Beste forummers,
Uit een zelfbouw TL setje uit 1987 (midi line van Remo met B200/B110/Audax HD100) heb ik ooit een kleiner setje gemaakt met nog alleen de B110 en Audax tweeter. Gesloten kastjes a-la de LS3/5. Je kent het wel: vrouw vond de TLs te groot (vroeger moest ik altijd lachen als ik dat soort verhalen las in HiFi Test...). Maar goed het klinkt best prima al mis ik het geweldige laag van die TL enorm.
Recent heb ik wat geexpirimenteerd met een additionele sub met een Alcone 8SW in een reflexkast erbij. Daarmee is het laag weer goed aan te vullen. Ik ben echt een liefhebber van mooi strak laag, geen geboem en gedreun voor home cinema, maar goede weergave van bv een contra bas in Jazz of het laag van Armin van Buuren.
Maar al met al blijf ik daarmee toch een beetje hangen in jaren 80 luidsprekers met achterliggende jaren 70 technologie...
Zijn er forummers die uit ervaring kunnen putten, en een mening hebben over de B110 / Audax HD100 in vergelijk met modernere units zoals van Alcone ?
Ik heb best zin om weer eens wat te bouwen maar ik wil er dan ook wel op vooruit gaan.
Het hoge hoog is minder belangrijk, boven 12.000 Hz hoor ik toch niks meer ...
KEF B110: komt die nog mee tegenwoordig ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: KEF B110: komt die nog mee tegenwoordig ?
Volgens mij hebben die 'oudjes' nog best wel wat aanhangers.
Wouter doet zelfs een poging om de LS3/5 zo goed mogelijk na te bouwen: link.
Zolang de boel niet kapot is of versleten is er mijns inziens geen reden aan te nemen dat ouder materiaal minderwaardig is; vroeger hadden ze immers ook oren aan het hoofd.
Wouter doet zelfs een poging om de LS3/5 zo goed mogelijk na te bouwen: link.
Zolang de boel niet kapot is of versleten is er mijns inziens geen reden aan te nemen dat ouder materiaal minderwaardig is; vroeger hadden ze immers ook oren aan het hoofd.
Richard, dank voor de hint, ik heb direct Wouter al even een PBtje gestuurd.
Ik mis het vergelijk met andere moderne goede units, maar ben op zich tevreden met mn KEF setje, wil het alleen eens echt gaan optimaliseren...
Dick
Ik mis het vergelijk met andere moderne goede units, maar ben op zich tevreden met mn KEF setje, wil het alleen eens echt gaan optimaliseren...
Dick
Die combi van B110 en HD100-D25 was lang geleden van Oostens (Remo) favoriet lijkt het wel. Is ook een goede combi, alleen het filter wat Remo er destijds bij leverde was niet zo best.Lindemans schreef:Beste forummers,
Uit een zelfbouw TL setje uit 1987 (midi line van Remo met B200/B110/Audax HD100) heb ik ooit een kleiner setje gemaakt met nog alleen de B110 en Audax tweeter.
Het kan heel goed en ook lekker klinken, maar dan moet wel dat filter grondig op de schop. En daarmee zit je dan gelijk in de hoek van "hogeschool zelfbouw audio". Aan de speaker units zelf zal het niet liggen, die kunnen vandaag de dag nog uitstekend mee in vergelijk met hedendaagse units (al is er natuurlijk altijd wel beter te krijgen).
Ja Pjotr, ik ben ook al wat drukker aan het graven geweest via google nu ik toch met dit setje wat verder wil gaan experimenteren.
De B110 schijnt een hinderlijk piekje te hebben rond 1kHz, daarvoor zie ik vaak een LCR netwerkje om die te dempen. Die heb ik momenteel niet in het netwerkje zitten.
Het netwerkje van de KEF CS1 is wellicht een goed vertrekpunt voor de B110, als ik de T27 correcties daaruit weer weglaat.
Zoals gezegd, boven 12kHz hoor ik toch niks. Ik zat mn gehoor pas eens uit te testen met een app op de iPhone, ik zat wat te zoeken rond 16 kHz, echt niets waarneembaar ook niet met volume wat hoger. Ik hoorde op enig moment alleen mn zoon 1 verdieping hoger uit zn kamer roepen waar ik toch mee bezig was
De B110 schijnt een hinderlijk piekje te hebben rond 1kHz, daarvoor zie ik vaak een LCR netwerkje om die te dempen. Die heb ik momenteel niet in het netwerkje zitten.
Het netwerkje van de KEF CS1 is wellicht een goed vertrekpunt voor de B110, als ik de T27 correcties daaruit weer weglaat.
Zoals gezegd, boven 12kHz hoor ik toch niks. Ik zat mn gehoor pas eens uit te testen met een app op de iPhone, ik zat wat te zoeken rond 16 kHz, echt niets waarneembaar ook niet met volume wat hoger. Ik hoorde op enig moment alleen mn zoon 1 verdieping hoger uit zn kamer roepen waar ik toch mee bezig was
Ooit kon ik de vleermuizen horen als ze rond het huis fladderden. Nu zie ik ze alleen nog maar als ik mijn bril op heb.