Raymond schreef:Ik heb hier al een paar keer een opmerking gelezen dat mensen hun gebouwde luidsprekers verkopen. Zelfs met genoeg winst om er (een deel van) de hobby te kunnen bekostigen.
Hoe doen jullie dat? Vrienden/kennissen of via een een ander kanaal?
Het gaat een beetje van mond-tot-mond. Ik heb nu al wat setjes gemaakt en veelal ben ik ze vrij snel kwijt. Soms in opdracht (zoals degene waar ik nu mee bezig ben bijvoorbeeld) soms omdat mensen ze zien (en horen).
Meestal gaan ze weg voor iets meer dan de kostprijs. Als je al dat arbeidsloon erbij moet gaan rekenen worden ze iets te duur, maar het blijft een hobby en als ze dan weggaan voor die kostprijs vind ik niet erg. Maken we weer wat nieuws.
Wat ik wel merk is dat als je bijvoorbeeld iets maakt wat relatief betaalbaar is, zeg 500 euro per set, dat ze sneller weg zijn dan dat je iets maakt met ScanSpeak of in die klasse speakers.
Wat "klanten" erg kunnen waarderen altijd is dat het op maat gemaakt wordt. Vorm van de kast, kleur, wat voor fineer, frontje of niet etc. Maatwerk houdt men van. Je hebt iets wat andere niet hebben thuis, wat bij je past, wat aangepast is naar jou wensen. En da's toch leuk dat wij dat kunnen maken voor ze....
Maar m'n brood ermee verdienen? Nee...gewoon erg leuke hobby en dat laat ik zo.