JRiver Media Center

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Wat zijn eigenlijk de voordelen van JRiver media center t.o.v. Windows media center.
Iemand ervaring met deze twee media center?, en zijn er mogelijk betere alternatieven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JRiver Media Center

Bericht door Pjotr »

Hallo Zwetse,

Dat is totaal geen vergelijk, JR en Foobar kunnen ook standaard ASIO aan b.v. :D Simpel gesteld, nee er zijn geen betere. Wel gelijkwaardige zoals Foobar als het op audiokwaliteit aan komt.

Ik gebruik het nu een jaar of 5 (vanaf versie 9) en het is gewoon erg goed. De user interface is erg fraai met veel skins die je naar behoefte aan kunt passen. En je hebt eindeloos veel tag mogelijkheden. Dat kan handig zijn voor het rubriceren van klassiek. zit wel een addertje onder: Niet standaard tags slaat ie op in de database maar niet in de files zelf, dat zou ook niet kunnen.

Ik vind het zelf een van prettigst werkende progjes. En aan de afhandeling van bitperfect en gapless afspelen is de uiterste zorg besteed. Het is eigenlijk het eerste progje wat dat fatsoenlijk deed. Verder speelt het alle formaten af, al moet je voor de Apple formaten Quicktime installeren.

Ondanks dat het lekker en vlekkeloos werkt zit er ook een paar minpunten aan:

Het verkeert in een continue beta staat. Ze zijn er voortduren mee aan het sleutelen met allerlei nieuwe toeters en bellen die dan weer gedebugd moeten worden. Zowat iedere 2 dagen komt er een nieuwe update uit. En om de zoveel maanden dan een stable release. Dat updaten gaat trouwens volledig automatisch maar je zit daar wel steeds op te wachten. Gelukkig kun je dat uitzetten en ook kiezen voor alleen de stable updates of helemaal geen automatisch updates en het zelf van tijd tot tijd updaten.

Daarnaast vind ik hun marketing beleid agressief. Je koopt het voor iets van $49. Dat is het alleszins waard voor de performance die het biedt. Maar nu komt het, ongeveer 2x per jaar komt er een nieuw versie uit met oplopend versie nummer en dat kost je dan weer ongeveer $20 - $30 voor zo'n update. En in die updates zitten dan wel wat verbeteringen maar geen dramatische waar je op zit te wachten en die een volgend versienummer rechtvaardigt. Je hoeft trouwen die updates niet te kopen, de oude licenties blijven gewoon geldig. Ik doe het alleen zo om de paar jaar als er iets wezenlijk waardevols is toegevoegd.

Verder is er geen handleiding van. Enige wat er is als handleiding is een wiki op hun site maar dat wordt niet goed bijgehouden met de nieuwste snufjes. Je moet daarmee en met een beetje vallen en opstaan je weg er door vinden. Support loopt via hun forum: http://yabb.jriver.com/interact/index.php Je kunt daar ook even wat rondsnuffelen om een idee te krijgen.

Je kunt het een maand gratis uitproberen. Dat zou ik beslist doen en het even een kans geven en niet bij de eerste indrukken een oordeel hebben. Er kan erg veel mee. En als het je bevalt vallen de meeste vervelende marketing nadelen een beetje weg. Het product zelf is gewoon erg goed vind ik. Vervelende dingen als crashes e.d. heb ik i.i.g. er in de afgelopen 5 jaar niet echt mee meegemaakt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: JRiver Media Center

Bericht door hannesie »

Zweitse schreef:
Wat zijn eigenlijk de voordelen van JRiver media center t.o.v. Windows media center.
Iemand ervaring met deze twee media center?, en zijn er mogelijk betere alternatieven.
Ik vind dat er betere alternatieven zijn. :mrgreen:
Maar wil je er ook films mee draaien?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

In eerste instantie muziek, maar zal waarschijnlijk ook gebruikt worden voor films. ik wil gewoon eens ijken wat de mogelijkheden zijn. WMC zit natuurlijk bij Windows 7 plus, en vraag mij af of dat voldoende is voor het afspelen van muziek en films op een HTPC, of dat JRiver een betere optie is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: JRiver Media Center

Bericht door dre »

ik gebruik nu ook j-river en het werkt wel erg lekker.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
ik gebruik nu ook j-river en het werkt wel erg lekker.
Alleen voor muziek, of ook voor film?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: JRiver Media Center

Bericht door dre »

eigenlijk alleen voor muziek.

als ik wat gedownload heb hoef ik dan niet alles eerst naar de nas te laden en de bibliotheek van de sonos opnieuw in te lezen.
maar ik was nogal verbaasd over hoe lekker het eigenlijk klonk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Je hebt JRiver op een PC/Laptop staan en deze aan je versterker geknoopt, of zit er ook nog een DAC tussen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: JRiver Media Center

Bericht door dre »

inderdaad via usb naar de dac.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JRiver Media Center

Bericht door hans_b »

En wat voor een DAC!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: JRiver Media Center

Bericht door dre »

dik tevreden!! :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: JRiver Media Center

Bericht door hannesie »

Ik vraag mij altijd af hoe je de muziek wilt horen die je geselecteerd hebt met een PC/laptop voor je neus. :mrgreen:
Of heeft JRiver ook een app waarmee je dan op de bank kunt zitten om de muziek te selecteren, anders moet je toch telkens je omdraaien als dat spul achter je staat?

Als ik muziek wil beluisteren op een ontspannen manier, dan is inmiddels voor mij de tablet de aangewezen weg. :kwijl:
Als je dan er nog een hebt die meerder programma's tegelijkertijd (Multitasking), dan kun je ook nog naar het nieuws of het forum/mail checken kijken met dezelfde apparatuur.

Als het is omdat je bang bent voor het onbekende, als besturingssystemen, en daardoor niet aan de Vortexbox durft. :oops:
Het is niet anders als een CD in een laatje stoppen, en gaan met nde banaan bij een normaal Intel of AMD systeem.
Knuisje heeft een Thin Client,(klein desktop PC tje) en hij draait daar ook de Vortexbox op met DSD.
Ik heb nu de Raspberry Pi ook met MPD aan de praat en ook met DSD mogelijkheid om af te spelen naast alle andere formaten, dat is dan weer een beetje moeilijker.
Maar BitPerfect afspelen zonder bijzondere drivers, dan is met de verschillende Linux systemen of de Mac toch de weg.
Alleen is het met Linux allemaal GOEDE en gratis software, ik heb door deze optie dat kosteloos allemaal uit kunnen proberen. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JRiver Media Center

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Ik vraag mij altijd af hoe je de muziek wilt horen die je geselecteerd hebt met een PC/laptop voor je neus. :mrgreen:
Of heeft JRiver ook een app waarmee je dan op de bank kunt zitten om de muziek te selecteren, anders moet je toch telkens je omdraaien als dat spul achter je staat?
Er is ondersteuning voor Gizmo en een webbrouwser: http://wiki.jriver.com/index.php/Remotes Al heb ik dat zelf nooit geprobeerd.

Ik heb zelf dat HP hardware ding maar gebruik ik eigenlijk niet. Die is bij J'river zelf eigenlijk veel te duur. Vind je op Ebay voor ca. $12,-

Zelf gebruik ik de Theaterview eigenlijk nooit en bedien hem in de standaard view direct vanaf de laptop. Is ook niet zo'n ramp om als een album afgelopen is even op te staan.

Hmm........ misschien toch eens proberen: https://itunes.apple.com/us/app/jremote ... ?ls=1&mt=8
Hie wat meer: http://www.jremote.net/
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Ik heb Gizmo even op mijn Blackberry Playbook geïnstalleerd en dat werkt prima :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JRiver Media Center

Bericht door Pjotr »

Dus je zit al lekker met J.River te klooien? En bevalt het? :D
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Ik heb JRiver (MC19) even van het net neergehaald :mrgreen: en op mijn laptop geïnstalleerd.
Eerste indruk is goed, maar er zitten wel heel veel opties op die ik eens nader moet bekijken. :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JRiver Media Center

Bericht door Pjotr »

Voordat je er een beetje in thuis bent ben je wel een weekje verder en dan heb je nog maar een fractie van wat het kan te pakken :lol: Het doet trouwens ook DSD. Ik vind zelf de hoofdtelefoon processor wel prettig met de hoofdtelefoon, werkt goed.

Eigenlijk kan het teveel, te goed :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 22 sep 2013, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JRiver Media Center

Bericht door hans_b »

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Inderdaad, maar ook hier geven ze al aan dat de mogelijkheden eigenlijk te veel zijn voor de gewone gebruiker. Ik zal ook nog eens kijken op YouTube wat er te vinden is over de instellingen van JRiver. Eerst maar even niet teveel instellingen veranderen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JRiver Media Center

Bericht door Pjotr »

Ha Zweitse,

Ze hebben er i.i.g. voor gezorgd dat het direct vrij makkelijk te gebruiken is. Alle extra mogelijkheden zitten niet in de weg. Al gaande weg leer je de uitgebreide mogelijkheden wel en of je er wat aan hebt. Wat ik wel prettig vind is dat het snel opstart.

Wist je trouwens dat je bij je licentie er gratis on-line foto albums bij krijgt op de servers van J.River? En i.t.t. tot sites als Photobucket worden daar de foto's niet na verloop van tijd verwijderd. Ze blijven daar voor de eeuwigheid staan en je managed dat zelf. Samenstellen en uploaden van albums (of losse foto's) doe je ook via J.River MC. Voorbeeldje: http://pix01.com/gk@RoBu

Hier staat hoe het werkt: http://www.pix01.com/gettingstarted.html
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Mijn versie van JRiver komt via usernet zeg maar, dus zonder officiële licentie :mrgreen: Mocht het wel goed bevallen zal ik mogelijk een licentie kopen. Ik ben nu bezig om te kijken wat een goed M-ITX bordje is voor een zuinige HTPC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JRiver Media Center

Bericht door Pjotr »

Dan heb je ook gewoon de demoversie van een maand. Had je net zo goed de laatste versie bij J.River op kunnen halen.

Er is trouwens een gestipte gratis versie van JR MC: Media Dukebox: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=58631.0 Die heeft mijn vrouw op haar laptop. Vindt zij goed genoeg.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Pjotr schreef:
Dan heb je ook gewoon de demoversie van een maand.
Volgens mij is dit een volledige versie :mrgreen: Er zat een patchprogje bij voor actievering. :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: JRiver Media Center

Bericht door Zweitse »

Ja dat kan, maar is iets met een on board CPU en passieve koeling niet handiger? Ik zou het graag willen inbouwen in een Galaxy Maggiorato kastje van 330mm breed.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”