Pagina 1 van 1

meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 14:27
door Motorfret
ik wil het eens wat serieuzer maken qua speakerbouw en dus een meetset aanschaffen.
alle topics alhier doorgelezen en ik hoop dat ik het begrepen heb, maar misschien dat jullie dit voor me na willen kijken ter controle:
heb ik met onderstaande artikelen m'n meetset compleet en de juiste artikelen?

- usb interface: http://www.thomann.de/de/miditech_audiolink_iii.htm
- versterker: http://www.thomann.de/de/the_tamp_pm40c ... nmodul.htm
- microfoon: http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=76

kabels en standaard kunnen dan worden:
standaard: http://www.thomann.de/de/millenium_ms2005_mic_stand.htm
kabel: http://www.thomann.de/de/pro_snake_tpm_6.htm

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 15:15
door Pjotr
AD/DA en mic lijkt mij prima. Over de versterker heb ik mijn twijfels. Lijkt mij een class-T BTL versterker. Als het een BTL versterker is kun je daarmee geen 2-kanaal meting en impedantie metingen doen.

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 15:49
door Motorfret
kijk, maar goed dat ik het dus even vraag.
zelf een versterker bouwen zie ik (nog)niet zitten.

heb hier nog een oude 2 kanaals versterker staan, maar als ik het goed gelezen heb, moet de versterker aan speciale voorwaarden voldoen om de metingen mee uit te kunnen voeren?

Iemand anders misschien een alternatief voor de versterker?

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 17:55
door markbakk
Elke normale versterker met speakermassa aan versterkermassa voldoet, ofwel het gros van de versterkers uit de jaren 80 en 90.

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 18:03
door ray5150
Motorfret schreef:
heb hier nog een oude 2 kanaals versterker staan, maar als ik het goed gelezen heb, moet de versterker aan speciale voorwaarden voldoen om de metingen mee uit te kunnen voeren?
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar ik ben wel benieuwd wat die "speciale voorwaarden" dan mogen zijn.

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 18:11
door pvanlingen
Er zit gewoon een LM3886 in dus het moet wel goed gaan.

Paul.

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 18:30
door Pjotr
pvanlingen schreef:
Er zit gewoon een LM3886 in dus het moet wel goed gaan.

Paul.
Dan lijkt het mij ook wel ok.

Probleem met meten van impedanties is dat de ground van input en output van de audiokaart aan elkaar vast zit. Om dat goed te laten gaan moet dat ook het geval bij de versterker zijn om geen fouten door aardlussen te krijgen.

Dat "het gros van de versterkers uit de jaren 80 en 90" geschikt zou zijn is niet juist. Soms is daarbij de aarde van de speaker en de aarde van de ingangen bewust gescheiden, soms ook niet. Alleen in het laatste geval is een versterker goed geschikt.

[Edit]

Eigenlijk is dit een perfect versterkertje om een complete meetamp van te knutselen: http://gml76.blogspot.nl/2012/05/tamp-pm40c.html Zo te zien is er plek zat over om er een meetweerstand/meetjig in te klussen en de daarvoor benodigde aansluitingen er op te maken. Er ligt een taak voor je Paul :lol:

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 19:46
door SARK
Het was toch ook zo dat je geen gebrugde versterker kan gebruiken :?:

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 19:55
door Motorfret
Heb m'n oude versterker even met de multimeter doorgemeten en de aarde's liggen aan elkaar.
Ik kan deze dus gebruiken. :goeie:

Edit (Sark was me voor);
dat dus Ray.

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 20:06
door Pjotr
Je moet dan ook wel echt nul ohm meten. Soms is het 100 ohm of meer en dan is het ook twijfelachtig en mag je niet zonder meer de ground van de speaker en de ground van de ingangen met elkaar doorverbinden.

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 20:44
door Motorfret
Pjotr schreef:
Je moet dan ook wel echt nul ohm meten. Soms is het 100 ohm of meer en dan is het ook twijfelachtig en mag je niet zonder meer de ground van de speaker en de ground van de ingangen met elkaar doorverbinden.
Zo heb ik hem ook gemeten. Geen weerstand.
Maar als de versterker uit de link geschikt is (met de LM) is die zeker ook interessant, inderdaad om de weerstand e.d er in te bouwen.

Edit; onze duitse buren hebben de versterker uitgebreid doorgemeten; http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=13316&page=3

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 21:27
door John P
Is dit geen leuke basis om een pcb te maken met een mic-preamp en een arta box schakeling, een doosje en een trafo heb je al "gratis".

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 23:17
door Pjotr
Voor het geld kun er daar zelf niet tegenaan bouwen. Zoiets is leuk als een meetset je doel is, maar als meten je doel is dan koop je zoveel mogelijk kant en klaar wat het gelijk doet. (Of met een minimale modificatie geschikt te maken is.)

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 23:05
door Motorfret
Is de genoemde versterker dan idd geschikt?

Re: meetset: ter controle

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 23:12
door Pjotr
Bedoel je die van t.amp PM40C van Thomann? Ja :D

Al heb ik hem zelf niet geprobeerd, de opbouw lijkt mij prima voor een meetversterker.