Gestoord of geniaal?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Gestoord of geniaal?

Bericht door Pjotr »

Op een Chinese site kwam ik deze DT arm tegen:
tonarm_4071.jpg
tonarm_4074.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door meiborg »

:shock: in ieder geval origineel.. Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n los zwevende/bungelende naald het geluid ten goede komt.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Pjotr »

Dat weet ik zonet nog niet als de elementhouder de juiste (bewegende) massa heeft. De ophangdraden hoeven dan alleen de kacht t.g.v. de draaiing van de plaat op te vangen en kan zoiets zelf-zoekend zijn zonder fouthoek. Althans zo op het eerste gezicht.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door rikpost »

Ik heb er een tijdje naar gekeken en dan denk ik :think: dit kan toch niet werken zo :?:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door ds23man »

Gegarandeerd succes voor akoestische feedback! :rofl:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door rikpost »

He wacht......nu zie ik het !
tonarm_4071.jpg
tonarm_4071.jpg (10.76 KiB) 822 keer bekeken
Het is een.
transformer.jpg
transformer.jpg (18.62 KiB) 822 keer bekeken
:rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door markbakk »

Volgens mij gaat dit ook helemaal fout op dwarskracht. Dat element kan nog wel zelfrichtend zijn, maar de hele zaak komt uit het lood te hangen door het krachtenspel tussen naald en armuiteinde. Er zijn (hier vast ook) mensen die zich druk maken om jitter en fasefouten van tienden van graden, wat nu als de naald scheef in de groef komt te hangen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door hannesie »

Ik zou het wel eens willen horen. :mrgreen:

En als je dan ziet hoe het echt de groef volgt, kun je pas werkelijk oordelen. :wink:
Maar het lijkt mij een moeilijke en onhandige oplossing voor een voor mij niet bestaand probleem. :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Barry2001 »

Wat een idee...heb je een linkje Peter, waar dit vandaan komt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Pjotr »

Poeh hé, of ik dat nog kan terug vinden...? Het staat ergens op het forum van deze site: http://www.1pekingroad.com/

Maar of het nou wel of niet werkt, het is i.i.g. origineel bedacht en creatief gevonden.

Voor een element heb je in principe maar een paar dingen nodig:
  1. Een virtuele ground met de juiste effectieve massa
    Iets wat voor de juiste naaldkracht zorgt
    Iets wat de naald correct in de groef positioneert
    Iets wat de drag t.g.v. van de wrijving naald - plaat opvangt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Ah!buis »

Lijkt me meer iets voor Walt(er). :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door AatV »

Als er eenmaal een zijdelingse draaiing inzit, wat m.i. niet altijd te vermijden valt, duurt het geruime tijd voordat deze weer tot rust gekomen is. (tenzij de ophangdraden ultrakort zijn) Lijkt me niet stabiel genoeg te zijn.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Dan »

Als je bedenkt dat harde passages in de muziek gaan zorgen voor meer wrijving dan zachte passages dan kun je bedenken dat het karretje een variabele snelheid gaat krijgen. Dat moet zo vals als een kraai klinken!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door ds23man »

Winderigheid is ook een probleem.....
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door AatV »

Dus alleen voor een anti flatulent element! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Ah!buis »

Dat karretje wat er aan hangt doet me hier aan denken.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 03 jan 2014, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Marp »

Dan schreef:
Als je bedenkt dat harde passages in de muziek gaan zorgen voor meer wrijving dan zachte passages dan kun je bedenken dat het karretje een variabele snelheid gaat krijgen. Dat moet zo vals als een kraai klinken!
Niet alleen dat: ook de naaldruk neemt af... totdat de wrijving zo minimaal wordt dat het element terugkeert naar zijn rustpositie, waar deze niet arriveert omdat de naalddruk dan alweer is toegenomen.

Ik doe geen gooi naar de hoorbaarheid, maar mij lijkt het onvermijdbaar dat zowel snelheid als naaldruk gaan fluctueren. E.e.a. zal inderdaad wel variëren met de aard van de aanwezige geluidsinformatie, maar wat dacht je van de PVC-samenstelling, groefbreedte, mate van vervuiling, eventuele aanwezigheid van reinigingsvloeistof én..... de positie op de plaat (buiten- of binnenzijde)? Het zijn nogal wat variabelen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Mr Tube »

terwijl we normaal ons best doen om de naald zo zeker en stabiel mogelijk in de groef te zetten met bijvoorbeeld bronzen meslagers, gaan ze hier net de andere kant op...... bungel er maar op los.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
bungel er maar op los.
W.d.b. zijn er voor veel geld heel wat DT armen te koop die er maar op los bungelen, dat is geen criterium :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door dre »

Ben je al wezen luisteren? :mrgreen:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Gestoord of geniaal?

Bericht door Mr Tube »

Pjotr schreef:
Mr Tube schreef:
bungel er maar op los.
W.d.b. zijn er voor veel geld heel wat DT armen te koop die er maar op los bungelen, dat is geen criterium :mrgreen:
zo bedoel ik het ook niet, meer van dat het twee verschillende benaderingen zijn.
Plaats reactie