2 weg filter vraag: hoe kan ik 150hz bult verlagen?
Moderator: Beheerdersteam
2 weg filter vraag: hoe kan ik 150hz bult verlagen?
Ik heb dit weekend een vintage philips 2 weg gemaakt met een vintage 2 weg filter.
Door een equalizer te gebruiken ben ik erachter gekomen dat het systeem een bult heeft van rond de 150hz. Als ik deze ongeveer 4db verlaag klinkt het pas goed.
Dan verdwijnt het bonkende bas pas.
De woofer en tweeter zijn van de bekende oude type uit de jaren 70.
Verder wil ik het laag in de onderste regionen iets harder hebben. Condensator in serie met de woofer toch? Welke waarde moet ik daarvoor ongeveer hebben?
Door een equalizer te gebruiken ben ik erachter gekomen dat het systeem een bult heeft van rond de 150hz. Als ik deze ongeveer 4db verlaag klinkt het pas goed.
Dan verdwijnt het bonkende bas pas.
De woofer en tweeter zijn van de bekende oude type uit de jaren 70.
Verder wil ik het laag in de onderste regionen iets harder hebben. Condensator in serie met de woofer toch? Welke waarde moet ik daarvoor ongeveer hebben?
Re: 2 weg filter vraag: hoe kan ik 150hz bult verlagen?
De manier die je nu doet om de bult weg te poetsen (EQ) is al de beste manier.
Passief is eigenlijk niet echt mogelijk, en echt helemáál niet mogelijk als je de impedantiecurve niet kent.
Die bonk zal waarschijnlijk komen doordat de driver een erg hoge Q heeft. (of heb je de speakers toevallig op je bureau gezet terwijl je luisterde ?)
Kast vergroten zal het probleem verminderen (maar waarschijnlijk niet doen verdwijnen), en je ook wat 'sub'laag teruggeven.
Ik kan me ook indenken dat een weerstand parallel over je woofer, de Q kan verlagen. Maar dat tast de werking van het filter waarschijnlijk flink aan...
Passief is eigenlijk niet echt mogelijk, en echt helemáál niet mogelijk als je de impedantiecurve niet kent.
Die bonk zal waarschijnlijk komen doordat de driver een erg hoge Q heeft. (of heb je de speakers toevallig op je bureau gezet terwijl je luisterde ?)
Kast vergroten zal het probleem verminderen (maar waarschijnlijk niet doen verdwijnen), en je ook wat 'sub'laag teruggeven.
Ik kan me ook indenken dat een weerstand parallel over je woofer, de Q kan verlagen. Maar dat tast de werking van het filter waarschijnlijk flink aan...
Je kan het eens proberen met een condensator, dit kan wel tot gevolg hebben dat de bas iets traag lijkt en de middens iets minder detailrijk. Probeer het eens met waarden van 330uF tot 1000uF. Een andere mogelijkheid is om de achterzijde half open te maken, met een stuk gaatjesplaat met baf of wol ertegenaan.
- bas focal m180
- Contacteer:
Volgens de theorie wordt idd de bass iets trager minder goede impuls .John P schreef:Je kan het eens proberen met een condensator, dit kan wel tot gevolg hebben dat de bas iets traag lijkt en de middens iets minder detailrijk. Probeer het eens met waarden van 330uF tot 1000uF. Een andere mogelijkheid is om de achterzijde half open te maken, met een stuk gaatjesplaat met baf of wol ertegenaan.
Maar de praktijk wijst anders uit , een gesloten woofer met een serie condensator heeft geen slechtere impuls of tragere bas , metingen in de praktijk bevestigen dit .
Zelfs een bassreflex speaker profiteerd in dat opzicht van een serie condensator .
De lange naijl tijd van poort wordt minder , ook minder kwa tijd (waterval meting)
Een bult weghalen met enkel een condensator in serie te plaatsen gaat niet lukken , alleen als je die zo plaatst dat ie bij 150 hz al zijn werk doet , maar dan houd je geen laag meer over .
Equalizer of een impedantie/ frequentie meting om een filter te berekenen voor die bult .
Die bult is toch weg te krijgen met een notch filtertje?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Als het een 8 Ohm drivers is 330 tot 560 uF proberen, bij 4 Ohm woofer het dubbele. Ik denk dat tot 470uF een goed resultaat gaat geven.
De woofer zit in een te kleine kast, werkt dus prima met de seriecondensator methode.
Bij mijn Philips 22GL565 (zoek hier maar eens op) heb ik dit uiteindelijk weer omzeild maar het werkte wel iets.
De woofer zit in een te kleine kast, werkt dus prima met de seriecondensator methode.
Bij mijn Philips 22GL565 (zoek hier maar eens op) heb ik dit uiteindelijk weer omzeild maar het werkte wel iets.
