een dip
Moderator: Beheerdersteam
Re: een dip
Het laagdoorlaatfilter is zeer slecht gedimensioneerd en slingert verschrikkelijk op. Daardoor krijg je ook die impedantie dip.
Maak de linkerspoel 1.2mH, de rechterspoel 0.47mH en de parallelcondensator 330uF. Wellicht dat het dan ergens op gaat lijken met drie midwoofers parallel geschakeld.
Maak de linkerspoel 1.2mH, de rechterspoel 0.47mH en de parallelcondensator 330uF. Wellicht dat het dan ergens op gaat lijken met drie midwoofers parallel geschakeld.
Wat is nu het boximfile?markbakk schreef:En je mag ook altijd de boxsimfile hier posten!
Super Jeroen, heb je ook toevallig een idee om de mid mooi strak te trekken?jeroen_d schreef:Het laagdoorlaatfilter is zeer slecht gedimensioneerd en slingert verschrikkelijk op. Daardoor krijg je ook die impedantie dip.
of vraag ik nu te veel?
Beter krijg "ik" hem niet, moeten het altijd mooie boogjes zijn?
op de site van Visaton staan bij de projecten ook afbeeldingen die wel strakker kunnen?
op de site van Visaton staan bij de projecten ook afbeeldingen die wel strakker kunnen?
Als je niets vraagt gebeurt er ook niets.garring schreef:Super Jeroen, heb je ook toevallig een idee om de mid mooi strak te trekken?jeroen_d schreef:Het laagdoorlaatfilter is zeer slecht gedimensioneerd en slingert verschrikkelijk op. Daardoor krijg je ook die impedantie dip.
of vraag ik nu te veel?
Dit laatste is nodig omdat het forum geen BoxSim bestandsformaat accepteert bij een upload dus de zip moet je gebruiken voor de uploadgarring schreef:Wat is nu het boximfile?markbakk schreef:En je mag ook altijd de boxsimfile hier posten!
Scherp, even een uitleg dusHenkjan schreef:waar is die 4e woofer gebleven?
Het worden 3 woofers voor laag, omdat ik de kasten niet groter dan 1mtr. hoog wil maken er komt nog een poort/voet onder van 8cm.
ze komen naast de tv/stereo kast en de afstraling moet dan naar voren., is ook makkelijker dan om de overgang van de units op te vangen als je begrijpt wat ik bedoel.
Het lijkt me mooi om mijn eigenlijke opzet te gebruiken in een ruime kamer, ondanks dat het originele filter bagger is,kon je toch ervaren hoe het zou gaan klinken.
Ik heb er lang over nagedacht, het wordt mid-hoog-laag3x-poort
later meer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat wordt dan wel een erg lage impedantie, de meeste versterkers zullen daar niet tegen kunnen. wat voor versterker heb je?
Probeer dit eens voor de mid.
Ik denk wel dat je de woofers nog wat lager moet afkappen dan, dus dat de 1.5mH en 330uF worden verhoogd naar 2.2mH en 470uF.
N.B. je moet ook de tweeter harder laten spelen, alles richting de 88-90dB brengen.
Ik denk wel dat je de woofers nog wat lager moet afkappen dan, dus dat de 1.5mH en 330uF worden verhoogd naar 2.2mH en 470uF.
N.B. je moet ook de tweeter harder laten spelen, alles richting de 88-90dB brengen.
Jeroen heb ik gedaan, wordt niet echt vlak.
Henkjan, ja die impedantie, als dat niet omhoog te brengen is moet ik iets anders gaan verzinnen.
Henkjan, ja die impedantie, als dat niet omhoog te brengen is moet ik iets anders gaan verzinnen.
Of een hypex versterker gebruiken, die heeft geen enkel probleem met 2 ohm.
Wordt toch tijd dat je de boxsim file post, zodat je beter geholpen kan worden met het filter.
Wordt toch tijd dat je de boxsim file post, zodat je beter geholpen kan worden met het filter.
Oke mannen, hier is Ron weer
Ik heb tussen het werk door lopen peinzen, gaat de impedantie naar beneden, dan ook het aantal decibellen!
laat ik boxsim het filter optimaliseren, dan alleen wat er al staat en het midbereik en de bas worden meer om de impedantie omhoog te trekken.
ik heb andere speakers gekozen en dan wordt het iets gunstiger
Maar klopt Boxsim wel??? als ik 1 basspeaker kies, dan komt ie ook niet boven de 4ohm! en met moeite
wat zal er in de praktijk gebeuren?
een paar files komen eraan, graag jullie expertise.
Ik heb tussen het werk door lopen peinzen, gaat de impedantie naar beneden, dan ook het aantal decibellen!
laat ik boxsim het filter optimaliseren, dan alleen wat er al staat en het midbereik en de bas worden meer om de impedantie omhoog te trekken.
ik heb andere speakers gekozen en dan wordt het iets gunstiger
Maar klopt Boxsim wel??? als ik 1 basspeaker kies, dan komt ie ook niet boven de 4ohm! en met moeite
wat zal er in de praktijk gebeuren?
een paar files komen eraan, graag jullie expertise.
