(weer een?) gainclone dual mono 2x 3*LM3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
de_smit

(weer een?) gainclone dual mono 2x 3*LM3886

Bericht door de_smit »

Ik maak toch maar een draadje aan. We hebben tenslotte niet voor niets een forum, nietwaar?

Mijn eerste doel was een DAC (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15058bouwen met buizentrap. Doordat vrijwel alle bronnen digitaal zijn en we thuis toch steeds meer via een streamer werken, leek het mij mooi om een zeer sobere (maar strakke) hifi2000 kast te hebben met alleen volume knop en ingang selectie, in combinatie met een kale dual mono eind versterker. Het geheel aangevuld met in een gelijksoortige kast geplaatste media streamer.

Hier dus het 80% resultaat van de versterker:
- volledig dual mono
- 2x 300VA voeding
- 2x 3*LM3886 kale print gekocht op e-bay
- 2x luidspreker beveiliging (e-bay kit)
- dubbele aansluitingen voor luidsprekers. Even snel testen via de klemmen of degelijk via de connectors.
- alle voedingen voorzien van glas-zekering op achterpaneel.

Ook hier geldt, eerst mijn verbouwing afmaken, dan de rest....

Voor de geïneresseerden wat details:
- aan de onderzijde van de versterker prints zitten nog wat condensatoren. 100u binnenkomende voeding en van die kleine keramische over de voeding pootjes op iedere chip.
- MUR snelle diodes met keramische condensatoren er overheen, daarna 5x2200u en een 100u wima.
- nog geen afgeschermde kabel genomen voor het signaal. Lijkt brom vrij.
- geen ingangscondensator, want DAC/voor versterker krijgt uitgangscondensator (2.0u Obligato)
- (Nog) geen centrale nul tussen de 2 kanalen. De kasthangt aan randaarde en ieder voeding print heeft een eigen massa nul punt.
- De luidspreker beveiliging was stereo, maar had gemeenschappelijke nul. Dit ging tegen mijn dual mono principe. (voor zover dat vanuit de voor versterker van toepassing is :lol: )
- Er komen van die kleine 2mm rode ledjes in het blank alu (10mm) front paneel. Indicatie aan/uit, status luidspreker beveiliging.
- versterker schakelt mee met voorversterker en heeft dus alleen op de achterzijde een aan/uit schakelaar.
- Ik heb (vrijwel) geen connectoren gebruikt, maar alles gesoldeerd. Waarom...zo was ik begonnen en ben zo verder gegeaan.

Gr. Frank
Bijlagen
alleen rechterzijde van foto aangesloten
alleen rechterzijde van foto aangesloten
beetje duidelijker
beetje duidelijker
achter paneel
achter paneel
SuperR

Re: (weer een?) gainclone dual mono 2x 3*LM3886

Bericht door SuperR »

Hee Frank,

Ziet er keurig uit.

Paar opmerkingen;
dubbele aansluitingen voor luidsprekers. Even snel testen via de klemmen of degelijk via de connectors.
Dan doe je zo je best om het strak/chique te maken, en dan zet je een lelijke klemverbinding op de achterkant....
nog geen afgeschermde kabel genomen voor het signaal. Lijkt brom vrij.
Maar het is toch geen moeite om de signaal 0 even om de signaaldraad te winden, zodat ze iig tot aan de print geen spoel vormen.
voor zover dat vanuit de voor versterker van toepassing is
Ik kan zo 123 niet bedenken wat "beter is". Gezamenlijke 0 in je pre en/of in je eind...
Ik heb (vrijwel) geen connectoren gebruikt, maar alles gesoldeerd. Waarom...zo was ik begonnen en ben zo verder gegaan.
De voeding van je PA100 bordje kunnen halen zonder gebruik van je soldeerbout zou wel fijn zijn.

