Pagina 1 van 1
Manger
Geplaatst: za 11 mar 2006, 21:11
door JeroenKV
Ik ben gister bij Stefan geweest. Met groot succes, want ik denk dat dit de beste luisterervaring was die ik ooit gehad heb. Het mid en hoog van de Mangers is super, zeker met de fenomenale buizenversterkers die hij gebouwd heeft. Ook zijn zelf gemodificeerd CD speler mocht er zijn!
Eerst wat requiem geluisterd opgenomen in grote kerken. De kerken werden levensecht afgebeeld. Alsof de kathedraal voor je ogen open ging. Het laag is niet helemaal strak door de kamerakoestiek, maar wel met veel detail. De Array’s die ik had meegenomen had het laag wat meer onder "controle", maar ten koste van wat details. Een kwestie van smaak zullen ik maar zeggen. Het mid/hoog van de buizenbakken is echter duidelijk beter dan van mijn Array's, maar dan praten we ook wel over een aardig prijsverschil

De Dire Straits zijn ook altijd aardig om te horen waar een set goed in is en werden zeer realistisch neergezet. Stefan liet mij ook nog even het verschil horen tussen een gewone CD, een gedemagnetiseerde CD en een CD die ook nog in de ijskast had gelegen!! Ik heb met mijn eigen oren het verschil gehoord en ben zeker overtuigd, ook van de ijskast... Vraag me alleen niet om een verklaring.
Aan het eind van de avond nog wat live opnames o.a. van Ben Harper. Dit was echt genieten!! Zo realistisch heb ik het nog niet gehoord. Alleen bij een sessie met Quad's was het realisme van vergelijkbaar niveau maar de dynamiek minder.
Nee, de set van Stefan is niet perfect in de zuiverste zin van het woord (wat wel?), maar qua beleving het beste wat ik tot nu toe gehoord heb. De Manger is super, alleen jammer dat er niet een Manger voor het laag is, want integratie met de woofers blijft moeilijk. Misschien dat bi-ampen met het actieve filter in de buizenversterkers verwerkt nog beter zal klinken, maar dat betekend dat Stefan nog 2 van die juwelen moet bouwen!!
Maar eens kijken of de B&G Neo8's het net zo goed doen......

Geplaatst: di 14 mar 2006, 17:16
door DIY_Freak
Dus de zoektocht kan gestaakt worden? Heb je ze al besteld?
Overigens begrijp ik niet wat er zo lastig zou zijn aan de intergratie met woofers... ik ken de kreten, maar ik geloof het niet. Gewoon een goed ontwerp maken zoals bij alle luidsprekers.
Geplaatst: di 14 mar 2006, 19:19
door JeroenKV
DIY_Freak schreef:Dus de zoektocht kan gestaakt worden? Heb je ze al besteld?
Overigens begrijp ik niet wat er zo lastig zou zijn aan de intergratie met woofers... ik ken de kreten, maar ik geloof het niet. Gewoon een goed ontwerp maken zoals bij alle luidsprekers.
Ik speel nu met de Bohlender & Graebener Neo8PDR in een open baffle vanaf 350hz. Ook erg goed en wat minder duur....
http://www.partsexpress.com/pdf/264-713.pdf
Als ik hier een tijdje mee gespeeld heb wil ik de Mangers nog een keer horen, want B&G heeft ook nog de RD40:
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=264-706
Geplaatst: di 14 mar 2006, 19:29
door voodooless
En dat met units die echt waardeloos meten en bijna onmogelijk te verwerken zijn
Ik ben toch blij voor je dat je ze geweldig vindt

Geplaatst: di 14 mar 2006, 19:36
door JeroenKV
deepspace schreef:En dat met units die echt waardeloos meten en bijna onmogelijk te verwerken zijn
Ik ben toch blij voor je dat je ze geweldig vindt

Tja als meten echt alles zou zijn......
Hoe bedoel je onmogelijk te verwerken? Heb een mooie rechte curve gekregen met de notch van de fabrikant.
Geplaatst: di 14 mar 2006, 19:37
door voodooless
JeroenKV schreef:
Hoe bedoel je onmogelijk te verwerken? Heb een mooie rechte curve gekregen met de notch van de fabrikant.
Ik doel ook op de Manager

Geplaatst: di 14 mar 2006, 19:40
door DIY_Freak
JeroenKV schreef:DIY_Freak schreef:Dus de zoektocht kan gestaakt worden? Heb je ze al besteld?
Overigens begrijp ik niet wat er zo lastig zou zijn aan de intergratie met woofers... ik ken de kreten, maar ik geloof het niet. Gewoon een goed ontwerp maken zoals bij alle luidsprekers.
Ik speel nu met de Bohlender & Graebener Neo8PDR in een open baffle vanaf 350hz. Ook erg goed en wat minder duur....
http://www.partsexpress.com/pdf/264-713.pdf
Ik heb de Neo8 inmiddels gemeten, maar nog niet echt mee gespeeld (project xyz...). Is 350Hz niet erg krap voor een open baffle toepassing? Hoe breed is de baffle? Corrigeer je het midlaag? Ik vermoed dat deze config iets te snel buiten adem raakt.
Geplaatst: di 14 mar 2006, 19:45
door JeroenKV
DIY_Freak schreef:JeroenKV schreef:DIY_Freak schreef:Dus de zoektocht kan gestaakt worden? Heb je ze al besteld?
Overigens begrijp ik niet wat er zo lastig zou zijn aan de intergratie met woofers... ik ken de kreten, maar ik geloof het niet. Gewoon een goed ontwerp maken zoals bij alle luidsprekers.
Ik speel nu met de Bohlender & Graebener Neo8PDR in een open baffle vanaf 350hz. Ook erg goed en wat minder duur....
http://www.partsexpress.com/pdf/264-713.pdf
Ik heb de Neo8 inmiddels gemeten, maar nog niet echt mee gespeeld (project xyz...). Is 350Hz niet erg krap voor een open baffle toepassing? Hoe breed is de baffle? Corrigeer je het midlaag? Ik vermoed dat deze config iets te snel buiten adem raakt.
Daar was ik ook bang voor, maar onterecht! De baffle is 32 bij 40cm, zonder correcties in het lage mid. Nu filter ik wel actief -24db.
Ik heb toevallig vanmiddag heel hard requim van verdi gedraaid met heel veel dynamiek. Geen centje pijn, zelf beter dan mijn ref monitors. Geen vervorming te horen!!
Ik doel ook op de Manager
Meet die zo slecht? Ze gebruiken hem anders veel in studio's.
Geplaatst: di 14 mar 2006, 21:04
door voodooless
JeroenKV schreef:
Meet die zo slecht? Ze gebruiken hem anders veel in studio's.
Zoek maar ff op in de HH of K+T. Zal straks wel ff het artiekel zoeken...
Geplaatst: di 14 mar 2006, 22:46
door SSassen
Zo'n Manger is een leuk ding op 't eerste gezicht, maar ga maar eens vervorming meten en kijk eens hoe hij reageert op een step-response en dan is er nog 't hekele punt van z'n lage gevoeligheid, need I say more?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: wo 15 mar 2006, 0:04
door voodooless
Bij deze:
Let vooral op de off axis response, de "lekkere" K2 vervorming die flink aanwezig is, en de resonantie op zo'n 7.5 Khz.
Geplaatst: wo 15 mar 2006, 2:15
door Ivo
Een vriend van mij, Daniel Ciesinger van Cornu, heeft ook Mangers uitgeprobeerd. Tegen alle adviezen in, in de onderstaande rearloaded hoorns. Het werd geen succes, de Mangers bundelen te veel voor die toepassing en deze hoorns hangen vlak tegen een muur. Hij heeft de hoorns natuurlijk ook naar binnen gedraaid, bij wijze van volledigheid, maar in die opzet was midden en hoog voor zijn smaak te mat en bundelen ze te veel. Overigens is hij Lowther-adept, dus hij is dynamisch en ronduit fel/scherp gewend.
Hij was wel zeer onder de indruk van de bascapaciteiten van de Mangers in een hoorn, volgens hem verrassend strak en dynamisch en hoge belastbaarheid. "Zis was really surrrrprrrrraaaaaiiising!"
