Pagina 1 van 6

Revox A700

Geplaatst: do 20 feb 2014, 20:12
door ds23man
In plaats van al het zelfbouwgeweld, de restauratie van een klassieker:
_DSC0944.JPG

Re: Revox A700

Geplaatst: do 20 feb 2014, 20:52
door ds23man
Aandrukrol niet meer aanwezig...
_DSC0945.JPG
Het mooie van Revox/Studer, alle bandgeleiders en aandrukrol draai je er zo af:
_DSC0946.JPG
Voorplaten er af:
_DSC0948.JPG
_DSC0950.JPG
_DSC0949.JPG

Re: Revox A700

Geplaatst: do 20 feb 2014, 21:04
door ds23man
Verder aan de achterzijde...

Hoeveel preken zouden er met deze machine zijn opgenomen?
_DSC0952.JPG
Achterplaat er af
_DSC0954.JPG
_DSC0957.JPG
Bovenkant
_DSC0958.JPG

Opname en weergave amps:
_DSC0959.JPG
Even tellen, nu pas 20 schroeven..... :lol:

Re: Revox A700

Geplaatst: do 20 feb 2014, 21:49
door Ah!buis
Voor je je verder moe maakt :sure: ,wat is nog van de koppen over ?
Al die preken,dat zaagt er nogal door :lol: .
Anne

Re: Revox A700

Geplaatst: do 20 feb 2014, 22:22
door Pjotr
Heerlijk toch zo'n ouwe kletterbak? Beetje sleutelen als arbeidstherapie doet die jongen wel goed :D

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 0:23
door ray5150
Leuke klus !, dat zie je jammer genoeg hier niet zo vaak.
Wat moet er allemaal aan onderhoud gebeuren ?

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 9:45
door ds23man
Koppen zien er goed uit, zekeringen van rechter spoelmotorelectronica liggen eruit. Uiteraard moeten alle Rifa bommen vervangen worden, schoonmaken, schuifpot afgebroken, lagers smeren.

Koppenbrug haal je zo af ( 3 schroeven):
_DSC0960.JPG
De "bandzugwaagen":
_DSC0961.JPG
_DSC0962.JPG

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 10:31
door scanspeakman
Mooie old skool electronica. Was vroeger altijd erg onder de indruk van van die praktisch bombestendige revox en studer spullen.

Scanspeakman

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 10:37
door ds23man
Dit is de eerste Revox/Studer met een microprocessorgestuurde logica!

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 10:51
door cool
Inderdaad Rifa caps vervangen. Check ook de Ruwido instelpotmeters, de lopers willen nog weleens afbreken in de loop der jaren. Leuk project!

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 11:42
door ray5150
ds23man schreef:
Dit is de eerste Revox/Studer met een microprocessorgestuurde logica!
Leuk als dat stuk gaat... :mrgreen:

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 11:48
door Pjotr
ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Dit is de eerste Revox/Studer met een microprocessorgestuurde logica!
Leuk als dat stuk gaat... :mrgreen:
Yup, de (e)prommetjes uit die tijd waren nog niet zo goed dat na 20 jaar de code er als vanzelf uit valt.

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 12:11
door ds23man
Gaat om dit ICtje:

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... anted.html

Was in 2001 nog verkrijgbaar bij Revox voor de somma van 86 Zwitserse franken. :shock:

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 12:15
door ds23man
En hij is leeg!
_DSC0979.JPG
_DSC0983.JPG
Straks wat meer detailfoto's

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 14:53
door Ah!buis
Pjotr schreef:
Yup, de (e)prommetjes uit die tijd waren nog niet zo goed dat na 20 jaar de code er als vanzelf uit valt.
Hetzelfde als met de DX7 waar het een tijdje geleden over ging.
Tegenwoordig zit bijna overal wel een of andere µC met flashgeheugen in.Data is in de vorm van ladingen in de chip opgeslagen,lekt vroeg of laat weg.
Het uitlezen van de progammatuur is meestal niet mogelijk,dus verversen ook niet,gooi maar weg :shock: .
Of het al gedaan wordt weet ik niet,maar het spul zou zichzelf van tijd tot tijd kunnen verversen.Of gaat 't dan niet vlug genoeg stuk :o .
Anne

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 15:00
door Pjotr
Mwah Anne, de huidige eeproms worden i.i.g. voor 100 jaar gegarandeerd (bij kamertemperatuur). Maar ik heb in de jaren '80 wel meegemaakt dat proms van gerenommeerde fabrikanten binnen 5 jaar al brak werden.

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 16:02
door ds23man
Verder met de Revox striptease :mrgreen:

Rembanden:
_DSC0963.JPG
Spoelmotoren eruit:
_DSC0966.JPG
Aandrukrolmechaniek:
_DSC0967.JPG
1 van de drie motorstuurprintjes met de bekende Rifa bom..
_DSC0969.JPG
Twee schroeven los en je schuift het hele gedeelte er uit met de bedieningsknoppen en stuurelectronica:
_DSC0976.JPG
_DSC0980.JPG
Motorstuurprinten en voedingsprint:
_DSC0981.JPG
Het hele in en uitgangsblok, slechts 4 schroeven:
_DSC0982.JPG
Capstanmotor:
_DSC0985.JPG

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 16:19
door Mr Tube
Leuk project! Heb zelf nog een Studer B67 staan met hetzelfde loopwerk.

Mocht je nog onderdelen nodig hebben dan kan ik je misschien wel helpen, ik heb van het loopwerk nog een hoop liggen.

Voor de aandrukrol kun je ook die van een B77 of PR99 gebruiken.
Die van de A77 is volgens mij anders.

Zekering eruit van spoelmotor? dat komt bij deze machines wel vaker voor, zal wel eens met de hulp condensator te maken kunnen hebben.

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 16:32
door ds23man
Die van de A77 is inderdaad anders. Zal straks de vermogenstorren en condensatoren van de motorsturingen eens nameten.

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 17:58
door ray5150
ds23man schreef:
Gaat om dit ICtje:

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... anted.html

Was in 2001 nog verkrijgbaar bij Revox voor de somma van 86 Zwitserse franken. :shock:
Da's dus bij de huidige wisselkoers ongeveer 70 euro. maar dat was de prijs in 2001. 13 jaar geleden dus. :shock:

Ben ik even blij dat er in mijn Teac welgeteld 0 IC's zitten. :lol: de schakellogica bestaat uit een handje dioden en een paar (zware) relais... :mrgreen:

Re: Revox A700

Geplaatst: vr 21 feb 2014, 18:49
door ds23man
Gelukkig is dat ding bij niet kapot. Trouwens lees ik weinig over problemen met dit ic. De latere eeproms zijn de ellendelingen......

Maar daar is dan ook wel weer een oplossing voor:

http://www.revox.name/

Even klikken op firmware.

Re: Revox A700

Geplaatst: za 22 feb 2014, 13:02
door ray5150
Hoezo spreek je van "Rifa bom", kunnen die dingen daadwerkelijk exploderen zoals een tantaal ?

Re: Revox A700

Geplaatst: za 22 feb 2014, 13:13
door ds23man
rifa.jpg
rifa.jpg (5.38 KiB) 2570 keer bekeken

Re: Revox A700

Geplaatst: za 22 feb 2014, 13:29
door ray5150
Dat ziet er inderdaad niet zo jofel uit, preventief vervangen lijkt me wel aan te raden. ja.

Re: Revox A700

Geplaatst: za 22 feb 2014, 13:38
door Ah!buis
Dat openknallen ,mopje zeker ?,nooit meegemaakt.Nouja wieweet als er de netspanning opzet :shock: .
Wel dat ze makkelijk gaan lekken (elektrisch) zoals die ouwe teermoppen van Philips.
Wel leuk spul die mechaniek :) .Er al achter wat er gebeurt is met die probleem-motor? Zo te zien de beroemde Pabst aussenlaufers ,tegelijk een vliegwiel :D .
Anne