Tangband bamboe W5-1880 W8-1772

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Tangband bamboe W5-1880 W8-1772

Bericht door Theduboracle »

Zijn er hier mensen die ervaring of luister ervaring hebben met deze bamboe papier tangbands ?
Ik heb zelf een 4 inch versie en zou graag weten of de duurste in deze serie beter is.
Mijn huidige tangband heeft iets te weinig vermogen en ik mis het sub laag in de weergave.
Ik zit te twijfelen in de aanschaf tussen de W5-1880 en de W8-1772.
De W8-1772 heeft een hogere gevoeligheid dan de W5-1880, zal dit ook een betere klank betekenen ?

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w5-1880.htm

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w8-1772.htm
hannesie
Contacteer:

Re: Tangband bamboe W5-1880 W8-1772

Bericht door hannesie »

Theduboracle

Het zijn goede drivers inderdaad, ik lees alleen maar goede berichten.
richard

Bericht door richard »

Theduboracle schreef:
Mijn huidige tangband heeft iets te weinig vermogen en ik mis het sub laag in de weergave.
Of je sublaag uit een breedbander mag verwachten betwijfel ik. Maar ze hebben beide een oplopende frequentiegrafiek, zonder correctie lijkt ook het laag dan mager.
De lagere Q van de 8"speaker geeft in verhouding ook minder laag en vraagt misschien ook om een ander type behuizing dan de 5".
Theduboracle

Er wordt gezegt dat deze drivers geen filter nodig hebben, maar het hangt ook een beetje van de kast af heb ik al gemerkt.
Als er een correctie nodig is (is altijd wel nodig) ga ik dat doen met de MiniDSP het is een digitale versie van het apparaat.
Wat raar eigenlijk dat niemand hier ervaring heeft met deze drivers, ze schijnen echt verschrikkelijk goed te zijn.
Ik ga wel de W8-1772 kopen trouwens en maak daar een kast bij die heel weinig diffractie heeft en veel afstraling.
Hij wordt ovaal van boven gezien, dat wordt een hoop schuurwerk #-o
ErikvA

Bericht door ErikvA »

Hallo Tangband W8-1772,

Waarom geen ondersteuning in het laag?

Twee Ripole subwoofers, zeker met een D.S.P. goed instelbaar, op de breedband speakers 'aan te laten sluiten'.

Zie bv.: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ler_en.htm

Hiermee is het constructieve 'puntbron' concept 'overboord.

Maar de plaatsing in het geluidsbeeld, van deze Ripole woofers, valt vaak opvallend goed samen.

Bovendien zijn deze ook gemaakt van, voor de gevraagde belasting, relatief betaalbare woofers.

Hebben jullie nog een front-horn op het oog, voor toepassing met de Tangband breedband speakers?

Met vriendelijke groet,

Erik Modal

Tel. nr.: 06 11353881
Theduboracle

Bedankt voor de tip.
Deze woofer is ook niet groot door zijn dipool ontwerp en dat is ook wat waard.
Ik doel trouwens op een sublaag van 20 tot 35 hz, dat lijkt weinig of onhoorbaar maar het voegt toch veel toe aan de muzikale beleving, vooral in films.
Maar deze sub geeft dat dus zeer goed weer.

Zelf zou ik trouwens niet beginnen aan die front-horn, waarom heel veel difractie gaan oproepen voor zo een goede speaker.
Het wordt heel veel verstommeling vooral in het hoog.
Je verliest veel definitie in het hoog en de soundstage zal afnemen.
Ik zou het niet doen.
De Tangband heeft trouwens zeker een minidsp nodig, ik had een flinke bult zitten in het mid-hoog, heeft ook met het ontwerp te maken van de kast maar je zal altijd in dat soort problemen terecht komen met een breedband.
Elk ander design ook trouwens.
De speaker moet ook zeer lang indraaien, wees daar op bedacht.
In het begin zal er een papier achtige klank aan zitten maar dat verdwijnt na een maand.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zelf speel ik met de Visaton B200, ook leuk. Ze zitten in de Solo 50 kast.

