Pagina 1 van 2

Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: vr 08 nov 2013, 19:33
door ray5150
Eerst maar eens een paar foto's...
IMG_0531.JPG
IMG_0532.JPG
IMG_0534.JPG
IMG_0537.JPG
IMG_0539.JPG
IMG_0538.JPG
Oorspronkelijk was hij wit... :shock: :shock:
image.jpg
Als jullie uitgelachen zijn mag ik, want de prijs was goed, nog geen euro per kanaal... :rofl: :rofl:
Zo te zien er een soort van slager met een soldeerbout in bezig geweest, en het is niet te hopen dat degene die de bovenplaat heeft gespoten zich ook met auto's bezig houd.

Er zat geen voeding bij, alle fader knoppen zijn hoepla foetsie, over verkrachten gesproken... :lol:
Er is ook totaal niets over op internet te vinden, geen schema, geen manual, alleen een paar foto's

Ooit was dit een Mitec 162, een jaar of 20 geleden. 16 ingangen, 2 uitgangen, 4 bands toonregeling geen subgroepen, geen monitor per kanaal.
De indeling per kanaal is als volgt : input gain, high, hi mid, low mid, low, effect send 1, effect send 2, panppot, en daarna de fader. ingangen zijn symmetrisch op Jack.

Mitec was een Duitsch merk dat ook grote live en kleine studiotafels bouwde, een aantal jaren terug falliet gegaan, en overgenomen door de Chinezen.
Er is een website, maar daar staan alleen een paar actuele modellen op.
Ze kunnen nog een puntje zuigen aan Dreun en Ruis, want die hebben schema's van alles wat ze ooit gebouwd hebben gewoon op hun site staan.

De marktwaarde is dus nul komma nul. ik kan dus helemaal los gaan met aanpassingen, modificaties, en andere gekkigheid. :lol:
Denk aan allerhande schakelfuncties, analoge en digitale VU meters, een meterbrug, extra in en uitgangen, en nog veel meer.

(Even voor de duidelijkheid, ik heb wel alle knopjes van de draaipotmeters erbij, behalve die van de drie afgebroken gain regelaars.
Ik was al met ontmantelen begonnen toen ik me bedacht dat foto's maken wel handig zou zijn.)

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: vr 08 nov 2013, 21:33
door Ah!buis
Alsof je al niet genoeg te doen hebt,ga je ook nog naar de knoppen :lol: .
Ziet 'r me helemaal niet Duits(ch) uit :? ,lijkt veel meer op het spul uit Hongkong of Thaiwan :o .
Anne

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: vr 08 nov 2013, 22:18
door sander1238
zijn de handdoekjes op :shock: :shock:
giro 555 voor nieuwe handdoekjes :mrgreen:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: za 09 nov 2013, 20:57
door ray5150
Ah!buis schreef:
Ziet 'r me helemaal niet Duits(ch) uit :? ,lijkt veel meer op het spul uit Hongkong of Thaiwan :o
Het zou best kunnen dat het destijds in het Verre Oosten is ingekocht, de bouwkwaliteit ist niet echt Deutsch te noemen... :lol:
Printen van pertinax, vrijwel nergens is ontkoppeling toegepast.
Opampjes zijn wel de NE5532 en TL072. Faders van Bourns en de potmeters zijn van ALPS.

Eerst maar eens een voeding bearbeiten.
Er moeten zo'n 56 (!) opampjes van sap worden voorzien, dus ik ga uit van een symmetrische spanning van 2 x 12 VDC bij een stroom van 2 x 1 Ampere.
Een beetje reserve in huis hebben is dus wel prettig.

Ook is er een aparte regeling voor 18 en 12 VDC, ten behoeve van relais, led's en VU meters.
Schema Voeding.png
Layout voeding.png
Het geheel is vrijwel geheel opgebouwd uit tweedehands spullen, en restanten van andere projekten.
Alleen de spanningsregelaars zijn nieuw.
IMG_0315.JPG
IMG_0316.JPG
IMG_0317.JPG

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 8:04
door sander1238
Dat gaat erop ray...
Ziet er zoals altijd weer goed uit
Ik volg het weer goed want ik kan er altijd een hoop van leren.

Ga je de voeding in een aparte kast maken of is dit het onderstel van de mengtafel?

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 14:26
door ray5150
De voeding komt te zitten in een 19 Inch rack, samen met een hoop andere zooi. De mengtafel een meter daarvandaan.
Koppeling tussen voeding en tafel gaat met een meeraderige kabel met daaraan 25 Polige Sub-D stekkers, waarin telkens een aantal pinnen parallel zijn geschakeld.
SubD25pFemale.jpg
SubD25pFemale.jpg (6.51 KiB) 3005 keer bekeken

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 15:06
door ds23man
8 polige neutrik??????????

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 15:17
door ray5150
Dat kon ook, maar ik had al meer dan 20 jaar een doosje van deze jongens en meisjes liggen... :mrgreen:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 19:47
door Ah!buis
Ha ja,de ouwe serieele verbindingsstekker.Dat de meeste pinnen niet gebruikt worden hadden de fabrikanten al snel in de gaten.Mooie manier om goedkoper te doen,de niet gebruikte pinnen eruit laten.
Later zijn ze dan over gegaan op een kleiner model.
Anne

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 10 nov 2013, 20:39
door ray5150
In de computer-wereld zijn de Sub-D stekkers inmiddels uitgestorven. in de Pro-Audio worden ze nog regelmatig gebruikt.
Neem bijvoorbeeld deze Mackie mengtafel :
EYE_directOutputsMed.jpg

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 16:18
door ray5150
Ondertussen word er stug doorgewerkt aan het groot onderhoud.
De mengtafel is geheel gedemonteerd, en alle kanalen worden onderhanden genomen.

