Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Ah!buis »

Hoe kom je de winter door :( .Rondneuzen wat gangbaar en niet duur is en dan wat in elkaar puzzelen :D .
Krijg ik zoiets bij elkaar,moet niet moeilijk zijn :sure: .
Anne
Bijlagen
DD-Voed.JPG
DD-SE.JPG
DD-bw.JPG
Gebruikersavatar
Chupachps
Berichten: 54
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 23:32
Locatie: Dordrecht

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Chupachps »

met welk programma maak je al die mooie schema's toch? maar wat betreft het schema zelf, aan de onderdelen zal het niet liggen, die zijn wel makkelijk te vinden en niet duur. nu de tijd nog.... (eerst andere projecten afmaken)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Ah!buis »

Daarvoor heb ik ExpressPCB ,voor nix op't net te vinden.
Je komt hier nogal 's tegen,buizen leuk maar duur enz.
Even terug heeft forumlid MickRS een bouwdoosje in elkaar gestoken,een TU-879S.Zag er fraai uit en hij is er,meen ik,erg tevreden mee.
Naar een schema gezocht maar enkel een hoekje ervan ontdekt.Gaf mij wel een idee over wat 't ging.Een kleinere (veel minder dure) versie bedacht en dat is deze.
Vermoed dat MickRS wel een schema heeft,kan ie vergelijken,denk dat het niet veel zal verschillen (behalve de voeding dan).
Anne
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door MickRS »

Schema heb ik idd. Zal er een scan van maken en hier posten! Ben er echt heel blij mee. Gisteren was een vriend van mij hier. Die heeft echt 'serious shit' staan thuis, maar was ook zeer te spreken over deze versterker. Veel 'bang for your bucks'.

Ik heb eerlijk gezegd nog niet zo heel veel verstand van schema's, maar al doende leert men... :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door b_force »

PCL/ECL85/805, past die zeg maar in het rijtje PCL/ECL82/84 thuis?
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door MickRS »

Kijk, een schema...
WP_20131121_002.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Ah!buis »

b_force schreef:
PCL/ECL85/805, past die zeg maar in het rijtje PCL/ECL82/84 thuis?
Ja,en nee :? .
De ECL84 is iets heel anders,voor video-uit,stuk zwakker.
In de vertikale afbuiging (magnetisch) werd de ECL82 gebruikt.Toen de tv-kasten minder groot(diep) moesten werd de afbuighoek groter (van 70°...90° tot 110°),was meer fut voor nodig.Dat is dan met de ECL85 gedaan,ongeveer 't zelfde maar sterker.Vermoedelijk ging het soms nog verkeerd en kwam er een wat aangepaste uitvoering de 805.Zelfde datablad,denk enkel kleine mechanische verbetering.Toch is die 805 (minder gekend?) meestal goedkoper.
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
b_force schreef:
PCL/ECL85/805, past die zeg maar in het rijtje PCL/ECL82/84 thuis?
Ja,en nee :? .
De ECL84 is iets heel anders,voor video-uit,stuk zwakker.
In de vertikale afbuiging (magnetisch) werd de ECL82 gebruikt.Toen de tv-kasten minder groot(diep) moesten werd de afbuighoek groter (van 70°...90° tot 110°),was meer fut voor nodig.Dat is dan met de ECL85 gedaan,ongeveer 't zelfde maar sterker.Vermoedelijk ging het soms nog verkeerd en kwam er een wat aangepaste uitvoering de 805.Zelfde datablad,denk enkel kleine mechanische verbetering.Toch is die 805 (minder gekend?) meestal goedkoper.
Anne
Sorry, dat was een typo, ik bedoelde ECL86 :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Ah!buis »

MickRS schreef:
Kijk, een schema...
Toet,toet,da's snel :D
Lijkt er wel op,voeding is meer werk aan besteed,is dan ook duurder O:)
Er is wel iets eigenaardigs,de tegenkoppeling vanuit de UGT naar de kathode 6L6 is hier verdwenen.
Ziet er naar uit dat er verschillende uivoeringen van zijn.
Kijk maar,hier het stuk wat ik gevonden had.
Anne
Bijlagen
Hoekje.JPG
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door MickRS »

Ik zie idd het verschil. Weet jij welke functie zon terugkoppeling heeft? Ik heb daar door mijn gebrek aan kennis natuurlijk niet op gelet bij het in elkaar zetten van de kit... Dit is een fotootje van de handleiding. In die handleiding zit ook een tekening van de printplaat. Zal die ook wel even posten... Btw waar heb jij dit stukkie schema gevonden?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Ah!buis »

Zo'n tegenkoppeling maakt de eindtrap wat lineairder,te koste van de gevoeligheid.Kan dan weer op peil gebraht door de totale tegenkoppeling wat te verminderen.Komt de stabiliteit ook ten goede.
Tekening geeft,ingekleurd,de veranderingen aan.Misschien wel een voorstel achteraf.Kan uit dat schrift geen wijs.
http://plaza.rakuten.co.jp/dennsikousaku/2000/
Anne
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door MickRS »

Dat laatste zou zomaar kunnen. Deze versterker is in Japan een beetje een cult ding. Er wordt enorm veel aan gemod. Triode schakeling, geen nfb, andere condensatoren, volumepot etc...

Zelf heb ik iig nog een condensator upgrade en een stroomvoorziening/snoer upgrade op mijn lijstje staan. Naast natuurlijk het klooien met buizen 8)

Wat denk jij, zou dat schema wat jij hebt een goede verbetering zijn? Ik zal de tekst iig eens door de vertaler halen. Wie weet begrijp ik er dan wat van. Nu is het net Chinees... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Ah!buis »

MickRS schreef:
Wat denk jij, zou dat schema wat jij hebt een goede verbetering zijn? Ik zal de tekst iig eens door de vertaler halen. Wie weet begrijp ik er dan wat van. Nu is het net Chinees... :mrgreen:
Denk wel dat het een verbetering is.Tussen stuurroosters en massa zitten C7 en C8,die zijn er om de boel stabiel te houden.Zo te zien is het de bedoeling om die,na de aanpassing,te laten vervallen.Niet meer nodig.Komt ook de hoge frequenties ten goede.
Anne
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door MickRS »

Hier hetzelfde stuk, maar dan een soort van vertaald. Afhaalchinees :mrgreen: :think:

Is dus inderdaad een mod. Wel interessant...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Simpel buizenversterkertje,als slecht seizoen-bezigheid

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen nog een andere trafo voor de voeding gevonden.Voordelen,maar één trafo,kan meer aan (evt.twee PP met dezelfde buizen),serieweerstanden vervallen,goedkoper.Nadeel,er zit geen wikkeling op voor de gloei.
Omdat 't een ringkern is en ver onderbelast hier,kan er best een wikkeling bijgemaakt (diy!)zelfs met gewoon (geisoleerd)montagedraad,gaat per slot niet zoveel stroom door.Wikkeldraad (geëmailleerd)van 0,75mm dik (voor 4 buizen 1mm) neemt minder plaats.
Aantal windingen is het aantal keer dat de draad door het midden wordt gehaald.
Doe bijv. 10 windingen,meet de spanning zeg 3,5V,dan heb je er voor 17,5V (10/3,5)x17,5=50 nodig (en 5x zoveel draad :( ).
De trafo heb ik bij ElektronicaWinkel.nl gezien.
http://www.elektronicawereld.nl/categor ... va/details
Anne

Wou ook nog even kwijt,
te oordelen naar de schaarse gegevens van de UGT's lijkt me die van AskJanFirst beter dan de Hammond
Bijlagen
Voed2.JPG
Plaats reactie