Er komt wel laag uit maar 20-35 Hz is flauwekul natuurlijk. Als je dat zou willen moet je de speaker enorm laten werken, een 8" met ca 2mm Xmax kan dat op een heel zacht niveau weergeven. Behalve als je er een hoorn van meter achter hangt en alles gaat corrigeren. Een waterval plot zal je dan laten zien dat je werkelijk al het goede van de breedbander om zeep hebt geholpen om datgene wat hij niet kan er toch uit te persen.

En oja, als je de B200 in Boxsim invoert kun je zien wat je ook kunt beredeneren, een 8" breedbander kent amper diffractie. Hij bundelt natuurlijk veel te veel, onder 90 graden komt daar geen 'hoog' meer uit. In Boxsim kun je heel goed voorspellen wat er gebeurt, bij een 2-wegje zie je direct effecten van het weglaten van een facet. Bij de B200 valt 2 cm facet niet eens op, het is niet zichtbaar in de simulatie! Het enige wat merkbaar is, is dat een kast van 27 cm breed met 2 cm afschuining links en rechts zich exact zo gedraagt als een kast van 25 cm zonder afschuining.
Theduboracle

Ik heb daarom op mijn tangband ook nog een tweeter geplaatst die vanaf 15khz weergeeft.
Een klein Pioneer tweetertje die eigenlijk geen baffle heeft.
Daardoor ervaar ik niet die bundeling maar straalt het ook nog een beetje in de ronde af.
Alhoewel het hoog meer de neiging heeft om te bundelen natuurlijk.
Resultaat is een meer crisp open geluid in het hoog wat je anders niet hebt, dat is toch wel een nadeel van een breedbander vind ik.
Des te groter de breedbander des te erger dit is natuurlijk.
Een needle is dan al beter wat dat betreft maar die heeft te weinig vermogen voor mij.
Met mijn opmerking over een front-horn bedoel ik difractie wat anders waarschijnlijk dan jij.
Met een grote horn of een grote baffle ga je namelijk het geluid nog meer bundelen naar voren.
De speaker gaat minder afstralen in de ronde in de ruimte en dat is juist niet mijn uitgangspunt in mijn ontwerp.
Als eerste ga je het weinige hoog nog meer bundelen, ook het midden berijk.
Je krijgt dan meerdere fantoom geluidsbronnen in de front-horn of grote baffle die eigenlijk het originele geluid verstoren.
Je krijgt dus meerdere geluidsbronnen die vervorming veroozaken omdat ze elkaar overlappen.
Ik heb daarom mijn kast zo klein mogelijk gemaakt rondom de driver en ook rond.
Is dus eigenlijk het tegenover gestelde met wat je met een horn wil berijken, geen afstraling alleen naar voren maar rondom.
Een goede horn zou daarom ook rond moeten zijn, dan voorkom je ook overlappingen en ga je meer rondom afstralen.
In een halve bol dus, alleen naar voren.
Op die manier is het ook geen rekening houden met akoestiek van de ruimte, je krijgt eigenlijk hetzelfde effect als je heel veel demping gaat plaatsen achter de speaker, een nearfield opstelling of een koptelefoon.
Ik zou niet weten hoe het klinkt hoor maar het is wel het tegenovergestelde van hoe ik bezig ben met akoestiek en afstraling en diffractie.
ErikvA

Bericht door ErikvA »

Hallo Theduboracle & Richard,

Inderdaad, niet beginnen aan een front-horn, redenen zijn er genoeg, maar....

Als je er 1 hebt die wel goed combineert met de 8"Tangband?!

