Pagina 1 van 8

Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 17:45
door Rudolf
Ik zou een eigen draadje beginnen over mijn phono dude.
Dat is dit dus :D
Ik was al bang dat mijn voedingstrafo een beetje te veel van het goede was; ik krijg nu 400 Volt hoogspanning.
Het is een trafo van Amroh, hoogspanning secundair is 270-0-270 en hij is ook nog eens uit het 220 Volt tijdperk.
Heb nu het TD voedingsschema uitgevoerd met 6X4 buis en de 47 uF en 470 uF elcoos en 15mH spoel.
En daar komt 400 Volt uit.
Dus dat wordt overnieuw beginnen met een andere trafo zoeken.
Jammer, het ging lekker. Had ook al een mooi 12V DC gestabiliseerd voedinkje klaar, die doet het wel goed.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 18:01
door Ah!buis
En als je die eerste 47µF er 's uit haalde :?
Veronderstel dat die 15mH niet klopt,'t is toch wel een gewone smoorspoel.Met zo'n kleine spoel zou er geen 470µF aan die gelijkrichter mogen.
Je moet de spanning wel meten met wat verbruik (10...20mA).Door met de waarde van de eerste elco te spelen kun je de spanning aanpassen.
Anne

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 19:26
door Rudolf
Er komt alleen al 295 Volt AC uit de trafo, onbelast.
Ik ga er van uit dat ik omdat ik er niet zo veel verstand van heb, alleen maar een beetje kan nabouwen, ik maar met de juiste spullen moet werken.
Dus ik ga maar op zoek naar een trafo 23oV in en 230-0-230 V uit. Om mee te beginnen.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: ma 27 jan 2014, 20:33
door ray5150
Wat ook kan is een regelbare stabilisatie erachter zetten. Ik zal het schema even op moeten zoeken maar zit vrij simpel in elkaar.
is een stuk goedkoper dan een nieuwe trafo. dat kun je bouwen voor een euro of 10, 15 maximaal.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 7:48
door RobertD
Of gewoon R3 en R4 in het voedingsschema wat vergroten...

De smoorspoel moet inderdaad wel in Henries niet in milli-Henries.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 8:36
door Rudolf
Ja de smoorspoel is wel in H, niet mH.
Zou ik met wat grotere weerstanden van 400 naar 300 Volt komen?
Ik heb van jullie geleerd dat je zoiets niet zo mag oplossen, dat is klooien :lol:
Ik hou dan wel weer erg van klooien.
Ik zal al die weerstanden er eens achter hangen en kijken wat er gebeurt.
Ik gebruik dit schema:
Secundair bij mij dus officieel 270 Volt; maar in werkelijkheid 295.
Smoorspoel 15H, en de C5 en C6 geplaatst; zou 299 Volt moeten zijn, maar is 400.
Bij de 12Volt voeding gebruik ik buis 5751 dus die voed ik dan net als 5755.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 10:55
door Rudolf
Hoe regel ik "wat verbruik" 10 a 20 mA 400 Volt?
Zulke fietslampjes heb ik niet liggen.
Een 5755 nemen?

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 11:03
door ray5150
Met een spanningsdeler met twee weerstanden is dat toch vrij makkelijk op te lossen ?

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 12:25
door Rudolf
Ja, nu val ik door de mand, theoretische nitwit :oops:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 13:39
door ray5150
Ik ook ! :rofl:
Gelukkig hebben we Wikipedia nog...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler
Spanningsdeler_2.jpg
Spanningsdeler_2.jpg (4.23 KiB) 1272 keer bekeken
Heel simpel uitgelegd, stel, u = 100 volt, je wilt een kwart van U wegwerken om 0.75 x U over te houden.
dan moeten de weerstanden ook een verhouding hebben van driekwart tov een kwart. heel grof gezegd moet R2 een waarde hebben die 3 x zo hoog is als de waarde van R1.
Dan hou je op het knooppunt van de twee weerstanden een spanning over die een kwart lager is. rond de 75 Volt ongeveer.
Tis niet elegant, maar het werkt wel.

