Pagina 1 van 10
aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 9:26
door sevenup
Ik ben begonnen met het ontwerpen van een aktief subwoofer filter, waarmee je gemakkelijk een aktieve subwoofer kan bouwen. Het filter heeft alles onboard, en je hebt alleen nog maar een eindversterker nodig.
Features:
- Stereo ingang (L en R worden samengevoegd)
- Volume control
- Subsonic filter
- Lowpass filter
- Phase invert schakelaar
Hier alvast wat simulaties (nog zonder Phase invert)
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 10:09
door avdboom
Als ik voor mijzelf zo iets zou willen zou een ingebouwd high-pass filter ook een zeer welkome aanvulling zijn! Misschien nog een idee?
Of maakt dat het veel gecompliceerder?
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 10:24
door Walt
Bass boost functie?
Groetjes Walter
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 10:26
door avdboom
Walt schreef:Bass boost functie?
Groetjes Walter
Ohja, dacht dat die er bij zat. Natuurlijk gewoon lekker simpel een bas-boost filter waarvan je de frequentie en versterking kan instellen

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 11:23
door ray5150
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 13:56
door hannesie
Interessant.

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 14:14
door ds23man
Voor 82,50 ex heb je een Hypex DS1.2, heb je alles compleet. Kun je niet tegen opbouwen!

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 14:19
door ray5150
En als je al een passende eindbak hebt staan ? zo'n processor bouw je voor een paar tientjes.
(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ?

)
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 14:21
door Pjotr
ds23man schreef:Voor 82,50 ex heb je een Hypex DS1.2, heb je alles compleet. Kun je niet tegen opbouwen!

Maar géén DSP terwijl dat nu juist bij een sub erg nuttig is. Het zou leuk zijn als Hypex zijn plate amps ook als DSP versie gaat leveren.
ray5150 schreef:
(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ?

)
Wat is dat nu weer flauw gedoe? Voor dat bedrag bouw je er i.d.d. moeilijk zelf tegenaan.
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 14:26
door ds23man
Pjotr schreef:ds23man schreef:Voor 82,50 ex heb je een Hypex DS1.2, heb je alles compleet. Kun je niet tegen opbouwen!

Maar géén DSP terwijl dat nu juist bij een sub erg nuttig is. Het zou leuk zijn als Hypex zijn plate amps ook als DSP versie gaat leveren.
Losse dsp slechts 275,-- ex, en nee ik noem geen naam..........

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 14:33
door ds23man
Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)
Wederom geen naam

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 14:35
door ds23man
ray5150 schreef:En als je al een passende eindbak hebt staan ? zo'n processor bouw je voor een paar tientjes.
(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ?

)
Hans_B heeft het anders vandaag gepresteerd om de W1 in het autodraadje te pluggen...............

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 14:43
door ray5150
Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ?

)
Wat is dat nu weer flauw gedoe? Voor dat bedrag bouw je er i.d.d. moeilijk zelf tegenaan.
Er staat een knipoogje achter, Peter.
Ik zal niet ontkennen dat het inclusief een eindversterker een scherpe prijs is.
ds23man schreef:Hans_B heeft het anders vandaag gepresteerd om de W1 in het autodraadje te pluggen...............

Ja, dat is me ook opgevallen...

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 15:00
door sevenup
Zoiets als bas boost?
Door de combinatie van boost level en subsonic frequentie kun je de boost frequentie ook nog iets aanpassen.
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 15:47
door sevenup
Schema
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 18:47
door bas focal m180
ds23man schreef:Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
dsc400.jpg
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)
Wederom geen naam

Nee hoor die levert geen 2x 400watt , hij levert 400Watt wat wordt verdeelt over 2 kanalen , 1watt en 399watt bv

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: za 01 mar 2014, 18:55
door ds23man
bas focal m180 schreef:ds23man schreef:Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
dsc400.jpg
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)
Wederom geen naam

Nee hoor die levert geen 2x 400watt , hij levert 400Watt wat wordt verdeelt over 2 kanalen , 1watt en 399watt bv

PMPO

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 10:33
door sevenup
Nog wat bij verzonnen...
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 12:44
door Dan
ds23man schreef:bas focal m180 schreef:ds23man schreef:Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
dsc400.jpg
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)
Wederom geen naam

Nee hoor die levert geen 2x 400watt , hij levert 400Watt wat wordt verdeelt over 2 kanalen , 1watt en 399watt bv

PMPO

Aan 4 Ohm

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 14:52
door hannesie
Als het crossoverpunt nu instelbaar zou zijn door middel van een knop met uiteraard de nodige extra's neem ik aan.
Dan wordt het universeel toepasbaar.
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 16:27
door sevenup
Ja hoor, alles is instelbaar.
- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz
Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 16:39
door John P
Vaak zie je ook nog een automatische aan/uit schakelaar afhankelijk van het ingangssignaal. We maken het zo wel ingewikkelder he.
Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 16:48
door ds23man
Ik mis nog wifi of blauwtand.....

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 16:58
door ray5150
Ik zou er ook nog een +3 dB LED voor het ingangssignaal bijzetten.

Re: aktief subwoofer filter
Geplaatst: zo 02 mar 2014, 17:40
door avdboom
sevenup schreef:Ja hoor, alles is instelbaar.
- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz
Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig
Klinkt goed! Als alles audiofiel verantwoord wordt uitevoerd zou ik waarschijnlijk t.z.t. wel oren hebben naar zo'n printje
