Vifa veranderen in scan speak????
Moderator: Beheerdersteam
Vifa veranderen in scan speak????
beste forumleden,
zit weer met een uitdagende vraag, was gisteren bij een kennis die stelde dat Scan Speak superieur aan vifa was?
ik teleurgesteld omdat ik Vifa Peerless drivers in mijn premium heb zitten.
Thuis gekomen toch even de driver los gehaald uit de behuizing, en wat blijkt tot mijn grote verbazing het is de volgende driver zie link:
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... 99omgq6g23
maar er staat ook Scan speak op het etiketje????????????????
is Vifa over genomen door scan speak????
zou ik eventueel de midwoofer kunnen vervangen door ??
of moet ik dan het gehele filter veranderen?
gegevens van de premium 33
mijn tweeter is al van Scan Speak de Classic D2905/950000
het mid is nu een pl18wo09-08, dit zou dus eventueel ook een scanspeak kunnen worden?
het laag blijft een pl18wo09-08
gr
Wim
zit weer met een uitdagende vraag, was gisteren bij een kennis die stelde dat Scan Speak superieur aan vifa was?
ik teleurgesteld omdat ik Vifa Peerless drivers in mijn premium heb zitten.
Thuis gekomen toch even de driver los gehaald uit de behuizing, en wat blijkt tot mijn grote verbazing het is de volgende driver zie link:
maar er staat ook Scan speak op het etiketje????????????????
is Vifa over genomen door scan speak????
zou ik eventueel de midwoofer kunnen vervangen door ??
of moet ik dan het gehele filter veranderen?
gegevens van de premium 33
mijn tweeter is al van Scan Speak de Classic D2905/950000
het mid is nu een pl18wo09-08, dit zou dus eventueel ook een scanspeak kunnen worden?
het laag blijft een pl18wo09-08
gr
Wim
Re: Vifa veranderen in scan speak????
Oh ja? Ik heb altijd gedacht dat de juiste speaker op de juiste plaats superieur was aan wat voor een etiketje er ook op zit.Wim P schreef:beste forumleden,
Tja, als je verwachting afhankelijk is van een etiketje dan kom je soms bedrogen uit.ik teleurgesteld omdat ik Vifa Peerless drivers in mijn premium heb zitten.
Bij mijn weten is er altijd al wel innige samenwerking geweest tussen de verschillende Deense bedrijven waarbij Vifa het middensegment bediende en Scan-Speak de wat exclusievere markt.
Na een tijdje is Vifa samen met Scan-Speak en Peerless onderdeel geweest van Tymphany, een fabrikant die blijkbaar wat heeft verdiend met nogal atypische subwoofersystemen.

Daarna zijn er wat afsplitsingen en reorganisaties geweest waarbij de assortimenten van Vifa en Peerless op een hoop zijn gegooid en nu als Peerless op de markt worden gezet.
Vifa is nu een Chinese merknaam van speakerunits en kant-en-klaar speakers terwijl Scan-Speak blijkbaar weer op eigen benen staat.
oke duidelijk richard,
misschien was mijn formulering niet juist met betrekking tot het word 'teleurstelling"
het gaat er mij meer om valt er winst te behalen tussen de huidige driver, en een scan speak?
er zit grofweg een honderd euro verschil tussen beide drivers,, kan me haast niet voorstellen dat dit alleen door de naam komt, er zal toch wel wat kwaliteits verschil in moeten zitten?
gr
Wim
misschien was mijn formulering niet juist met betrekking tot het word 'teleurstelling"
het gaat er mij meer om valt er winst te behalen tussen de huidige driver, en een scan speak?
er zit grofweg een honderd euro verschil tussen beide drivers,, kan me haast niet voorstellen dat dit alleen door de naam komt, er zal toch wel wat kwaliteits verschil in moeten zitten?
gr
Wim
Er zit vast wel wat kwaliteitsverschil tussen het een en het ander, mogelijk heeft de Scan-Speak wat nauwere producttoleranties of wat minder vervorming op hogere volumes. De afwerking is door het Deense handwerk wellicht wat netter (Denen vragen ook iets meer loon dan een gemiddelde Chinees). Maar als de ontwerper van de luidspreker zijn werk goed heeft gedaan is de invloed hiervan beperkt.
Ga je de luidspreker vervangen door een Scan-Speak van vergelijkbare afmetingen zul je waarschijnlijk ook met het filter aan de slag moeten. Tenzij de Scan-Speak vergelijkbare elektrische en akoestische eigenschappen heeft aan de Vifa en zo te zien is dat niet het geval.