Met een beetje mazzel komt Anne vanmiddag nog langs om de cijfertjes in jouw geval zo gunstig mogelijk in te vullen. :wink:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 13:54
door AatV
@Rudolf,
Wat wel van belang is bij het ontwerpen van een voeding is wat de gevraagde stroom om en nabij is. Een stroom van 20mA t.o.v 10mA. kan een wel een verschil van een volt of 25 opleveren.
We kunnen helaas niet uitgaan van de spanningen om de stroom te berekenen uit Dick's gewijzigde schema omdat deze onjuist zijn.

groet,
Aat

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 13:58
door ray5150
Oh, en hier nog het schema van die regelaar waar ik het eerder over had.
Voeding%20(Medium).jpg
En er is ook een door RobertD gemodificeerde versie.
Met%20twee%20elcos.jpg
Ik heb ze beiden al eens opgebouwd en ze werken goed.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 14:58
door Ah!buis
Zet ,voorlopig om verbruik versterker wat na te doen ,een weerstand van 33k 5W over C6.Haal C5 eruit en meet spanning bij C6. Te weinig ? dan C5 er weer in maar 1µF , 2,2µ of 4,7µ tot de spanning mooi genoeg is.
Als dit wat te moeilijk is,simpeler dan :sure:
Bouw de hele boel op zonder C5.Mocht de spanning dan wat te laag uitvallen ,een kleine C5 erbij tot tevreden.
Anne

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 15:19
door AatV
@Anne, denk dat de stroom wat te klein is om de spoel zonder C goed te laten functioneren.

Heb zelf even een simpel soort simulatie gedaan in het programmaatje PSU Designer2 (te downloaden van Duncan amps).

Ik ben uitgegaan van :
- nominale secundaire spanning van 270 x 230/220 = 282 Volt (onbelast meet je natuurlijk wat meer);
- een gevraagde stroom van 12 mA.;
- een gelijkstroomweerstand van de spoel van ca. 350 Ohm

Verder heb ik de onderdelen gebruikt die je al in huis hebt. Extra onderdelen :
1 condensator (elco) van 4,7uF
1 weerstand 2,2 kOhm van minimaal 1 Watt (liever iets meer)
1 weerstand 1 kOhm van 1 Watt.

Kom dan uit op een uitgangsspanning van 304 Volt, het schema is als volgt:
voeding HT x.jpg
Kan nog zijn dat door het 220/230V verhaal de gloeispanning voor de 6X4 oploopt tot 6,5 Volt, dan weerstand van 0,33 Ohm (Rx) toevoegen aan het gloeistroomkring. (aangenomen dat je deze wikkeling alleen voor de gelijkrichter gebruikt)

Voordeel van de grote weerstanden is dat je deze gemakkelijk kunt verlagen of verhogen om resp. een hogere of een lagere voedingsspanning te krijgen.

groet,
Aat

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 15:36
door Ah!buis
De gloei zou idd best te hoog kunnen uitvallen met een oude trafo.Wat weerstand in de leiding help wel.
De bedoeling is wel eerst zonder C na de gelijkrichter en wat toevoegen als 't te laag uitvalt.Dus 4,7µ is duidelijk al teveel.
De aangegeven spanningen van TD ,dat kan niet.De stroom is dan verderop hoger dan in 't begin :o .
Anne

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 16:07
door Rudolf
OK, dank voor het meedenken. Dit is wel weer voer voor een paar uurtjes studie.
Als de waardes van Triode Dick niet kloppen ben ik ook in de aap gelogeerd want daar vaar ik blind op.
Ik heb de voeding wat uitgebreid naar rechts zeg maar in het schema.
R1 en R2 en C7 er in en dat rare draadje naar de min van de 12 Volt.
Vervolgens een 3K3 weerstand (van een paar Watt) er in en dan gaat het 2 Volt omlaag; met twee keer 3K3 achter elkaar nog een Volt.
Dat schiet niet op maar wel erg leerzaam. Een hele dikke hete (gewonden) weerstand van 27K scheelt ook maar 1 of 2 Volt, dus dat zal wel een 2.7 zijn waar het puntje tussenuit is gevallen (had ik nog liggen) :D
Moet nog eens nadenken hoe ik een 10 mA belasting maak.
Die spanningsdeler snap ik wel maar durf ik niet voor te stellen want dan word ik op de vingers getikt dat dat niet netjes is :wink: (wel terecht denk ik hoor)
Bovendien moet ik de waardes dan berekenen :-$
Ik ga eens kijken wat die 4 5755/5751 buisjes verstoken, dan weet ik meer.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 16:22
door AatV
Als je eerst wil meten met een 10 mA. belasting: (een korte cursus wet van Ohm :mrgreen: )

Weerstand :400(V) / 0,010(A) = 40.000 Ohm Vermogensweerstanden gaan meestal niet zo hoog, dus twee in serie van 18 en 22 Kohm.
Vermogen : 400 x 0,010 = 4 Watt, per weerstand dus 2 Watt, (de een iets hoger, de ander iets lager) Wel wat zwaarder kiezen dan max. 2 Watt, dus 5 Watt of liever 10 Watt.

Een trafo opmeten zonder belasting heeft niet zoveel zin, er loopt dan geen stroom en de spanning is 10 tot 20% hoger.

groet,
Aat

N.B. Denk ook om je veiligheid, 400 Volt is niet niets!

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 16:25
door nl3prc
In het geval van dat deze trafo voor 220 is gemaakt zou je kunnen overwegen om een klein trafo'tje van 1000 ma op te nemen in je primaire lijn van je buizen trafo

je neemt dan een trafo'tje van bijvoorbeeld 12 en 24 Volt seccondair die je dan in tegenfase in je primaire wikkeling plaatst zodat het voltage weer 12 of 24 volt naar beneden gaat

Zie plaatje

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 16:59
door Rudolf
De materie die jullie aandragen is een week studie voor mij hoor ! :kwijl:
Heb de eerste Elco er uit, dat helpt, 360 Volt.
Gloei voor de 6X4 is 6,9 Volt zelfs (belast gemeten). RX maar eens uitproberen.
Wat is de max gloeispanning zo ongeveer; vind ik niet in de data sheets?

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 17:07
door AatV
Rudolf schreef:
Gloei voor de 6X4 is 6,9 Volt zelfs (belast gemeten). RX maar eens uitproberen.
Wat is de max gloeispanning zo ongeveer; vind ik niet in de data sheets?
Gloeispanning mag maximaal plus of min 10% van 6,3 Volt zijn, maar beter in de buurt van die 6,3 Volt blijven.

groet,
Aat

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 20:36
door Ah!buis
De spanningen van TD die niet kloppen dat zit zo (is niet erg hoor)
Over R3 staat 299-295=4V en is 3k3 geeft een stroom van iets meer dan 1,2mA
Over R5 staat 295-290=5V en is 1k5 geeft een stroom van 3,3mA
Maar de stroom door R5 komt uit R3 en kan dus niet groter maar kleiner zijn (zit nog een andere verbruiker aan).
Wat wel kan is dat de waardes van R3 en R5 zijn verwisseld (en dan ook R4 en R6).
Die 360V die je noemt is dat zonder de 10mA verbruik ?
De gloeispanning valt nog wel mee,als alles aangesloten is zakt 't nog wel iets.
Anne

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 21:34
door Lampje
Wat is er mis met een simpel vermogens weerstandje van 47 ohm in de primaire voedingslijn van 230 volt ??
Sorry moet 47 ohm, dit levert in mijn geval bij twee versterkertjes de juiste spanningen op.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 21:38
door AatV
Lampje schreef:
Wat is er mis met een simpel vermogens weerstandje van 4,7 ohm in de primaire voedingslijn van 230 volt ??
Levert een spanningsval van 0,047 Volt op!?

groet,
Aat

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: di 28 jan 2014, 23:07
door nl3prc
Weerstanden in de primaire lijn ja ja
Ik vindt dat geen goede oplossing daar wordt de spanning bij belasting erg onstabiel van.

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Geplaatst: wo 29 jan 2014, 8:37
door Rudolf
Ben nog aan het denken hoe ik een belasting van 10 of 20 mA aansluit om de voeding te belasten.