Met de volgende, Oris front hons, zie ik het wel zitten: http://www.horn-breitbaender.de/Oris_Horner.html

In combinatie met het Ripole laag: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ler_en.htm

Dit Ripole laag, zie hier tot welke L.P.F. deze gebruikt kan: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ler_en.htm

Zou, L.P.F. filter steilheid meegenomen, als ik het goed zie, slechts ietsje boven de 150Hz toegepast kunnen worden.

Ter zijde, over bundeling gesproken. Zie ook de Ripole.

Ik kies voor kwaliteit op een 'sweet spot', van zo'n 2,5 zitplaatsen breed.

Gelijk ook de reden voor Di-Ripole laag: Kleine luisterruimte.

Niet alleen veel last van de 'room modes', maar, de reflecties van de zijwanden, benodigd voor de perceptie van een goed stereobeeld, komen, delayed, en met relatief lage geluidsdruk, uit kleine, felle/snelle, mid-band speakertjes.

Zeker het directe, 'Ray-tracing' geluid naar de luisterpositie, ontmoet absorptie op de 'grensvlakken' van de luisterruimte.

Terug naar de Oris hoorns.

Met Ripole laag & steile filtering, en een front-horn effectief voor de gehele 8" Tangband's, frequency range, zou de mega hoorn, Oris 150, deze mogelijk kunnen klaren/wat head-room, &, weet niet hoe ik dit noemen moet, een sterkere pulse weergave(?), meer realistische transient response, zoals bij b.v. veel percussie, toe moeten voegen.

Ik weet zeker, dat ik nooit zal weten, hoe een goede front-horn te ontwerpen.

Verder heeft de recessie, mijn D.I.Y. audio budget, voor langere termijn, tot een flink stuk beneden het niveau:+/-€1500,-, voor 2 stuks front-horn, geholpen.

Echter, mijn enige ervaring, en de ontwikkeling van het aanbod D.I.Y. kunststoffen, zou er van 1 exemplaar, een mal gemaakt kunnen worden.

Het is goed mogelijk (nu de 'pottijd'van kunstharsen, naar eigen inzicht gekozen kunnen worden, bv.epoxy tot 24 uur, bij 20 graden) daar, een in 1 maal te lossen, met 'flange', plus exact geplaatste 'mounting plate', bij de 'throath', kopie van zo'n mal 'te trekken'.

Perfect gladde, harde, en evt. op kleur gemaakte toplaag aan de binnen kant van de hoorn.

Uit een composiet van materialen, zeer geschikt voor de taak.

Niet van kunststeen, zie (ook de prijs is voor mij buiten budget):

http://stereo-lab.de/8-inch-cf-140-Hz-h ... a-pavillon

Maar, zeer sterk, glad, resonantievrij, et cetera, voor max. €100,- aan kuststoffen divers, vezelmatten, en wax.

Kosten van een mal zullen waarschijnlijk ietsje hoger liggen dan van 1 kopie, maar, zal tig keer te gebruiken zijn.

De nodige 'hobby-uren' vallen mee.
Maar met de mal paraat, in geval dat de buitkant hoorn ook perfectionistisch onberispelijk glad dient te zijn, zal die laatste bewerking, afhankelijk van e.a., al snel een 2e dagdeel op kunnen eisen.

Weet dat dit slechts pure, gezonde interesse is, maar 1 hoorn kopen, en zo'n (5 tot 7?) kopieën maken?

Oris 150 Kit €579,00 €stck?

Ongeacht de fase en delay, is een goede hoorn aan de achterzijde is ook geen sinecure.

Naast gesloten, is er ook de optie van een delayed Dipole behuizing achter de breedbander mogelijk, voor die, wel zeer kleine luisterruimtes, waar de room modes boven de 150Hz, nog sterk zijn.

Ontlast van het L.F. geluid door bv. 2 Ripole sub-woofers, zou het mooi zijn als front horns extra headroom, en voor sterkere pulse weergave zouden kunnen zorgen, voor een beperkt budget, ontlast van het onmogelijke denk, en test werk...