Ga je de luidspreker vervangen door een Scan-Speak van vergelijkbare afmetingen zul je waarschijnlijk ook met het filter aan de slag moeten. Tenzij de Scan-Speak vergelijkbare elektrische en akoestische eigenschappen heeft aan de Vifa en zo te zien is dat niet het geval.
Scan-speak heeft een tijd onder de vlag van tymphany gevaren,die zijn ook eigenaar van Peerless en Vifa.
Scan-speak in nu al weer een tijdje weer op eigen kracht verder gegaan,vandaar hetzelfde logo.
Scan-speak in nu al weer een tijdje weer op eigen kracht verder gegaan,vandaar hetzelfde logo.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Met de 100 euro per kant extra ben je nog niet klaar. Er zal een nieuw filter moeten komen (meten, ontwerpen, kosten filteronderdelen) ik denk niet dat de extra klap geld en moeite in lijn zijn met de verbetering van het geluid. Als die er al gaat zijn. Ik vind persoonlijk ook de vifa prijs/kwaliteit verhouding uitstekent.
Alles kan natuurlijk, maar dit moet je niet doen. De twee units zitten in één kast, van je afstemming klopt helemaal niets meer en de woofers gaan elkaar ongewenst beïnvloeden. Ook het filter opnieuw afstemmen gaat je niet alleen geld kosten, maar ook wordt het gegarandeerd geen goed resultaat als je niet weet wat je doet.Wim P schreef:zou ik eventueel de midwoofer kunnen vervangen
Daarnaast, de PL18's van Vifa zijn erg goed. Binnen de mogelijkheden en beperkingen van een 2,5-weg basreflex zul je in kwaliteit niet veel (objectieve) verschillen gaan merken tussen een systeem met deze Vifa's of de Revelators. En als je dan toch per se met de Revelators aan de gang wilt kun je beter je Premiums verkopen en nieuwe kasten gaan bouwen, bijvoorbeeld deze.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
of deze:
http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm
of deze:
http://www.troelsgravesen.dk/Amish_8545_9500.htm
De tweeter voor deze modellen heb je namelijk al
http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm
of deze:
http://www.troelsgravesen.dk/Amish_8545_9500.htm
De tweeter voor deze modellen heb je namelijk al
De 8545 is m.i. geen wezenlijke upgrade t.o.v. de PL18. En t zijn beide geen 2,5-wegsystemen.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
maar er staat dan toch Scan-Speak op?markbakk schreef:De 8545 is m.i. geen wezenlijke upgrade t.o.v. de PL18. En t zijn beide geen 2,5-wegsystemen.
oke,
het volgende is me wel duidelijk er valt weinig voor uitgang te halen
vond de premium al goed klinken, zeker nadat ik er een gesloten kast van gemaakt heb.
was meer dat me kennis me aan het twijfelen maakte omdat ik geen vergelijk had met een scanspeak mid unit.
maar wat zijnde mogelijkheden/voordelen en beperkingen van een 2,5-weg basreflex ????
ik zit heel dicht op mijn speakers, dus ik denk dat dan een 3 weg zowie zo minder is??
misschien alweer een domme vraag maar ik leer graag.
gr
Wim
het volgende is me wel duidelijk er valt weinig voor uitgang te halen
vond de premium al goed klinken, zeker nadat ik er een gesloten kast van gemaakt heb.
was meer dat me kennis me aan het twijfelen maakte omdat ik geen vergelijk had met een scanspeak mid unit.
maar wat zijnde mogelijkheden/voordelen en beperkingen van een 2,5-weg basreflex ????
ik zit heel dicht op mijn speakers, dus ik denk dat dan een 3 weg zowie zo minder is??
misschien alweer een domme vraag maar ik leer graag.
gr
Wim
Scanspeak en vifa zijn echt verschillende drivers. De PL18 klinkt mooi, ik heb er met veel plezier mee gewerkt, prima driver en mooi open maar mist detail in het hogere middengebied. De revelator doet dat beter, maar geeft er wel een eigen kleuring aan. Objectief gezien is de revelator voor mij beter, maar het is ook een kwestie van smaak en ik zou voor die 100,- meer eerder naar een SEAS midwoofer uitwijken, die vindt ik meer het beste van beide werelden combineren. Wat misschien een heel goed idee is, ga eens bij een van de zelfbouwzaken luisteren waar ze beide drivers spelend hebben in een vergelijkbaar systeem. Bijvoorbeeld de reference plus naast de premium 33, zelfde concept maar de een met scanspeak en de ander met vifa.
