BSS FD360 revisie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Ter lering ende vermaak hier de reparatie van Martin778 zijn BSS Xover.

Martin stuurt zijn JBL 4343's twee weg actief aan met deze xover, maar is niet tevreden over het geluid.

Deze xover is door een reparatiedienst nagekeken en de filterkaartjes zijn ook door hun aangepast.

Het slachtoffer:
_DSC0767.JPG


Wat gelijk opvalt is dat het een hele vroege is, later zagen ze er zo uit:
_DSC0772.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Ding maar eens open en :shock: :shock: :shock:

Wat is er in vredesnaam met die potmeters gebeurd?
_DSC0768.JPG
_DSC0769.JPG
Begreep van Martin dat dit ding op de voorkant gevallen was en dat de achterkanten van de potmeters los lagen.

Dit was de reparatie oplossing van de reparateur.... Binnen 5 minuten heb ik een leverancier hier in Nederland gevonden die ze heeft voor 6 euri per stuk, geen geld voor Bourns Plastic conductive potmeters!

De onderkant er maar eens af:
_DSC0775.JPG
_DSC0776.JPG
Ook lekker, de relais voor de 2/3/4 weg modes zijn overbrugd. De reparateur vertrouwde ze niet....

De outputs zijn naar pin 2 heet omgesoldeerd:
_DSC0777.JPG
Maar de gebalanceerde ingang weer niet!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Hee, wat is daar met de filterkaartjes aan de hand????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
_DSC0770.JPG
C1B, C3 en C4B missen!!!!!!!!!!!

Door het missen van C1B en C4B verschuift de overname frequentie en wat veel erger is dat C3 mist, essentieel in de tweede 12db filtertrap!

En dat heeft dit effect, let niet op de bult in het hoog, had de mic correctie nog aan staan tijdens de meting.
BSSMartin.png
Geen wonder dat het niet klinkt, lijkt in de verste verte niet op een 24db filter!

Fijne reparateur geweest en daar dan ook nog 100 euri voor vangen......... :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Even gemeten met originele 120Hz kaartjes:
bss120hz.png
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Martin778 »

Ja, hij heeft een lichte opdonder gehad tijdens verzending, de moertjes/schroefjes waar de potmeters mee vast zaten lagen allemaal los.
Omsolderen naar pin 2 hot was mijn verzoek maar wel raar dat hij dan de inputs niet omgesoldeerd heeft? :shock:

De xover cards kloppen voor geen meter qua onderdelen, dat is duidelijk. Het hoorde 300Hz/24dB te zijn en eentje was iets van 6KHz, die werd niet gebruikt maar volgens de handleding moeten alle 3 slots bezet zijn om schade te voorkomen. Ik heb het even getest en zonder 1/2 cards ging die gelijk clippen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ray5150 »

Zo, daar hebben ze hoop rare fratsen mee uitgehaald...
Niet zo vreemd dat hij niet lekker klonk. :idea:

Ik neem aan dat je ook een recap gaat uitvoeren ?
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door fluffypuf »

En dat solderen vind ik er ook niet zo mooi uitzien, allemaal van die glimmende rare bolletjes dat kan zelf ik nog beter.
Paar draadjes solderen en 100 euro vangen das snel verdient. 10 minuten werk
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Ah!buis »

fluffypuf schreef:
En dat solderen vind ik er ook niet zo mooi uitzien, allemaal van die glimmende rare bolletjes dat kan zelf ik nog beter.
Paar draadjes solderen en 100 euro vangen das snel verdient. 10 minuten werk
Veel,en lang, moeten studeren om te weten waar die draadjes moeten en of het kwaad kan :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Potmeters zijn binnen:
_DSC0814.JPG
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Martin778 »

Nice :D
Verder nog mijn PM gelezen? ;)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Walt »

Je kan het zelf zien als je bericht door de ontvanger is gelezen, dan is die namelijk uit je 'postvak uit' verdwenen en staat je bericht bij de 'verzonden berichten'.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

De potmeters zitten er in:
_DSC0815.JPG
_DSC0816.JPG
Loper van de oude potmeter is behoorlijk beschadigd :shock:
_DSC0818.JPG
De BSS even aan een testluidsprekertje gehangen, met de verprutste kaarten komt er toch een partij ruis uit....

Volgende stap: elco's nakijken.

Verwacht daar eigenlijk niet veel problemen, in het ontwerp zijn deze bijna allemaal extra gebiasd met een dc spanning.
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Martin778 »

Misschien een opamp die niet helemaal goed meer is? Hij knisperde flink over één kanaal...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Hij is nu stil met correcte filterkaarten
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Martin778 »

Mooi! :rock:
Ik ga twee van de 4 outputs RCA maken maar ik ga je daar niet verder mee lastigvallen :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Martin778 schreef:
Mooi! :rock:
Ik ga twee van de 4 outputs RCA maken maar ik ga je daar niet verder mee lastigvallen :mrgreen:
Hoe bedoel je?
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Martin778 »

Nou, ik hoef dan geen verloopjes meer te gebruiken want de Krell is heeft enkel RCA aansluitingen.

Zoiets bedoel ik: https://www.hypexshop.com/ProdImgServlet?productID=3475
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Wat is er mis met het maken van een net XLR- RCA kabeltje?
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Martin778 »

Er hangt al een rca interlink van 600 euro nieuw tussen....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

Snel in de te koop sectie zetten! :lol: :lol: :lol:

Maar dat van die Neutrik cinch delen gaat niet werken. De 4 xlr chassisdelen zijn namelijk onderdeel van de bevestiging van de printplaat...........
Martin778
Berichten: 377
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 13:48

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door Martin778 »

Duidelijk! Dan maar toch ff een verloopje pakken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ray5150 »

Martin778 schreef:
Er hangt al een rca interlink van 600 euro nieuw tussen....
Waarin voor 4 knaken koper verwerkt is... :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door FR_Aad »

ray5150 schreef:
Martin778 schreef:
Er hangt al een rca interlink van 600 euro nieuw tussen....
Waarin voor 4 knaken koper verwerkt is... :rofl: :rofl:
Maar wel door Jomanda ingestraald koper Ray :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BSS FD360 revisie

Bericht door ds23man »

FR_Aad schreef:
ray5150 schreef:
Martin778 schreef:
Er hangt al een rca interlink van 600 euro nieuw tussen....
Waarin voor 4 knaken koper verwerkt is... :rofl: :rofl:
Maar wel door Jomanda ingestraald koper Ray :mrgreen:
En Bruno Santanera er nog eens over heen! :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”