Verschil tussen Tangband W5-1611 SA en SAF

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
EMP

Verschil tussen Tangband W5-1611 SA en SAF

Bericht door EMP »

Beste mensen,

Weet iemand wat het verschil is tussen een Tangband W5-1611SA en SAF behalve het prijsverschil?

De SAF is voor 52 Euro p/s uit Duitsland te krijgen, terwijl de SA 30 Euro duurder is.

Ik heb ergens gelezen dat er een andere magneet in zou zitten (ferrit vs Neodymium) maar wat voor effectief verschil zou dat hebben?

Alvast bedankt!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Verschil tussen Tangband W5-1611 SA en SAF

Bericht door Henkjan »

de SAF heeft idd een dikke ferriet magneet, de SA een Neodynium magneet met koelribben.
EMP

Bericht door EMP »

Henkjan schreef:
de SAF heeft idd een dikke ferriet magneet, de SA een Neodynium magneet met koelribben.
En wat is daar het gevolg van?

Zijn beide speakers qua geluid hetzelfde, of zit er verschil in? Of kan de SA door de kleinere omvang van de magneet zijn geluid beter afstralen in de kast?

Het prijs verschil vind ik nogal groot (60% duurder), dus ik ben erg benieuwd of er ook verschillen in zitten.
richard

Bericht door richard »

Aan de afbeeldingen te zien is de ferriet nauwelijks groter dan de koelribben van de SA versie, wat afstraling naar achteren betreft zal er weinig verschil zijn.
Of er ook verschil in parameters zit weet ik niet.
Wel reageert elk magneetmateriaal anders op de elektromagnetische terugkoppeling van de spreekspoel, daarom zijn er liefhebbers die beweren dat alnico beter klinkt dan feriet of neodymium, maar of feriet en neodymium nog verschillend reageren weet ik ook niet, laat staan of het hoorbaar is en welke van de twee zou zijn te prefereren.
EMP

Bericht door EMP »

Ok, bedankt voor de info.

Ik had even de parameters opgezocht, er blijkt wat verschil te zitten in de kracht van de magneet (de ferriet versie heeft een iets hogere BL) maar de "moving mass" van de ferriet versie is ook weer wat hoger (dat zal elkaar wel weer compenseren?).

Als ik de Ferriet versie in WiniSD zet zegt het programma dat de ferriet versie bij een lager Vb (15,6 i.p.v. 17,3L voor de Neodymium) dezelfde lijn heeft. Geef ik de Ferriet versie ook 17,3L inhoud dan zou het -3db punt 2hzt lager liggen dan de (duurdere) Neodymium versie. (50hz i.p.v. 52 hz).
richard

Bericht door richard »

EMP schreef:
Als ik de Ferriet versie in WiniSD zet zegt het programma dat de ferriet versie bij een lager Vb (15,6 i.p.v. 17,3L voor de Neodymium) dezelfde lijn heeft. Geef ik de Ferriet versie ook 17,3L inhoud dan zou het -3db punt 2hzt lager liggen dan de (duurdere) Neodymium versie. (50hz i.p.v. 52 hz).
Daar zou ik me niet al te druk over maken. In de parameters zit doorgaans enige spreiding, die tot enkele liters volumeverschil of enkele Herz verschil in resonantiefrequentie kunnen leiden. Als je demping in het kastje stopt wordt het virtuele volume ook vergroot, dit kan ook tot 20% schelen.
Persoonlijk zou ik de behuizing ruim genoeg maken; is meestal minder nadelig voor de weergave dan te klein.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Van de W4-1337 met titanium conus is ook een neodymium en ferriet versie. In de Hobby Hifi zijn ze vergeleken. Er zijn verschillen, maar het valt erg mee.
weidok

Bericht door weidok »

EMP schreef:
Beste mensen,

Weet iemand wat het verschil is tussen een Tangband W5-1611SA en SAF behalve het prijsverschil?

De SAF is voor 52 Euro p/s uit Duitsland te krijgen, terwijl de SA 30 Euro duurder is.

Ik heb ergens gelezen dat er een andere magneet in zou zitten (ferrit vs Neodymium) maar wat voor effectief verschil zou dat hebben?

Alvast bedankt!
Neodymium is de laatste jaren sterk in prijs gestegen
daarom heeft men bij Tangband de SAF versie met ferriet uitgebracht..

Speel zelf met de W5-1611 SA in een open baffle dus de achterkant
van de breedbander oogt ook nog een lekker :)
Bij aanschaf van de SA een paar jaar geleden
was de SAF versie er nog niet..
Daarna is Neodymium een stuk duurder geworden !!!

Zou die 30 euri prijsverschil in het filter investeren ..
of bij een meerweg systeem ...
een duurdere woofer oid..

Verwacht dat de klankverschillen tussen SA en SAF uitvoering
echt niet waar te nemen zullen zijn bij 1 op 1 vergelijking..

succes verder !!
Plaats reactie