Beste droom (?) wensen voor komend jaar,

Erik

http://www.horn-breitbaender.de/Oris_Horner.html
ErikvA

Bericht door ErikvA »

Met de volgende, Oris front hons, zie ik het wel zitten: http://www.horn-breitbaender.de/Oris_Horner.html

In combinatie met het Ripole laag: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ler_en.htm

Dit Ripole laag, zie hier tot welke L.P.F. deze gebruikt kan: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ler_en.htm

Zou, L.P.F. filter steilheid meegenomen, als ik het goed zie, slechts ietsje boven de 150Hz toegepast kunnen worden.

Niet alleen veel last van de 'room modes', maar, de reflecties van de zijwanden, benodigd voor de perceptie van een goed stereobeeld, komen, delayed, en met relatief lage geluidsdruk, uit kleine, felle/snelle, mid-band speakertjes.

Zeker het directe, 'Ray-tracing' geluid naar de luisterpositie, ontmoet absorptie op de 'grensvlakken' van de luisterruimte.

Met Ripole laag & steile filtering, en een front-horn effectief voor de gehele 8" Tangband's, frequency range, zou de mega hoorn, Oris 150, deze mogelijk kunnen klaren/wat head-room, &, weet niet hoe ik dit noemen moet, een sterkere pulse weergave(?), meer realistische transient response, zoals bij b.v. veel percussie, toe moeten voegen.

Verder heeft de recessie, mijn D.I.Y. audio budget, voor langere termijn, tot een flink stuk beneden het niveau:+/-€1500,-, voor 2 stuks front-horn, geholpen.

Echter, mijn enige ervaring, en de ontwikkeling van het aanbod D.I.Y. kunststoffen, zou er van 1 exemplaar, een mal gemaakt kunnen worden.

Het is goed mogelijk (nu de 'pottijd'van kunstharsen, naar eigen inzicht gekozen kunnen worden, bv.epoxy tot 24 uur, bij 20 graden) daar, een in 1 maal te lossen, met 'flange', plus exact geplaatste 'mounting plate', bij de 'throath', kopie van zo'n mal 'te trekken'.

Perfect gladde, harde, en evt. op kleur gemaakte toplaag aan de binnen kant van de hoorn.

Maar, zeer sterk, glad, resonantievrij, et cetera, voor max. €100,- aan kuststoffen divers, vezelmatten, en wax.

Kosten van een mal zullen waarschijnlijk ietsje hoger liggen dan van 1 kopie, maar, zal tig keer te gebruiken zijn.

Maar met de mal paraat, in geval dat de buitkant hoorn ook perfectionistisch onberispelijk glad dient te zijn, zal die laatste bewerking, afhankelijk van e.a., al snel een 2e dagdeel op kunnen eisen.

Weet dat dit slechts pure, gezonde interesse is, maar 1 hoorn kopen, en zo'n (5 tot 7?) kopieën maken?

Ongeacht de fase en delay, is een goede hoorn aan de achterzijde is ook geen sinecure.

Naast gesloten, is er ook de optie van een delayed Dipole behuizing achter de breedbander mogelijk, voor die, wel zeer kleine luisterruimtes, waar de room modes boven de 150Hz, nog sterk zijn.

Ontlast van het L.F. geluid door bv. 2 Ripole sub-woofers, zou het mooi zijn als front horns extra headroom, en voor sterkere pulse weergave zouden kunnen zorgen, voor een beperkt budget, ontlast van het onmogelijke denk, en test werk...

Erik

http://www.horn-breitbaender.de/Oris_Horner.html
ErikvA

Bericht door ErikvA »

Erik
ErikvA

Bericht door ErikvA »

Beste Theduboracle,

Ik ben net aan de 'verkeerde' kant van de 40.

Verder heb ik vroeger wel eens wat met P.A. gedaan.

Boven de 14kHz valt mijn gehoor steil af.

Als dat bij jou niet het geval is, sorry, verkeerde adres.

