Wie kan mij helpen mijn Aleph 2 versterkers te herbouwen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bakmeel
Contacteer:

Wie kan mij helpen mijn Aleph 2 versterkers te herbouwen?

Bericht door bakmeel »

Hoi allemaal,

Het is zoiets als goede voornemens die maar niet van de grond af komen. "Deze winter ga ik echt weer beginnen aan mijn versterkers.. Echt waar!"... Om dan vervolgens in de zomer erna te verzuchten dat het weer niet is gelukt. Het kostte een dosis zelfrealisme en een paar biertjes om dan toch maar te besluiten dat dit een gebed zonder end begint te worden.

Het verhaal

In Januari 2009 heb ik mijn twee Aleph 2 monoblokken, na vijf jaar bezig te zijn geweest met het verzamelen van onderdelen, op maat maken van stukken aluminium en ga zo maar door gebouwd. In een glorieus weekeinde, gepost in deze thread op diyAudio http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... build.html, heb ik mijn twee bakbeesten als in een soort marathon-evenement afgebouwd.

Het resultaat was geweldig, (http://www.homebuilthifi.com/project/190) echter van het begin af aan waren de versterkers niet erg stabiel. Ik gebruikte een speciaal type high-precision/low-noise zenerdiode, die klaarblijkelijk snel kapot ging. De eerste keer kon ik het probleem relatief snel achterhalen en was er niet zo'n groot probleem. De tweede keer was ik er te laat bij en is 1 van de twee monoblokken van voor tot achter volledig uitgefikt.

Sindsdien (2010) staan de versterkers op zolder, zijn ze al meeverhuisd naar mn nieuwe huis, en de mooie lak heeft door de huidige kwetsbare staat al redelijk wat krassen opgelopen. De versterker die het nog doet vertrouw ik niet meer en wil ik niet gebruiken voordat er een deugdelijke beveiliging op de versterker komt te zitten. Terwijl ik eind 2009 nog nagenoeg student was met veel vrije tijd, ben ik inmiddels een hardwerkende papa geworden die met een drukke voltijd baan de hypotheek van zn huis moet betalen, waar ook nog genoeg aan te verklussen valt. Ook is er minder ruimte en zit een eigen workshop er voorlopig niet meer in.

Omdat ik toch heel graag weer naar mijn Alephs wil gaan luisteren (de huidige versterkers dreigen ook al kapot te gaan door ouderdom) ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen.

Wie o wie kan mij helpen?
  • * Ik loop vooral vast op het uitwerken van de beveiligingen en het (opnieuw) tekenen (en opnieuw laten maken) van de printplaten. Omdat de versterkerkast inclusief voeding en inschakelvertraging er al is kan ik de "group-buy" printen jammer genoeg niet gebruiken. De printen moeten immers een specifieke afmeting hebben en sommige componenten moeten op een exacte plaats zitten. Daarbij moeten de beveiligingen kunnen interfacen met de al bestaande delen van de versterker (lees: relais / schakelaars)
  • * Uiteraard wil ik meehelpen en meedenken aan oplossingen. Elektrotechnische kennis is paraat.
  • * Ik heb een ruim assortiment aan test- en meetapparatuur, dus als het tijd is om te implementeren of om te testen dan ben ik bereid om deze apparatuur ter beschikking te stellen.
  • * Over een beloning valt natuurlijk te praten.
  • * Ik vind het niet erg om een eindje te rijden voor overleg of een bakkie koffie, maar hoe dichter bij Sassenheim, hoe beter.
Alvast bedankt voor alle hulp.

Bakmeel
ray5150

Re: Wie kan mij helpen mijn Aleph 2 versterkers te herbouwen

Bericht door ray5150 »

Wat voor printen heb je er nu in zitten, toch niet die vieze blauwe dingen van KK-PCB ?
Als ik naar het schema kijk is de 2 volgens mij hetzelfde als de 5, alleen met het dubbele aantal uitgangs mosfets.
Wat voor beveiliging moet er dan inkomen ?

Een paar foto's van de huidige staat lijkt mij ook wel praktisch.
dre

Bericht door dre »

http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... build.html

Lezen Ray! :wink:

ik heb ze gezien en zin zien er werlkelijk geweldig uit! 8)
bakmeel
Contacteer:

Bericht door bakmeel »

ray5150 schreef:
Wat voor printen heb je er nu in zitten, toch niet die vieze blauwe dingen van KK-PCB ?
Als ik naar het schema kijk is de 2 volgens mij hetzelfde als de 5, alleen met het dubbele aantal uitgangs mosfets.
Wat voor beveiliging moet er dan inkomen ?

Een paar foto's van de huidige staat lijkt mij ook wel praktisch.
KK-PCB? Nooit van gehoord. Nee ik heb destijds mijn eigen printen ontworpen met UltiCAP en UltiBoard. Die bestanden heb ik nog wel. De printen heb ik daarna bij een vriend via mijn vorige werkgever gefreesd op zo'n rapid-prototyping freesmachine. Die connectie heb ik nu niet meer dus moet ik het fabriceren ergens anders laten doen.

Qua beveiligingen zit ik te denken aan de volgende:
- Een DC-output beveiliging
- Een bewaking voor de voeding die in de gaten houdt of de rails voldoende spanning geven en of de rails symmetrisch zijn.
- Temperatuurbewaking (op beide koelblokken)
- Een stel zekeringen in de DC voeding
- Inschakelvertraging (die zat er al maar moet misschien opnieuw)

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken van de huidige staat. De rest staat, zoals Dre al zei, op diyAudio.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Eerlijk gezegd snap ik niet wat je nou precies wil: je kunt printen tekenen, elektro kennis heb je, je kunt meten.. schiet je kennis te kort, zoek je een adres om printen te laten maken, of heb je de tijd niet en moet een ander het voor je doen?
bakmeel
Contacteer:

Bericht door bakmeel »

Barry2001 schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet wat je nou precies wil: je kunt printen tekenen, elektro kennis heb je, je kunt meten.. schiet je kennis te kort, zoek je een adres om printen te laten maken, of heb je de tijd niet en moet een ander het voor je doen?
Dat laatste.

Ik heb de kennis, de appratuur en de middelen, maar geen tijd om mezelf een aaneengesloten periode dedicated op een hobbyproject te zetten.
Ik zoek dus iemand die die tijd wel heeft.
ray5150

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... build.html

Lezen Ray! :wink:

ik heb ze gezien en zin zien er werlkelijk geweldig uit! 8)
Ja, dan kennen we net zo goed met z'n allen daarheen verhuizen... :roll:
Ik ben wel geregistreerd, maar dan moet ik in mijn email mijn wachtwoord weer gaan zoeken, bla bla,bla...
En er zijn zat leden die helemaal niet geregistreerd zijn bij DIY, dus die zien ook noppes.

Dit ziet er nou niet echt van voor tot achter uitgefikt uit :
DSC03797.jpg
Ik sluit me toch enigszins bij Barry2001 aan, druk hebben we het allemaal, vrijwel ieder forumlid dat ik ken (en dat zijn er heel wat) heeft een gezin en een fulltime-baan.(ik ook.) dat is een kwestie van prioriteiten stellen,
Dan maar eens een avond geen voetbal op tv kijken.
Ik heb gisteravond ook van 21:00 tot 01:00 zitten solderen. heerlijk...

Je kunt printen tekenen, misschien is er een forumlid dat wat voor je wil etsen, en anders : http://www.mijnprintplaat.nl/
Of stuur de zooi naar China (minimale afname 10 stuks, verkoop het restant hier)

Die beveiliging moet te doen zijn, kijk eens in mijn Aleph topic : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15498
In de tweede helft staat een op een PIC gebaseerde DC protectie met inschakelvertraging beschreven, kompleet met schema's en firmware.
Er zijn hier best forumleden die je willen helpen met het aanpassen van het schema naar jouw eisen.
bakmeel
Contacteer:

Bericht door bakmeel »

Op die foto is de versterker net af, en dat waren dan ook de hoogtijdagen van mijn Alephs.

Hieronder een paar foto's van de huidige staat van de printplaten. De weerstandjes zijn krokant geroosterd, en alle fets liggen op sluiting.

En dat wat die tijd betreft, daar heb je misschien gelijk in. Toch: Nooit geschoten is altijd mis, dus mijn hoop was om een forumlid te vinden met iets meer tijd. Voetbal kijk ik niet.

Maar goed: Eerlijk is eerlijk, misschien kan ik in het forum een nieuwe motivatie vinden om er toch wat meer tijd in te gaan steken. Je zal me alleen niet tot 01:00 zien solderen.... Dat overleef ik niet aangezien de kleine madam hier om 07:00 de sirenes aan zet.

Ik zal je beveiligingstopic zo eens doorlezen.
Bijlagen
Krokante weerstand
Krokante weerstand
De Power PCB's. Op iedere print is er wel een weerstand verkoold, inclusief PCB.
De Power PCB's. Op iedere print is er wel een weerstand verkoold, inclusief PCB.
De Front-End. Alle halfgeleiders liggen er uit en diverse weerstanden zijn verkoold.
De Front-End. Alle halfgeleiders liggen er uit en diverse weerstanden zijn verkoold.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Daar is inderdaad iets niet helemaal goed gegaan. :shock:
Zou dat alleen gekomen zijn door die zener diode ? ik heb er gewoon een standaard dingetje in zitten, steady as a rock. :lol:

Zijn de kopersporen op de printen nog in orde, of zijn die ook verbrand ?

Het vermogen van die zwarte 0R47 weerstanden lijkt me ook wat aan de lage kant ?
maikbike

Bericht door maikbike »

ik wil je wel helpen met soldeer/inbouw werkzaamheden.
graag in ruil voor het e.a. bijv. eenzelfde set printen.
ontwerpen kan ik jou niet bij helpen.
johan283

Bericht door johan283 »

ray5150 schreef:
Daar is inderdaad iets niet helemaal goed gegaan. :shock:
Zou dat alleen gekomen zijn door die zener diode ? ik heb er gewoon een standaard dingetje in zitten, steady as a rock. :lol:

Zijn de kopersporen op de printen nog in orde, of zijn die ook verbrand ?

Het vermogen van die zwarte 0R47 weerstanden lijkt me ook wat aan de lage kant ?

Blijkbaar wel: :shock:

Last Friday afternoon I spent an hour or two in the lab trying to find out what caused the amp to fail. Again, it meant to desolder some important components. (which I don't like, and neither does the PCB. some pads have been seriously damaged by the repeated soldering / desoldering).

However, the culprit was found!

Z5 failed in parameter drift. The curve tracer showed that for lower zener currents, the voltage drop was much less than specified, and varied a lot with temperature. It also showed some hysteresis effect (probably causing the noise).

This caused the diff pair to enter current starvation, and hence, operation ended up far away from the properly balanced point.

I replaced the zener and Amp no. 2 is again playing in my workshop
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vind dit een raar verhaal :? .
Zener geeft 't op,verschilversterker valt bijna zonder stroom,dat kan.Gevolg, de onderste rij fet's krijgt geen sturing meer,geen stroom.Bovenste rij is een op zichzelf staade stroombron(stroom kan niet groter worden dan die toestaat),blijft trekken,uitgang gaat omhoog.Fikse kontinu stroom door de 0,47 ohm weerstanden en de LS,die zijn de pineut.Maar de bovenste fet's krijgen,bij hun kontinu-stroom,steeds minder spanning en worden dan ook minder heet.Dus onderste rij doet al niks meer en bovenste minder vermogen,daar gaan ze niet van kapot.
Moet nog iets anders gebeurt zijn.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Met een schema erbij leest het wat makkelijker, Anne.
aleph-2.gif
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Goed idee :D
Een tekening die wat beter? overzicht geeft van de werking helpt ook wel :sure: :sure:
Anne
Bijlagen
alph.JPG
Martin V

Bericht door Martin V »

Hallo Bakmeel!

Ik wil je best helpen om het één en ander te solderen en/of printen te etsen/belichten.
Zelf ben ik ook druk met elektronica in mijn eigen projecten maar ik heb wel wat tijd over.
Sassenheim is op steenworp afstand van mij.

groetjes van Martin
ray5150

Bericht door ray5150 »

Welke Mosfets zitten er eigenlijk in de eindtrap ?
De IRF244 is er (voor zover ik kan zien) alleen in TO3 behuizing.
bakmeel
Contacteer:

Bericht door bakmeel »

Martin & maikbike, en allen,

Heel erg hartelijk bedankt voor alle hulp en aangeboden hulp. Ik voel me verguld. O:)

@ Ray, de verkoolde weerstandjes zijn de 221Ohms gate weerstanden. De 1-ohm weerstanden zitten naast de fets in een 2-potige TO220 behuizing. De 0,47Ohms weerstanden zitten op de front-end PCB, zodat de spannings-terugkoppelings-lus kleiner bleef.

Of het nou echt de zener was die de hele boel naar beneden heeft getrokken weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker. Ik heb die conclusie gebaseerd op het eerste "failure" - gepost door johan. DIE failure heb ik echter destijds nog kunnen corrigeren met een nieuwe zener van het zelfde type, maar de symptomen leken erg veel op elkaar toen de versterker voor de tweede keer uit ging.

De fets zijn IRFP244 in een TO247AC behuizing.

Ik heb je thread een beetje ingelezen voor wat betreft de beveiligingen... Ziet er inderdaad interessant uit maar er is VEEL te lezen ;-)
Martin V

Bericht door Martin V »

Ah!buis schreef:
Vind dit een raar verhaal :? .
Zener geeft 't op,verschilversterker valt bijna zonder stroom,dat kan.Gevolg, de onderste rij fet's krijgt geen sturing meer,geen stroom.Bovenste rij is een op zichzelf staade stroombron(stroom kan niet groter worden dan die toestaat),blijft trekken,uitgang gaat omhoog.Fikse kontinu stroom door de 0,47 ohm weerstanden en de LS,die zijn de pineut.Maar de bovenste fet's krijgen,bij hun kontinu-stroom,steeds minder spanning en worden dan ook minder heet.Dus onderste rij doet al niks meer en bovenste minder vermogen,daar gaan ze niet van kapot.
Moet nog iets anders gebeurt zijn.
Anne
Ik ben het daar wel mee eens; er moet een fout inzitten.

Een betere manier is om alle source spanningen over de 1 ohm weerstanden te sommeren én 221 ohm specifiek is hier niet nodig 220 ohm kan ook mits de tolerantie binnen 1% blijft met metaalfilm weerstanden.
Datzelfde geldt voor de bovenste rij fets.
maikbike schreef:
ik wil je wel helpen met soldeer/inbouw werkzaamheden.
graag in ruil voor het e.a. bijv. eenzelfde set printen.
ontwerpen kan ik jou niet bij helpen.
Ontwerpen kan ik dan weer wél.

Een fout in de print lay out(transistor ) MPSA18 instelling kan de instelling volledig in de war schoppen, waardoor de zener of de gate weerstanden doorbranden.
Stuur mij anders maar een pb'tje om de printen te controleren waar de fout ergens in zit.

groetjes van Martin
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik heb nog printplaten liggen, zowel voor de frontend als de stroombron en eindtrap.
De set is eigenlijk bedoeld voor de Aleph X maar daar kun je ook prima en Aleph 2 of aleph60 mee opbouwen.
Ik heb in het verleden een aantal Aleph X en Aleph 60's opgebouwd en weinig problemen ondervonden, wel problemen gehad met die blauwe printen... vooral oscilleren enzo waardoor de zaak op onverklaarbare manier uitfikt.
Wat ik heb gedaan met het ontwerpen van de printen is de stroombron geheel met 6 eindFets op een print gemaakt, de Eindtrap op een andere print en de frontend op een aparte print.
Met name de stroombron bleek nog wel eens gevoelig te zijn voor oscillaties dus daar wilde ik binnen de schakeling geen lannge draden hebben, ik denk dat bij dit project dit ook het probleem is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mr Tube schreef:
wel problemen gehad met die blauwe printen... vooral oscilleren enzo waardoor de zaak op onverklaarbare manier uitfikt.
Dat zijn toch die met aparte printen voor de mosfets en voor de versterker ? Zo zat het ook bij die van de TS.
Zal de oorzaak van dat uitbranden kunnen liggen bij het feit dat de bedrading tussen de Mosfet printjes en de versterker printen dan te lang is ?
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Mr Tube schreef:
wel problemen gehad met die blauwe printen... vooral oscilleren enzo waardoor de zaak op onverklaarbare manier uitfikt.
Dat zijn toch die met aparte printen voor de mosfets en voor de versterker ? Zo zat het ook bij die van de TS.
Zal de oorzaak van dat uitbranden kunnen liggen bij het feit dat de bedrading tussen de Mosfet printjes en de versterker printen dan te lang is ?
Dat klopt alleen zit er op mijn printen bij de eindtrappen nog wat meer componenten, zo is de current source volledig bij de eindtrap gevoegd.
De lange bedrading kan het probleem zijn, met mijn printenset is de zaak daar iets minder gevoelig voor.

Ik zal vanavond of morgen even een plaatje posten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er is ook nog een eigenaardig verschil waar de Pass2 afwijkt van de 5 en de X.
Een ,volgens mij verkeerde,verbinding zit er enkel in de P2.De condensator is anders in de P5 en ontbreekt helemaal in de PX.Vermoedelijk al eerder stabiliteitsproblemen gehad.
Anne
Bijlagen
A2.JPG
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
Er is ook nog een eigenaardig verschil waar de Pass2 afwijkt van de 5 en de X.
Een ,volgens mij verkeerde,verbinding zit er enkel in de P2.De condensator is anders in de P5 en ontbreekt helemaal in de PX.Vermoedelijk al eerder stabiliteitsproblemen gehad.
Anne
Dat klopt helemaal, ik wilde er al een opmerking over maken dat die condensator verkeerd zit. Op de eerste print die ik als universele Aleph print had ontworpen heb ik een keuze mogelijkheid ingbouwd, hier kon je dus alle Aleph versterkers op bouwen maar het meeste werden toch de Aleph 60. De A60 klonk het beste, vooral met moeilijke speakers was het laag merkbaar beter dan bijv de A5.

Later bleek dat de afwijking op de A2 inderdaad een foutje was.
johan283

Bericht door johan283 »

Mr Tube schreef:

.Op de eerste print die ik als universele Aleph print had ontworpen heb ik een keuze mogelijkheid ingbouwd, hier kon je dus alle Aleph versterkers op bouwen maar het meeste werden toch de Aleph 60. De A60 klonk het beste, vooral met moeilijke speakers was het laag merkbaar beter dan bijv de A5.

Later bleek dat de afwijking op de A2 inderdaad een foutje was.

Zou je je schema hier kunnen plaatsen? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet
Heb je daar nog printen van?
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Het schema waarop ik de print gebaseerd heb, ik heb nog een set liggen van de 20 die ik heb laten maken.
De nieuwe printen (Aleph X) heb ik nog wel voldoende liggen, hier kun je ook een Aleph 2 t/m 60 mee op bouwen. Mocht er belangstelling zijn dan maak ik wel goede documentatie want die heb ik nu niet.
aleph60.pdf
(157.61 KiB) 295 keer gedownload
Plaats reactie