Digitale input plaatsen op Njoe Tjoeb 4000

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Hoihen
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 mar 2014, 19:01

Digitale input plaatsen op Njoe Tjoeb 4000

Bericht door Hoihen »

Hallo Allemaal,

Een misschien wat andere vraag dan gewoonlijk......

Graag wil ik mijn CD speler, een Njoe Tjoeb 4000, (gebaseerd op de Marantz CD-4000) aanpassen.

Over de Tjoeb ben ik zeer tevreden, en het geluid klinkt in mijn set zeer goed en dit wil ik dan ook graag behouden. Daarnaast wil ik graag verder met streaming audio, Op dit moment heb ik een Squeezebox Duet met Externe dac in gebruik. Ik merk dat het gemak van straming mij erg bevalt, maar ik mis het geluid van mijn Tjoeb.

Ik zoek dus naar een mogelijkheid om de DAC van de Tjoeb los te kunnen gebruiken. Met andere woorden, de speler te voorzien van een SPDIF ingang.

Inmiddels heb ik mij proberen te verdiepen in hoe de communicatie tussen loopwerk en DAC tot stand komt. Voor zover ik het kan volgen is dit een I2S connectie.
De aansluitingen van het loopwerk op de DAC print van de Tjoeb staan op foto 1.
foto 1.jpg
Het gaat om de
WS - Word clock line
BCK - Serial Bit clock
Data - Serial Data
De betekenis heb ik uit de Service manual van de CD-4000, behalve WS staan deze vermeld.

Volgens mij zou er een SPDIF -> I2S adapter tussen gezet moeten worden, om een input mogelijk te maken. Hiermee zou het loopwerk dan komen te vervallen.
Op internet heb ik een print gevonden zoals op onderstaande foto 2 en 3
Foto 2.jpg
foto 3.jpg
Is deze toe te passen als input in plaats van het loopwerk?

Volgens mij zou ik de volgende connectie moeten maken:
WS -> LRCLK
BCK -> BCLK (weet niet het verschil tussen de MCLK en BCLK, maar ga uit van bit clock)
Data -> DIN

Ik hoop dat iemand mij van advies zou kunnen voorzien. Ik ben geen elektrotechnicus, maar verbindingen maken lukt...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Digitale input plaatsen op Njoe Tjoeb 4000

Bericht door SARK »

Wat ik zo snel heb kunnen vinden maakt deze Njoe Tjoeb 4000 gebruik van een Crystal CS4392 D/A converter .... misschien kun je zoeken naar bestaande, losse D/A converters die gebruik maken van het zelfde IC (eerst even controleren of dit ook daadwerkelijk het gebruikte IC is :wink: ). Met een beetje mazzel vind je een schakeling waar je het schema van het S/PDIF-gedeelte van kunt gebruiken voor jouw systeem :idea:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Digitale input plaatsen op Njoe Tjoeb 4000

Bericht door bas focal m180 »

SARK schreef:
Wat ik zo snel heb kunnen vinden maakt deze Njoe Tjoeb 4000 gebruik van een Crystal CS4392 D/A converter .... misschien kun je zoeken naar bestaande, losse D/A converters die gebruik maken van het zelfde IC (eerst even controleren of dit ook daadwerkelijk het gebruikte IC is :wink: ). Met een beetje mazzel vind je een schakeling waar je het schema van het S/PDIF-gedeelte van kunt gebruiken voor jouw systeem :idea:
Maar dan zit er geen buizen uitgang erop , lijkt mij echt de bedoeling van TS om het gehele D/A plus buizen uitgang te willen gaan gebruiken van de marantz .
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Digitale input plaatsen op Njoe Tjoeb 4000

Bericht door knuisje »

De gebruikte dac is een TDA1545 (ook te zien op het plaatje). Deze accepteert het EIAJ formaat, een soort variant op I2S. Dit is niet compatibel met standaard I2S-interfaces.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Digitale input plaatsen op Njoe Tjoeb 4000

Bericht door SARK »

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg :oops:
Ik probeerde duidelijk te maken dat als de TS een ontwerp van een losstaande D/A converter kan vinden waarin de D/A chip wordt gebruikt die ook in zijn spelert zit ... hij kan afkijken hoe de digitale ingang in elkaar steekt en aan de D/A chip zit geknoopt. Puur spieken dus :wink:
Plaats reactie