Pagina 1 van 1

Gestoord of geniaal?

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 23:01
door Pjotr
Op een Chinese site kwam ik deze DT arm tegen:
tonarm_4071.jpg
tonarm_4074.jpg

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 23:17
door meiborg
:shock: in ieder geval origineel.. Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n los zwevende/bungelende naald het geluid ten goede komt.

Mvg Reinder

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 23:43
door Pjotr
Dat weet ik zonet nog niet als de elementhouder de juiste (bewegende) massa heeft. De ophangdraden hoeven dan alleen de kacht t.g.v. de draaiing van de plaat op te vangen en kan zoiets zelf-zoekend zijn zonder fouthoek. Althans zo op het eerste gezicht.

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 0:29
door rikpost
Ik heb er een tijdje naar gekeken en dan denk ik :think: dit kan toch niet werken zo :?:

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 5:54
door ds23man
Gegarandeerd succes voor akoestische feedback! :rofl:

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 8:40
door rikpost
He wacht......nu zie ik het !
tonarm_4071.jpg
tonarm_4071.jpg (10.76 KiB) 848 keer bekeken
Het is een.
transformer.jpg
transformer.jpg (18.62 KiB) 848 keer bekeken
:rofl:

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 12:55
door markbakk
Volgens mij gaat dit ook helemaal fout op dwarskracht. Dat element kan nog wel zelfrichtend zijn, maar de hele zaak komt uit het lood te hangen door het krachtenspel tussen naald en armuiteinde. Er zijn (hier vast ook) mensen die zich druk maken om jitter en fasefouten van tienden van graden, wat nu als de naald scheef in de groef komt te hangen?

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 13:04
door hannesie
Ik zou het wel eens willen horen. :mrgreen:

En als je dan ziet hoe het echt de groef volgt, kun je pas werkelijk oordelen. :wink:
Maar het lijkt mij een moeilijke en onhandige oplossing voor een voor mij niet bestaand probleem. :lol:

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 13:04
door Barry2001
Wat een idee...heb je een linkje Peter, waar dit vandaan komt?

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 13:35
door Pjotr
Poeh hé, of ik dat nog kan terug vinden...? Het staat ergens op het forum van deze site: http://www.1pekingroad.com/

Maar of het nou wel of niet werkt, het is i.i.g. origineel bedacht en creatief gevonden.

Voor een element heb je in principe maar een paar dingen nodig:
  1. Een virtuele ground met de juiste effectieve massa
    Iets wat voor de juiste naaldkracht zorgt
    Iets wat de naald correct in de groef positioneert
    Iets wat de drag t.g.v. van de wrijving naald - plaat opvangt

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 16:31
door Ah!buis
Lijkt me meer iets voor Walt(er). :lol:
Anne

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 17:29
door AatV
Als er eenmaal een zijdelingse draaiing inzit, wat m.i. niet altijd te vermijden valt, duurt het geruime tijd voordat deze weer tot rust gekomen is. (tenzij de ophangdraden ultrakort zijn) Lijkt me niet stabiel genoeg te zijn.

groet,
Aat

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 17:38
door Dan
Als je bedenkt dat harde passages in de muziek gaan zorgen voor meer wrijving dan zachte passages dan kun je bedenken dat het karretje een variabele snelheid gaat krijgen. Dat moet zo vals als een kraai klinken!

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 17:40
door ds23man
Winderigheid is ook een probleem.....

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 17:50
door AatV
Dus alleen voor een anti flatulent element! :mrgreen:

groet,
Aat

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 17:58
door Ah!buis
Dat karretje wat er aan hangt doet me hier aan denken.
Anne

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 23:03
door Marp
Dan schreef:
Als je bedenkt dat harde passages in de muziek gaan zorgen voor meer wrijving dan zachte passages dan kun je bedenken dat het karretje een variabele snelheid gaat krijgen. Dat moet zo vals als een kraai klinken!
Niet alleen dat: ook de naaldruk neemt af... totdat de wrijving zo minimaal wordt dat het element terugkeert naar zijn rustpositie, waar deze niet arriveert omdat de naalddruk dan alweer is toegenomen.

Ik doe geen gooi naar de hoorbaarheid, maar mij lijkt het onvermijdbaar dat zowel snelheid als naaldruk gaan fluctueren. E.e.a. zal inderdaad wel variëren met de aard van de aanwezige geluidsinformatie, maar wat dacht je van de PVC-samenstelling, groefbreedte, mate van vervuiling, eventuele aanwezigheid van reinigingsvloeistof én..... de positie op de plaat (buiten- of binnenzijde)? Het zijn nogal wat variabelen.

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 1:18
door Mr Tube
terwijl we normaal ons best doen om de naald zo zeker en stabiel mogelijk in de groef te zetten met bijvoorbeeld bronzen meslagers, gaan ze hier net de andere kant op...... bungel er maar op los.

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 12:22
door Pjotr
Mr Tube schreef:
bungel er maar op los.
W.d.b. zijn er voor veel geld heel wat DT armen te koop die er maar op los bungelen, dat is geen criterium :mrgreen:

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 14:50
door dre
Ben je al wezen luisteren? :mrgreen:

Re: Gestoord of geniaal?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 15:11
door Mr Tube
Pjotr schreef:
Mr Tube schreef:
bungel er maar op los.
W.d.b. zijn er voor veel geld heel wat DT armen te koop die er maar op los bungelen, dat is geen criterium :mrgreen:
zo bedoel ik het ook niet, meer van dat het twee verschillende benaderingen zijn.