Als de kast niet te klein zou zijn, dan zou je geen bult hebben.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Het beste is om eerst even te kijken waardoor deze bult precies veroorzaakt wordt, is het nu een te kleine kast of opslingering in het laag (door het filter) of allebij?
Als puur het filter de boosdoener is dan kan een serie zuigkring een uitkomst bieden.
Anders inderdaad een GHP ervan maken, hoeft helemaal niet zo slecht uit te pakken.
Een andere weg die je eventueel in kan slaan is om te kiezen voor een nieuw filter ontwerp met minder bafflestep compensatie.
Als puur het filter de boosdoener is dan kan een serie zuigkring een uitkomst bieden.
Anders inderdaad een GHP ervan maken, hoeft helemaal niet zo slecht uit te pakken.
Een andere weg die je eventueel in kan slaan is om te kiezen voor een nieuw filter ontwerp met minder bafflestep compensatie.
Ik moet toegeven, filter die ik nu gebruik heeft zeker 20 jaar in de berging gelegen. En deze is nog ongewijzigd en origineel. De onderdelen zijn van het merk tesla. De condensatoren zijn ook een beetje anders, dat zijn blikken blokken met de aansluitingen boven op.
Ik geloof dat ik van de week maar eens een tekening moet gaan maken van het filter.
Ik heb winisd gebruikt voor een simulatie, die geeft aan dat er met deze driver en kast inhoud geen bult is rond 150hz.
-3db zit volgens de simulatie op 40hz. 0db punt zit net boven 56hz.
Ik geloof dat ik van de week maar eens een tekening moet gaan maken van het filter.
Ik heb winisd gebruikt voor een simulatie, die geeft aan dat er met deze driver en kast inhoud geen bult is rond 150hz.
-3db zit volgens de simulatie op 40hz. 0db punt zit net boven 56hz.
Daar heb ik de spullen niet voor op het moment.. Ik wil nog wel eens een meet microfoon hebben ooit.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Als de woofer een AD8066 of AD8067 is dan lijkt mij de kast te klein waardoor de bult ontstaat. Oplossing is dan een groter kast volume en een juiste demping met b.v. BAF . Dan moet een redelijk goede weergave haalbaar zijn.
D'r staat er nog een te koop momenteel :nxs77 schreef:Daar heb ik de spullen niet voor op het moment.. Ik wil nog wel eens een meet microfoon hebben ooit.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/albert/
Aan een microfoon heb je niet veel als je TSP wilt meten. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hoeveel demping zit er nu in de kast? prop er nog eens wat bij
Geld is op....ray5150 schreef:D'r staat er nog een te koop momenteel :nxs77 schreef:Daar heb ik de spullen niet voor op het moment.. Ik wil nog wel eens een meet microfoon hebben ooit.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/albert/
Verder zit er wat demping in. Niet erg veel. In iedergeval genoeg om de wanden te bedekken.
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat als je de ruimte zo opvult dat het vol zit met BAF als je dat er losjes in legt meestal de goede demping is. Goede kans als je wat toevoegt het probleem een stuk minder word of zelfs weg is. Klinkt dan waarschijnlijk stukken beter.nxs77 schreef:Geld is op....ray5150 schreef:D'r staat er nog een te koop momenteel :nxs77 schreef:Daar heb ik de spullen niet voor op het moment.. Ik wil nog wel eens een meet microfoon hebben ooit.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/albert/![]()
Verder zit er wat demping in. Niet erg veel. In ieder geval genoeg om de wanden te bedekken.
Heb enige ervaring met die driver en ruime ervaring met GHP systemen (serie condensator voor de woofer).
Ik zou twee dingen doen:
1. zorg dat er voldoende demping in de kast zit, deze vergroot "virtueel" het volume(ook niet helemaal vol proppen zodat je het idee hebt dat de woofer "stikt" )
2. zet een flinke bipolaire elco in serie met de woofer, zoals al gezegd, bij een 8ohm woofer zou ik eens beginnen bij 560uf en bij 4ohm een van 1000uf.
Ik zou twee dingen doen:
1. zorg dat er voldoende demping in de kast zit, deze vergroot "virtueel" het volume(ook niet helemaal vol proppen zodat je het idee hebt dat de woofer "stikt" )
2. zet een flinke bipolaire elco in serie met de woofer, zoals al gezegd, bij een 8ohm woofer zou ik eens beginnen bij 560uf en bij 4ohm een van 1000uf.
Met de afbeeldingen laat ik even iets meer zien van mijn lage budget speakers.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De kastjes in zijn geheel vullen met demping zal je klacht goeddeels weg nemen.
Kastjes zitten redelijk vol anders hoor. Er kan nog wel iets bij...
Zet nou 's een seriecondensator voor die woofert! Ok, kost je 8 € per kant, maar dat krijg je met een te grote speaker in een te kleine kast.