouw muzieksmaak. Wel geven ze een specifieke klank. Die moet je aanstaan. Hoog is vaak wat minder prominent aanwezig in vergelijking met meerweg systemen. En juist aan die laatste systemen zijn wij inmiddels zo gewend... Er zijn vele FR voorbeelden te vinden op internet. Transmissielijn, hoornsystemen, etc. Een fascinerende wereld. En je kunt eigenlijk met ieder budget aan de slag. Maar dat gezegd hebbende ben ik wel van mening dat wanneer je de moeite neemt om goede kasten te bouwen, je niet teveel moet beknibbelen op de drivers. Zelf heb ik Jordans, maar ook merken als Fostex en Mark Audio zijn goede FR ambassadeurs. Zijn niet de goedkoopste, maar je spaart behoorlijk wat geld uit omdat je geen tweeters en filtercomponenten nodig hebt. Google maar eens...
Laatst gewijzigd door MickRS op zo 06 apr 2014, 0:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Beginner, wat te bouwen?
Ben je al bekend met de Frugal Horn site? Daar staan een hoop leuke ontwerpen.
Voor de versterking zou je ook een Hypex AS2.100 kunnen overwegen, met een fullrange systeem heb je er maar één nodig en de digitale uitvoering kun je ook nog als (USB) DAC gebruiken. De DSP kun je mooi gebruiken voor eventule correcties en er kan ook nog een afstandsbediening bij, helemaal makkelijk.
Gerrit
Voor de versterking zou je ook een Hypex AS2.100 kunnen overwegen, met een fullrange systeem heb je er maar één nodig en de digitale uitvoering kun je ook nog als (USB) DAC gebruiken. De DSP kun je mooi gebruiken voor eventule correcties en er kan ook nog een afstandsbediening bij, helemaal makkelijk.
Gerrit
Re: Beginner, wat te bouwen?
Rock en Blues. Dan zou ik geen Needle doen, Fullrange is zeker ok maar dan iets "beefiers" zou ik zeggen.
Deze bijvoorbeeld, weet niet hoe je frans is. Heb hem zelf gebouwd, makkelijk, niet te duur en goed geluid.
Deze bijvoorbeeld, weet niet hoe je frans is. Heb hem zelf gebouwd, makkelijk, niet te duur en goed geluid.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Beginner, wat te bouwen?
Dan raad ik sterk aan een ZBA meeting 19april of eentje eind mei .
Daar is vanalles te horen en te zien zal je een goede indicatie geven welk soort speaker voor jouw wel eens de juiste kan zijn .
Daar is vanalles te horen en te zien zal je een goede indicatie geven welk soort speaker voor jouw wel eens de juiste kan zijn .
Re: Beginner, wat te bouwen?
Je zou ook eens kunnen kijken naar de solo201 van Tony Gee, de Ciare drives zijn op Ebay voor zo een €150,00 te koop.
