Het is zoiets als goede voornemens die maar niet van de grond af komen. "Deze winter ga ik echt weer beginnen aan mijn versterkers.. Echt waar!"... Om dan vervolgens in de zomer erna te verzuchten dat het weer niet is gelukt. Het kostte een dosis zelfrealisme en een paar biertjes om dan toch maar te besluiten dat dit een gebed zonder end begint te worden.
Het verhaal
In Januari 2009 heb ik mijn twee Aleph 2 monoblokken, na vijf jaar bezig te zijn geweest met het verzamelen van onderdelen, op maat maken van stukken aluminium en ga zo maar door gebouwd. In een glorieus weekeinde, gepost in deze thread op diyAudio http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... build.html, heb ik mijn twee bakbeesten als in een soort marathon-evenement afgebouwd.
Het resultaat was geweldig, (http://www.homebuilthifi.com/project/190) echter van het begin af aan waren de versterkers niet erg stabiel. Ik gebruikte een speciaal type high-precision/low-noise zenerdiode, die klaarblijkelijk snel kapot ging. De eerste keer kon ik het probleem relatief snel achterhalen en was er niet zo'n groot probleem. De tweede keer was ik er te laat bij en is 1 van de twee monoblokken van voor tot achter volledig uitgefikt.
Sindsdien (2010) staan de versterkers op zolder, zijn ze al meeverhuisd naar mn nieuwe huis, en de mooie lak heeft door de huidige kwetsbare staat al redelijk wat krassen opgelopen. De versterker die het nog doet vertrouw ik niet meer en wil ik niet gebruiken voordat er een deugdelijke beveiliging op de versterker komt te zitten. Terwijl ik eind 2009 nog nagenoeg student was met veel vrije tijd, ben ik inmiddels een hardwerkende papa geworden die met een drukke voltijd baan de hypotheek van zn huis moet betalen, waar ook nog genoeg aan te verklussen valt. Ook is er minder ruimte en zit een eigen workshop er voorlopig niet meer in.
Omdat ik toch heel graag weer naar mijn Alephs wil gaan luisteren (de huidige versterkers dreigen ook al kapot te gaan door ouderdom) ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen.
Wie o wie kan mij helpen?
- * Ik loop vooral vast op het uitwerken van de beveiligingen en het (opnieuw) tekenen (en opnieuw laten maken) van de printplaten. Omdat de versterkerkast inclusief voeding en inschakelvertraging er al is kan ik de "group-buy" printen jammer genoeg niet gebruiken. De printen moeten immers een specifieke afmeting hebben en sommige componenten moeten op een exacte plaats zitten. Daarbij moeten de beveiligingen kunnen interfacen met de al bestaande delen van de versterker (lees: relais / schakelaars)
- * Uiteraard wil ik meehelpen en meedenken aan oplossingen. Elektrotechnische kennis is paraat.
- * Ik heb een ruim assortiment aan test- en meetapparatuur, dus als het tijd is om te implementeren of om te testen dan ben ik bereid om deze apparatuur ter beschikking te stellen.
- * Over een beloning valt natuurlijk te praten.
- * Ik vind het niet erg om een eindje te rijden voor overleg of een bakkie koffie, maar hoe dichter bij Sassenheim, hoe beter.
Bakmeel