Advies focal 10V516

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Taita

Advies focal 10V516

Bericht door Taita »

Ik heb een stel Focal 10V516 die ik in een drieweg systeem gebruik. De scheidingsfrequentie naar mid ligt op ongeveer 300 hz. Deze weergevers zitten nu in een gesloten behuizing van ongeveer 65 liter. Daarmee komen deze weergevers lekker laag en geven ze een zeer gecontroleerde bas. Toch mis ik dynamiek en punch in het laag. Ik vraag me af of dit met een andere type behuizing wel mogelijk is. Ik heb wel eens zitten rekenen aan basreflex, maar daarvoor zijn deze weergevers eigenlijk niet geschikt. Zijn er nog andere afstemmingen die wat eenvoudiger zijn te realiseren (dus geen transmissielijn) met het doel dat ik voor ogen heb?

De T/S parameters zijn:
Fs: 23 Hz
Vas: 132 l
Qts: 0,42
Qes: 0,45
Qms: 6,70
Mms: 55gr
Sd: 330 cm2
meiborg

Re: Advies focal 10V516

Bericht door meiborg »

Waarom geen tl? Met de spreadsheet in het link software ontwikkeltools topic is het zo berekend, met wat hulp op het forum kom je een heel eind!

Mvg Reinder
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Tja is altijd moeilijk , de driver is goed genoeg helaas maakt zijn grote Vas en hoge Qts het onrealistisch om daar een bassreflex van te maken , kom je snel over 100liter .

Je gesloten speaker verkleinen met serie condensator in serie laag unit .
richard

Bericht door richard »

Taita schreef:
Toch mis ik dynamiek en punch in het laag. Ik vraag me af of dit met een andere type behuizing wel mogelijk is.
Zit dat ook niet een beetje in de aansluiting met de middentoner?
Taita

Bericht door Taita »

Je gesloten speaker verkleinen met serie condensator in serie laag unit
@ bas focal m180: Dit begrijp ik niet

Taita schreef:
Toch mis ik dynamiek en punch in het laag. Ik vraag me af of dit met een andere type behuizing wel mogelijk is.
Dat zou kunnen. Het is lastig binnen te meten. Ik heb het afgelopen zomer buiten geprobeerd en daar het huidige filter op gebaseerd.

Voor een TL moet ik een hele nieuwe kast bouwen, daar heb ik niet veel zin in.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Taita schreef:
Hoe hoe je dat dan zonder nieuwe kast te bouwen ?

Helpt het wellicht als je de speakers verplaatst? (meer naar een hoek :-$ )
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Het zou kunnen liggen aan staande golven in je luisterruimte. Klinkt het beter als je op een halve meter van de speaker luistert?
Taita

Bericht door Taita »

De huidige luisterruimte is inderdaad niet optimaal (3,50x3,50), maar in grotere ruimtes is het gedrag ook erg terughoudend.

Ik ben nu met een variovent experiment begonnen: ik heb in één van de kasten een gat gemaakt van 9 cm doorsnede en daarin een prop polyesterschuim gedrukt. Hierdoor neemt de geluidsdruk rond de 70 hz toe, maar is er een steilere afval daaronder. Belangrijker is echter de subjectieve beleving. De (mono) luidspreker met variovent klinkt duidelijk levendiger dan het exemplaar zonder variovent. Ik wil nog wat experimenteren met andere dempingsmaterialen en de impedantiegrafiek bekijken.
Plaats reactie