ongefilterde woofer
Moderator: Beheerdersteam
ongefilterde woofer
Ik wil een beroep doen op de filterdeskundigen op dit forum!
Ik heb een luidsprekerset gebouwd a la Diapason Astera (zie link), hierin zit een filter zoals in een diy ontwerp van seas, de Idunn. Op zich klinken ze boven verwachting goed, maar ik wil blijven verbeteren.
In de originele astera is de woofer ongefilterd.
Kan iemand mij uitleggen wat de voor en nadelen zijn van een ongefilterde woofer, en of dit gevolgen heeft voor de crossover-frequentie van de tweeter?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17667
gr Franks
Ik heb een luidsprekerset gebouwd a la Diapason Astera (zie link), hierin zit een filter zoals in een diy ontwerp van seas, de Idunn. Op zich klinken ze boven verwachting goed, maar ik wil blijven verbeteren.
In de originele astera is de woofer ongefilterd.
Kan iemand mij uitleggen wat de voor en nadelen zijn van een ongefilterde woofer, en of dit gevolgen heeft voor de crossover-frequentie van de tweeter?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17667
gr Franks
Re: ongefilterde woofer
Om een misverstand weg te nemen, een normale luidspreker heeft een ingebouwd filter: de spreekspoel.
Maar waarom zou je zo'n 'ongefilterde' woofer willen? Een filter is bijzonder nuttig, je kunt op die manier het frequentiebereik van een unit waar hij niet goed presteert wegfilteren. En elke unit heeft zo'n bereik. Geometrie met afstraalproblemen, breakup en daarmee samenhangend resonanties wil je toch niet?
Maar waarom zou je zo'n 'ongefilterde' woofer willen? Een filter is bijzonder nuttig, je kunt op die manier het frequentiebereik van een unit waar hij niet goed presteert wegfilteren. En elke unit heeft zo'n bereik. Geometrie met afstraalproblemen, breakup en daarmee samenhangend resonanties wil je toch niet?
Ik heb de originele Astera een aantal keren gehoord en deze hebben een fenomenaal middengebied, en een ongefilterde woofer. Mijn monitoren klinken met filter ook niet verkeerd en ik vroeg me af, waarom diapason geen filter bij de woofer toepast in de astera??
Gr Frank
Gr Frank
Men past wel een filter toe, en wel een mechanisch filter: een opbrekende conus. Daarnaast vormt de spreekspoelinductie ook een mooi elektrisch 1e-ordefilter. Dus hoezo geen filter?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Het antwoord op de vraag is dus: Er worden geen extra electrische filtercomponenten in het laag toegepast, omdat de (electrische) filterwerking van de spoel in de woofer en de (mechanische) filterwerking van de massa en demping van de behuizing in dat ontwerp meegenomen zijn
.
Vraag ik me wel af hoe dan het 'opbreken' van het geluid dat die nextel rond de 10Khz blijkbaar doet volgens de specs opgevangen zijn.
Vraag ik me wel af hoe dan het 'opbreken' van het geluid dat die nextel rond de 10Khz blijkbaar doet volgens de specs opgevangen zijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
die ontwerper is blijkbaar een fanatieke aanhanger van de less is more kerk
dat idee spreekt een hoop mensen aan. zo zijn er mensen die liever een breedbander zonder correctie luisteren en de niet tonaal correcte frequentie respons voor lief nemen. oftewel myfi
Er zijn al een aantal opmerkingen gemaakt van de nadelen van een ongefilterde woofer (afstraalgedrag, cone breakups). De voordelen zijn echter nog niet aan bod gekomen. Ik kan de volgende voordelen verzinnen:franks schreef:
gr Franks
-Betere elektrische demping van de woofer door de versterker omdat er geen spoelen (met interne weerstand) tussen de versterker en de spreekspoel zit.
-Geen elektrische resonanties in het wisselfilter
-Geen klankkleuring door gebruikte componenten in het wisselfilter
Door de woofer ongefilterd te gebruiken kun je de crossover-frequentie naar de tweeter niet meer zelf kiezen. Deze wordt dan bepaald door het samenspel tussen natuurlijke afval van de woofer in het hoog en de akoestische versterking van de interactie tussen de woofer en de baffle (bafflestep).
Scatt
Zie ik het goed dan gebruikt Diapason een Nextel van Seas. Niet echt een driver die je ongefilterd wil gebruiken, heeft bovenin het werkgebied best wat resonanties in de conus. Dat vinden sommigen mooi klinken, daar niet van, maar natuurgetrouw is anders. Eigenlijk gaat niet filteren alleen goed bij sommige PP-conus-units.