2,5-weg open systemen vragen om een heel nauwkeurige demping. Anders heb je een redelijk aandeel kleuring als gevolg van een paar vervelende resonanties in je basreflexpoort. Die zitten op heel specifieke frequenties, je hebt er niet altijd last van, maar het is een systeeminherent nadeel.Wim P schreef:maar wat zijnde mogelijkheden/voordelen en beperkingen van een 2,5-weg basreflex ????
Niets van gemerkt toen ik bezig was voor JeroenGRT. Het laag kon zich zelfs prima meten met dat van de Vertigo. De vifa's lieten het vooral afweten in het middengebied, waar de Vertigo meer detail en karakter heeft.
In dit topic kun je een 2,5-weg versie zien van een speaker met 2 stuks PL18 en een XT25 tweeter. Ik geef meteen de link waar je kan zien hoe de kast in elkaar zit.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1466140
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1466140
Je zou de woofer in de basreflex kunnen stoppen en de mid-woofer in een gesloten behuizing. Dan heb je misschien iets minder rendement in het laagste laag, maar geen last van middentonen door de poort. Of het dan nog steeds een 2.5-weg is of eerder richting 3-weg gaat is dan natuurlijk discutabel.markbakk schreef:2,5-weg open systemen vragen om een heel nauwkeurige demping. Anders heb je een redelijk aandeel kleuring als gevolg van een paar vervelende resonanties in je basreflexpoort. Die zitten op heel specifieke frequenties, je hebt er niet altijd last van, maar het is een systeeminherent nadeel.Wim P schreef:maar wat zijnde mogelijkheden/voordelen en beperkingen van een 2,5-weg basreflex ????
En dat zou dan toch (bijvoorbeeld) ook kunnen liggen aan resonanties in de reflexpoort?jeroen_d schreef:De vifa's lieten het vooral afweten in het middengebied
Nee, heeft er niets mee te maken, dat is een ander effect. Dit doet niets af aan het karakter van de vifa drivers, dat gewoon anders is dan de scanspeak.
Op zich ben ik het wel met je eens dat als je basreflex in het middengebied hebt, dat de reflexpoort ongewenste output kan hebben. Deze kan dan beter aan de achterzijde van de speaker worden geplaatst. Dat heeft JeroenGRT ook netjes zo gedaan.
Op zich ben ik het wel met je eens dat als je basreflex in het middengebied hebt, dat de reflexpoort ongewenste output kan hebben. Deze kan dan beter aan de achterzijde van de speaker worden geplaatst. Dat heeft JeroenGRT ook netjes zo gedaan.
- asterduc
- Contacteer:
ik sluit mij aan bij de uitspraak van Mark en Jeroen dat de PL18 een geweldige driver is.
Aan jouw speaker zou ik persoonlijk niets wijzigen.
Wil je beter en had je er graag dat er Scan Speak op staat, bouw dan gewoon een nieuwe speaker en duik gelijk in de Illuminator serie, dan heb je top of the bill (jammer genoeg ook letterlijk!).
Zonder ervaring kun je dan wel best een bestaand ontwerp nabouwen want de Illuminators zijn niet zo eenvoudig te filteren als de Revelators.
Aan jouw speaker zou ik persoonlijk niets wijzigen.
Wil je beter en had je er graag dat er Scan Speak op staat, bouw dan gewoon een nieuwe speaker en duik gelijk in de Illuminator serie, dan heb je top of the bill (jammer genoeg ook letterlijk!).
Zonder ervaring kun je dan wel best een bestaand ontwerp nabouwen want de Illuminators zijn niet zo eenvoudig te filteren als de Revelators.
Vandaag wezen shoppen,
Op aanraden heb ik eerst de tweeters vernieuwd
http://shop.speakerenco.nl/images/PDF/R2904-700005.pdf
Er moesten 2 weerstanden extra gesoldeerd worden om de nieuwe tweeter vervolgens op het filter te kunnen aansluiten.
Had eerst de rechtse kast voorzien van de nieuwe tweeter, en vervolgens aangesloten om even snel het verschil te kunnen horen.
Er was wel wat verschil, maar niet erg veel, de tweeter is 312 euro per stuk, was een beetje teleurgesteld, of mijn verwachtingen waren te hoog.
Vervolgens de andere speaker ook ge-update, en alles aangesloten.
Opnieuw gaan luisteren, verbazing alom, er komt zoveel meer rust en detail tevoorschijn met deze tweeter, ongeloofelijk, de oude tweeter was er dan meer scheller.
Dit klinkt echt verfijnd, en past nog beter in het totale geluidsbeleving dan het originele ontwerp
Ben nu weer blut, dus ga weer sparen, als ik weer wat money heb ga ik de mid hoog ook nog update.