Dat houd dus in : alle weerstanden vervangen door metaalfilm, nieuwe elko's monteren,
extra ontkoppeling aanbrengen, potmeters reinigen, solderingen nalopen, PCB reinigen met tandenborstel en alcohol.

Er zitten een kleine 30 weerstanden per kanaal op, maal 18 is dat dus een dikke 500 weerstanden te vervangen...love it...

(in gedachten zie ik dus nu een aantal forumleden wit wegtrekken bij de gedachte aan het vervangen van 500 weerstanden. :rofl: :mrgreen: )

Alles bijelkaar zo'n 4 uur werk per kanaal.
Ik was eerst van plan om alle potmeters te demonteren en schoon te maken,
Maar aangezien het er meer dan 100 zijn heb ik voor een andere metode gekozen.

Eerst de potmeter aan de buitenkant schoonmaken met wasbenzine,
dan het binnenwerk schoonspuiten met Kontackt WD, en tot slot het binnenwerk beschermen met Kontakt 61.
Zoals ook word aangeraden door Kontakt Chemie zelf.
(met de aanpassing dat zij Kontakt 60 aanraden om schoon te maken, waar ik voor wasbenzine kies.)
Origineel bord
Origineel bord
Gestript bord
Gestript bord
Ontkoppeling aangebracht
Ontkoppeling aangebracht
Alles gemonteerd.
Alles gemonteerd.

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 20:09
door Ah!buis
Eerst heeft 't rechtse potje een as,dan niet meer en ineens weer wel :-s
Toveren of valsspelen (niet zelfde bordje) 8-[ .
Anne

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 22:04
door ray5150
Nog vreemder, op ieder bordje staat een ander nummer geschreven... :rofl:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 23:19
door hannesie
Anne is kleurenblind voor roodbruin. :lol:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 26 dec 2013, 1:38
door ray5150
Anne een beetje kennende is hij ook al het aantal weerstanden aan het natellen. :lol:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 26 dec 2013, 15:18
door Ah!buis
ray5150 schreef:
Anne een beetje kennende is hij ook al het aantal weerstanden aan het natellen. :lol:
Niet kleurenblind,te druk met tellen.
Maar ondertussen (hik) de tel kwijt :(
Anne

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 26 dec 2013, 16:06
door ds23man
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Anne een beetje kennende is hij ook al het aantal weerstanden aan het natellen. :lol:
Niet kleurenblind,te druk met tellen.
Maar ondertussen (hik) de tel kwijt :(
Anne
Krijg je met die toetjes.......... :mrgreen:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 26 dec 2013, 18:42
door ray5150
Voor Anne :
Grand_marnier.jpg
:mrgreen: :mrgreen:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 26 dec 2013, 20:28
door Ah!buis
Heel aardig Ray,maar ik heb (voorlopig) m'n portie wel gehad.
Zou zeggen lijf 'm zelf in (soldaat maken),benieuwd naar de gevolgen :sure: .
Anne

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 23 mar 2014, 8:53
door Martin66
. . . . . update(s) 8-[

Winterstop Ray ?

Nah ja, winter... :rofl:

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 23 mar 2014, 12:39
door ray5150
Niet zozeer winterslaap, het is meer dat ik een stuk of 6 (!) projekten tegelijkertijd heb lopen...
Omdat er dingen zijn met wat meer prioriteit is dit een beetje naar de achtergrond gedrongen.

Maar goed, 550 weerstanden, zo'n 50 condensatoren, en evenzoveel elko's verder zijn alle kanalen opnieuw bestukt.
IMG_0585.JPG
Ik moet nu nog op ebay op jacht naar een paar nieuwe potmeters (er waren van een paar de as afgebroken), als ik die hebben kunnen de modules weer in de kast ingebouwd worden.

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: zo 23 mar 2014, 12:46
door ray5150
Een ander deelplan waar ik mee bezig ben zijn analoge VU meters, ik heb er een aantal gevonden voor welgeteld 50 eurocent per stuk. :rofl:
IMG_0436.JPG
Omdat het een beetje overdreven is om voor 16 kanalen een aparte meter te plaatsen (ook geen ruimte voor) ga ik met 8 meters werken die in 2 groepen geschakeld worden.

1 t/m 8 en 9 t/m 16.

Die dingen moeten ergens mee worden aangestuurd, daar heb ik dit schema voor gevonden : http://www.circuitsonline.net/schakelin ... meter.html
000049.gif
En dat maal 8 resulteert in dit :
Naamloos5.png
IMG_0437.JPG
IMG_0442.JPG

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 03 apr 2014, 13:17
door Barry2001
Kwam dit toevallig tegen Ray, ter inspiratie als het even teveel wordt :D Geen mengtafel, maar restauratie van de (volgens de site) eerste commercieel verkochte synthesizer die van 1938 tot 1942 verkocht is. Hebben ook de nodige uurtjes ingezeten.. lijkt wel veel op jou werkzaamheden, heeft ook veel componenten vervangen en de nodige pcb's opnieuw moeten maken.

http://www.discretesynthesizers.com/nova/intro.htm

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 03 apr 2014, 18:24
door ray5150
Ja, die ken ik. is inderdaad een immens project, zeker erg mooi afgewerkt allemaal. dat is pas een restauratie !

Re: Revisie van een mengtafel, take 2.

Geplaatst: do 03 apr 2014, 20:25
door JBHC
ray5150 schreef:
Ja, die ken ik. is inderdaad een immens project, zeker erg mooi afgewerkt allemaal. dat is pas een restauratie !
Misschien is het wat voor op je lijstje :rofl: :rofl: :rofl: