Pagina 1 van 2
Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 21 dec 2013, 12:19
door grimoire
Ik ben bezig met een simpel klein 2.1 versterkertje voor een vriend.
Zou het volgende schakelaartje geschikt zijn als aan/uit schakelaar?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8025
Deze zou dan denk ik tussen waar de stroom binnen komt en de ringkerntrafo komen (?)
Andere (budget) suggesties zijn welkom!
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 21 dec 2013, 12:54
door Barry2001
Ja, is prima geschikt. Inderdaad tussen de trafo en het lichtnet, waar de 220V de kast binnenkomt een zekering opnemen.
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 21 dec 2013, 12:58
door ray5150
Ja, en ja, zijn de antwoorden. maar het hangt er wel een beetje vanaf hoe zwaar de trafo(s) is/zijn.
Hier staat ie ook, maar dan wat goedkoper :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=393
Misschien is deze ook handig voor jou, schakelaar, zekering, en net entree, in één geheel :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8613
Hoef je maar 1 gat te vijlen, in plaats van 3.

Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 21 dec 2013, 16:06
door grimoire
Die laatste is nog geen gek idee! Trafo is meende ik 2x 10va
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 23 dec 2013, 12:57
door grimoire
Omdat ik toch nog wat bij conrad moet bestellen haal ik die 3-in-1 schakelaar daar.
Ook moet ik nog wat stroomkabels hebben voor bv tussen schakelaar en trafo.
0,75mm2 is dik genoeg toch?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 23 dec 2013, 13:08
door ray5150
Mja, zal wel gaan.
Let erop dat de isolatie geschikt is voor netspanning, oftwel dik genoeg.
dat is belangrijker dan de draaddiameter.
Is het soepel of stugge draad ? het eerste is vaak beter.
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 23 dec 2013, 18:48
door grimoire
Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 23 dec 2013, 19:00
door Zweitse
grimoire schreef:Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
Is dit misschien iets?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 23 dec 2013, 19:05
door ds23man
Bestellen???
Ik pak voor interne 220V bekabeling altijd de binnendraden van wat voor netkabel ik heb liggen. Heb je gelijk de goede kleuren. En anders haal je een paar meter bij de bouwmarkt.......
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 23 dec 2013, 21:26
door ray5150
En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: di 24 dec 2013, 21:32
door grimoire
Dat is nogal een lifetime-supply
Gewoon wat netkabel, tuurlijk, daar had ik nog wel een restje van!
Ach ja, een paar meter besteld 42 eurocent/m, daar doe ik dan weer jaren mee waarschijnlijk
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 28 dec 2013, 12:35
door Berre
ray5150 schreef:En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
In zo'n buurt wil ik wonen.

Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 28 dec 2013, 13:05
door Ah!buis
Berre schreef:ray5150 schreef:En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
In zo'n buurt wil ik wonen.

Ik niet,met als die troep op de stoep kan m'n karretje er niet meer door
Anne
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 28 dec 2013, 15:34
door ds23man
Ah!buis schreef:Berre schreef:ray5150 schreef:En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
In zo'n buurt wil ik wonen.

Ik niet,met als die troep op de stoep kan m'n karretje er niet meer door
Anne
Neem je toch zo'n karretje!

- mini.~png.jpg (13.6 KiB) 873 keer bekeken
Ook lekker makkelijk in de super als de rollatorbrigade weer eens voor je poten loopt!

Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: za 28 dec 2013, 15:58
door Ah!buis
(één)Handbediening ?
Een aan/uit schaklaar
Lijkt ook heel geschikt om puin te ruimen
Anne
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 30 dec 2013, 0:35
door grimoire
met zon karretje kom je er wel haha
als we toch offtopic bezig zijn: kan je de behuizing voor een versterker gewoon van hout of mdf maken?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: ma 30 dec 2013, 12:38
door ray5150
Ik ben daar vrij terughoudend mee om daar iets over te zeggen.
Het is niet bekend hoe de versterker gebruikt gaat worden, de hele dag, of een kwartiertje ?
Komt hij vrij te staan, of in een boekenkast oid.
De combinatie van hout, netspanning en warmte is over het algemeen niet aan te raden.
Ik geef toe, ik heb zelf ook versterkers in houten kasten gestopt (nu nog), maar dan hebben we het over 18 mm multiplex.
Dat brand wat moeilijker, bovendien worden die altijd in de open lucht gebruikt, en ben ik altijd in de buurt.
Vooralsnog gaat mijn advies uit naar een metalen kastje, aluminium is het makkelijkst te bewerken.
Er zijn vast wel mensen die iets passends van bv Conrad kunnen adviseren.
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: do 16 jan 2014, 0:09
door grimoire
ik ga gewoon proberen zelf een kastje te maken van alu:) heb een mooie tutorial gezien hier op het forum.
kan ik zon 0,5A bekering voor de schakelen bij bv praxis halen of bij een andere normale winkel?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: do 23 jan 2014, 11:37
door grimoire
Moest nog een fatsoenlijke multimer hebben dus de voltcraft vc270 besteld bij conrad. Meteen 0,5A zekeringen mee besteld
Als stekkeringang heb ik dus de volgende (conrad)
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8613
Maar kan nergens een schematje vinden om dit aan te sluiten
De linker en rechterpin aan de twee ingangsdraden van de trafo, zo ver kom ik. D zekering heeft 1 vrij pootje, de schakelaar 4... Hoe sluit ik dit aan? Kan iemand iets uitleggen/tekenen, of weet iemand een site waarop een schema te vinden is?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: do 23 jan 2014, 15:51
door AatV
Je kan het zo proberen:
Zie dat het een snap-in schakelaar is, dus het gat zo nauw mogelijk laten aansluiten.
groet,
Aat
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: do 23 jan 2014, 18:29
door ray5150
Daar is een multimeter dus ook handig voor, met name de piepstand.

Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: do 23 jan 2014, 20:13
door grimoire
Haha als ik m binnen heb zal ik m meteen op de piepstand zetten
Dat plaatje ziet erg logisch uit (altijd makkelijk achteraf;)
Ga ik mee aan de slag.
En waar gaat die groengele aarde draad nu heen? (Chassis?)
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: vr 24 jan 2014, 0:10
door AatV
grimoire schreef:En waar gaat die groengele aarde draad nu heen? (Chassis?)
Kan naar het chassis en eventueel naar de schermaansluiting van de trafo (indien aanwezig).
Hier kan je ook nog wat vinden op het gebied van veiligheid.
groet,
Aat
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: vr 24 jan 2014, 11:49
door grimoire
bedankt, ga ik vanmiddag eens lezen!
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Geplaatst: vr 24 jan 2014, 12:28
door Lieuwe
ray5150 schreef:Daar is een multimeter dus ook handig voor, met name de piepstand.

Kwam ik een keer na 4 zekeringen ook achter