- Bijlagen
-
- 3wooferboxanders.zip
- (32.72 KiB) 41 keer gedownload
-
- 3wooferboxanders2.zip
- (32.82 KiB) 51 keer gedownload
-
- 3wooferlaatste.zip
- (32.82 KiB) 46 keer gedownload
-
- 4woof.zip
- (35.04 KiB) 40 keer gedownload
Wat ik bedoel is de woofers kunnen niet harder of de impedantie gaat kelderen, en daar kan mijn Onkyo-tje wellicht niet tegen
Het gekke is, met 4 woofers zou je meer geluidsdruk krijgen, dat zijn dan toch meer decibellen? maar ook met die schakeling duikt de impedantie.
Dit lijkt mij de beste?
Het gekke is, met 4 woofers zou je meer geluidsdruk krijgen, dat zijn dan toch meer decibellen? maar ook met die schakeling duikt de impedantie.
Dit lijkt mij de beste?
- Bijlagen
-
- favoriet.zip
- (32.81 KiB) 53 keer gedownload
Beste mensen,
Waarom zou ik de 3 woofers niet in serie zetten? de impedantie ligt dan veel hoger, en de curve komt ook tot de 80 Db
afgezien van stroom, weerstand etc. is het hoorbaar?
Waarom zou ik de 3 woofers niet in serie zetten? de impedantie ligt dan veel hoger, en de curve komt ook tot de 80 Db
afgezien van stroom, weerstand etc. is het hoorbaar?
Kan prima, het rendement is dan dat van een enkele woofer maar het grote voordeel is dat je driemaal het oppervlak van een enkele woofer hebt dus dit werkt goed. Nadeel is dat ook je filter qua impedantie omhoog moet. Dus als je met drie woofers parallel een spoel van 1.5mH nodig had, heb je er met drie woofers in serie eentje nodig van 13.5mH omdat de impedantie 9x zo hoog is. Ook moet je versterker nu niet veel stroom kunnen leveren, maar juist het omgekeerde namelijk veel spanning.
Wat je veel beter kunt doen is 4 woofers twee aan twee parallel en in serie. Dat gaat altijd goed want geeft 4x het oppervlak van een enkele woofer, dezelfde impedantie en een tweemaal zo hoog rendement.
Wat je veel beter kunt doen is 4 woofers twee aan twee parallel en in serie. Dat gaat altijd goed want geeft 4x het oppervlak van een enkele woofer, dezelfde impedantie en een tweemaal zo hoog rendement.
Jeroen, jij haalt het menselijke in mij naar boven! oftewel het worden weer 4 woofers
Het is makkelijker om een grote kast later aan te passen dan een kleine groter te maken.
Esthetisch vind ik het niet zo mooi dat er units tot onderin zitten maar ja, wordt een lang frontje maar.
Kan iemand mij uitleggen hoe de dip bij 2000-3000 weg te halen?
of zit het filter geheel verkeerd?
ik wil het liefst een simpel filter zoals in het laag zit
Dank, Ron
Het is makkelijker om een grote kast later aan te passen dan een kleine groter te maken.
Esthetisch vind ik het niet zo mooi dat er units tot onderin zitten maar ja, wordt een lang frontje maar.
Kan iemand mij uitleggen hoe de dip bij 2000-3000 weg te halen?
of zit het filter geheel verkeerd?
ik wil het liefst een simpel filter zoals in het laag zit
Dank, Ron
- Bijlagen
-
- 4woof.zip
- (33.18 KiB) 52 keer gedownload
Die dip bij 2-3kHz is het ergste nog niet. Je moet naar de zwarte lijn kijken voor de totaal respons. Die geeft aan dat het niveau bij 1kHz bijna 6dB lager is dan bij 100Hz. Je mid speelt relatief veel te zacht.
Demp het laag door een spoel van minimaal 4.7mH te nemen en haal de 3.3ohm voor de mid weg. Probeer een filter te optimaliseren met een goede respons voor de mid zonder dat er een weerstand in het midfilter zit.
Demp het laag door een spoel van minimaal 4.7mH te nemen en haal de 3.3ohm voor de mid weg. Probeer een filter te optimaliseren met een goede respons voor de mid zonder dat er een weerstand in het midfilter zit.
aha, is dat de clou! ik dacht dat de toppies een beetje op de zelfde hoogte moestenjeroen_d schreef:Die dip bij 2-3kHz is het ergste nog niet. Je moet naar de zwarte lijn kijken voor de totaal respons. Die geeft aan dat het niveau bij 1kHz bijna 6dB lager is dan bij 100Hz. Je mid speelt relatief veel te zacht.
jullie zullen wel
afz. AMATEURRRr
Begint erop te lijken. Wat wel belangrijk is, ik ben niet bekend met Boxsim, heb je alle baffles er met de juiste dimensies ingezet? Kan nogal veel uitmaken voor de respons.
Bedankt voor de reactie, maar ik zie het nu
Het aantal db van de bas moet naar beneden nog steeds om de zwarte lijn horizontaal te krijgen toch?
en dan zonder dat de frequenties verlopen aha
nu lees ik pas in alle rust je vorige bericht, sorry.
Ron
Het aantal db van de bas moet naar beneden nog steeds om de zwarte lijn horizontaal te krijgen toch?
en dan zonder dat de frequenties verlopen aha
nu lees ik pas in alle rust je vorige bericht, sorry.
Ron