Waarom heb je je netingang zo aan de bovenkant gedaan?
Waarom heb je het PA100 pcb'tje genomen? Heb je dat vermogen nodig?
de_smit

Bericht door de_smit »

Hallo SuperR,

Bedankt voor je compliment en positive terugkoppelingen.

(3*LM3886 wordt overigens PA150 genoemd) ik heb deze inderdaad gekozen voor het vermogen en vooral de positieve reacties tov bas beheersing in de parallel configuratie. Verder zou ik (als ik echt nog tijd over heb) het systeem uit willen breiden met een actief filtertje en de PA150 bijvoorbeeld voor de bas houden en een enkele of dubbele LM voor de rest. Vandaar de start met de PA150 in de kast.
Mijn aller eerste gedachte was overigens een enkele LM hard-wired zoals o.a. RobertD heeft gedaan, daarna een bordje van Knuisje, enz... tot deze optie. Ik heb een versterker liever te zwaar dan te licht.

De lelijke klemmen had ik nog. :? Voordat ik de neutriks besteld had, had ik een set schroef-/banaan koppelingen gekocht. Maar hier had ik een foutje gemaakt en het waren ongeïsoleerde luidspreker terminals. Mooi, maar niet praktisch. Uiteindelijk besloten dat het toch aan "maar"de achter kant zit en nu wel goed van pas komt om even snel te wisselen met mijn bestaande versterker.

Bedankt voor de tip van de nul draad om de ingang. Zal ik doen. Ik zet voor het rechter kanaal wel een stukje afgescherme kabel aan 1 kant aan de nul. Kan ik nog kijken of er een verschil waarneembaar is. Je komt hele discussies tegen over een "mooier/opener geluid" zonder afscherming t/m "absolute noodzaak" voor storingsvij functioneren dmv afscherming. Ik heb er gemengde gevoelens bij. Als er klankmatig geen verschil valt waar te nemen, ligt dat wellicht aan mij of de rest van mijn installatie, maar dan zal het waarschijnlijk toch wel eindigen met afgeschermd.

De ingang van de 230V heb ik bewust centraal om alle wissel spanning in het midden te houden en de indeling echt dual mono. Hij zit om 2 redenen tegen de rand van kast. 1 - De trafo er achter (voeding luidspreker beveiligingen) laat niet veel anders toe. 2 - een hap er uit is minder werk dan een rechthoekig gat. (en je ziet het verschil met deksel erop toch niet :) )

Probleem is nu even tijd. Ik wilde het eigenlijk al langer op het forum plaatsen. Ik ga de totale set zeker afronden. In totaal wort het 2x een 2U hifi2000 met blank alu front en 1x een 1U. 2U voor de voor- en eind versterkers en 1U voor de streamer.

Bedankt en groeten,
Frank
SuperR

Bericht door SuperR »

3*LM3886 wordt overigens PA150 genoemd
-Owja, ik zie het 2 in parallel is de PA100
Mijn aller eerste gedachte was overigens een enkele LM hard-wired zoals o.a. RobertD heeft gedaan, daarna een bordje van Knuisje, enz... tot deze optie. Ik heb een versterker liever te zwaar dan te licht.
-Ja prima keuze. Het LM3886-trio kan zijn warmte in ieder geval beter kwijt dan 1 LM4780
Bedankt voor de tip van de nul draad om de ingang. Zal ik doen. Ik zet voor het rechter kanaal wel een stukje afgescherme kabel aan 1 kant aan de nul. Kan ik nog kijken of er een verschil waarneembaar is.
-De 50 Hz en 100 Hz content aan de versterker uitgang zal daarmee naw iets dalen.
Je komt hele discussies tegen over een "mooier/opener geluid" zonder afscherming t/m "absolute noodzaak" voor storingsvij functioneren dmv afscherming. Ik heb er gemengde gevoelens bij.
-Technisch gezien is het op zijn minst aan te raden. Er is geen reden om twee losse draadjes te verkiezen boven een stukje coax.
Als er klankmatig geen verschil valt waar te nemen, ligt dat wellicht aan mij of de rest van mijn installatie, maar dan zal het waarschijnlijk toch wel eindigen met afgeschermd.
-KLANK verschillen zul je sowieso niet krijgen. Het enige wat je verandert is de mate waarvan de ingang gevoelig is voor magnetische velden. Een 2 losse draadjes vormen makkelijker een "antenne" dan een stukje coax.
de_smit

Bericht door de_smit »

Wederom bedankt voor je uitleg.
Dat is dan ook duidelijk. Afgeschermde verbinding ingang op de to-do-lijst. Geen probleem, want ik had de kabel al liggen voor de voorversterker. :-$
Groeten, Frank
de_smit

Bericht door de_smit »

korte update:
L en R volledig aangesloten, waarbij alleen R voorzien is van afgeschermde kabel voor de ingang. Heel kort kunnen testen en alles lijkt te werken. Volgens mij voornamelijk brom (edit: ruis) door de iphone die ik gebruikte om te testen. Verdere controle noodzakelijk.
TO-DO:
- L voorzien van afgeschermde ingang bedrading
- Ledjes aansluiten voor in het front paneel
- Front paneel monteren
- Een keer lekker test-draaien

Om het complete beeld wat ik aan het maken ben te kunnen testen, moet ik eerst mijn DAC/voorversterker af maken. Valt echter niet mee om tijd te vinden tijdens een verbouwing.

Al met al toch weer een stapje verder.
Laatst gewijzigd door de_smit op ma 06 jan 2014, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Brom mag je eigenlijk niet hebben met je iPhone. Een beetje ruis misschien, maar een brom is niet de bedoeling. Ik ga er daarbij vanuit dat je hem niet tegelijk aan het opladen bent of aan je pc hebt hangen. Dan is het een ander verhaal.
de_smit

Bericht door de_smit »

Niet alleen even stilte in het project, maar bij de laatste controle ook een stille versterker, geen brom of ruis :D

Mocht ik toch kiezen voor bi-amp (of in NOG later stadium) actief 2-weg, is het dan verstandig om 4x een PA150 (3x LM3886) te gebruiken of zou de PA150 voor de bas (op dit moment VIP 125Hz eerste orde gefilterd) en een enkele LM3886 voor de rest volstaan? Mijn speakers zijn 2,5 weg, dus er lijkt mij best wel winst te halen met bi-amp e.d.

Niet dat het geluid niet goed was, maar anders ben ik toch veel te snel klaar :?

Gr. Frank
de_smit

Bericht door de_smit »

Mijn huidige speakers zijn 2,5weg met een TL voor het laag. Ik wil de TL tot ergens tussen 80 en 120 hz aan gaan sturen met de PA150 modules. De rest met een nog toe te voegen lm3886 (enkel of toch weer pa150)

Ik zit te denken om volgende 2e orde filter toe te passen:
http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html
Moet ik de rest dan in fase draaien of niet?

Ps: de PA150 is inverterend. Bij noodzakelijk fase draaien kan de 2e amp dus niet-inverterend zijn, toch?
de_smit

Bericht door de_smit »

Dat het wat langer ging duren voordat ik mijn projectje af had, wist vooraf. Maar enkele jaren....
Net mijn actief sub filtertje voor in mijn voorversterker afgemaakt. Filter op 79Hz, 12db, gain 2.
Werkt prima. Nu proberen om de komende 2 weken deze eindversterker te voorzien van nog printjes met ieder 1x lm3886 chip. Dan sluit ik het full signaal aan op de enkele chip en het sub signaal op de 3xlm3886 printjes.
In deze http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100 luidsprekers splits ik dan via het actieve filter de TL lijn af van de rest. Midden en hoog komt in eerste instantie op full range. Dus een soort actief 2,5 weg. High pass actief kan altijd nog.
Plaats reactie