Maar heb jij ervaring met, perceptie bij ultrasone frequenties (o.a. het 37kHz, tot speaker met 80kHz, echter zonder de content daarvoor)?

Als dat zo is, zou jij daar hier wat van willen beschrijven?

Groet,

Erik

PS Een totaal ander verhaal:

Verder ben ik van mening, naast strak, de 'deep tissue massage', en, niet te hard, maar ook het gebonk, van L.F. geluid, moeilijk in huiselijke ruimtes te 'proppen' valt, maar wel lekker is.

Maar wat ik zeggen wilde, is dat in het mid, het meeste 'verhaal' verteld wordt/informatie zit.

En, niet 'lagging'( doordat er geen laag frequente H.P.F. naar de drivers gaat) de snelle & sterke pulse weergave zit, die ook helpt bij het opbouwen van een geluidsbeeld.

Een breedbander blijft een goede manier om fase draaing, 'lobing' en andere luistermoe makende ellende te voorkomen.

Maar, sinds ik een tijdje terug, weer wat akoestische muziek, van wat P.A. ondersteuning voorzien heb, valt mij op dat, vergeleken bij bijvoorbeeld, (oude) grotere (12"plus) dual concentrics, een sterke pulse weergave, zoals bij live percussie, mist in de huidige generatie slanke speaker zuiltjes.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Gezellige monoloog hier.....
ovni

Bericht door ovni »

ds23man schreef:
Gezellige monoloog hier.....
Dan kunnen wij even koffie zetten. :bakkie:

Waar Erik helemaal heen wil met een 3 dubbelpost en elke zin een eigen alinea, is mij niet helemaal duidelijk.

Wel even een opmerking tussendoor,
in de Pruis zijn deze units ondertussen € 100 goedkoper per stuk geworden. (dus nu 4 bankjes voor een paartje)
Zelf zit ik ook al tijden verlekkerd te kijken naar dit spul, toch ook maar eens een setje bestellen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:yeah:

Ach ja, ik herken wel wat van bepaalde types. Vroeger begreep ik echt niet dat de meester zei: "een samenvatting maken is wat anders dan delen overschrijven uit het boek, ik weet echt wel wat je zelf geschreven hebt en wat niet."

Inmiddels weet ik prima wat hij bedoelde, je kunt aan de gebrekkige zinsopbouw een schrijver snel herkennen. En mocht 'GEBRUIKER' 'ErikvA' nieuw zijn hier: WELKOM. Je hebt een maatje gevonden denk ik \:D/
Theduboracle

Is het ook niet zo dat de form van een horn af gaat hangen van de positie van de luidsprekers t.o.v de luister positie ?

Voordat je echt dit effect krijgt ?
Bijlagen
cartoon-vector-gray-scale_small.jpg
cartoon-vector-gray-scale_small.jpg (2.48 KiB) 1469 keer bekeken
Theduboracle

Ik zeg verder maar niks meer.
Bijlagen
P1020438.JPG
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

ErikvA schreef:
\Weet dat dit slechts pure, gezonde interesse is, maar 1 hoorn kopen, en zo'n (5 tot 7?) kopieën maken?

Dat is natuurlijk een kutstreek richting ontwerper. Daarnaast kan ik je vertellen, uit eigen ervaring, dat de vorm een deel van het verhaal is en materiaal het andere deel. Dus een uitgebalanceerd ontwerp kopen en met je eigen materiaal en constructiemethode kopiëren levert niet het gewenste resultaat op. Je zult moeten experimenteren en experimenteren tot je een ons weegt eer je een echt goede kopie kunt maken. Dus dan kun je beter zelf maken/ontwerpen of het origineel afnemen van de producent.
Theduboracle

Voor mij komt het over als hetzelfde verhaal als die kant en klare bassreflex buizen.
Die zullen ook nooit voor jou situatie goed zijn.
Het moet allemaal ook makelijk na te maken zijn, ik zie het probleem niet zo.
Het materiaal moet gewoon hard en glad zijn en de hoorn mag niet resoneren.
En je kunt hem ook makelijk zo maken zodat hij goed is voor jou situatie ter plekke.

Anders wordt het een verhaal van de hogere toverwiskunde waar zogenaamd alleen de bedenker verstand van zou hebben.
De man in kwestie heeft er een mooi bedrijf aan die deze dingen maakt, als je ze koopt heb je er een mooi afgewerkt product aan, dat wel.
Maar wat als je luister ruimte nou 20 bij 20 meter is en de luisterafstand 15 meter is ?
De kromming van de hoorn moet dan anders zijn, minder krom en groter voor het beste resultaat.
Of wil je hem dan laten maken ? wat dat kost !

Zelf vind ik het geldklopperij voor iets wat niet zal werken.
Maar dat is mijn mening, ik heb ze nog nooit gehoord dus ik kan er niks van zeggen.
Technisch gezien kan ik het heil er niet van inzien.
Theduboracle

Als ik die Oris hoorns bekijk zijn ze ook allemaal te taps.
Het is met de natte vinger natuurlijk maar volgens mij krijg je dan zelfs reflexies binnen in de hoorn zoals op mijn tekening.
Je krijgt dan zelfs fantoom bronnen die intern ook nog eens elkaar gaan overlappen in de refelctie van de hoorn, nog erger.
Je gaat dan meer bundelen in plaats van te proberen om rondom naar voren af te stralen.
Dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik vind het niks, je kan er beter 1 zelf ontwerpen.
Als je de frequentie en de afstand weet van de fantoom bronnen kun je de hoorn zo maken dat het hoog in het midden van de hoorn meer wordt uitgestraald of rond geworpen wordt terwijl de lagere frequenties zich eerder beginnen te verplaatsen verder naar buiten waar de kromming minder moet zijn.
Grotere kromming middenin dus en naar buiten toe een mindere kromming.
Op zo een manier dat als je naar de hoorn luisterd je nog wel het meeste naar de conus zelf luisterd zonder dat je naar extra reflecties zit te luisteren van de hoorn.
De rest hangt af van de luister afstand hoe groot alles moet zijn.
Ze zijn veel te taps denk ik, met andere woorden dus.
Maar ja, wat doe ik weer op dit forum ?
Laatst gewijzigd door Theduboracle op di 30 dec 2014, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ohoh, de geest is uit de fles. :mrgreen:
Theduboracle

FR_Aad schreef:
Ohoh, de geest is uit de fles. :mrgreen:
Zeg dat wel, die hoorns zijn het tegenovergestelde van hoe ik bezig ben.
Juist meer difractie (iets anders bedoelt) minder afstraling rondom en je acoestiek naar de .....
Theduboracle

Denk hier maar eens goed over na, hetzelfde geld voor dat bipool gedoe.
Het wordt een kast namelijk.
Een ronde ook nog.
Als je de filosofie van de hoorn doordenk wordt het een ronde kast, want diffractie wil je niet.
Het is de afstraling in een ruimte om zeep helpen, het wordt een nearfield of koptelefoon.
Die difractie zoals de meeste dat kennen gaat aan de rand van de hoorn zitten.
De hoorn moet zo groot zijn dat die fantoom geluids bronnen in volume uitsterven, des te meer volume des te groter hij wordt.
Dan heb je die difractie niet meer dus.
Je hebt er wel weer een hoop vervorming voor terug door die geluidsoverlappingen van de fantoom bronnen.
Daarom moeten ze ook door de kromming van de luisterplek afgericht zijn.
Maar nooit zo taps als van die Oris.
Ik vind het een kompleet onlogisch ontwerp.
Ik probeer er nog garen van te spinnen, let wel.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Theduboracle schreef:
Ik probeer er nog garen van te spinnen, let wel.
Succes daarmee...
Plaats reactie