Gr.
Wim
Op aanraden heb ik eerst de tweeters vernieuwd
http://shop.speakerenco.nl/images/PDF/R2904-700005.pdf
Er moesten 2 weerstanden extra gesoldeerd worden om de nieuwe tweeter vervolgens op het filter te kunnen aansluiten.
Had eerst de rechtse kast voorzien van de nieuwe tweeter, en vervolgens aangesloten om even snel het verschil te kunnen horen.
Er was wel wat verschil, maar niet erg veel, de tweeter is 312 euro per stuk, was een beetje teleurgesteld, of mijn verwachtingen waren te hoog.
Vervolgens de andere speaker ook ge-update, en alles aangesloten.
Opnieuw gaan luisteren, verbazing alom, er komt zoveel meer rust en detail tevoorschijn met deze tweeter, ongeloofelijk, de oude tweeter was er dan meer scheller.
Dit klinkt echt verfijnd, en past nog beter in het totale geluidsbeleving dan het originele ontwerp
Ben nu weer blut, dus ga weer sparen, als ik weer wat money heb ga ik de mid hoog ook nog update.
Gr.
Wim
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Enkelt met een weerstandje? Is toch een hele andere tweeter?
Wel mooi dat het zo'n verbetering is. Die 9500 is ook al heel mooi namelijk.
Wel mooi dat het zo'n verbetering is. Die 9500 is ook al heel mooi namelijk.
Hoi Coen,
volgens de verkoper (die ook de filters gemaakt heeft voor de "oude opstelling") geen verdere aanpassing nodig
het is door gerekend, en ik neem aan dat als er caps of andere weerstanden vervangen moesten worden hij dit zeker gezegd zou hebben.
ik zal het met mijn leken verstand proberen uit te leggen wat er veranderd is
tussen de + en - zijde van de tweeter is er een weerstand gemaakt met de volgende kleur codering
bruin-zwart-zwart-rood
en in de + zijde een 2e weerstand
oranje-oranje-goud-rood
dit volgens mij om de impedantie van de oude tweeter 6 ohm, naar de nieuwe tweeter 4 ohm te krijgen althans voor het filter denk ik.
en nog een 2e weerstand om het aantal db aan te passen
oude tweeter was 90db, nieuwe tweeter is 94,5 db
ik persoonlijk denk ook dat er geen andere aanpassingen nodig zijn, want het klinkt zo mooi gedetaileerd,natuurlijk,helder
dus ik denk dat de match perfect is
gr
wim
volgens de verkoper (die ook de filters gemaakt heeft voor de "oude opstelling") geen verdere aanpassing nodig
het is door gerekend, en ik neem aan dat als er caps of andere weerstanden vervangen moesten worden hij dit zeker gezegd zou hebben.
ik zal het met mijn leken verstand proberen uit te leggen wat er veranderd is
tussen de + en - zijde van de tweeter is er een weerstand gemaakt met de volgende kleur codering
bruin-zwart-zwart-rood
en in de + zijde een 2e weerstand
oranje-oranje-goud-rood
dit volgens mij om de impedantie van de oude tweeter 6 ohm, naar de nieuwe tweeter 4 ohm te krijgen althans voor het filter denk ik.
en nog een 2e weerstand om het aantal db aan te passen
oude tweeter was 90db, nieuwe tweeter is 94,5 db
ik persoonlijk denk ook dat er geen andere aanpassingen nodig zijn, want het klinkt zo mooi gedetaileerd,natuurlijk,helder
dus ik denk dat de match perfect is
gr
wim
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Klinkt goed!
Ik dacht dat je bedoelde 1 weerstand per filter. Dan zou ofwel de impendantie of volumeverschil toch een probleem worden.
Heb zelf niet zo goede ervaringen met lokale verkopers die upgrades verkopen zonder filteraanpassingen, dus was even benieuwd
Ik dacht dat je bedoelde 1 weerstand per filter. Dan zou ofwel de impendantie of volumeverschil toch een probleem worden.
Heb zelf niet zo goede ervaringen met lokale verkopers die upgrades verkopen zonder filteraanpassingen, dus was even benieuwd
Het zal je nog verbazen hoe tolerant de meeste filters zijn qua gebruik van L,C en R waarden. Het is echt niet zo dat als je bijvoorbeeld theoretisch 4.7uF nodig hebt, dat en 3.9uF of 5.6uF ineens heel slecht klinken, sterker nog de verschillen zijn maar klein. Juist dat maakt het dan wel weer extra moeilijk om de meest 'optimale' schakeling te vinden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter