Metaalfilm condensatoren CC'en

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Hans 4354,5

Metaalfilm condensatoren CC'en

Bericht door Hans 4354,5 »

Heeft iemand een idee of het de moeite loont om metaalfilm condensatoren in een CC'ed configuratie te gebruiken?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Metaalfilm condensatoren CC'en

Bericht door Henkjan »

voor wat voor toepassing? {en wat is een CC'ed configuratie}
Hans 4354,5

Luidspreker filter, anders is er al een voedingspanning aanwezig
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat je wat duidelijker moet wezen want zo weten we nog niets.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Olaf Markus schreef:
Je bedoelt dat hij een schema moet plaatsen, om zo de plaats waar, en hoeveel effect het sorteert, als je daar een betere of simpele in stopt?
Hans 4354,5

Olaf Markus schreef:
Poging 2 :)
Heeft iemand een idee of het de moeite loont (of zelfs uitegeprobeerd) om metaalfilm condensatoren (bv Audyncap Tinfolie) in een CC'ed configuratie te gebruiken in een luidspreker scheidingsfilter ?
Van MKP en mindere versies is het bekend dat dat een hoorbare verbetering te weeg brengt, maar aangezien de upgrade van MKP naar tinfolie al serieus waarneembaar is, vraag ik me dus af of dit nog een duidelijk hoorbare verbetering oplevert. Dit ivm de toch wel serieuze investering die dit vereist op een 3 of 4 weg configuratie.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat is een CC'ed configuratie?
de Cee'd ken ik wel, da's een auto :lol:
Hans 4354,5

Henkjan schreef:
wat is een CC'ed configuratie?
de Cee'd ken ik wel, da's een auto :lol:

Aha, als je dat nou meteen gevraagd had :)
Charge coupled, vervang 1 C door 2 in serie, uiteraard met de totale waarde gelijk aan de eerste en zet op het knooppunt tussen C1 en C2 een R van 3K (1 kant van de R en niet in serie dus) en hang daar een 9 volt baterijtje aan. (andere kant gewoon aan de min) Dat houd de C's onder spanning waardoor ze constant optimaal (zouden moeten) functioneren :)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

En waar gaat de min van dat batterijtje dan aan?
Een plaatje zou het leven een stuk makkelijker maken....
Hans 4354,5

RobertD schreef:
En waar gaat de min van dat batterijtje dan aan?
Een plaatje zou het leven een stuk makkelijker maken....
OK, ik maak er een strip verhaaltje van dan maar. Denk dat dit hoop verduidelijkt. Maar das dan meer voor jullie dan dat ik er m'n antwoord door zal krijgen, de gene die het antwoord weet had deze vragen nl niet gesteld :) Die foto is voor 1 kant, heb er 2 voor stereo nodig.
Bijlagen
N3145-huh2-reversed%2520-c.JPG
Gebouwd netwerk.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, ik begrijp hem. Maar nee, niet geprobeerd en ja, best duur want je hebt de dubbele waarde nodig. Ik vind Audyn cap tinfolie trouwens lang niet ultiem, er zijn een hoop MKP's die beter zijn.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik kan beamen dat de audyn tinfolies maar ijzig een koud klinken.
AatV

Bericht door AatV »

Ben trouwens benieuwd naar de theoretische achtergrond om een spanningsbron tussen een gedeelde condensator te zetten.

groet,
Aat
Hans 4354,5

jeroen_d schreef:
Ok, ik begrijp hem. Maar nee, niet geprobeerd en ja, best duur want je hebt de dubbele waarde nodig. Ik vind Audyn cap tinfolie trouwens lang niet ultiem, er zijn een hoop MKP's die beter zijn.
Zou mischien afhankelijk kunnen zijn van de applicatie, de eerste keer dat ik ze gebruikte vond ik ze HARD, maar heb ze toen ook geen tijd gegeven om in te spelen, deze keer weer geprobeerd in een andere speaker, eerste keer was de 4430, nu in de 4355 config was het echt een openbaring van MKP naar die tinfolies. Maar ik weet dat de kans groot is als ik exotische bedragen uit ga geven dat het nog beter kan. Eerst maar eens de hoofdprijs in een of andere loterij winnen, tot die tijd maar beetje met CC'en spelen :)
Of je moet goede MKP Suggesties hebben.. hint hint....
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ga binnenkort de RIKE S Oil/paper testen. Zeker niet duurder dan twee tinfolies met de dubbele waarde. Tony Gee is erg positief over deze condensators. Ik ben zeer benieuwd hoe ze zich verhouden tot de dure Mundorfs.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik ken wel de Audioquest kabels die een afscherming hebben met een batterijspanning op het shield om HF te bestrijden, vroeger was dat naar ik meen 41 V nu zie ik op de site dat dat is verhoogd.

Voorbeeldje van hun ( DBS ) kabel.
DIELECTRIC-BIAS SYSTEM (DBS, US Pat #s 7,126,055 & 7,872,195 B1): All insulation slows down the signal on the conductor inside. When insulation is unbiased, it slows down parts of the signal differently, a big problem for very time-sensitive multi-octave audio. AudioQuest’s DBS creates a strong, stable electrostatic field which saturates and polarizes (organizes) the molecules of the insulation. This minimizes both energy storage in the insulation and the multiple nonlinear time-delays that occur. Sound appears from a surprisingly black background with unexpected detail and dynamic contrast. The DBS battery packs will last for years. A test button and LED allow for the occasional battery check.
http://www.audioquest.com/hdmi/coffee
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:lucht:
dat is toch niet serieus te nemen als techneut...
All insulation slows down the signal on the conductor inside
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Er stond een grandioze verkoper bij die het helemaal goed uitlegde en iedereen geloofde hem op zijn woord. :sure:

Nu is de "ontwikkelaar" ook in Nederland gesignaleerd.

http://www.hifi.nl/artikel/20783/Interv ... Quest.html

En je kunt er ook een workshop bij krijgen. :lol:
http://www.hifi.nl/artikel/21159/AudioQ ... ience.html
Hans 4354,5

Hmm, ik denk dat het CC'en van C's toch meer een echt technische achtergrond heeft :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
:lucht:
dat is toch niet serieus te nemen als techneut...
All insulation slows down the signal on the conductor inside
Op zich zit daar een grond van waarheid in. Bij coax kabels noemt men dat de verkortingsfactor en die ligt meestal ergens tussen de 0,7 en 0,9. Dat houdt in dat het signaal met een factor 0,7 - 0,9 van de lichtsnelheid door de kabel gaat.

Maar ik ben nog nooit ergens tegengekomen dat een DC spanning daar iets aan verandert.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Dus de hoge frequenties in het audiogebied zouden zomaar 1 nanoseconde eerder of later aan kunnen komen dan de lagere frequenties door een kabel van 1 meter. Dat zal me een faseverschuiving geven ;)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

:lol:

Als je het goed uitrekent kom je op onngeveer 5ns/m :mrgreen: Dat is wat je als vuistregeltje voor de vertraging in geleiders aan houdt. Dus tja, die paar cm in een condensator in een X_over.....

Maar de vraag is hier eigenlijk wat anders: Klinken filters met batterijtjes nou beter dan filters zonder batterijtjes? Hoe verzin je het. Denk dat die gedachte wel ontsproten is aan een associatie met de AQ promo.
Hans 4354,5

Pjotr schreef:
:lol:

Als je het goed uitrekent kom je op onngeveer 5ns/m :mrgreen: Dat is wat je als vuistregeltje voor de vertraging in geleiders aan houdt. Dus tja, die paar cm in een condensator in een X_over.....

Maar de vraag is hier eigenlijk wat anders: Klinken filters met batterijtjes nou beter dan filters zonder batterijtjes? Hoe verzin je het. Denk dat die gedachte wel ontsproten is aan een associatie met de AQ promo.
Dit is niet zomaar een verzinsel, zit in speakertjes van 90K dollars het setje :)

Firstly this "noise" as distinct from the signal entering the capacitor is the result of plate/dieletric vibrations.The effect of the charge on the plates is to squeeze the internal construction and reduce the vibrations and hence the reduce the noise. That effect is clearly audible as less masking of the actual signal.

Secondly, the charge makes a more linear electron transfer and this can be heard as a more refined sheen on the highs.

Lastly, over time (a week or so) the compression has the effect of further squeezing and tightening the plates. This longer term physical change alters the transient behaviour of the capacitor and has the effect of modifying the impulse transients in that they appear to bloom above the rest of the overall presentation.

Ik kan zo snel het wetenschappelijke artikkel niet terug vinden, zal er nog eens naar zoeken.

Btw dat CC en was er al LANG voordat er van dat soort kabeltjes waren, geloof dat de K serie de eerste waren die dit gebruikte, is door Greg Timbers bedacht voor zover ik weet. is dus al 30-40 jaar oude techniek.

Linkje die het wat meer gedetaileerd uitlegd
http://www.enjoythemusic.com/diy/0911/c ... sovers.htm
AatV

Bericht door AatV »

Zie dat er in de bassectie condensatoren opgenomen zijn van 160uF. Dit zullen ongetwijfeld elco's zijn.
In het kader van het "oud of the box" :mrgreen: denken, zo ik me in de verte kunnen voorstellen dat het voordelen heeft om elco's gepolariseerd te houden. Kan hier geen echt harde getallen tegenaan zetten, maar als er al verbeteringen zouden zijn, zou dit zich moeten afspelen in de sfeer van lager dan -110dB (vervormingspercentage 0,0003%). Voor mij niet meer hoorbaar..
Overigens zou bij gebruik van een 9 volt batterij bovenstaande slechts gelden bij een versterkeroutput onder de 5 Watt.

groet,
Aat
Hans 4354,5

AatV schreef:
Zie dat er in de bassectie condensatoren opgenomen zijn van 160uF. Dit zullen ongetwijfeld elco's zijn.
In het kader van het "oud of the box" :mrgreen: denken, zo ik me in de verte kunnen voorstellen dat het voordelen heeft om elco's gepolariseerd te houden. Kan hier geen echt harde getallen tegenaan zetten, maar als er al verbeteringen zouden zijn, zou dit zich moeten afspelen in de sfeer van lager dan -110dB (vervormingspercentage 0,0003%). Voor mij niet meer hoorbaar..
Overigens zou bij gebruik van een 9 volt batterij bovenstaande slechts gelden bij een versterkeroutput onder de 5 Watt.

groet,
Aat
Erg de moeite dus, de kans dat ik ooit 5 watt continu in m'n huis ga draaien is vrijwel uitgesloten, das 106dB continuuuuu, AUW in m'n kamertje van 6x5 :)
Daarbij die grote waardes worden opgesplitst in kleinere parallel, anders slipt de boel dicht, niet om aan te horen zulke grote waardes in het signaal pad.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”